#spacex odpaliło swój silnik Raptor V3 do #rakiety #starship
Bo piękno tkwi w prostocie.
#inzynieria
myoniwy userbar
787969a2-0e61-4fb0-b012-363c7483d528
krokietowy

@myoniwy Przez chwilę zastanawiałem się czy nie robisz nas w balona i nie jest to jakaś stara lampa naftowa

ivaldir

Komentarz CEO ULA przed testem:

f757c5f9-70de-4266-b6d9-b6c0c223b79d
ivaldir

No cóż, tak to się potoczyło:

84d2626d-3210-43ec-a50f-9e141f5548af
kodyak

@ivaldir mam wrażenie że ciągle stoimy w miejscu a marketingu muska to właśnie ten niezniszczalne szyby w cybertrucku które są zniszczalne

ColonelWalterKurtz

@ivaldir może ktoś to wytłumaczyć? Czy dobrze rozumiem, że to niby takie ulepszenie/uproszczenie a tak naprawdę inne układy, które są niezbędne są poza samym silnikiem?

ivaldir

@ColonelWalterKurtz


a tak naprawdę inne układy, które są niezbędne są poza samym silnikiem?


Skąd to info? Masz jakiś link?

LondoMollari

Komentarz CEO ULA przed testem:


@ivaldir Tutaj jedyną możliwą odpowiedzią jest "Jak tam Starliner?" ( ͡°( ͡° ͜ʖ( ͡° ͜ʖ ͡°)ʖ ͡°) ͡°)

ivaldir

@LondoMollari Uh, nie tak mocno, jesteśmy światowym liderem w technologiach kosmicznych

LondoMollari

a tak naprawdę inne układy, które są niezbędne są poza samym silnikiem?


@ivaldir @ColonelWalterKurtz Tam nie za bardzo ma jak być cokolwiek poza silnikiem. Silnik z grubsza to turbopompy, układ zapłonu (jeśli silnik ma być restartowalny), całe mnóstwo zaworów, układ chłodzenia, wtryskiwacze, dysza, i ewentualnie siłowniki do sterowania ustawieniem silnika, jeśli silnik ma mieć takie sterowanie).


Na 100% radykalnie uprościli system zapłonu. Jak - to tajemnica eksportowa, natomiast po prostu nie ma systemu zapłonu, który był w Raptorze 2.


Na 100% zintegrowali wiele zaworów z obudową/przewodami, czyni to silnik mniej rozbieralnym, ale zwiększa wytrzymałość i zmniejsza rozmiar (zamiast łączeń masz jeden zespawany lub ciągły element).


Turbopompy - tutaj też z tego co mówi SpaceX pointegrowali wiele zaworów i przewodów. Turbopompy są stałą częścią silnika, i jego kluczowym komponentem. Nie da się tego wyjąć poza silnik.


Chłodzenie w Raptorze jest standardowe - zimne paliwo przed spaleniem jest przepuszczane przez dyszę w celu odbierania od niej ciepła. To jest już uproszczone od początku, być może jakieś sensory sę pousuwane z nowych Raptorów.


TL;DR - na zdjęciu jest raczej wszystko co jest potrzebne do pracy (tj, zbiorników paliwa i utleniacza nie ma, ale to oczywiste).


Dla większej ilości szczegółów polecam świetny wywiad Tima Dodda na temat produkcji silników i nie tylko: https://www.youtube.com/watch?v=aFqjoCbZ4ik

ColonelWalterKurtz

@ivaldir nie mam zadnegobinfo po prostu nie zrozumiałem o co w tym podlinkowanym wpisie wchodziło i czy to jestnkrytyka czy co?

Przeczytałem ostatnio biografie muska i tak się zainteresowałem tym jego sławnym upraszaczaniem. Rozumiem jednak z tego co @LondoMollari napisał że faktycznie to duże osiągnięcie i postęp a nie jakaś ściema. Jeżeli tak to jest to imponujące.

ivaldir

@ColonelWalterKurtz

CEO ULA w pierwszym zdaniu chwali uproszczenie konstrukcji, ale w drugim zarzuca, że pokazywanie samego "bloku" silnika bez osprzętu, jako gotowego urządzenia, to przesadne chwalenie się. No i wyszło, że ten "blok" silnika ma w sobie wszystko co potrzeba do działania

Skawarotka

@myoniwy to nie mogli zrobić od razu takiego prostego silnika? Co oni, gupi są? #pdk

74f3f849-be1e-4d8a-811c-d024b0fe1774
dez_

@Skawarotka oszczędności, inflacja, kryzys każdego może dopaść


Komu nie przytrafiło się po skręceniu zapomnieć o kilku śrubkach niech pierwszy rzuci gaźnikiem.

conradowl

@Skawarotka z lewej - gdy starasz się i granty i dotacje.

Z prawej - gdy masz produkować sam i ma być jak najtaniej

cododiaska

@conradowl

po lewej: junior developer

na środku: external consultant

po prawej: senior developer

Giban

@Skawarotka Co nie? Żenujące...

ColonelWalterKurtz

@Skawarotka właśnie tego mema tu szukałem

Dudleus

Najważniejsze, że działa

Zaloguj się aby komentować