Witam,
Dzisiaj samolocik do którego mam słabość. Saab Gripen. Samolot o układzie skrzydeł delta z przednimi lotkami stabilizujacymi wiry powstajece przy przecieciu kadłuba z powietrzem. W sumie konstrukcja która wygląda że europa zna się na niej dosc dobrze i ciągle bada i ja wykorzystuje.
Samolocik ktory reklamowany jest jako ten który ma ladowac na nieformalnych lotniskach czyli drogach autostradach a jego uzbrojenie i zatankowanie ma byc jak najbardziej sprawne i tanie i szybkie. Czyli nazwe go jak tako samolotem partyzanckim. f16 jak i wiele innych samolotow oczywsicie też potrafi wyladowac na takich trasach ale sama konstrukcja nie jest na to zaprojektowana np jakies wzmocnienia przy silniku w przypadku ładowania i najechania na drobinki które mogą uszkodzić silnik itd
Z tego co znalazłem to koszty eksploatacji tego samolotu to ok 5tys dołków . Liczone ta sama metoda f16 to ok 8 tys ale ciężko tutaj jednoznacznie stwierdzić czy byłby tańszy. Wszystko zależy od wielu czynników w tym jak duza flota dysponujemy.
Co można powiedzieć jest to samolot nowocześniejszy. Oczywscie f16 może mieć to samo co gripen czy też f35 ale kilka systemu gripen ma już wbudowanych gdzie f16 ma je dostarczane jako zewnętrzne elementy podwieszane. Gripen ma też podobno dużo lepszy radar z dużo większym zasięgiem dzialania.
Jest kompatybilny z uzbrojeniem amerykańskim jak i niemieckim
Od razu ucinam wszelkie spekulacje odnośnie czy f16 czy gripen. Oba są naprawdę dobre i mają swoje wady.
Aktualnie najnowszym z tymi wszystkimi bajerami jest gripen e i f. Porównuje się go do f16 block 70 viper do których podobno aktualnie wojsko polskie się modernizuje. Podejrzewam że wrzucają tam te różne nowinki z f35.
https://youtu.be/bWToqh94hbQ?si=x7ql1J_wXUJIJ-19
#samoloty #lotnictwo