Zdjęcie w tle
kodyak

kodyak

Gruba ryba
  • 224wpisy
  • 8338komentarzy
Dzisiaj troszkę o głównym myśliwcu nato w Europie. Panavia tornado. Samolot podobno legenda i postrach dla związku radzieckiego ;). Samolot o zmiennej geometrii skrzydel raczej do misji uderzeniowych i na tym mial nawieksze sukcesy ( mowa o pustynnej burzy) choć było kilka innych wersji.

Piloci mowili że największą zmiana z tym co wcześniej mieli do czynienia to system fly by wire czyli elektroniczne przesyłanie instrukcji pilota do siłowników i innych elementów pozwalających na kontole lotu. To było coś jak to określili;) i nie dziwne. Pilot nie musiał się męczyć z hydraulika czy innych fizycznych przekładni.

Samolot jak i f14 dwumiejscowy. Swego czasu miał mnóstwo nowinek np. Zamiast spadochronu hamowania użyto specjalne klapy który blokowały odrzut silnikow. Skutkowało to tych że gazy wylotowe leciały w górę i w dół co powodowalo charakterystyczne przykocmolenie ogona.

Jego głównym zadaniem (wersja gr) było podejście jak najniżej i jak najszybciej do celu naziemnego i jego unieszkodliwenie. Czy był to jakiś super chnager? Raczej nie. Mam bardziej wrażenie że coś trzeba było zbudować skoro już tyle na to kasy poszło. Samolot raczej o slabej manewrowości. Może chodzilo że mial przenosic ładunki nuklearne? Nie wiem. Swego czasu oglądałem filmik gdzie pilot f14 mówi o tornado bo miał okazję nim polatac w wersji f1 czyli samolotem przewagi powietrznej. Ta wersja ma wydłużony dziub z powodu większego radaru pow pow. Koleś mówił że ch,.. tam było widać przez ten dziub. No skoro pilot f14 narzeka na widoczność to musiało być naprawdę źle.;)

Samolot odszedł na zasłużona emeryturę. Tak jak f14 z powodu kosztów utrzymania.

https://youtu.be/0AbYXigjKdU?si=J4cU8x83fCi1xpsq

#samolot #lotnictwo

Zaloguj się aby komentować

Witam,
Dzisiaj samolocik do którego mam słabość. Saab Gripen. Samolot o układzie skrzydeł delta z przednimi lotkami stabilizujacymi wiry powstajece przy przecieciu kadłuba z powietrzem. W sumie konstrukcja która wygląda że europa zna się na niej dosc dobrze i ciągle bada i ja wykorzystuje.

Samolocik ktory reklamowany jest jako ten który ma ladowac na nieformalnych lotniskach czyli drogach autostradach a jego uzbrojenie i zatankowanie ma byc jak najbardziej sprawne i tanie i szybkie. Czyli nazwe go jak tako samolotem partyzanckim. f16 jak i wiele innych samolotow oczywsicie też potrafi wyladowac na takich trasach ale sama konstrukcja nie jest na to zaprojektowana np jakies wzmocnienia przy silniku w przypadku ładowania i najechania na drobinki które mogą uszkodzić silnik itd

Z tego co znalazłem to koszty eksploatacji tego samolotu to ok 5tys dołków . Liczone ta sama metoda f16 to ok 8 tys ale ciężko tutaj jednoznacznie stwierdzić czy byłby tańszy. Wszystko zależy od wielu czynników w tym jak duza flota dysponujemy.

Co można powiedzieć jest to samolot nowocześniejszy. Oczywscie f16 może mieć to samo co gripen czy też f35 ale kilka systemu gripen ma już wbudowanych gdzie f16 ma je dostarczane jako zewnętrzne elementy podwieszane. Gripen ma też podobno dużo lepszy radar z dużo większym zasięgiem dzialania.

Jest kompatybilny z uzbrojeniem amerykańskim jak i niemieckim

Od razu ucinam wszelkie spekulacje odnośnie czy f16 czy gripen. Oba są naprawdę dobre i mają swoje wady.

Aktualnie najnowszym z tymi wszystkimi bajerami jest gripen e i f. Porównuje się go do f16 block 70 viper do których podobno aktualnie wojsko polskie się modernizuje. Podejrzewam że wrzucają tam te różne nowinki z f35.

https://youtu.be/bWToqh94hbQ?si=x7ql1J_wXUJIJ-19

#samoloty #lotnictwo
w0jmar

@kodyak


Niezły.

Przemyślany i z charakterem.


Tylko nikt oprócz Szwedów go nie używa... .

Ciekawe ile w tym "marketingu" USA żeby każdy konkuencyjny projekt ... uwalić/oczernić.

kodyak

@w0jmar na pewno tu amerykańskie lobby działa. A używają go jeszce brazyliczycy ( troche chyba podobny kontrakt mieli jaki nam zaproponowano z transferem technologii), rpa i chyba tajlandia

w0jmar

@kodyak

Ok.

Kojarzyłem tylko Węgrów którzy później odpuścili.


Dzięki.

TheLikatesy

@kodyak rozmawiałem ostatnio z jednym z naszych jaszczembi - klasyczny temat, f16 czy gripen, smial sie ze zawsze gdy gdzieś stacjonują z gripenami to nie mogą wyjsc z podziwu... jak one kurewsko ciekną

kodyak

@TheLikatesy no. To już anegdotki

JF_Sebastian

Waracalem z Geteborga w poniedzialek i 2 Gripeny lowpass zrobiły jak czekałem na lotnisku. Nigdy tego nie zapomnę.

Zaloguj się aby komentować

Zostań Patronem Hejto i odblokuj dodatkowe korzyści tylko dla Patronów

  • Włączona możliwość zarabiania na swoich treściach
  • Całkowity brak reklam na każdym urządzeniu
  • Oznaczenie w postaci rogala , który świadczy o Twoim wsparciu
  • Wcześniejszy dostęp, do wybranych funkcji na Hejto
Zostań Patronem
Chorwaci trochę bardziej wzięli się do roboty po czerwonej. Nasi przynajmniej stosowali pressing, choc widac ze tak dlugo nie pociagna stad dopiero po zmianach trenera w 60 zaczęło się coś dziać.

Mysle ze chorwaci po przebiegu gry moga byc zadowoleni. Remis na wyjezdzie i jeszcze kończyli w 10.

A nasza no cóż, ciągle ten sam schemat. Coś wpadnie jakiś remisik przygarniemy. Zero ataku pozycyjnego. Jakies indywidualne rajdy. Czasami to starczy. Widać że trener kombinuje coś zmianami zeby lepiej tonwygladalo na koniec niz na poczatek. Co można powiedzieć że jest sporo młodych ale też widac że zdecydowanie są mlodzi.

#mecz #reprezentacja

Zaloguj się aby komentować

Dzisiaj na bazie ostatnich wydarzeń bedzie o mirage 2000. Jednosilnikowy dolnoplat o układzie skrzydeł delta. Samolot choć ciągle modernizowany i w sumie naszpikowany nowymi rozwiązaniami to jako konstrukcja jest trochę przestarzała (choćby to że to dolnoplat) a to pewnie dlatego że nie jest już tak rozwijana jak f16.

Tu mam też dylemat bo jakoś ciężko znaleźć o nim jako dużo informacji a też które są mi się trochę nie spinaja. Niby na wiki jest zasieg 4000 km przy 1358 kg masy paliwa. Jak se policzył razy 0,8 to wyjdzie jakies 1800 l na zasieg prawie 4000km. Takie f16 standarodowo bierze jakies 4500 l a zasieg ma 3200. Wychodzi że silnik mirage jest 2 razy bardziej wydajny co mi się nie chce wierzyc. przy mirage 3 wygalda dane wygladaja bardziej sensownie.

Może jak weźmiemy pod uwagę dwa pojemniki z paliwem x2 po 2000l na skrzydlach( dosc charakterystyczne dla tego samolotu) to ten zasieg wyglada lepiej .

Podobno w latach 90 Francuzi proponowali ten samolot lotnictwu polskiemu wraz z transferem technologii ale w zasadzie to był już jego schyłek stąd moze wynikało takie ochocze podejście transferu technologii.

https://youtu.be/AG31OCB-e-g?si=kYFqLYwkBEoB1HmB

#samoloty #lotnictwo

Zaloguj się aby komentować

Panowie wszyscy wiemy że gra naszej reprezentacji piłki nożnej nie powala. Nie ma się co łudzić że w końcu zagramy dobrze nie zagramy bo nie mamy czym.

Beenhakker potrafił zrobić zespół z chujowych piłkarzy Nawałka miał świetny timing bo wszyscy jego piłkarze a przede wszystkim krysia osiągnęła szczyt swojej kariery w Sewilli i o paranojo defensywny pomocnik rozgrywał pilke i robił to nad wyraz dobrze XD

Dzisiaj choć wierzymy w Zielińskiego wiemy że po tylu latach to się nie uda.

Nie ma co obwiniać bednarka bo chłop robi swoje a samobóje się zdarzają. Jakby tego samobója nie było to znowu groziłby nam świński remis w 98 min i agonia znowu przedłużyła by się na kolejny mecz.

Gramy źle wręcz chujowo. Piłkarze grają to co znają. Mają przykaz podawania do lewego czego nie potrafią ( i tu mam na myśli nie kurwa popierdolona lage na niego i chuj tylko wypracowanie tak sytuacji by ten tylko wykonczyl sprawę nie mając obroncow nad soba) i to wszystko co myśl polska szkoleniowa ma do zaoferowania. Nasza gra jest czytelna w chuj. I z takim podejściem zawsze będziemy grać chujowo niezależnie od wyniku stad nie ma się co emocjonować.

Na cos mniejszego czasami da to radę. Paradoksalnie czasami doprowadzi do jeszcze gorszego meczu niż z kimś dość mocnym. Dlatego zostaje nam tylko myślenie ile to tym razem dostaną wpierdol i tyle

#mecz #reprezentacja
ramen

@kodyak A to nie jest tak, że trzeba właśnie szukać i wpuszczać młodych? Bp nie chce mi się wierzyć, że w kraju, gdzie większość obywateli deklaruje się być kibicami, a w najmniejszej nawet pipidówie jest wypasione boisko i drużyna, nie znajdą się jakieś talenty.... Kiedyś szkoleniowcy jeździli po meczach niższych lig i szukali "samorodków."

kodyak

@ramen żeby wpuszczać młodych trzeba wiedzieć jak ich pokierować i nie eksploatować na maks a w lidze. I trzeba mieć jakieś oko. Przykład lewego pokazuje jakie polscy skauci mają oko

ErwinoRommelo

Polak po prostu nie może być środkowym, przerasta to jego ewolucyjno intelektualne możliwości, ten Zieliński to już od 4 lat się ma odblokować w reprezentacji.

kamyk1984

My nigdy nie byliśmy hegemonem w piłce nożnej. Udało się coś w latach 70-tych i 80-tych. Później też coś tam się czasami udawało, ale to krótkie epizody. Znamy swoje miejsce w szeregu, czyli w okolicach 30 miejsca w rankingu FIFA i ciężko będzie to przeskoczyć. Taka Portugalia to nie nasza liga. Czasami uda nam się wygrać z kimś kto ma cięższy dzień i tyle. Czas już skończyć z tym mitem, że możemy konkurować z najlepszymi, bo nie możemy.

kodyak

@kamyk1984 nietsety ale świat odjeżdża i coraz częściej trafia się że kiedyś wygrywaliśmy z przecietniakami a przegrywaliśmy z mocniejszymi. Teraz jednak przeciętniaki potrafia namieszać krwi ale nie my.

Zaloguj się aby komentować

Może coś tam będę wrzucał w kwestiach samolotow. Na pierwszy rzut leci f14 czyli samolot chyba najbardziej shypowany poprzez wiadomy film. Samolot w przeciwieństwie do filmu nie byl stworzony do jakieś szaleńczych akcji manewrowych. Jego największym atutem były rakiety phoenix pow pow o zasięgu 200km i to one miały tworzyć przewage i ochraniać lotniskowiec. Samolot wykorzystywał konstrukcje zmiennej geometrii skrzydeł ktore ma zalety i wady jak wszystko ale w tamtym czasie wygalda że cały świat byl dosc zafascynowany ta technologia. O ile kojarze skrzydła złożone bardziej układ delta lepsze parametry przy dużych prędkościach i większych wysokosciach skrzydła rozłożone lepsze parametry przy niskich wysokosciach i niskich predkosciach.

Ten samolot to nie była zbytnio udana konstrukcja. Piloci narzekali na słaba sterownosc która np wynikala z bardzo szeroko rozstawionych silnikow, no ale wiadomo coś za coś. Akurat w ta szczęline miedzy silnikami wchodziły 4 rakiety phoenix. Poza tym to samolot pod wymagania lotniskowcow a te są dość wymagające w kazdej materii. Wymaganie 2 pilotow. Strasznie zabudowany cockpit i pewnie więcej.

O ile dobrze kojarze ten samolot byl budowany w dużym pośpiechu bo miał zastąpić a6 intrudera konstrukcje leciwa a f111 czyli poprzednik f14 byl jeszcze gorszy

Poniżej filmik porno samolotowe który lubię najbardziej.

#lotnictwo #samoloty

https://youtu.be/smoj4ZpNzKs?si=MBYRST4XLpdyFt4D
AndrzejZupa

Anyway, wrzucaj! TK są tutaj pasjonaci lotnictwa!

Odwrocuawiacz

@kodyak tak dopowiem, to samolot w kwestii sterowności miał skłonności do wpadania w tzw. korkociąg płaski (pokazane to w filmie Top Gun).

Nawet w symulatorze DCS jest to częsty przypadek, ponieważ ten model nie posiada komputera, który by temu zapobiegał lub wspomagał pilota w tej kwestii.


Mi osobiście na 5 razy korkociągu tylko 2 razy udało się uratować maszynę.


Bardzo ciężki samolot w obsłudze i w zasadzie bez radiooperatora praktycznie nie zdolny do walki.

Dobre ustawienie naprowadzenia rakiet i bardzo daleki ich zasięg powoduje, że w symulatorze możemy sprzątnąć cel nawet bez jego wiedzy.


Jak ktoś lubi wyzwania to polecam DCS.

brain

@kodyak

O ile dobrze kojarze ten samolot byl budowany w dużym pośpiechu bo miał zastąpić a6 intrudera konstrukcje leciwa a f111 czyli poprzednik f14 byl jeszcze gorszy

Nie pomyliłeś A-6 z F-4 Phantom? Bo one wtedy służyły w Navy w roli myśliwców. A A-6 to zupełnie inna koncepcja i chyba dopiero F/A-18 miał je jako tako zastąpić.


A reszta to prawda. Program F-14 chyba zaczynał w tym samym czasie lub nawet wywodził się z programy F-X (z którego finalnie powstał F-15), tyle że Navy potrzebowało samolotu na już i nie mieli czasu żeby czekać na efekt prac rozwojowych z tego programu.

kodyak

@brain tak faktycznie f4

Zaloguj się aby komentować

Coraz częściej pracuje z młodszymi ludźmi z tzw poźnego gen z. Co zauważam oprócz ich roszczeniowości to to że w robocie są bardziej usyfione kible.

Dzieci kochane wiem że mama po was sprzątała kible ale ręka wam nie odpadnie jak weźmiecie szczotkę i posprztacie po swoim sraniu. A deska nie jest challengem trafienia w środek szczochem a sluzy do siedzenia więc się ją podnosi jak się sika na stojaco

#gownowpis doslownie
jimmy_gonzale

E tam. Najgorzej ujebane kible widziałem 10 lat temu.

kodyak

@cododiaska a nie powiem bo się okaże że się jeszcze poznamy ale chodzi o pracę w biurowcu

cododiaska

@kodyak

20 lat pracuję w biurowcach. Chlew w kiblu był tylko raz: jak robiliśmy remont i budowlańcy srali.

Jaskolka96

To idź do gościa od BHP, żeby zrobił pogadankę o higienie w miejscu pracy i rozprzestrzenia się zarazków poprzez kontakt z wydzielinami ludzkimi

Zaloguj się aby komentować