Zdjęcie w tle
macgajster

macgajster

Fenomen
  • 328wpisy
  • 2807komentarzy

Trust me I'm an endźiniir

Uruchamiam STM32F103C8, a konkretnie EXTI na liniach PA0 ... PA4. Siedzą na tych pinach zwykłe przełączniki typu pushbutton. Rozwikłałem reference manual na tyle, że jedno przerwanie działa, ale inne mimo takiej samej składni przy każdym pinie już nie chcą.

GPIO ustawiam:
GPIOA->CRL &= ~GPIO_CRL_CNF0_0; // floating input to pull-down
GPIOA->CRL |= GPIO_CRL_CNF0_1;
Puszczam zegar do EXTI (w tym procku AFIO):
RCC->APB2ENR |= RCC_APB2ENR_AFIOEN;
Zdejmuję maskę z interesujących pinów:
EXTI->IMR |= EXTI_IMR_MR0 | EXTI_IMR_MR1 | EXTI_IMR_MR2 | EXTI_IMR_MR3 | EXTI_IMR_MR4;
Ustawiam reakcję na zbocze narastające:
EXTI->RTSR |= EXTI_RTSR_TR0 | EXTI_RTSR_TR1 | EXTI_RTSR_TR2 | EXTI_RTSR_TR3 | EXTI_RTSR_TR4;
Dodaję priorytety przerwania i uruchamiam przerwania (tu tylko po jednym żeby nie mnożyć):
NVIC_SetPriority(EXTI0_IRQn, 1);
NVIC_EnableIRQ(EXTI0_IRQn);
Przykładowe przerwanie:
__attribute__((section(".after_vectors"))) void EXTI0_IRQHandler()
{
   printf("++ \r\n");
   EXTI->PR |= EXTI_PR_PR0;
}

Co bym nie robił tak działa tylko jedno przerwanie i to z PA2. Wiązać pinów z EXTI niby nie muszę (po resecie akurat się zgrywają), ale robię to dla pewności, nie widzę już gdzie szukać. W komentarzu dla czytelności wrzucam cały kod okrojony do obsługi EXTI.
Co mogę robić źle albo gdzie szukać? Do debugowania mam UART i LEDa ( ͡° ͜ʖ ͡°)

#stm32 #embedded #programowanie #baremetal
macgajster

static void gpio_init(void)

{

   RCC->APB2ENR |= RCC_APB2ENR_IOPAEN | RCC_APB2ENR_IOPBEN;

   RCC->APB1ENR |= RCC_APB1ENR_TIM3EN;


   // BUT_CANC (PA0)

   GPIOA->CRL &= ~GPIO_CRL_CNF0_0; // floating input to pull-down

   GPIOA->CRL |= GPIO_CRL_CNF0_1;


   // (PA1)

   GPIOA->CRL &= ~GPIO_CRL_CNF1_0; // floating input to pull-down

   GPIOA->CRL |= GPIO_CRL_CNF1_1;


   // (PA2)

   GPIOA->CRL &= ~GPIO_CRL_CNF2_0; // floating input to pull-down

   GPIOA->CRL |= GPIO_CRL_CNF2_1;


   // (PA3)

   GPIOA->CRL &= ~GPIO_CRL_CNF3_0; // floating input to pull-down

   GPIOA->CRL |= GPIO_CRL_CNF3_1;


   // (PA4)

   GPIOA->CRL &= ~GPIO_CRL_CNF4_0; // floating input to pull-down

   GPIOA->CRL |= GPIO_CRL_CNF4_1;

}


static void exti_init(void)

{

   RCC->APB2ENR |= RCC_APB2ENR_AFIOEN;

   EXTI->IMR |= EXTI_IMR_MR0 | EXTI_IMR_MR1 | EXTI_IMR_MR2 | EXTI_IMR_MR3 | EXTI_IMR_MR4;

   EXTI->RTSR |= EXTI_RTSR_TR0 | EXTI_RTSR_TR1 | EXTI_RTSR_TR2 | EXTI_RTSR_TR3 | EXTI_RTSR_TR4;


   // connect pin to interrupt

   AFIO->EXTICR[0] |= AFIO_EXTICR1_EXTI0_PA;

   AFIO->EXTICR[1] |= AFIO_EXTICR1_EXTI1_PA;

   AFIO->EXTICR[2] |= AFIO_EXTICR1_EXTI2_PA;

   AFIO->EXTICR[3] |= AFIO_EXTICR1_EXTI3_PA;

   AFIO->EXTICR[0] |= AFIO_EXTICR2_EXTI4_PA;


   NVIC_SetPriority(EXTI0_IRQn, 1);

   NVIC_SetPriority(EXTI1_IRQn, 2);

   NVIC_SetPriority(EXTI2_IRQn, 2);

   NVIC_SetPriority(EXTI3_IRQn, 1);

   NVIC_SetPriority(EXTI4_IRQn, 1);

   NVIC_EnableIRQ(EXTI0_IRQn);

   NVIC_EnableIRQ(EXTI1_IRQn);

   NVIC_EnableIRQ(EXTI2_IRQn);

   NVIC_EnableIRQ(EXTI3_IRQn);

   NVIC_EnableIRQ(EXTI4_IRQn);

}


__attribute__((section(".after_vectors"))) void EXTI0_IRQHandler()

{

   EXTI->PR |= EXTI_PR_PR0;

}


__attribute__((section(".after_vectors"))) void EXTI1_IRQHandler()

{

   EXTI->PR |= EXTI_PR_PR1;

}


__attribute__((section(".after_vectors"))) void EXTI2_IRQHandler()

{

   EXTI->PR |= EXTI_PR_PR2;

}


__attribute__((section(".after_vectors"))) void EXTI3_IRQHandler()

{

   EXTI->PR |= EXTI_PR_PR3;

}


__attribute__((section(".after_vectors"))) void EXTI4_IRQHandler()

{

   EXTI->PR |= EXTI_PR_PR4;

}

Mam nadzieję, że formatowanie przetrwa.

Skylark

Nie zeby to cos zmienilo (bo to wszystko sa zera) ale EXTI0...3 sa w AFIO->EXTICR[0] a EXTI4 w AFIO->EXTICR[1].


W ramach debugowania sprobuj wywolac przerwanie programowe ustawiajac bity w rejestrze EXTI->SWIER. To pomoze Ci znalezc czy problem jest po stronie EXTI / NVIC / CPU czy konfiguracji GPIO. Sprawdz tez, prosta petla, czy czytanie pinu GPIO i pokazywanie go na LEDzie dziala dla wszystkich pieciu. Najgorzej jest spedzic wieczor debugujac program jak problem jest sprzetowy.

cec

To kara za obsługę przycisków na przerwaniach ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Zaloguj się aby komentować

Obiecany i niedostarczony wpis.
Rozgrzebałem obudowy słupków D, z których zaczęła potężnie obłazić tkanina obiciowa. Degradacji uległa gąbka, a także tkanina, więc nie było co ratować. Pierwotny plan zakładał zerwanie materiału, co było bardzo proste, bo już się nie trzymał. Wyszło na to, że Rover osłony do trzymania szmat robił... stalowe. Jak wiemy stal w połączeniu z atmosferą po jakimś czasie MUSI skorodować. Oczywiście można to polakierować i wtedy mocno ograniczamy wpływ środowiska, ale cały konglomerat British Leyland w tamtych latach był klasy jakościowej FSO.
Długo krótka historia: no zardzewiało mimo lakieru. W większości powierzchniowo, są jakieś małe wżery. Do usuwania rdzy oczywiście przydaje się papier ścierny, włosy murzyna. Kupiłem też K2 Derusto+ (to nie jest reklama) i mam wrażenie, że zamiast DErusto robi RUSTO. Może coś źle robię, ale element posmarowany i odstawiony na długo (bo preparat nie jest kwasem fosforowym czy coś i musi taki element postać kilka-kilkanaście godzin) po przemyciu wygląda raczej gorzej niż przed. Pojawiają się dodatkowe powierzchniowe rdzawe punkty, a resztę i tak trzeba przelecieć papierem.

Naprawa miała być szybciutka, ot oklejenie, a wyszło jak zwykle i już, wszystko łącznie tylko w tym temacie, sięga pewnie 10 roboczogodzin. Wytoczyłem jeszcze jedną tulejkę, bo brakowało. Nawet jedną obudowę już obsmarowałem obustronnie podkładem reaktywnym ( ͡° ͜ʖ ͡°)

#macmajster #samochody #prestizowygruz2
3ec73b56-6ca4-4f2b-9279-bd3af80ddd61
86588918-0678-43cb-8be7-c239fde822f3
6bf715de-09ad-4e3b-8255-9ce4e7fd2d26
Yossarian

Kawał dobrej, nikomu niepotrzebnej roboty. Plusik.

Zaloguj się aby komentować

Tak na szybko, bo postępy małe, a mam chwilę żeby coś naklepać.

W temacie drzewiennym: rozpakowałem mój fornir, niestety spękany, nie ten odcień, brak czeczoty -> na hasiok lub do zabawy. Na jednej ze wstawek zeszlifowałem resztki starego forniru i kleju, widać pęknięcia sklejki. Znalazłem sklep z fornirami w krainie Oz (Ożarów Mazowiecki), jutro do niego skoczę coś dobrać. Jak będą mieli kleje to super, a jak będą oklejali to w ogóle z nimi się mocno zaprzyjaźnię, tak będzie najszybciej, choć nie najtaniej.

W temacie Rovera ogólnie: jest szansa, że w najbliższym tygodniu pojadę do doktora rwać skrzynię i sprawdzać co tam nieteges.

Malukh: zrobiłem na szybko na kolanie projekt schowka na okulary (w moim przypadku nakładki na okulary), który montowany jest w miejscu strachłapki kierowcy. Wyszedł za duży, bo chciałem użyć obu otworów, ale już mam zamysł jak wykonać kolejną, prostszą i bardziej dopasowaną wersję. Obecna nadaje się bardzo dobrze do wybijania sobie głupich pomysłów w trakcie jazdy ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Pod wieczór będzie pewnie jeszcze jedna aktualizacja.

#stolarstwo #drewno #macmajster #prestizowygruz2 #maluch #fiat126p #diy dla zasięgu
9310c3d4-d676-4d90-b7e8-1f84ada8a985
036b1678-65b4-4ba8-bfc0-f4a76436acc1
5355f654-5a7f-449d-8a65-7ac2d0db462e
566ab240-a899-4b9d-a42d-13705c7cbcee
7fbc1dbc-c313-4c48-8af2-160ef57389ca

Zaloguj się aby komentować

Zostań Patronem Hejto i odblokuj dodatkowe korzyści tylko dla Patronów

  • Włączona możliwość zarabiania na swoich treściach
  • Całkowity brak reklam na każdym urządzeniu
  • Oznaczenie w postaci rogala , który świadczy o Twoim wsparciu
  • Wcześniejszy dostęp, do wybranych funkcji na Hejto
Zostań Patronem
Nie wiem jak to otagować, a zależy mi na szerokim zasięgu i pomocy.
Muszę od nowa położyć fornir, a nie mam nikogo kto by to zrobił, do tego nigdy tego nie robiłem
Mam w samochodzie wstawki drzewniane, które mają być pokryte lakierem na wysoki połysk. Problem polega na tym, że właściwie wszystko popękało. Spękany był lakier (już zdarłem), spękany jest fornir (i uzupełnianie go szpachlą zrobioną z pyłu po szlifowaniu nie daje dobrego efektu), spękane jest podłoże ze sklejki. Dotychczas oczyściłem jedną z kilku wstawek, ale przy pomocy żelazka, mokrej szmaty i dłuta trwało to dobrych kilka godzin. Podłoże oczywiście wyszlifuję na równo i czymś zaszpachluję żeby pęknięcia się nie powiększały.
Lakier mogę położyć aerografem, widziałem też o tu: https://www.youtube.com/watch?v=9gm8pz70zeA jak to można zrobić "kropelkowo".
Mam dostęp do komory klimatycznej, więc mogę przygotować fornir tak żeby łatwo giął się w odpowiednich miejscach.

Materiały:
podłoże - sklejka
fornir - orzech włoski z czeczotą, kładziony włóknami poprzecznie do podłoża
lakier - jachtowy, epifanes

Jak to zrobić żeby było dobrze? Jakiego kleju użyć? Na co uważać? Czy jest jakaś bardziej skuteczna metoda na odklejenie starego forniru? Wszelkie rady mile widziane

#stolarstwo #drewno #macmajster #prestizowygruz2
rogi_szatana

temat wygląda na długie godziny mozolnej pracy. Jeżeli nie pomagają doraźne próby naprawy forniru to według mnie należałoby usunąć obszary popękanego forniru i w to miejsce wkleić wstawkę z podobnie dobranego forniru.

Z klejów to klasyczna robota to klej glutynowy ale bez przesady są na rynku już gotowe kleje do fornirów, a jak proste kawałki to normalnie na biały klej.


Uważaj z pracą szlifierką, żebyś nie przetarł forniru.

enkamayo

@macgajster Ja bym sie nie bawil w zadne uzupelnianie zepsutych kawalkow, tylko calosc od nowa siwezym fornirem pokryl, tak jak sam zreszta piszesz. Klej do drewna wystarczy, byle byl przynajmniej D3, a jesli naprawde wolisz dmuchac na zimne, to D4. Musisz tylko sobie wymyslic, jak rozsadnie bedziesz to potem dociskal do kleju, zeby ci na calej powierzchni chwycil. Jak dobrze zrobisz i sie raz sklei, to sie juz nie odklei. Aczkolwiek, jak ci sie fura do 50 stopni nagrzeje, to sie moze klej znow elastyczny zrobic ;). Sklejki pod spodem juz nie mozesz, nie chcesz wymieniac? Bo sa tez takie wodoodporne.

ps. sorka, ze bez polskich krzaczkow,

Zly_Tonari

@macgajster Proszę :

https://www.youtube.com/watch?v=1GybkgOKsRE


Robiłem tak listwę jakieś 10 lat temu i było ekstra

Fornir arkusz orzech kosztował mnie jakieś 26zł za pasek 16x50cm

Kleiło się klejem białym do forniru, musiał wyschnąć potem się dociskało i jechało żelazkiem przez szmatę.

Zaloguj się aby komentować

Czas na aktualizację, dawno temu nic w temacie nie było.

Na początek tempomat, który chciałbym skończyć przed zlotem, ale chyba wyjdzie tak jak przed poprzednim. Za mało czasu, za dużo do zrobienia. Pierwsze zdjęcie - mała errata na płytce, bo mi się piny potentegoliły i procek zamiast 3V3 dostawał -3V3. Poprawka wykonana na płytce prototypowej 3x3 pola wciśniętej pod zintegrowaną przetwornicę. Tak to jest jak się robi z doskoku i zapomina na jakim etapie skończyło.

Rover... Nie znalazłem łożyska pasującego długością z wałkiem o dobrej długości, więc wszedł inny pomysł - zastąpienie jednego dużego łożyska wieloma innymi, do tego wytoczenie wałka pod nie. Padło na łożyska o średnicy wewnętrznej większej o 1 mm od pierwotnego, za to grubości 7 mm. Skończyło się zatem na ośmiu łożyskach wkomponowanych jedno za drugim, co było błędem. Jedno z nich podczas wciskania przekosiło się i wałek ledwo się obracał. Przy demontażu uszkodzeniu uległ uszczelniacz (o dziwo pasuje od 126p BIS, także wołam malucharzy gdyby chcieli kupić i remontować SD1 #fiat126p #maluch ). Koniec końców pompa złożona jest na dwóch łożyskach, trzeba było nieco skrócić tuleję wirnika żeby spasował się z obudową i bardzo skrócić koło pasowe, na którym pierwotnie trzymała się wiskoza. Bez cięcia nie zmieściłaby się chłodnica z wentylatorem elektrycznym. A na jednym cięciu się nie skończyło.
Przy okazji zeszlifowałem rdzę z rolki napinacza paska rozrządu.
Propos wentylatora elektrycznego - zrobiłem wiązkę na szybko, ale jeszcze nie nagrzałem na tyle silnika, bo... sprawdzona i sprawna chłodnica okazała się przeciekająca. Na wysokości pompy, zatem już wiem dlaczego zagrzał się w drodze pod koszyk, a chłodnica była ciepła - nie było wody do przepychania przez pompę. Dziś oddałem do poprawki i dziś udało się odebrać. Jutro kolejne zalewanko destylowaną i próba szczelności.

Z drobnych sukcesów to pomachałem złączką od zegarów, ruszył paliwomierz, miernik temperatury i ciśnienia oleju (▀̿Ĺ̯▀̿ ̿)

Jaka jest szansa, że to koniec przygód z systemem chłodzenia? O ile nie wyskoczy coś niespodziewanego typu przerdzewieje rurka zanim ją wymienię, to całkiem duża. Dopóki była woda w chłodnicy to była ona gorąca. Wentylator sam w sobie działa, muszę jedynie sprawdzić działanie termostatu i poprawność wiązki.

#macmajster #samochody #mechanikasamochodowa #prestizowygruz2 #rover #roversd1 #elektronika
f0b0bec5-312a-483c-b156-1f5f35494449
88325c44-118c-439b-9145-b3d79c383e4c
a610176f-0be9-4a3e-8dcb-a98f3146c119
a52ac1e8-b140-4fe3-ba41-1ed2b0b95d80
9c84e894-24ce-482f-8d0b-9a8cfe87557f
KKLKK

@macgajster podziwiam, ze masz checi sie z tym bujac...

Zaloguj się aby komentować

Powróciłem. Wyjazd bardzo udany, standardowo okupiony poparzeniem słonecznym. Babaton miał temperaturę zupy, bo w cieniu było tylko 35 stopni.
Zlot przyjemny, jak co roku. Tym razem jednak udało się złapać cyganów rozkradających namioty Z tej okazji Węgrzy odpowiedzialni za złapanie na kempingu poszukiwanego przez policję cygana zrobili sobie koszulki ze zdjęciem z tego momentu.
Film z wczorajszego powrotu przez Słowację: https://streamable.com/7egk8k

#fiat126p #maluch #wegry
c739d329-6315-4261-9c80-b1e9bd8726ac
Zielczan

@macgajster jesteś w jakimś malczanowym klubie? Jak wracałem z Bieszczad dwa tygodnie temu to trasą Lublin - Warszawa leciało kilkadziesiąt przeróżnych.

Zaloguj się aby komentować

Ostatni mój wpis (językowy) nie był przypadkowy. Wybraliśmy się na wycieczko-testo-zlot. Jazda trochę trwała mimo braku przerw poza tankowaniami i zdjęciem. Mam też nowy rekord spalania na trasie. Jazda Warszawa - Kraków (Zakopianka) pochłonęła 3,5 L/100 km, choć jechałem na eSce w okolicach 85 km/h.
Jak na razie test nowego zawieszenia skrzyni wypadł pozytywnie.

#fiat126p #maluch #wegry
a39eb675-9728-4c2a-9fae-903d3802756a
SuperSzturmowiec

Niemożliwe ze tak mało

Wiem że mała pojemność i moc ale to nie oznacza że silnik będzie mało palił. Tym bardziej pod obciążeniem

Zaloguj się aby komentować

Ciekawostka językowa z kraju bratanków. Jest taki typ papryki, a Węgrzy słyną z papryki, który nosi przydomek macskapöcse. A co to jest po naszemu? Translator wujka Google nie powie, ale deepl już jak najbardziej (choć trzeba oddzielić wyrazy i wrzucić mu macska pöcse. Otrzymamy wtedy tłumaczenie jak na obrazku numer jeden.
Na drugim obrazku zdjęcie papryki.

#jezykwegierski #wegry #ciekawostki
63fbb3f4-a70f-47d8-b9b7-5bbbb22699e1
8fb557e5-94fb-43a6-9499-12f64b09ae33
ciszej

@macgajster hm to słowo macska, jako określenie kota będzie miało wspólne pochodzenie z językami słowiańskimi.


Ciekawostka - kiedyś na wioskach koty nazywano Maciek, jako naleciałość właśnie z tych języków, mimo że u nas kot to kot a nie mačka

Budo

@macgajster dzięki, moje życie jest pełniejsze teraz ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Basement-Chad

Ale nazywanie Węgrów naszymi bratankami to aktualnie trochę potwarz. Papryka to jedyna rzecz jaka im wyszła.

Zaloguj się aby komentować

Drobna aktualizacja, ale dość znacząca.
Lutowanie płytki tempomatu zakończone (no prawie, ale to złącze to 3 minuty z nagrzaniem lutownicy). Teraz wypadałoby popisać dalszą część firmware-u i zacząć obsługiwać silnik, hallotron, dwa przełączniki. Niby nic, ale chciałbym za dwa tygodnie mieć to już w samochodzie, a gdzie tu testy, gdzie tu normalna praca, pozostałe zajęcia.
Drugie:
Nierozbieralna według wydawnictwa Haynes pompa wody do Roverka jednak jest rozbieralna. Mnie się nie udało za pomocą młotka i punktaka, ale mechanik (poprzedni post) dał radę na prasie wygnieść wszystkie części. Teraz muszę znaleźć łożysko na wałku. Najbardziej odpowiadające znalazłem w... Ursusie 2812 (aka Massey Ferguson 235), tylko wałek jest za krótki. Wałek z łożyskiem, ktokolwiek widział, ktokolwiek wie.
#macmajster #samochody #mechanikasamochodowa #prestizowygruz2 #rover #roversd1 #haynes
88fcccfb-58a1-408b-88ca-33e81422a910
2dd84473-51b1-466b-804f-132dd767f6b5
84cac69d-2c8a-4361-b625-fecafff32101
JontraVolta

A co na to twój ubezpieczyciel?

macgajster

@JontraVolta jaki ubezpieczyciel? A po co ma wiedzieć? ( ͡° ͜ʖ ͡°)

JontraVolta

@macgajster dowie się jak dojdzie do wypadku, to samo tyczy się wszystkich somorosłych automatyków wkładających w domu własnoręcznie lutowane arduino do sterowania wszystkim

Zaloguj się aby komentować

@SonyKrokiet @SzubiDubiDU
Możecie być zainteresowani tym, co dziś widziałem w jednym warsztacie, w którym dostałem pomoc od ręki
Nie wiedziałem czy właściciel chciałby publikacji tablicy, a sam bym chyba nie chciał gdyby to było moje, więc wyciąłem. Niemniej pewnie gdzieś po necie przewijają się zdjęcia.
Trochę się ślinię na jej widok, ale rozum bierze górę, na szczęście, jeszcze, póki co... Mam silną wolę! Mam silną wolę! Obejrzę i nie kupię, wtedy pokażę jak jest silna! #pdk
#motoryzacja #samochody #retrosamochody
fce253f6-7e43-4bb2-8fc8-a117fd6a15be
kominiorz_sandomierz

Silna wole to ty bedziesz mial jak kupisz i sie nie przejedziesz. Dopiero wtedy

SonyKrokiet

@macgajster jest taka niepisana zasada, że jak jakieś auto powstało w więcej niż jednym egzemplarzu, to jeden się znajduje w Polsce XD i zazwyczaj się sprawdza XD chociaż o Bulgaralpine w Polsce to nie słyszałem (tego chyba pięć sztuk przetrwało jak pamiętam xD) PS. nawet mnie nie zawołało, super hejto XDDD

macgajster

@SonyKrokiet zacząłem czytać i myślałem, że to będzie "niepisana zasada: widziałeś - kupujesz" :3 Trochę jak z "nie wracamy pustą lawetą".

Jedyny Bułgarski produkt jaki widziałem i miałem okazję jechać jako pasażer to Balkancar. Tę Alpinkę to bym zmacał. Wygląda trochę od boku jak 911, ale im dalej tym bardziej czarna dziura ją rozciąga.

To chyba najbliższe co jest u nas na pewno: https://www.youtube.com/watch?v=nZo_QIByFL8

SonyKrokiet

@macgajster nawet nie odpalam garbacza bo zasnę XD stawiam że alpine pewnie pospasowana tak że może się bić z tarpanem XD

Zaloguj się aby komentować

Założyłem wczoraj do końca (uchwyt/zawieszenie skrzyni DIY na podstawie zawieszenia BISa) :3
Teraz tylko przetestować, napisać instrukcję no i przejść przegląd z taką wydumką ( ͡° ͜ʖ ͡°)
#macmajster #diy #samochody #fiat126p #maluch #mechanikasamochodowa
a9dcccaf-6284-42b1-a1ad-5dbbc09959f7
SonyKrokiet

@macgajster o swapowaniu zawiasu w bisie na fl-owy słyszałem, ale żeby montować bisowy to pierwsze słyszę XD

macgajster

@SonyKrokiet Pany, tu chodzi o zawieszenie skrzyni, a nie wahacze z innymi uszęciami pod amortyzatory

ten oryginalny zestaw "poduszek skrzyni" ST/FL/EL to jest totalne gunwo. Ktoś se wziął i podumał tak:

  • wezmę kawał blachy, zrobię w nim otwór,

  • wezmę do tego drugi kawał blachy i walnę przez niego gwint,

  • a jak to połączyć i żeby jeszcze było w miarę elastyczne? A, to Armando gumę pyrgnie i wsio, czas na lasagne.

Przecież to z samego założenia nie ma szansy trzymać się kupy, a co dopiero guma płaskiej stali. Do tego przyszli rzemieślnicy i tę jakość jeszcze bardziej zważyli. To się urywa od samego patrzenia, choć skrzynia na nich leży. Niby można zaaplikować patent by Denior i od góry skrzyni dać kawał grubego węża ogrodowego, ale to odraczanie nieuniknionego.

Niby jedna sztuka kosztuje 8-15 cbl, ale co z tego skoro można zmienić ich ze 20 w ciągu roku.

SonyKrokiet

@macgajster nie zdziwiłbym się że to rozwiązanie pamięta jeszcze Fiata 500/600 a potem je wzięli do malacza XDDD nieraz Włosi udowodnili ze są leniwymi bułami XD

Zaloguj się aby komentować

Jak to już mówiłem - rozpocząłem kilka projektów i ciągną się one jak makaron włoski.
Tym razem montuję prototyp zawieszenia skrzyni biegów. Przy okazji klepię instrukcję montażu, Już widzę, że trzeba było wyrwać skrzynię i dopiero montować, no ale miało być "szybko" :3
Co to jest konkretnie? Podróbka zawieszenia 126 BIS na współczesnych poduszkach i możliwym wykonaniu na typowych maszynach. Ma zastąpić klasyczne HA TFU "poduszki", które rwą się po przejechaniu metra.
Chciałbym w końcu wypuścić to jako produkt, no ale ciągle co innego na głowie i ciągle przekładałem.
Przy okazji: witam nowego obserwującego tag #macmajster !
#macmajster #diy #samochody #fiat126p #maluch #mechanikasamochodowa
4af3e02f-0a6d-40cb-8ef8-323a02299107
KKLKK

Wez cos wiecej info daj

macgajster

@KKLKK a co byś chciał wiedzieć?

Projekt wykonałem sam na podstawie chwytu z BISa, dobrałem poduszki ze współczesnego samochodu, wysłałem dwa komplety do testów, trzeci zakładam u siebie i zostaje mi jeszcze jeden zestaw bez śrub.

Materiał to blacha stalowa gr. 3 mm, cięta laserem czy tam wodą i gięta, po czym spawana w kilku miejscach. Całość ma pasować do skrzyni maluchowskiej zatem również do Fiata 500.

KKLKK

@macgajster dzieki mordo. Czyli samemu zmotac to wieksze zaplecze potrzebne. Jak dopracujesz co i jak to sie oglaszaj po forach, bo beda chetni

Ps 3mm nie za malo?

Rafau

Szanuję za zajawkę, skilla i warsztat! Powodzenia, choć moim zdaniem miejsce parchów kaszlaków jest w zgniatarce

koko

Jak jesteś taki ambitny, to uszczelnij tę skrzynię, tak, żeby się nie pociła chociaż przez 10kkm xd Nie widziałem jeszcze malucha z czystą skrzynią

macgajster

@koko można włożyć jakąś co będzie pasowała i jest wykonana w technologii o 40 lat młodszej, wtedy nie powinna przeciekać ( ͡° ͜ʖ ͡°) Z resztą ona nie cieknie, to znakowanie terenu. A nawet jak trochę poznaczy to wystarczająco dużo oleju zostaje, ergo był nadmiar!

Zaloguj się aby komentować

Kułdebele, tak mogę podsumować sprawy nad chłodnicą.
Ale najpierw część niesponsorowana, ale to nasza, swojska firma, więc należy wspierać. Janmor, firma z Pabianic, miło mnie zaskoczyła. Szukam części w rimmerbros, wpisuję sobie w kaczko-szukajkę identyfikator żeby znaleźć coś czego nie trzeba sprowadzać i... miłe zaskoczenie. Janmor produkuje na bieżąco przewody zapłonowe do silnika 2.6 R6, a jakbym chciał to i cewkę kupię funkiel nówkę nie śmiganą!
A stare przewody to raczej były wymieniane wieki temu, wciąż Unipart, więc może nawet oryginały.
No to teraz mniej fajen.
Oddałem chłodnicę do rozebrania, sprawdzenia, płukania i malowania. Chłodnica z mosiądzu fajna rzecz, serio. Do tego zażyczyłem sobie montaż wentylatora elektrycznego żeby dwa razy nie oddawać i nie spuszczać ciągle płynu. To był błąd logistyczny. Na łoko pasowało, jak chciałem wstawić to już nie pasuje, bo wentylator na wiskozie haczy srogo. Wentylator wyleciał, próba numer dwa - wiskoza haczy. Dowalona fest, zgniotłem sobie porządnie palec (aż zrobił się naprawdę fioletowy) przy odkręcaniu na dwa klucze. Dopiero elektryczny klucz do kół pomógł. Tylko nadal haczy śruba i pozostała część ośki mocującej wiskozę (╯ ͠° ͟ʖ ͡°)╯┻━┻
Szybka kalkulacja, trza rwać pompę wody żeby utegować to co wystaje tam gdzie się da i nie zaszkodzi, dodatkowo trzeba wymienić łożyska. Dziś tam przylazłem, zdjąłem pokrywę rozrządu i no bida straszna. Przed pompą wody przechodzi pasek rozrządu. Może dałoby się to zdjąć, ale trzeba zapewne naciągać pasek i robić wygibasy. Może się skuszę, ale już na pewno nie dziś. Skoro już będę przy tym grzebał to spróbuję namierzyć części zamienne do rozrządu i pójdzie za jednym razem (hehe, he ( ͡ಥ ͜ʖ ͡ಥ) ).
Paski są łącznie trzy, wszystkie wyglądają na wiekowe. Jeden marki Unipart, dwa marki Gates, może również oryginalne. Napięte jak akcja w klanie.
Zerwałem jeden fornir z najgorszej wstawki drewnianej. Szło jak krew z nosa, łącznie chyba półtorej godziny. Mam nadzieję z tego materiału zrobić szpachlę i drugą nadzieję, że po uzupełnieniu w tych popękanych fornirach nie będzie nic widać moich uzupełnień. Jak na razie zmieliłem na drobny pyłek cały materiał w młynku do kawy w pracy ( ͡° ͜ʖ ͡°)
Wymieniłem żarówki ostrzegawcze w drzwiach, oświetlenie wewnętrzne na słupkach i jedną żarówę w bagażniku na ledówki.
#macmajster #prestizowygruz2 #rover #roversd1 #samochody #janmor #drewno
06c5fd26-d3bc-41e7-a390-e15ad2dd6643
b49b6cb5-4505-49ca-8fc2-2272f12d5fe9
0d9ea44e-8fe8-4a95-805b-7e350daeb927
735cd6ce-f2df-4de2-85c1-91e748e9eb05
f5b3c4d8-4bc7-43e3-87e7-4d6259dc2e32
Trupus

Walcz dzielnie! Odnośnie końcówki z młynkiem, bywają takie niesamowite przypadki, że kilka osób z jednego działu jednej firmy ląduje na onkologii w krótkim odstępie czasu. Dziwne nie?

macgajster

@Trupus nie no, młynek już nie pójdzie do robienia kawy

macgajster

@Trupus młynek dzisiaj oficjalnie poszedł na stos śmieci w firmie. O ile ktoś go nie przytuli to mam sumienie czyste

Zaloguj się aby komentować

Jak już pisałem poprzednim razem chłodnica jest/była przypchana i nie puszczała. Zdemontowałem, "przelałem" resztki płynu z jednej strony na drugą, no nie idzie nic tego płynu. Od środowego poranka jest u majstrów od chłodnic. Jak się uda przepchać, bo da się ją otworzyć (stara technologia < 3), to wejdzie też elektryczny wentylator. Jak się nie uda, to wejdzie nowy rdzeń i elektryczny wentylator. Tak czy inaczej zamontują jeszcze termostat na jakieś 85 °C do wentylatora.
Pozyskałem też namiar na kolejnego mechanika, ten ma już być dobrym masochistą i lubi stare samochody. Ma też plac do postawienia takiego na czas szukania części, więc jeszcze lepiej.
Druga, niby cienka, a jednak gruba sprawa to fornirowanie drewnianych wstawek. Urządziłem sobie kącik małego Dżepetta i odfornirowywuję. To zasraństwo jednak nie chce schodzić. W necie znalazłem patent mokra ściera + żelazko, no niby działa, ale przez pierwsze dwadzieścia sekund i to też nie jakoś super. Na zdjęciu efekty pracy po jakiejś pół godziny. Tej samej długości wstawkę mam jeszcze jedną, do tego dwie nieco krótsze na tył i cztery na deskę rozdzielczą. Jeśli zachowam tempo to do końca sierpnia skończę ( ‾ʖ̫‾)
A tak poza tym to chyba dobrze dobieram porę na wstawianie wpisów :3
#macmajster #prestizowygruz2 #samochody #diy #drewno (może ktoś coś podpowie)
2058f72d-1bfd-4b13-a26b-3c2f0cec8ed5
39d5e8b8-d6ac-4faf-97cd-625aeeb070d7
SonyKrokiet

@macgajster just SD1 things XD

macgajster

@SonyKrokiet aż tak źle nie jest... jak na razie to co wybadałem i nie dam sobie sam rady to chłodnica i sprzęgło. Jakbym się uparł to jedno i drugie bym zrobił, ale szkoda zachodu. Reszta to drobne usterki, które idzie opędzić pod blokiem.

Zaloguj się aby komentować

Dziś treściwie, ale krótko, bo czasu nie mam.
  • okazało się, że chłodnica jest przypchana na samym wlocie lub z innej przyczyny płyn chłodniczy nie dostaje się pod ciśnieniem do chłodnicy, choć sam w sobie w niej jest. Poza tym bardzo powoli ubywa z malutkiego zbiornicza wyrównawczego - tu obstawiam stan cybantów, ale już mam komplet nowych. Sprawdziłem ciśnienie pompy, jest. Jutro lub pojutrze zagotuję termostat, ale już kupiłem zamiennik (o dziwo pasuje taki produkowany dla Opla, Daewoo i innych).
  • zabrałem się za pranie tapicerki. Na pierwszy ogień najbrudniejsze, wykładzina spod koła zapasowego i schodząca znad podłogi w rejonie zbiornika paliwa do tej samej kieszeni (a jest spora, serio). Przy kole zapasowym rezydowały jakieś gryzonie z młodymi. Nawet po praniu zostały plamy i nie sądzę żeby dało się je jakoś w sensownej cenie zmyć, o ile w ogóle. Wykładzina trochę wyliniała przez jeżdżenie po niej szczotą, wymaga też obrzucenia brzegów żeby się nie strzępiła. Generalnie i tak jest dużo lepiej niż było.
  • przy okazji tego prania skończyłem prać dywaniki ze schodów. Zdjęcie porównawcze przed/po niestety nie oddaje dominujących tonacji. Żeby to nie było takie męczące to mógłbym zostać szopem praczem (#dziwniesatysfakcjonujace).
  • naprawiłem szyberdach! Otwierać i zamykać można kręcąc mikrokorbką, ale też (przede wszystkim) elektrycznie. W skrócie: wymieniłem zębatkę odbierającą ze ślimacznicy (dawca: Jaguar) i wyczyściłem styki przycisku po jego rozebraniu. https://streamable.com/r88mlp
  • byłem w sklepie zmienić akumulator, bo strasznie szybko padał. Po badaniu przyrządem numer 1 i przyrządem numer 2 (ten już był jakimś określonym obciążeniem) okazało się, że wszystko z nim w porządku. Po prostu jakieś peryferium żre mi akumulator. Po podpięciu akumulatora przez amperomierz ukazał się pobór rzędu 185 mA i nie chciał spaść. Wypinałem bezpieczniki aż dotarłem do C5 i pobór spadł do 9 mA (za to odpowiada C4 - według kiepskiej książki spod nazwiska Haynes jest to programator wycieraczek i wycieraczki). C5 ma zabezpieczać centralkę centralnego zamka i siłowniki. Zgadzałoby się, bo przy wkładaniu bezpiecznika słychać cyknięcie przekaźnika w drzwiach kierowcy. Swoją drogą muszę pozmieniać żarówki wnętrza, bo dwie na słupkach i dwie w drzwiach żrą prawie 1,5 A ( ͡° ʖ̯ ͡°)
  • poza powyższymi dwóch mechaników odmówiło pomocy. Obu miałem pomagać jak tylko bym mógł, no ale widać nie opłaca im się. Z jednym pozyskanym po znajomości umawiałem się od dwóch miesięcy...
  • doradzono mi wyrzucenie wiskozy i włożenie elektrycznego wentylatora. Na łożysku wiskozy luz spory, więc chyba tym bardziej się skuszę.
Spoiler alert:
  • w następnym odcinku robię coś z elektryką.
  • ale też pewnie wypłuczę chłodnicę i jeśli nadal będzie szczelna to tylko poszukam bardziej współczesnego zamiennika.
  • pewnie kupię najazdy, a mechanikom kij w oko, sam sobie zrobię.
#macmajster #prestizowygruz2
bcd5cb70-10b1-4d77-9b94-c5d19395a9ad
60395c0b-05f0-45d4-9577-df0891a093d9

Zaloguj się aby komentować

Rozgrzebałem silnik od szyberdachu. Miałem nadzieję, że będzie jak na TastesLikePetrol - pęknięta zębatka, więc może uda się skleić i wsio. No nie. U mnie zębatkę zeżarło. Ot tak żeby robota za szybko nie poszła : )
#macmajster #prestizowygruz2
42c6c2f6-a21c-459f-95b9-2dbb0757bf47
VonTrupka

@macgajster takie zębatki pewnie dostępne w każdej żabce <_<

macgajster

@VonTrupka znalazłem jakiś zakład w Otwocku, czynny długo. Jak jeszcze cena będzie spoko to idę z nimi w mariaż

macgajster

@VonTrupka @SuperSzturmowiec kułde, 480 cbl za jedną sztukę : <

Zaloguj się aby komentować

Kilka minut nie zdążyłem, no ale trudno, robię zrywami, jak mi się zachce w nocy.
Święto pracy uświęciłem skręcając szuflady do szafki kuchennej, a wczoraj jeszcze skręciłem tę skrzynię co w tle stoi pusta. Pierwszy raz w życiu skręcam meble (poza tymi opakowaniowymi co się je zamawia tylko do złożenia), jeszcze do tego swojego projektu ᕦ( ͡° ͜ʖ ͡°)ᕤ
#macmajster #diy #meble
8e80cbd8-9510-45ee-a15a-d524e003a79b
Darmozjad

@macgajster Spokojnie. Następnym razem nawet nie będziesz patrzeć w instrukcję.

Zaloguj się aby komentować

Pogoda dopisuje to robię. Punktowo będzie dziś, bo taką mam chęć.
  1. Sprzęgło niby skończone, ale trzeba będzie zrzucić skrzynię i robić regenerację tarczy, może docisku, na pewno wymienić któreś łożysko na wałku. Wczoraj zrobione trzy kółka po parkingu.
  2. Naprawiłem pompkę przedniego spryskiwacza. Nie było styku na kostce. Okazało się jednak, że gdzieś pod błotnik wlazł gryzoń i przegryzł wężyk, więc mam podlewanie gleby zamiast mycia szyby.
  3. Próbowałem namierzyć do czego służy wlew przy reflektorze, ale w książce nic o nim nie ma, a zbiornik jest gdzieś bardzo nisko i do tego skitrany. Przez blachy widać idący w zderzaku wąż ogrodowy. Pewnie tak są połączone spryskiwacze reflektorów.
  4. Badałem sprawę szyberdachu, bo w żadną stronę nie chciał działać, tzn. był zamknięty i się nie otwierał. Odkryłem taką śmieszną, małą korbkę nakładaną na oś silnika i udało mi się otworzyć to okno na jakieś 2-3 cm. Dalej nie idzie, nie da się też ruszyć elektrycznie poza wywołaniem wibracji w bagażniku.
  5. Naprawiłem lampki ostrzegawcze w drzwiach. Wystarczyło wymienić żarówki ( ͡° ͜ʖ ͡°) Ficzur jest taki, że przełączniki drzwiowe je włączają (tak samo jak oświetlenie wewnętrzne), a one są trochę zaśniedziałe. Świecą więc jeszcze przez chwilę zanim się wszystko rozłączy przy zamykaniu drzwi.
  6. Otworzyłem Puszkę Persefony zwaną radiem. Nienawidzę tego makaronu, który zawsze ktoś narobi z tyłu kieszeni. Narobione jest srogo, multum złączek, kostki elektryczne na śrubę, zaciskane, normalnie przekrój tego co było stosowane kiedykolwiek. Plus odcięta częściowo oryginalna wtyczka Przyczyną niedziałania radia jest... upalony bezpiecznik. Nie miałem czym go zastąpić, ale multimetr wpięty zamiast niego pozwala na działanie. Wyjeżdża antena i nawet coś tam się daje odbierać. Wychodzi jednak na to, że głośniki raczej są pomieszane stronami. Plus, że działa fabryczne wyciszanie przodu/tyłu.
#macmajster #prestizowygruz2 #rover #samochody
0c652cab-7d67-4900-abae-959e0d243aa3
6fd78069-e5c3-46d9-a53a-8731d7b9f69c
efc49304-ada5-4b33-b619-b1c0e039eb68
8282337b-8758-46ac-8c63-20178315f7a1
99acaa19-5624-444e-9676-c0a3591a1fdf

Zaloguj się aby komentować

"Zacznij kilka(naście) projektów naraz i żadnego nie popychaj na tyle sprawnie żeby go kiedykolwiek skończyć"
~Konfumcjusz
W zgodzie z tą myślą ruszam temat powstały jakieś dokładnie kilka lat temu. Tempomat do 126p, bo deptanie gejów przez 800 km niemal non stop to mnie się już nudzi.
Na razie płytka, procesor już mam, jakieś skrawki podstawowego kodu to nie problem.
#macmajster #fiat126p #maluch #elektronika #diy
82b64735-6577-433d-9492-8144e265828b
Basement-Chad

U mnie to samo. Dziesiątki rozgrzebanych i niepokończonych projektów. Jakbym był bogaczem to bym komuś zapłacił żeby je za mnie pozamykał.

myoniwy

@macgajster Jak będziesz sterował przepustnicą? Przecież w kaszlaku jest gaźnik na linkę.

macgajster

@myoniwy no linką właśnie. Co za różnica, czy ciąga ją mięso czy prąd? : >

myoniwy

@macgajster Ale właśnie czym to będziesz ciągał? Ciagaczem bubla, serwo, solenoid, czy jak u mnie w Subaru siłownik podciśnieniowy?

macgajster

@myoniwy dobre, cwane. Przypomniałeś mi tym filmikiem, że wypadałoby zrobić jakiś ogranicznik tego tempomatu żeby nie wkręcał w czerwone pole : )

(ździebko irytujący akcent gościa gadającego na filmie)

myoniwy

@macgajster Tak, ma specyficzny akcent. Ale ja tam lubię go słuchać. Jest Czechem i prowadzi stronę danyk.cz zobacz jakie projekty robił.

Zaloguj się aby komentować