Lutowanie płytki tempomatu zakończone (no prawie, ale to złącze to 3 minuty z nagrzaniem lutownicy). Teraz wypadałoby popisać dalszą część firmware-u i zacząć obsługiwać silnik, hallotron, dwa przełączniki. Niby nic, ale chciałbym za dwa tygodnie mieć to już w samochodzie, a gdzie tu testy, gdzie tu normalna praca, pozostałe zajęcia.
Drugie:
Nierozbieralna według wydawnictwa Haynes pompa wody do Roverka jednak jest rozbieralna. Mnie się nie udało za pomocą młotka i punktaka, ale mechanik (poprzedni post) dał radę na prasie wygnieść wszystkie części. Teraz muszę znaleźć łożysko na wałku. Najbardziej odpowiadające znalazłem w... Ursusie 2812 (aka Massey Ferguson 235), tylko wałek jest za krótki. Wałek z łożyskiem, ktokolwiek widział, ktokolwiek wie.
#macmajster #samochody #mechanikasamochodowa #prestizowygruz2 #rover #roversd1 #haynes
@macgajster Gdzie/jak uczyłeś się firmware'u ?
@WolandWspanialy ogólnie kiedyś coś tam zrobiłem na Arduino (najbardziej skomplikowany był "komputer pokładowy" do malacza), to dało jakiś zaczątek, choć oczywiście średni, bardziej podejście do rozwiązywania problemów niż zasady itd.
Takiego programowania stricte pod MCU na zasadzie bare metal uczę się od niemal dwóch lat w obecnej pracy.
@macgajster Dzięki ale jeszcze takie pytanie od nooba. Zakładam że wlutowujesz/wpinasz się w jakieś złącze szeregowe i co dalej ? Skąd masz wiedzę nt protokołów komunikacyjnych danej marki i tego co w ogóle da się w danym sterowniku zrobić ? Czy sobie dopowiadam a Ty po prostu masz dostęp do specjalistycznego oprogramowania ?
@WolandWspanialy postaram się po kolei, pa.
W prawym górnym rogu zdjęcia płytki jest złącze na goldpinach 2x3. Tam jest wyprowadzony UART.
STM32 ma w sobie fabryczny bootloader, który pozwala na programowanie tymi pinami jeśli procek jest czysty lub po włączeniu bootloadera (user manual i programming guide często o tym mówią).
Do (za)programowania mozna użyć Cube od ST lub pójść bare metal i pisać sobie kod ot w notatniku. Ja do programowania bare metal używam https://sourceforge.net/p/stm32flash/wiki/Home/. Cube jest moim zdaniem przekombinowany, a jeszcze uczą mnie korzystania z jak najmniejszych zasobów (tylko CMSIS) i kontroli tego co się dzieje w programie.
Mając to wszystko trzeba jeszcze napisać skrypt linkera (no, od biedy wziąć jakiegoś gotowca i poprzycinać zbędne rzeczy), makefile i właściwie tyle. Ewentualnie środowisko producenta załatwia tę część przygotowania narzędzi.
Jeśli chodzi o protokoły do zaprogramowania, to załatwia to najczęściej czyjś program open-source. Jak ja sam coś piszę, to sam to ustalam zgodnie z dokumentacją i wymaganiami.
@macgajster Dzięki, z głodu to Ty prędko nie umrzesz z takimi skillami
@WolandWspanialy najpierw je trzeba zdobyć, a nie uważam się jeszcze za wystarczająco wykształconego żeby móc swobodnie przebierać na rynku
@macgajster Ale zdobędziesz. Nieprzypadkowo tak mówię bo byłem ostatnio u takiego magika od elektroniki samochodowej i jak mi podał swój cennik z tekstem "to jest cena za moją wiedzę" to mu powiedziałem że doktor po ciężkich studiach medycznych tyle nie bierze a wiedzę ma większą
A co na to twój ubezpieczyciel?
@JontraVolta jaki ubezpieczyciel? A po co ma wiedzieć? ( ͡° ͜ʖ ͡°)
@macgajster dowie się jak dojdzie do wypadku, to samo tyczy się wszystkich somorosłych automatyków wkładających w domu własnoręcznie lutowane arduino do sterowania wszystkim
@JontraVolta to co może się tu zdarzyć to zablokowanie przepustnicy w pozycji otwartej przez np. zawieszenie się procesora. Da się to bardzo łatwo rozwiązać, bo w mikrokontrolerach bardzo często (albo nawet zawsze) jest układ watchdoga.
Jeśli powyższe zawiedzie, to silnik o mocy 24 KM raczej nie rozpędzi 700 kg zbyt szybko, a jak zacznie źle działać , to wystarczy wcisnąć sprzęgło i przekręcić kluczyk stacyjki w pozycję odblokowania kierownicy ale braku zapłonu. Nie dałem tagu, ale to dotyczy Malucha. W Roverze mam fabryczny tempomat.
Z resztą, nie robię tego amatorsko.
@JontraVolta @macgajster Audi w tempomatach z lat 80-90' stosowało pneumatyczną gruszkę do pociągania przepustnicy. Obwód pneumatyki tej gruszki był wpięty w zaworki przy sprzęgle i hamulcu, która robiły dziurę w układzie w razie jakby elektrozawór wpuszczający powietrze do układu zawiódł i nie odpuści gruszki.
@biskup2k takie samo rozwiązanie mam w Roverze, tylko przewody "gumowe" do zaworów na pedałach wzięły i spróchniały.
Zaloguj się aby komentować