Wesprzyj nas i przeglądaj Hejto bez reklam

Zostań Patronem

Komentarze (51)

Większość w Chinach. Można się rozejsc

@kodyak na razie w Chinach. Ale patrząc na degrengoladę europejskich producentów i podejście chińskich marek (cenowe, marketingowe) to będzie się zmieniać. Ostatnio byłem w Mediolanie, ogromny wypasiony salon BYD znajduje się na Plaża Del Duomo, bezpośrednio za katedrą. W okolicy nie ma Mercedesa, Tesli ani nawet Dacii. Nie ma niczego. BYD płaci ogromne pieniądze za lokalizację, co pokazuje, że do ekspansji podchodzą poważnie.

@KierownikW10 przecież USA zaraz wprowadzi cła na te auta, w EU to samo pewnie będzie i się skończy rumakowanie na tanim szmelcu

@libertarianin i w rezultacie skończymy z gównianymi autami, ale za to drogimi? Być może się tak to skończy.


Masz jakieś nowe auto? Wszystko co teraz produkują europejscy producenci, jest gorsze jakościowo niż auta produkowane dajmy na to w 2015 roku. Ciągłe problemy z elektroniką, we wszystkich markach, również tych premium. Mamy tutaj przecież właściciela dwóch beemek, który najwięcej kilometrów to robi, jeżdżąc nimi do ASO. A to wszystko za niedorzeczne pieniądze.


Sam mam Skodę z 2023 roku. To gówno raz odmawiało odpalenie silnika bez wyraźnej przyczyny, żeby po godzinie walki normalnie odpalić i zawieźć mnie do domu. Błąd nigdy się nie powtórzył.


Czy chińska motoryzacja jest lepsza? Nie. Ale przynajmniej dałaby impuls i potrzebną konkurencję, bo obecnie jest tragedia.

@KierownikW10 to jest jedna marka która osiąga wyniki przeciętne jak na rynek europejski i amerykański. I osiąga to przed wszystkim cena a ta jest mocno zależna od cła a te będą iść w górę.


Owszem widzimy wysyp chińskich marek bo Chińczycy dumpinguja swoja sprzedaz i nawet oni zdają sobie sprawę że większość tych firm upadnie i się skonsoliduje. Jednak artykuł dość mocno dramatyzuje czy mówi o jakims rekordzie co nie jest czym nadzwyczajnym. Oczywscie jak na razie.


Że 130 marek chińskich pojawiła się jedną marka która osiąga wynik przeciętny. Oczywscie może osiągnąć więcej ale nie z powodu tego że będzie lepszy od BMW czy mercedesa tylko dlatego że te wspomniane marki się strasznie zdewaluowaly

@kodyak tu chyba bardziej od bezwzględnej wielkości produkcji ważne jest tempo wzrostu tak sądzę. 4.3 mln sprzedanych samochodów oraz wzrost o 41% w ciągu roku wygląda bardzo imponująco.


Jak się weźmie pod uwagę, że w 2024 cała grupa VW sprzedała jakieś 8.5-9 mln samochodów, zaś lider Toyota trochę ponad 10 mln na świecie, to wynik jakiejś marki, którą chcemy jeszcze postrzegać jako lokalną chińszczyznę, robi wrażenie.

@kodyak Może i większość w Chinach, jednak w Niemczech dla przykładu mają już sporo własnych salonów pobudowanych, także podstawy pod sprzedaż w Europie już prawdopodobnie mają.

@Darklight wbrew pozorom taka siec dealerska MG czy OMODA wcale tak slabo nie wyglada juz nawet w Polsce

@KierownikW10 niby ważne ale to idzie i tak tylko chiński a tam zawsze były duże wzrosty. A wynika to choćby z tego że wymagania co do bezpieczeństwa czy homologacji są dużo mniej restrykcyjne niż w Europie.


Przytoczę taka anegdotkę. Firma noname ( jakaś jedna z tej setki) miała join Ventura z mercedesem, praktycznie zerowa sprzedawalnosc. Jak tylko Mercedes stamtad uciekł sprzedaż wystrzeliła o ilesset procent. Naprawdę ogromny wzrost 😉


Tak ford też ma dużo salonów i sprzedaje mniej więcej tyle samo. Gwarantem sprzedaży na pewno będzie cena bo nikt nie wierzy w chińskie marki. Jak walną cła że ceny będą podobne do europejskich marek to się zaczną problemy tych salonów. Na razie jest przeciętny wzrost i to mimo tego że są dużo tańsze niż inne samochody


Trochę jak z dacia. Też szybko szła w rankingach

@kodyak tak, Ford ma podobną sprzedaż. Ford nie jest jednak średniakiem, to jeden z największych koncernów. Ok, w Europie bardziej się zwija niż rozwija, ale w USA to nadal jest potęga, a F150 nadal jest najpopularniejszym wozem w USA.


Gwarantem sprzedaży na pewno będzie cena bo nikt nie wierzy w chińskie marki. Jak walną cła że ceny będą podobne do europejskich marek to się zaczną problemy tych salonów. Na razie jest przeciętny wzrost i to mimo tego że są dużo tańsze niż inne samochody

Oczywiście. Na początku chińskie auta muszą mieć bardzo konkurencyjną cenę. Tak samo było z autami koreańskimi przecież, które rynek zdobywały bardzo dobrymi cenami. Obecnie auta koreańskie jakością nie odbiegają znacząco od niemieckich albo japońskich i cenowo również są blisko.

@KierownikW10 ford jest przeciętnym sprzedawca jak na Europę jak w sumie cała reszta także. Jest gdzie tam w środku stawki


Dacia też osiągnęła podobny wzrosty i też właśnie konkuruje cena.

@kodyak Nie, nie mozna sie rozejsc bo chiny to ogromny rynek zbytu, a producenci czesto oferuja niekiedy modele lepsze niz europejskie.

Taki np VW zatrudnia w Chinach ponad 100 tysiecy osob i sprzedaje rocznie ok 3mln aut (łącznie z VW SAIC i VW FAW)

To jest powazny problem.

Ponadto chinskie marki feruja dilerom duzo lepsze warunki wspolpracy i wyzsze marze takze na europejskich rynkach, a za wschodnia granica produkcja chinskich tanich aut idzie pełną parą.

@kodyak nie mówimy o Europie, mówimy o skali globalnej. Ford jest w niej dużym graczem, pomimo tego, że na rynkach innych niż USA nie radzą sobie zbyt dobrze.


Dacia też osiągnęła podobny wzrosty i też właśnie konkuruje cena.

Dacia jest ewenementem, bo to jedyna obecnie naprawdę budżetowa marka w Europie. Dacia po prostu ma bardzo małą konkurencję.

@KierownikW10 Chińska motoryzacja tworzy sobiw liderów. Był artykuł o Chińczyku, który kupił auto marki X i po kilku godzinach firma umarła.


Z rynku spada plankton to pojawia się miejsce na wzrost sprzedaży.

@KierownikW10 dlatego od lat biorę Mazdy

@utede podobają mi się. Na MX-5 choruję od dawna.

@kodyak kumpel ostatnio podjechał jednym wziętym na testy. Szczerze to takie 8/10, fajna choć trochę przekombinowana fura. Chyba wolałbym niż samochód ludu czy francuza.

@KierownikW10 połowa sprzedana na papierze stoi gdzieś na pustyni

@Ziutson każdy samochod z salonu jest fajny. O tak decyduje cena a ta jest zależna od cla

@kodyak Nie ma znaczenia że w Chinach, bo wiele polskich firm produkuje części dla niemieckiej motoryzacji jako podwykonawcy. Mniej sprzedanych aut - mniejsze zamówienia, mniejsze zamówienia - mniej pracy, mniej pracy - mniej miejsc pracy.

@Boski rynek niemiecki to nie koniec świata 😉 ale tak kilka firm z pewnością będzie miało problem.

@KierownikW10 większość europejskich elektryków i tak lata ma chińskich podzespołach. Chiny w elektryfikacji aut są postrzegane jak Japonia w latach 80tych - wszyscy się śmieją a potem Toyota rządzi światem motoryzacji heh.

@KonioNT BYD produkuje samochody dla Toyoty ;)

Przecież dla nas to żadna różnica. Czy to chińskie gówno BYD czy chińskie gówno Mercedes itd. Praktycznie wszystkie kluczowe części klepane są w Chinach i co najwyższej montowane na terenie Europy.

@sebastian-barycza coś w tym jest. Przynajmniej BYD nie udaje, że to nie jest chińskie auto xD

@sebastian-barycza ostatnio był temat w pracy i słyszałem, że te dwie marki nawet coś tam podpisali o współpracy, więc podwójnie to samo gówno

@sebastian-barycza Ty wiesz jak działa dumping cenowy czy Ty nie wiesz jak działa dumping cenowy? Różnica jest jak najbardziej duża i poważna.

@Budo ale nie myl dumpingu z chorymi marżami koncernów z Europy

@hist4min4 marże koncernów Europy nie są chore. Masz na to jakieś źródło? Z informacji, które ja posiadam, to tylko Ferrari i Porsche i podobne marki mają super marże, a reszta producentów działa na niskich narzutach...

@hist4min4 @Budo


Największą marżę odnotowało Ferrari (24%), za nim Tesla (16,8%), Mercedes Benz (12,3%), Stellantis (11,7%), BMW (9,8%) oraz Volkswagen (9,8%). 

10% marży to normalna wartość w większości branży.

@100mph @Budo Ferrari bym wykluczył, bo to specyficzny przypadek, ale przy wielkich wolumenach dwucyfrowa marża to kosmos. Jeśli się nie mylę, chińskie marki dobijają do 5%. Natomiast nie rozumiem czemu W EU nie można zejść z marży aby utrzymać wysoką sprzedaż w sztukach i pozycję na rynku. W tym momencie zysk się zgadza, ale rynek ucieka.

@hist4min4 bo marża to też poduszka bezpieczeństwa, środki na inwestycje i rozwój etc.

@hist4min4 marża jest potrzebna, bo kasa musi być na badania i rozwój... jak nie idziesz do przodu, to się cofasz, a presja na europejskich producentach jest bardzo wysoka. Czy to presja legislacyjna, czy ze strony inwestorów, czy ze strony konkurencji...

Chińczyki robią wszystko najniższymi kosztami, bez dbania o pracowników, z dotacjami państwowymi... jak z tym konkurować?

Od wielu lat Chińczycy robią lepiej i taniej różne rzeczy, ale z mojego doświadczenia jest jeden fundamentalny problem: jednorazówkowość. Kupiłem chiński motocykl, był ok, brak części zamiennych. Kupiłem krzesło chińskie blitzwolf, w sumie było fajne cena/jakość, chce kupić znowu: nie ma, jednorazówki.


Słyszałem nawet reklamę w radiu jakiegoś auta, gdzie ten problem był niebezpośrednio poruszony jako powód, czego nie brać konkurencji xD Śmiechłem, ale z mojego doświadczenia mieli racje i póki serwis/wsparcie/utrzymanie nie będzie zapewnione i przetestowane, to trochę strach kupować auto-jednorazówkę, choć w przypadku tak ogromnej marki znalazłby by się firmy produkujące nieoryginalne części.

@TRPEnjoyer Zdecydowanie lepiej zrobiliby gdyby weszli jako konsorcjum z jedna potezna marka z kilkoma modelami na start i duza siecia dealerska i serwisowa niz rozdrabniali sie na 10. Do tego wystartowaliby w kilku przetargach na np. radiowozy, wprowadzili 0% leasingi etc. zeby opatrzyc sie u ludzi i zadomowic na rynku. Tak robila Kia i to wypalilo.


Na chwile obecna nie ma zadnej gwarancji, ze w perspektywie zbyt slabej sprzedazy, czesc tych marek nie zniknie jak zrobil to Seres, ktorego reklamowal Orlos.

@100mph ależ dokładnie tak to będzie wyglądało. Robią szturm na europejskie rynki kilkoma markami, badają rynek i bardzo dobrze wiedzą, że spora część z nich zniknie w bardzo krótkim czasie. Chociażby w Polsce, pojawił się Voyah jako killer marek premium, po roku można kupić ich 3 samochody... demówki.


W sumie może to nie taka głupia strategia. Skąd mają wiedzieć, co w Europie najlepiej się sprzeda na każdym z rynków? Jakie marki, chociażby z nazwy, zaakceptują klienci? Mają kasę, plan i lecą na grubo. Czy taka strategia się sprawdzi? Zobaczymy.

@d.vil ale wlasnie przez takie rozdrobnienie traca klientow bo wiecej klientow uwierzy w 1 duzego producenta niz 10 firm krzakow

@100mph oczywiście, że to możliwe. Patrząc na to z drugiej strony, oferta jest bardzo szeroka, od małych tanich samochodów, po luksusowe limuzyny. Jakość wykonania też się sporo różni pomiędzy producentami. Silniki/napędy - pełna gama. Więc jak wystawisz jedną markę i powiedzmy 10 różnych modeli, to może się okazać, że właśnie z połową nie trafiłeś w gusta klientów a druga połowa jest za droga lub nazwy mają takie, że nikt tym nie chce jeździć.


Dzielenie na wiele marek jest w motoryzacji powszechne i ma za zadanie przyciągnięcie jak największej liczby klientów. Popatrz chociażby na portfolio Stellantis czy VW. Osobiście żadnego VW czy Skody nigdy nie kupię, ale już takie Porsche 911 czy Boxter w garażu miałby miejsce.

@d.vil Tylko wszystkie marki Stellantis maja ugruntowana pozycje na rynku, a marki zalezne od VW mialy na poczatku oparcie w najwiekszym koncernie na kontynencie.

Tu mamy przypadek, ze jest wysyp kilku firm i kazda jest niewiadoma. Nie ma gwarancji, ze za kilkanascie miesiecy nie znikna z rynku bo nie zrealizuja KPI, jak np. Seres.

Wchodzac do salonu, wydajac 100-150k pln na samochod, zastanawiasz sie czy przez okres gwarancji ten salon i serwis bedzie istnial i czy po okresie gwarancji ktokolwiek to kupi za rozsadne pieniadze. Tu jest glowny problem Chinczykow.

@100mph tylko że to sugerowało by że jest jakaś "chęć" rywalizacji na rynku, a większość tego typu firm jest zakładana w czajnach tylko po dotacje od państwa, jak jeden trzaska hulajnogi to drugi małpuje i myśli że jemu też pójdzie, i tak w setkach tysięcy potem rdzewieją na ogromnych polach, samochody elektryczne to samo, obecnie jest etap wymierania "chwilowych" marek i zostaną 1 góra 2 brandy produkujące auta, wystarczy zobaczyć z autem od xiaomi, zrobili outsorcing do jakiejś tam gówno firmy a potem chujowe hamulce, auto nie hamuje, pękają elementy nośne konstrukcji, partia takie rzeczy skrzętnie stara się ukryć, wystarczy zobaczyć na parę kanałów np. Serpentza na YT i jest sporo info, rzetelne kanały motoryzacyjne także poruszają temat bylejakości produkcji z chin. Osobiście kupuję sporo rzeczy z chin bo mam wybór, płacić na allegro 3-4x więcej albo brać prosto ze źródła ¯\_( ͡° ͜ʖ ͡°)_/¯ , tylko to są konkrety, konkretne rzeczy, np. DAC'i Fiio, elementy/części zamienne do HI-Fi audio, różne części zamienne do różnej elektroniki np. analogi TMR do Dualsense 5 które naprawiam, itp. itd. trzeba wiedzieć co jest warte zakupu a co nie.

@TRPEnjoyer @100mph @d.vil Chwileczkę, ale te chińskie marki to nie są jakieś no-name'y, tylko firmy sprzedające setki tysięcy aut na rodzimym rynku. Rozumiem, że gdyby zrobiły nagły odwrót z Europy, to będzie problem z serwisem, ale nie nazwałbym ich krzakami XD.

@hist4min4 No to przekonaj te firmy, że skoro nie są "krzakami", to ich produkty mają mieć jakiś sensowny cykl życia. Kojarzysz BlitzWolf? Krzesło bw-hoc5 było na rynku ~2 lata i papa, nie kupisz już.

@TRPEnjoyer ale to nie jest kwestia przekonywania tylko prawa. Jeżeli firma nie upadnie, to ma obowiązek produkować części zamienne min. 10 lat po zakończeniu produkcji modelu.

@hist4min4 seres nie jest marka krzak, a mimo to zniknal bo sprzedaz byla tragiczne xD bodajze oprocz BYD wszystkie obecnie proponowane marki chinskich aut w Polsce to firmy corki ... wiec po prostu moga zniknac z rynku bez strat wizerunkowych xD w tym roku do Polski ma wejsc Chery i to bedzie najwiekszy chinski gracz na naszym rynku pod wlasnym szyldem bo poki co koncern reprezentuje Omoda i Jaecoo

@100mph jeszcze offtopic z mojej strony. Widuję parę "chińczyków" na parkingu i ich design znacznie bardziej trafia do mnie niż europejskie trendy. Ale to już zależy od osoby.

@hist4min4 Mi tez.

BTW. Podaz aut minela sie w Europie z popytem bo klienci oczekuja obecnie aut tanich i niezawodnych, a do wyboru maja tylko farbowane premium z watpliwej jakoscia silnikami.

@100mph moim zdaniem, sporym problemem (również Twoim) jest przekonanie, że Chińczycy myślą i działają w podobny sposób jak Europa i USA. Firmy ze świata 'zachodniego' to same spółki akcyjne, gdzie zysk dla inwestora ma być każdego roku i to najlepiej dwucyfrowy. Prezesi opracowują krótkowzroczne plany, excele się zgadzają i po kilku latach papa a po nas choćby potop. Restrykcyjne prawa unijne i walka z CO2 również nie pomagają.


Chiny za to mają specyfikę takiego startupu z ogromną kroplówką od państwa, ochroną i rolą zwierzchnią. Mają czas, mają pieniądze i mogą dopłacać przez długi czas do interesu. Skąd mają pieniądze? Od firm zachodnich, z którymi konkurują.

@d.vil No nie do konca. Wiesz dlaczego w Chinach drastycznie spada ilosc startupow i spada innowacyjnosc, choc wydaje sie na pierwszy rzut oka inaczej? Bo by PKB roslo rzad wymaga natychmiastowych zyskow od firm, ktore uzyskuja pozyczki. W efekcie nie da sie inwestowac w innowacje bo zwrot inwestycji jest zbyt powolny. Oczywiscie ja pisze w zakresie calosci gospodarki chinskiej, a nie automotive bo tu oczywiscie moze byc inaczej i w tej kwestii mozesz miec racje.

@100mph i to jest kolejna ich przewaga. Szybkie działanie i reagowanie na potrzeby. Po co im kolejny gracz na rynku telefonów lub paneli i wewnętrzna konkurencja? Teraz na topie są m.in. magazyny energii, więc nie będą ładować kasę, by wykosić konkurencje.

Właśnie na świętokrzyskiej w wwa pojawił się salon BYD. Zaraz obok siedziby glapy.

@100mph


W lutym 24r.byłem na targach i już wtedy prężnie się wystawiali. Optycznie bardzo fajne. Materiały w dotyku całkiem przyjemne i nie "trzeszczące" plastiki jak najtańsza chińszczyzna.

8aa63ca8-2008-4ffb-9a38-79eac91ce52e
4e1eccd4-861b-45d9-a933-1d2208ea918b
e2ea714e-732f-4fd6-9eca-dc365d1daf4b

Zaloguj się aby komentować