Po latach stagnacji na rynku środowisk graficznych na Linuxa, wygląda że w końcu mamy szansę na powiew świeżości zarówno pod względem graficznym(tutaj bez szału) jak i technologicznym(to mnie bardziej ciekawi)
PopOS Cosmic, to napisane w całości od zera środowisko graficzne na Linuxa, w całości przy użyciu języka Rust(no w sumie nie od zera, i jak sami autorzy określili, po prostu zabrali paczki z bibliotekami, trochę je podrasowali i złożyli) i według mnie to jest najbardziej ciekawe.
Dotychczas niemal wszystkie główne środowiska korzystały z Gtk/Qt, które miało swoje gorsze(np. to że pluginy były napisane w js, więc środowisko musiało mieć wbudowany cały interpreter js) jak i lepsze np. stosunkowo dobra stabilność i wiele funkcji.
Cosmic korzysta z biblioteki graficznej iced, w której gui tworzy się przy pomocy zwykłego kodu, który wkompiowuje się w plik binarny(akurat dla mnie, ograniczenie tworzenie gui z kodu rusta, jest minusem, bo przy każdej zmianie trzeba czekać kilka sekund aż program się przekompiluje)
W pakiecie jest dostępne też kilka podstawowych programów tj. sklep, edytor tekstu, menedżer plików, ale ciągle są one w trakcie tworzenia(obecna wersja to pre-alpha, wersja alpha powinna być dostępna do testów w przeciągu kilku tygodni)
Sam już próbowałem z miesiąc temu tego na fedorze(dla ciekawych -
https://copr.fedorainfracloud.org/coprs/ryanabx/cosmic-epoch/ ) i mimo że brakowało masy opcji, to całkiem normalnie mi się używało tego środowiska.
Blog z ostatniej aktualizacji -
https://blog.system76.com/post/hammering-out-cosmic-features
#linux
#popos
#rustlang