Wpis dla ludzi, którzy szukają inspiracji i zastanawiają się w jakim zawodzie zacząć pracę.
Pracuję jako
animator 2D w branży gier mobilnych i bardzo chciałbym wam polecić ten zawód. Praca ta:
- nie wymaga studiów
- jest niszowa przez co, jak na razie, konkurencja jest dość niewielka
- Ma spory odzew na wysłane CV. Dostawałem odpowiedz na prawie każde wysłane CV, gdy nie miałem nawet doświadczenia (ale miałem przygotowane jako takie portfolio). Jeśli masz już doświadczenie to firmy same piszą na LinkedIn
- jest łatwa. Wystarczy nauczyć się software'u do tworzenie animacji. (Jeżeli wchodzisz na tę stronę, to zakładam że dość szybko potrafisz opanować obsługę programów)
- jest bardzo satysfakcjonująca. Wyprawiasz w ruch piękne obrazki przygotowywane przez artystów.
- jest niezrozumiała dla osób, które tego nie robią. Mam na myśli to, że często nawet nie najlepsze animacje są cenione i mocno chwalone przez współpracowników.
Zarobki, jak na pracę bez studiów oceniam na bardzo dobre. Z doświadczenia i po znajomych mogę określić przedziały mniej więcej tak:
Junior 3,5k - 4,5k zl net
Mid 5k - 6k zł net
Senior >6.5k zł net
Dla zagranicznych firm te kwoty są oczywiście jeszcze większe, ale to już raczej na B2B
Jak wygląda praca animatora?
W przypadku zwykłej animacji:
1. Dostajesz w formacie photoshopa plik od artysty.
2. Tniesz go na kawałki (przy postaci np. nogi, ręce, oczy, włosy itd.)
3. Wrzucasz do programu pocięty plik psd/PSB
4. Tworzysz kości (rig) oraz siatkę (mesh) na pociętych obrazkach
5. Przypisujesz wagę kości do siatki
6. Animujesz
Po zrobieniu tego dwa razy zrobisz to kolejny milion razy bez problemu.
Jaki software jest potrzebny do nauki animacji?
Unity - darmowy silnik do tworzenia gier. Każdy może go ściągnąć i z niego korzystać. Zignoruj całą programistyczną otoczkę, ciebie zainteresuje głównie Sprite editor. To w nim będziesz tworzyć rig i mesh. Do animacji musisz wrzucić plik na scenę i animować kości w zakładce animacji. Dodatkowo warto by było zapoznać się z tym jak działa Canvas i systemy cząsteczkowe (particle system)
Spine - płatny program do tworzenia animacji. Jeżeli z nim zaczniesz przygodę z animacją to może cię przytłoczyć. Jest za to o nim dużo tutoriali na YouTube
Photoshop - płatny program graficzny. Będzie ci potrzebny do cięcia elementów i eksportu plików. Zawsze możesz też skorzystać z jakiejś darmowej alternatywy, ale potem musisz ręcznie składać obiekt w programie do animacji.
----------------------
Sam zainteresowałem się animacją jak zobaczyłem
TEN filmik na YouTube. Cały proces wydawał mi się mega łatwy a efekt niesamowicie satysfakcjonujący. I tak jest, jeśli poświęcisz temu czas. W pół roku nauczyłem się wszystkiego w wolnym czasie po zajęciach na studiach.
Jeśli będzie zainteresowanie to z chęcią powiem coś więcej. Przepraszam też za chaotyczność, to mój pierwszy wpis