Zdjęcie w tle
MaD

MaD

Osobistość
  • 64wpisy
  • 1365komentarzy

"Trzeba natychmiast żyć. Jest później, niż się wydaje."

Wtorkowa wizyta holenderskich F-35 nad polskim wybrzeżem.
9ccc3fa6-8fea-4ea1-8cd8-ee49056a8db7
1dzPrecz

Mogliby w końcu znaleźć jakieś nowe ciekawe miejsce bo ostatnio co druga sesja lotnicza jest robiona nad półwyspem, to już się robi oklepane jak karynki z insta na tle namalowanych na murze skrzydeł.

Zaloguj się aby komentować

Dzisiaj mamy święto kolorowej skarpetki, u mnie tematycznie... kanał La Manche
0390643f-300b-4023-a7e4-c14e9b21eb00
ZygoteNeverborn

@MaD Super jak Supermarine Spitfire.

Man_of_Gx

@MaD Nie boisz się że zaczną dog fight?


Gx

MaD

@Man_of_Gx bałem, dlatego cały dzień nosiłem każdą nogę w oddzielnym bucie

GazelkaFarelka

@MaD boję się spytać gdzie jest Kanał La Manche

Zaloguj się aby komentować

Zostań Patronem Hejto i odblokuj dodatkowe korzyści tylko dla Patronów

  • Włączona możliwość zarabiania na swoich treściach
  • Całkowity brak reklam na każdym urządzeniu
  • Oznaczenie w postaci rogala , który świadczy o Twoim wsparciu
  • Wcześniejszy dostęp, do wybranych funkcji na Hejto
Zostań Patronem
Bardziej pytanie niż ciekawostka.... ile, waszym zdaniem, czasu dzieli zdarzenia z obu fotografii?
69c36571-4bd8-4bfb-8ac7-d9ea3f79dc22
panikaman

@_Walter no właśnie, bo w 19 wieku już były parowce i zupełnie inna technika. ale pewnie takich żaglowców jeszcze używano tu i tam

_Walter

@panikaman Ostatni rejsowy żaglowiec pływał jako statek towarowy pod niemiecką banderą do 1957 kiedy to przydarzył mu się przykry wypadek

cc726ea3-7b93-4c06-85e1-2e13fde5b2bd
MaD

@_Walter oczywiście, tyle że Pamir został zwodowany w XX wieku, HMS Foudroyant - możemy się umówić - jeszcze w XVIII wieku

Zaloguj się aby komentować

Budowa i działanie XVIII wiecznego żaglowca na przykładzie HMS Victory.
https://youtu.be/4Nr1AgIfajI
#ciekawostki #zeglarstwo #historia
SUQ-MADIQ

@MaD zajebiste (。◕‿‿◕。)

PanNiepoprawny

@MaD szczena opada jak to wszystko było pomyślane

Opornik

@MaD @PanNiepoprawny Dla mnie to są niewiarygodne mistrzostwa inżynierii.


Zwłaszcza jak człowiek trochę się zainteresuje tematem wykorzystywania różnych gatunków drewna w czasach, zanim rozpowszechniła się stal.

Zaloguj się aby komentować

gra tu ktoś we #fifa23 ? Wróciłem do tego gówna po 7 latach odwyku. Obiecałem sobie i bogu że nie będę grał już FUT, żeby nie generować uszkodzeń własnego ciała oraz szkód w umeblowaniu, więc gram sezony. Dotoczyłem się do 3 ligi i dostałem soczystym obuchem w ryj... poszukuję kogoś do wspólnego sparowania - musze podnieść poziom.
Cron_Arri

@MaD Uciekaj. Ta gówno jest niegrywalne. Ja kiedyś grałem w FUT'a i grało się całkiem fajnie, ale było strasznie czasochłonne więc przerzuciłem się tylko na single player i tryb menadżera.


W fife 23 to co zrobili z AI to jest dramat i skandal. A co czytam o trybach online to jest tak samo źle jak nie gorzej.


Fify z nami już nie ma, jakąś tam tolerkę miała, ale EA zrobiło swoje $$$

MaD

@Cron_Arri sęk w tym że PES zdechł w konwulsjach, nie ma alternatywy... to moja pierwsza fifa od 2016, i bawię się ok, tyle że już artretyzm starego piernika nie pozwala grać jak kiedyś.

mpower

@MaD grałem w to gówno od momentu premiery i wyjebałem w kosmos 2 dni temu. Liczba błędów i głupich zachowań AI jest porażająca, ta gra nigdy nie powinna ujrzeć światła dziennego. W FIFA 22 bez problemu wbiłem 1 ligę, w 23 utknąłem na 3 i amen, choćbym się zesrał to zawsze gra znajdzie sposób by coś odjebać i cofnąć postęp. Szkoda życia na to gówno.

Zaloguj się aby komentować

"Jeśli istniał jakiś cel, który wzbudzał strach i nad który nie chcieliśmy być wysyłani, to tylko Berlin! Göring zapowiedział pewnego razu, że żaden aliancki bombowiec nie przedrze się nigdy nad Berlin i ściągnął wiele dywizjonów myśliwskich i dział przeciwlotniczych z innych części Niemiec do obrony stolicy Rzeszy. Poza tym była to daleka wyprawa - 7 do 8 godzin lotu - i w praktyce atakowały w drodze nad cel i podczas lotu powrotnego myśliwce ze wszystkich baz w Niemczech" - por. Alex Nethery, Królewskie Kanadyjskie Siły Lotnicze
"Berlin był czymś w rodzaju zgotowanego piekła, straszliwą symfonią błysków i ognia. To nie jest przyjemny sposób wojowania; ludzie, którzy w tym uczestniczą, określają go mianem "roboty". Wczorajszego popołudnia, kiedy na wielkiej mapie rozciągnięto taśmy na trasie do Berlina i z powrotem, pewien młody pilot o spojrzeniu starego człowieka powiedział do mnie: "Widzę, że dziś w nocy znowu będzie robota". Z takim nastawieniem wypełnia się zadania. To zajęcie niemiłe; w istocie straszne. Ludzie giną na niebie, a inni płoną żywcem w piwnicach. Zeszłej nocy Berlin nie przedstawiał przyjemnego widoku." - Ed Murrow, amerykański dziennikarz który poleciał nad Berlin z jedną z załóg.
Fragmenty książki: "Specjalne operacje bombowców podczas II wojny światowej"
Zdjęcie:  amerykański bombardier na pokładzie latającej fortecy B-17, zmierzającej w kierunku Niemiec
#2wojnaswiatowa #lotnictwo
204180ac-dbbb-4498-aba7-b4314771dbcc
michalpatryk

@Basement-Chad daj linka/nazwę

MaD

@michalpatryk na steamie poszukaj '1943 Berlin Blitz'

Zaloguj się aby komentować

Alfa Romeo 8C 2900B Lungo Touring Berlinetta z 1938 roku.
#motoryzacja #klasycznamotoryzacja #fotografia
Był to czas gdy Alfa Romeo stopniowo odwracała się od torów, aby skupić się na imprezach drogowych, a w szczególności na najbardziej prestiżowym w tamtym czasie wyścigu wytrzymałościowym „Mille Miglia”. Model 8C 2900 został opracowany specjalnie na potrzeby tego słynnego wyścigu. Włosi zachęceni sukcesami powyższej konstrukcji, rozpoczęli prace nad komercyjną wersją - 8C 2900B.
Widoczny na zdjęciu 8C 2900B Lungo Touring Berlinetta był produkowany od 1938 roku. 8-cylindrowy rzędowy silnik o pojemności 2905 cm3, montowany wzdłużnie z przodu i rozwijający moc 180 KM przy 5200 obr./min, wyposażony w „sprężarkę”. Rurowa rama stalowa i nadwozie ze stopu aluminium były wykonane przy użyciu techniki „superleggera” opracowanej przez firmę Touring. Samochód ważył 1250 kg i rozwijał maksymalną prędkość 175 km/h.
d828721c-2cd3-496b-9c40-0d934475472c
grzegorz-wozniczka

@Jason_Stafford da się zrobić nawet z podzespołami od Tesli https://youtu.be/3Z7XVzUZPmo

Jason_Stafford

@grzegorz-wozniczka no i wtedy muszę kupić dwa samochody. Alfę, i teslę

Zaloguj się aby komentować

ktoś oglądał? ktoś pamięta?
https://youtu.be/msas2m5ijjM
#mtv #furtv
PdG_PL

@MaD oh yes pimping is good, pimping is fine, pimping is the life for me. That's why I'm the pimp king, kingpin.

P is for the pimping that I do

I is for the I love you

M is for the mmm mmm mmm

P is for the pleasure I create

I is for the ay yay yay

N is for the naughty, naughty girls

and G is for them G's that I make

Cohonez

@MaD ostatnia dobra rzecz na MTV.

MESSIAH

Najlepszy odcinek to ten co naprawia komputry

Zaloguj się aby komentować

#pytaniedoeksperta #motoryzacja #konserwatyzm
Tomki kochane!
Zdarzyło się tak że muszę zjechać do Polski na 'jakiś' czas. Musiałbym w sensowny sposób 'zakosnerwować' samochody na rok czy dwa. Co z paliwem? Olej napędowy ma jakiś tam okreś ważności, lepiej będzie na pustym baku zostawić? Auta będą sobie grzecznie spały w garażach, planuję odłączyć akku - to raczej oczywiste mi się wydaje, no ale właśnie... co jeszcze?
Podpowiedzcie mi porszę. Co jeszcze mogę zrobić, żeby po długim czasie auto wymagało minimalnego zachodu by ponownie być na chodzie?
Zly_Tonari

@MaD na kołki, bieg luz, ręczny spuszczony, szyba uchylona żeby nie pojawiła się pleśń, olej ponad stan do późniejszego zlania jeśli postój pow 24mc. Aku wyjęty nie odpięty bo potrafia pęknąć i się rozlać. Jeśli posiada aku pomocniczy też wyjąć. Jeśli auta jakieś lepsiejsze polecam dmuchane kapsuły do których się wkłada pochłaniacz wilgoci. Problem korozji oraz pieśni znika całkowicie, guma także nie parcieje a auto nie jest narazone na szybkie zmiany temperatury. Są na aliexpress po 300-500zl lub u nas okolo 1100zl

1457a616-a27e-4706-9216-29e444c90d09

Zaloguj się aby komentować

Rzadko mamy możliwość obserwacji komety z takiej perspektywy. Wczoraj nasza planeta przecięła płaszczyznę orbity C/2022 E3 (ZTF). Z naszej pozycji jej wachlarzowaty warkocz pyłowy ułożył się po drugiej stronie, kometa przybrała bardzo dziwny kształt prezentując również "anti-tail" czyli warkocz skierowany w stronę Słońca. "Antywarkocz" jest jedynie złudzeniem optycznym powstałym w wyniku perspektywy pod jaką oglądamy kometę To ten sam warkocz pyłowy ciągnący się w przestrzeni za nią, wzdłuż jej trajektorii
by AstroLife
Zdjęcia:
1. Petr Horalek
2. Bo Edwards
6b38de92-ce5c-4923-b7f5-8492ddf3e706
31d99307-fb7d-4412-93fd-4957369f6ec1
winoapacz

Czyli ona leciała jakby chciała wylądować na Ziemii? Oczywiście w skali kosmosu przeleciała nad górnym biegunem gdyby zatrzymać Ziemie?

Zaloguj się aby komentować

Zdobyty Focke Wulf Fw-190A-3 na płycie Królewskiego Zakładu Lotniczego w Farnborough. Za sterami główny pilot doświadczalny RAFu – podpułkownik Hugh "Willie" Wilson, lipiec 1942 r.
Porucznik Armin Faber był pilotem Luftwaffe który pomylił Kanał Bristolski z Kanałem La Manche i wylądował swoją maszyną w stanie nienaruszonym na lotnisku RAF w Pembrey w południowej Walii. Jego samolot był pierwszym FW-190 zdobytym przez aliantów i został skrupulatnie przetestowany w celu ujawnienia wszelkich słabych punktów, które RAF mógł wykorzystać.
W czerwcu 1942 r. porucznik Armin Faber był adiutantem dowódcy III Grupy Myśliwskiej 2 Pułku Myśliwskiego(JG2) stacjonującego w Morlaix w Brytanii.
23 czerwca, otrzymał od swojego dowódcy specjalne pozwolenie by wziąć udział w misji bojowej wraz z 7 eskadrą która używała w tym czasie nowiutkich – można by rzec, jeszcze ciepłych – myśliwców FW-190A-3.
FW-190 ledwie co pojawił się w jednostkach frontowych, a już zdążył przysporzyć Anglikom niemałego bólu głowy swoimi doskonałymi osiągami. Ból ten był do tego stopnia ’niemały’, że Brytyjczycy rozważali zorganizowanie nalotu komandosów na francuskie lotnisko w celu przechwycenia jednej z maszyn do testów.
7 eskadra została wezwana do przechwycenia 12 Bostonów wracających z misji bombowej. Bombowce były eskortowane przez 3 Czeskie dywizjony RAF, 310, 312 i 313. Nad kanałem La Manche wywiązała się walka z eskortującymi Spitfire’ami, podczas której Faber został zaatakowany przez sierżanta Františka Trejtnara z 310 dywizjonu. Próbując zgubić Spitfire’a, Feber zapuścił się na północ aż nad Exeter w hrabstwie Devon. Po wielu szybkich jednocześnie nieskutecznych manewrach Faber, mając tylko jedno działające działko, skręcił w stronę słońca a następnie wykonał zawrót Immelmanna(półpętla z obrotem) i zestrzelił swojego prześladowcę w ataku czołowym(niezłe jak na adiutanta).
Trejnar zdołał bezpiecznie opuścić uszkodzony samolot, ranny w ramię odłamkiem, złamał jeszcze nogę podczas lądowania. Jego Spitfire rozbił się w pobliżu wioski Black Dog w hrabstwie Devon. W międzyczasie zdezorientowany Faber pomylił Kanał Bristolski z Kanałem La Manche i poleciał na północ zamiast na południe. Myśląc, że Południowa Walia to Francja, skierował się w stronę najbliższego lotniska - RAF Pembrey. Obserwatorzy na ziemi nie mogli uwierzyć własnym oczom, gdy Faber machał skrzydłami w geście zwycięstwa, opuszczał podwozie Focke-Wulf'a i lądował. Faber został zatrzymany, a później przewieziony do RAF Fairwood Common na przesłuchanie.
Maszyna Fabera, FW-190A-3 numer seryjny 313 była to jedyna konfiguracja myśliwska przechwycona przez Aliantów podczas wojny będąca w stanie nienaruszonym. Wszystkie inne przechwycone samoloty były to bombowce dalekiego zasięgu lub myśliwce bombardujące.
Hugh Wilson, pilot odpowiedzialny za loty testowe przechwyconych samolotów wroga, został poproszony o przelot ‘Foką’ z Pembrey do Farnborough z gwarancją, że się nie rozbije. Odmówił, twierdząc że nikt takiej gwarancji nie da, dlatego samolot został zdemontowany i przetransportowany ciężarówką. W Farnborough FW-190 został przemalowany na kolory RAF i otrzymał numer seryjny RAF MP499. Krótkie testy i ocenę rozpoczęto 3 lipca 1942 r. Zarejestrowano około dziewięciu godzin lotu, co dostarczyło Aliantom niezwykle cennych informacji wywiadowczych. Po 10 dniach został przekazany do Air Fighting Development Unit w RAF Duxford w celu oceny taktycznej, gdzie został pomalowany od spodu na żółto oraz oznaczony literami „P” jako prototyp. Odmalowano również insygnia jednostki Fabera – głowę koguta po obu stronach nosa. Samolot był używany w pozorowanych próbach bojowych przeciwko nowemu Spitfire Mk.IX, dostarczając RAF sposobów najskuteczniejszej walki z FW-190A ich nowym myśliwcem.
Między 3 lipca 1942 a 29 stycznia 1943 FW-190 został oblatany 29 razy. Następnie został częściowo zdemontowany i przeprowadzono testy wydajności silnika. Maszynę zezłomowano we wrześniu 1943 r.
.
.
.
Będąc jeńcem wojennym w Kanadzie, Faberowi udało się przekonać władze brytyjskie, że cierpi na... epilepsję. Co ciekawe, wydaje się, że Anglicy dały się nabrać na jego podstęp i 1944 r. zezwolili na jego repatriację.
Wkrótce po powrocie ponownie latał w operacjach myśliwskich na pierwszej linii.
#lotnictwo #2wojnaswiatowa
95b3fbd6-ccf9-4474-8972-50fce6ba85ea

Zaloguj się aby komentować

https://youtu.be/8mDCnIkVegU
...fragment wywiadu z Danem Pedersenem - twórcą szkolenia Top Gun. Szkoła powstała jako odpowiedź na zatrważający współczynnik strat swój/wróg podczas wojny w Wietnamie, wynoszący wtedy 2,5:1. Dzięki zmianom zainicjowanym przez Top Gun, współczynnik ten pod koniec wojny wynosił 24:1.
Jest to wycinek z dokumentu pod tytułem 'Legends of Carrier Aviation' w całości dostępnego na ytb - polecam gorąco. Niektóre z historii w nim opowiedzianych, wydają się wręcz niemożliwe i nieprawdopodobne. Angielski wymagany.
#lotnictwo #samoloty
MaD

@anervis jest dokładnie tak jak piszesz ┐('~`;)┌

Zaloguj się aby komentować

Poniżej doskonały przykład cienkiej granicy między śmiercią a przetrwaniem i bezpiecznym powrotem do bazy.
Na zdjęciu Douglas-Tulsa B-24H-20-DT Liberator numer boczny 41-28965 „Vivien” z 513 Dywizjonu Bombowego, 377 Grupy Bombowej 15 Armii Lotniczej Stanów Zjednoczonych. Tulon, Francja, 6 sierpnia 1944 r.
Zdjęcie zostało wykonane z innego Liberatora biorącego udział w tej samej misji, której celem było zbombardowanie schronów portowych 29 Flotylli U-Bootów w Tulonie. „Vivien” została trafiona przez niemiecką artylerię przeciwlotniczą w prawe skrzydło tuż za silnikiem nr 3. Mimo to załodze udało się dotrzeć nad cel i zrzucić bomby (czego dowodem jest poniższe zdjęcie przedstawiające „Vivien” nad płonącą dzielnicą portową Tulonu).
Niestety, początkowo ‘niegroźne’ uszkodzenia okazały się fatalne w skutkach. Z czasem załoga zorientowała się że silnik nr 3 został również uszkodzony, co gorsza wybuch w nim pożar. Mimo prób ograniczenia działania ognia, płomienie objęły zbiorniki paliwa w prawym skrzydle, efektem czego była eksplozja która rozerwała maszynę na kawałki zabijając pięciu z dziewięciu członków załogi.
Amann, Alfred A. - I Pilot - Zabity w akcji
Manning, Melville R. - II Pilot - Zabity w akcji
Battistone, Terondino A. - Mechanik pokładowy - Zabity w akcji
Clark, Leroy W. - Radiooperator - Zabity w akcji
Holt, Richlyn H. - Górny strzelec - Zabity w akcji
Aycock, J.R - Tylni strzelec - Jeniec wojenny
Whitesides, Marion T. - Boczny strzelec - Jeniec wojenny
Weyland Russel S - Bombardier – Uniknął schwytania
Scott Tommy L. - Boczny strzelec – Uniknął schwytania
Port w Tulonie to ten sam, który dwa lata wcześniej był 'świadkiem' samozatopienia floty Vichy.
27 listopada 1942 r. na rozkaz admirała Jeana de Laborde’a oficerowie oraz marynarze floty wiernej rządowi Vichy podjęli - udaną - próbę zatopienia części francuskiej marynarki wojennej dla zapobieżenia jej przejęcia przez wojska niemieckie. Zniszczone bądź poważnie uszkodzone zostały między innymi trzy pancerniki, cztery ciężkie i trzy lekkie krążowniki oraz liczne mniejsze i pomocnicze jednostki bazującego w Tulonie trzonu sił morskich Vichy.
#lotnictwo #2wojnaswiatowa
c4e783d9-da57-438c-814a-653d855b7845
MaD

@jot90 skończone dawno temu A jeśli już jesteśmy przy grach w tematyce, ciekawie zapowiada się 'B-17 Flying Fortress The Bloody 100th' gra o Krwawej 100 Grupie Bombowej. Formacja mocno doświadczona i to w tym negatywnym znaczeniu. Sam przydomek grupy mówił o poziome strat jakie ponosiła, misje z których nie wracało 10-15 załóg (a trzeba pamiętać że każda to 10 lotników) niestety nie należały od rzadkości.

48ed1d94-8339-452b-b156-84e9a2104bdb

Zaloguj się aby komentować

Republic P-47D Thunderbolt - numer boczny 42-25845 R3-G „Gaysong Red Three” z 410 Dywizjonu, 373 Grupy Myśliwskiej 9 Armii Lotniczej Stanów Zjednoczonych. Samolot przelatuje nieopodal Le Mont-Saint-Michel, Normandia, 26 sierpień 1944 r.
Maszyna w nietypowym umaszczeniu. Na skrzydłach oraz tylnej części kadłuba można dostrzec czarno-oliwkowe pasy. To przebijające spod farby maskującej czarno-białe pasy inwazyjne używane podczas lądowania na plażach Normandii. Po zakończeniu operacji pasy zamalowano. Niska jakość farb w połączeniu ze znaczną eksploatacją maszyn w tym okresie, dały efekt jak na załączonym zdjęciu.
Grupa Myśliwska 373 została powołana do życia w sierpniu 1943 r. w Massachusetts. Pół roku później trzy dywizjony myśliwskie(410,411,412) były już na statkach płynących do Europy.
Do końca maja 1944 r., grupa przeszła chrzest bojowy m,in. niszcząc most kolejowy w Rouen oraz eskortując jednostki bombowe nad Belgię. W czerwcu przeprowadziła 54 misje na które złożyło się ponad 1500 lotów bojowych. Podczas D-Day, 6 czerwca, grupa zrealizowała 14 misji polegających głównie na patrolowaniu francuskiego wybrzeża oraz osłonie innych jednostek podczas bombardowań nurkowych na cele wroga.
Chociaż Grupa 373 zajmowała się głównie wsparciem jednostek naziemnych i operacjami przechwytującymi, kilkukrotnie angażowała wroga w walki powietrzne. Na przykład 7 czerwca, dzień po lądowaniu, 410 Dywizjon Myśliwski odniósł trzy zwycięstwa powietrzne. 29 czerwca, gdy 411 Dywizjon Myśliwski zapewniał osłonę podczas bombardowania nurkowego kolumny pojazdów w rejonie Le Mans-Tours, jego piloci wpadli na siedem Messerschmittów Bf-109. W bitwie, która nastąpiła, piloci 411 odnieśli pięć zwycięstw powietrznych.
Przebazowanie 373 do Francji w lipcu 1944 r. pozwoliło zmniejszyć odległości lotu do i z linii frontu, dzięki czemu w sierpniu jednostka była w stanie wykonać 94 misje. Większość z tych misji miała na celu wsparcie 3. Armii Stanów Zjednoczonych generała George'a Pattona, która w ciągu miesiąca wyrwała się z Normandii do Bretanii, wyzwoliła cały półwysep z wyjątkiem trzech miast portowych i przetoczyła się 230 km za Paryż.
Wysoka intensywność działań na nowo otwartym froncie w Europie zachodniej, sprawiła że 373 Grupa Myśliwska po roku miała na swoim koncie udział w aż 6 kampaniach.
Jeśli chodzi o Mont-Saint-Michel (w tle), była używana przez Niemców jako punkt obserwacyjny. Niemcy obiecali, że nie zmilitaryzują wyspy, więc garnizon był bardzo słabo obsadzony. Francuzi nie wierzyli w zapewnienia Niemców, więc przenieśli ponad 1000 lat bezcennych artefaktów, mebli i zapisów (wielkim kosztem) do Saint Lô, miasta, które, jak wierzyli, nigdy nie zostanie zbombardowane ani dotknięte przez wojnę w jakikolwiek sposób.
Niestety… Saint Lô stało się jednym z najbardziej zbombardowanych i zniszczonych walką miast całej wojny, na równi ze Stalingradem i Berlinem. Walki były częste i ciężkie, a wszystkie bezcenne zapisy, rzeźby, dzieła sztuki, meble i artefakty zostały całkowicie zniszczone, spalone lub splądrowane.
Niemcy dotrzymując słowa nie zmilitaryzowali wyspy i pozostawili ją w bardzo dobrym stanie. Dziś, ponieważ wszystko zostało usunięte i zniszczone, jest to w dużej mierze pusta skorupa będąca pułapką na turystów - jedna z bardziej przereklamowanych atrakcji we Francji.
Obecni przewodnicy nie są w stanie odpowiedzieć na zbyt wiele pytań, ponieważ praktycznie wszystkie dane i zapisy dotyczące tego miejsca zostały zniszczone.
Smutna strata dla historii!
232e1743-4ffa-4c11-a186-2b4f295b27a1

Zaloguj się aby komentować