Zdjęcie w tle
Lotnictwo

Społeczność

Lotnictwo

139

Pogawędki o lotnictwie.

To co, może dzisiaj jakaś ciekawostka lotnicza z PRLu? Historia którą wam opiszę jest bardzo dobrze udokumentowana i pamiętam że kiedyś była często opowiadana w środowisku pilotów.


W lipcu 1970 roku Dowództwo Układu Warszawskiego postanowiło przetestować system obrony powietrznej PRL. Ćwiczenie pod kryptonimem „Zenit-70" polegało na intensywnym naruszaniu polskiej przestrzeni powietrznej przez samoloty sojusznicze symulujące przeciwnika. Jedną z zaangażowanych jednostek był 20. Pułk Lotnictwa Bombowo-Rozpoznawczego lotnictwa czechosłowackiego z Náměšť. Jego piloci latali różnymi trasami nad terytorium PRL-u i symulowali naloty nieprzyjacielskich sił powietrznych. Loty nad cele, tzw. „czajki", były wykonywane w ciągu dnia i w nocy.


14 lipca o godzinie 03:25 do jednego z takich lotów na trasie Náměšť – Kalisz wystartował, kpt František Kružík. Miał to być spokojny lot na wysokości 9500 metrów. Około 35 km po przekroczeniu polskiej granicy pilot poczuł silne uderzenie w swojego Su-7BKL oraz usłyszał potężny huk. Samolot rozpoczął gwałtowne zniżanie, a pilot stracił panowanie nad maszyną. Na wysokości ok. 7000 m podjął decyzję o katapultowaniu i kilkanaście minut później wylądował na polu niedaleko miasteczka Grodków. Krótko po lądowaniu dotarli do niego okoliczni mieszkańcy oraz wezwana milicja. Kapitan Kružík został niezwłocznie przetransportowany do szpitala we Wrocławiu. Cały czas był przekonany, że przyczyną jego katastrofy było zderzenie z niezidentyfikowanym obiektem. O tym, co wydarzyło się naprawdę, dowiedział się dopiero po czasie od polskiego pilota… który go zestrzelił.


Ćwiczenie „Zenit-70" było dla polskiej OPL bardzo wymagające. Duża liczba lotów „naruszycieli" angażowała wszystkie zdolne do działania samoloty. Nad ranem 14 lipca z lotniska zapasowego w Oleśnicy wystartował z zadaniem przechwycenia celu kpt Henryk Osierda. Są różne wersje tej historii. Jedna z nich mówi, że Osierda musiał zmienić wyznaczonego MiGa-21 ze względu na jego awarię (nie mógł uruchomić silnika). Jako samolot zastępczy pospiesznie wyznaczono maszynę z pary dyżurnej uzbrojoną w rakiety R-3S. Jak się później okazało, polski pilot nie wiedział, że pilotuje samolot uzbrojony (gruby błąd zarówno pilota, jak i obsługi technicznej). Tak czy inaczej, po naprowadzeniu go przez punkt dowodzenia przeprowadził całą procedurę przechwycenia i kiedy (w swoim mniemaniu) uruchomił rejestrator rakiety szkolnej i z przerażeniem mógł obserwować start i oddalającą się w kierunku celu rakietę bojową, która po chwili dotarła do celu i eksplodowała w okolicach silnika Su-7. Osierda gdy zdał sobie sprawę co odwalił jeszcze przez dłuższą chwilę krążył po okolicy szukając otwartego spadochronu czechosłowackiego pilota, niestety w ciemnościach był w stanie zlokalizować jedynie 2 pożary na ziemi wywołane przez upadek zestrzelonej maszyny. Osierda wrócił na lotnisko bardzo przygnębiony myśląc że właśnie zabił innego pilota.


Jako rekompensatę Polska oddała jednego ze swoich samolotów Su-7, którego odprowadził z Bydgoszczy do Czechosłowacji zestrzelony wcześniej kpt Kružík. Maszyna u pepików dostała nazwę „Polák“ i służyła jeszcze długie lata. Pechowy pilot został również zaproszony wraz z rodziną na wczasy nad polskie morze, na które udał się wraz z kpt Osierdą oraz jego rodziną. Panowie zaprzyjaźnili się i po fakcie utrzymywali ze sobą kontakt.


Kružík w swojej karierze jeszcze raz musiał się katapultować z uszkodzonego Su-7, po tym zdarzeniu stwierdził że pi⁎⁎⁎⁎li tę robotę i przeszedł do służby naziemnej.

Osierda miał przez wiele miesięcy kłopoty w związku z incydentem i wielokrotnie był przesłuchiwany przez polską prokuraturę, co doprowadziło go do rozstroju nerwowego. W 1971 roku zginął pilotując MiGa-21.


#ciekawostki #ciekawostkihistoryczne #lotnictwo #samoloty

01f24cd2-6f56-4b05-9e49-e7e9e5eee95a
Opornik

@TheLikatesy LooooooOoOOOOoooo000L

Taxidriver

Nic bardziej sowieckiego dziś już nie zobaczymy.

TheLikatesy

@Taxidriver jesteś pewien? Jeszcze parę minut do północy zostało, a w sumie wczoraj wypadała rocznica oblatania An-225 Mrija. W związku z czym fb mi przypomniał historię pierwszej wyprawy tej dumy ZSRR i jej załogi na paryski Salon Lotniczy Le Bourget, to historia iście w sowieckim stylu ;))

Taxidriver

@TheLikatesy no to opowiedz.

Byk

Znam inną anegdotę związaną z naszym lotnictwem wojskowym.


Moja mama dużą części swoje kariery zawodowej przepracowała w laboratorium Wojska Polskiego. Jednostka, w której pracowała zajmowała się przede wszystkim badaniami nad paliwem lotniczym i wszelkimi płynami wykorzystywanymi w lotnictwie. Jej bezpośrednim przełożonym był Płk dr inż. Wiesław Górski. On i jego żona byli dobrymi znajomymi moich rodziców.

,,Wujek" miał wiele zasług dla naszego WP, ale jak już miałem kilka lat więcej, to opowiedział mi z czego jest w wojsku najbardziej znany.


Otóż samoloty latające na dużych wysokościach nie posiadały zimowego płynu do spryskiwaczy do mycia szyb. W tak niskich temperaturach sprawdzał się tylko czysty spirytus, który piloci, załoga naziemna zużywali w niebotycznych ilościach.


W końcu ktoś w dowództwie postanowił ukrócić ten proceder i zwrócili się do pułkownika o opracowanie dodatku do spirytusu, który spowodowałby, że spożycie stałoby się a wykonalne.


Pułkownika zadanie wykonał i od tej pory, w jakiej jednostce by się nie pokazał, zawsze pokazywali go sobie palcami, z czego miał nie mały ubaw.

Nie pamiętam, co to był za dodatek, pamiętam tylko, że powodował, że ciecz stawała się niesamowicie gorzka w smaku.


http://www.paliwa.pl/strona-startowa/archiwum/pozegnanie-pana-wieslawa-gorskiego

Zaloguj się aby komentować

#lotnictwo #airbus #antarktyda #awiacja


https://www.youtube.com/watch?v=ucWeXrpr9mQ

Hi Fly po raz kolejny zapisał się w historii lotnictwa, po raz pierwszy lądując Airbusem A330 na Antarktydzie. Lot ten otwiera nowy rozdział w pionierskich operacjach linii w tym regionie, zaledwie miesiąc po świętowaniu pięciu lat nieprzerwanych lotów na Biały Kontynent.

~

Airbus A330-302 Hi Fly, o rejestracji 9H-HFI i wyposażony w silniki General Electric, bezpiecznie wylądował na pasie z niebieskiego lodu Wolf’s Fang Runway w Antarktydzie 1 grudnia o 23:59 czasu lokalnego. Dowodzony przez kapitana Carlosa Mirpuriego, wiceprezesa Hi Fly, samolot połączył Kapsztad w RPA z odległym lotniskiem, kontynuując współpracę Hi Fly z White Desert Antarctica w sezonie 2025/2026. Na pokładzie był także kapitan Antonios Efthymiou, prezes Hi Fly, aby uczcić to ważne wydarzenie.

TheLikatesy

@Deykun czyli co, to juz tez trzeba pisać nawet w Antarktydzie a nie na? ja pi⁎⁎⁎⁎le, co za niedojebanie...


...o jakości przeklepania tego z englisza to nawet nie wspomnę xD

Zaloguj się aby komentować

konto_na_wykop_pl

mogę na szybko pyknąć taki coś dla lotniska w Radomiu

Zaloguj się aby komentować

Ił-2 to najliczniej wyprodukowany samolot bojowy w historii i koń roboczy sowieckiego lotnictwa. Stał się jednym z symboli II wojny światowej i został zapamiętany jako świetna maszyna. Ile prawdy kryje się w opowieściach o tym szturmowcu? https://histmag.org/Il-2-Szturmowik-Urojona-legenda-latajacego-czolgu-28549


#historia #wojsko #ciekawostkihistoryczne

c0fa6c78-f5e0-4ae6-9161-5a5e4de35d49
przemoko90

W podcast wojenne historię podsumowali go

Zaloguj się aby komentować

Pewnie nie wiedzieliście że to właśnie dzisiaj przypada 60 rocznica pierwszego bombardowania klozetowego? Tak też myślałem.

5 listopada 1965 roku, samolot pokładowy A-1H Skyraider z dywizjonu VA-25 wykonując lot bojowy zrzucił nad Wietnamem popsutą muszlę klozetową. Mechanicy z lotniskowca USS Midway dorobili do nietypowej bomby stateczniki i zapalnik (nie jest jednak prawdą, że zawierała materiał wybuchowy) po czym podwiesili pod skrzydłem samolotu nr NE/572 o imieniu “Paper Tiger II”. Maszyna, za sterami której zasiadał CDR C. W. ‘Bill’ Stoddard, wystartowała do misji wsparcia pola walki. Kiedy A-1H przybył w rejon celu, kierujący na miejscu akcją kontroler FAC w lekkim samolocie obserwacyjnym poprosił o zameldowanie jakim uzbrojeniem dysponuje Skyraider. Gdy FAC dowiedział się o bombie toaletowej to aż podleciał do skrzydła szturmowca, żeby naocznie przekonać się, że to nie żart. W końcu zezwolił na atak z nurkowania i zrzut toalety wraz z resztą bomb, co zostało wykonane.


#ciekawostkihistoryczne #historiajednejfotografii #lotnictwo #militaria #wojnawwietnamie

a0ba3786-014d-4841-bd35-bc9119fe2160
FriendGatherArena

@TheLikatesy co zapalał zapalnik skoro nie było materiału wybuchowego?

L4RU55O

@FriendGatherArena Na pole walki nie wolno zrzucać sedesów. Dlatego zamontowano do niego zapalnik i zmieniono go w bombę, zapalnik sam z siebie generuje jakąś reakcję więc ładunek wybuchowy nie jest wymagany.

Zaloguj się aby komentować

Szykowna fota przedstawia asa Luftwaffe Josefa Prillera wraz z jego dwiema maszynami wyposażonymi w silniki BMW: Focke Wulf 190A-8 oraz kabriolet BMW 327.


Może nazwisko mało komu coś mówi, natomiast jeśli ktoś czytał książkę "Najdłuższy dzień", lub oglądał film o tym samym tytule, to już może się domyślać o kim mowa.

To właśnie Priller, dowódca Jagdgeschwader 26, wraz ze swoim skrzydłowym zaatakowali plaże inwazyjne podczas lądowania Aliantów w Normandii. Około 9:00 runęli swoimi FW 190 z gęstych chmur nad plażę Sword, a potem lecąc wzdłuż wybrzeża ostrzeliwali lądujące barki z działek i karabinów maszynowych.

Robert Dowie, marynarz z brytyjskiego statku HMS Dunbar który obserwował jak działka przeciwlotnicze wielu okrętów pluły salwami w kierunku myśliwców, tak skomentował akcję: - Jerry czy nie, ale życzę wam wszystkiego najlepszego. Macie fantazję.

Piloci jakby pozbawieni układu nerwowego łącznie przelecieli nad plażami około 35-38 km, a zakończyli atak nad wschodnią częścią Omaha, gdzie balony zaporowe zmusiły ich do odskoczenia w górę. Samoloty ukryły się w chmurach i odleciały.

Po wojnie Priller zamienił branże lotniczą na browarniczą, a przy okazji został konsultantem przy filmie „Najdłuższy dzień”. Nie dane mu było zobaczyć premiery, bo w 1961 r. zmarł na zawał serca.

Wg. raportów Priller podczas IIWŚ odniósł łącznie 101 zwycięstw. Wszystkie na froncie zachodnim, a żaden inny pilot nie zestrzelił tylu Spitfire, co on.


#starszezwoje #lotnictwo #2wojnaswiatowa #historiajednejfotografii #ciekawostkihistoryczne #klasycznamotoryzacja

9841e7d3-6202-4dc9-9ca2-1dca0ad043b4
SpokoZiomek

@TheLikatesy Jerry czy nie, ale życzę wam wszystkiego najlepszego. Macie fantazję.

Jakby ktoś nie wiedział "Jerry" to amerykańskie określenie Niemców. "Jerry", czytane dżery fonetycznie przypomina "germans" czytane dżermans.

Za to Niemcy na Amerykanów mówili "Ami". (ʘ‿ʘ)

Half_NEET_Half_Amazing

@SpokoZiomek

no tak właśnie rozkminiałem co było zanim słownik to nieudolnie poprawił

Bjordhallen

@SpokoZiomek dodam że Niemcy zdrabniają tak imiona: Daniel - Dani, Michael - Michi Więc Amerika - Ami

Zaloguj się aby komentować

Jedyne wykonane zdjęcie samolotu Concorde lecącego z prędkością Mach2 - 1985 rok, okolice Morza Irlandzkiego. Zdjęcie wykonał pilot RAF Adrian Meredith.

#samoloty #ciekawostki #lotnictwo

c8a6ff30-7199-4a09-aea1-1bda4cab6242
Yes_Man userbar
Borsuk_z_boru

Kiedyś Wenezuela była tak bogata, że miała bezpośrednie połączenie Cocordem z Europą, chyba z Paryżem.

AureliaNova

@Borsuk_z_boru dalej jest, tylko większość mieszkańców zbiedniała :P

Asya

Samolot można zwiedzać w muzeum na lotniskowca w Nowym Jorku

e19f7975-47f8-464a-9beb-772fa1fe33c3
Yes_Man

@Asya może kiedyś, gdy zmieni się gościnność USA wobec Polaków

winiucho

@Yes_Man ziemia jest płaska, mozna się rozejść

Zaloguj się aby komentować

Zaloguj się aby komentować

Rezerwując 4 miechy temu #urlop w Szarm El Szejk nie spodziewałem się, że wywalanie bebzola w basenie zakłóci mi niski przelot Trumpa w eskorcie f16. Najlepsze że myślałem że to jakiś pokaz i dopiero teraz dowiedziałem się ze tu się takie rzeczy dzieją teraz.


#plainspotting ma czego zazdrościć, a ja mogę żałować że nie mam nawet fotki


#samoloty #lotnictwo

FriendGatherArena

@Maciek chyba #planespotting

Maciek

@FriendGatherArena o cię wuj, wyszła mi hybryda plane I train

RACO

@Maciek ciuch ciuch motherfucker XD

Zaloguj się aby komentować

W temacie zestrzeliwania samolotów i rosji.

Lot 007 Korean Air – zestrzelenie samolotu pasażerskiego należącego do południowokoreańskich linii lotniczych Korean Air nad terytorium Związku Radzieckiego. 1 września 1983 roku samolot Boeing 747-200A (lot KAL 007 z Anchorage na Alasce do Seulu, stolicy Korei Południowej) z nieznanych przyczyn zboczył z kursu i wleciał na kilkadziesiąt kilometrów w głąb przestrzeni powietrznej Związku Radzieckiego, po czym został zestrzelony przez radzieckie myśliwce, co doprowadziło do śmierci wszystkich pasażerów znajdujących się na pokładzie – łącznie 269 osób.

https://pl.wikipedia.org/wiki/Katastrofa_lotu_Korean_Air_007


16 września 1983 roku sekretarz prasowy Białego Domu odczytał oświadczenie dotyczące zestrzelenia samolotu Korean Air Lines lot 007. Ogłoszono, że system GPS powinien być dostępny dla lotnictwa cywilnego, a jego ukończenie planowane jest na rok 1988.[146] Komunikat ten bywał czasami rozumiany jako udostępnienie projektu wojskowego opinii publicznej. Jednak system GPS od początku był rozwijany zarówno na potrzeby nawigacji wojskowej, jak i cywilnej.[147]

https://en.wikipedia.org/wiki/Korean_Air_Lines_Flight_007


#lotnictwo #gps #technologia #korea

Zaloguj się aby komentować

pierdonauta_kosmolony

Chłop wyciągnie traktorem.

Zaloguj się aby komentować

LondoMollari

@eloyard Z takim kątem podniesienia to raczej B-25 nie ustrzelisz, prędzej T-34. ( ͡° ͜ʖ ͡°)

eloyard

@LondoMollari na początek przedmuchiwali lufę z rana - młodzi są jeszcze chłopcy ( ͡~ ͜ʖ ͡°)

pszemek

Ależ oni mieli na tej wojnie przejebane. Aż się przypomina paragraf 22, nie dziwię się że nie chcieli latać.

Olmec

B25 to samolot, którym Amerykanie zrobili nalot na Tokio w odwecie za Pearl Harbour. Startował wtedy z pokładu lotniskowca i lądował w Chinach(?). Operacją dowodził ppłk Dolittle.


https://pl.wikipedia.org/wiki/Rajd_Doolittle%E2%80%99a?wprov=sfla1

Zaloguj się aby komentować

voy.Wu

tutiturumtu powiedziałem kiedyś do babki w hotelowej recepcji i przynieśli mi do pokoju dwie herbaty

Zaloguj się aby komentować

Zaloguj się aby komentować

Następna