Dyskusja na temat CPK wyglądałaby zupełnie inaczej, gdyby tylko była ona jakkolwiek rzeczowa. A tymczasem po prostu nie jest. Stronnicy CPK nie wychodzą od problemu "jak powinna wyglądać przyszłość lotnictwa w ciągu następnych xx lat, biorąc pod uwagę określone trendy", a "POTRZEBUJEMY CPK", co chwile do tego zmieniając koncepcje i argumenty za tą tezą. Do tego wszystkie dodajcie rząd, który ze wszystkich projektów chce robić jakieś monumentalne i historyczne wydarzenia, koniecznie z przymiotnikiem NARODOWY. Do tego dodajcie terminy, które po prostu nie mają szansy się zrealizować. Do tego dodajcie finansowanie na zasadzie "a się znajdzie". Do tego dodajcie osoby prowadzące projekt, które po prostu się na lotnictwie nie znają (Wild, Bartosiak, Horała). Do tego dodajcie pieniądze, jakie na ten projekt są już teraz wrzucane (mam paru znajomych tam pracujących — pensje są zdecydowanie zawyżone w stosunku do rynkowych, a pracy nie ma jakoś wybitnie dużo). Do tego dodajcie kwestię robienia projektu wbrew woli mieszkańców Baranowa. Do tego odgórne zablokowanie wszystkich innych możliwości, BO CPK MUSI BYĆ I KROPKA, A KTO TO ZABLOKUJE TO JEST ZDRAJCĄ NARODU.
Gdybyśmy tylko mieli możliwość rzeczowej rozmowy na ten temat, bez tego całego negatywnego tła z poprzedniego akapitu, bez jakiegoś zacięcia typu, że to sprawa życia i śmierci dla Polski, to można by ten projekt ocenić w sposób rzeczowy — to wszystkim wyszłoby to na dobre. Bo projekt może mieć i ma pewne zalety, ale może mieć i ma pewne wady — ale nie, TRZEBA BYĆ W 100% ZA. Tymczasem to jest po prostu zbyt duży i ambitny projekt, żeby zrobić go bez spojrzenia na czystą ekonomię, za to z ustami pełnymi propagandowych fraz. To nie jest budowa pomnika JPII w Pcimiu, tylko potencjalnie jeden z największych projektów w historii Polski.
To teraz do rzeczy:
Zacznijmy od KONCEPCJI.
Pierwsze koncepcje pojawiły się we wczesnych latach 2000, choć zostały one szybko zarzucone, co mnie nie dziwi — po prostu Polski na to nie było ówcześnie stać. Później pojawiały się od czasu do czasu, natomiast momentem kluczowym był rok 2016, który był szczytowym okresem chińskiego programu Inicjatywy Pasa i Szlaku - i tu polski MSZ wpadł na pomysł, żeby Polska skorzystała z tego programu i za chińskie pieniądze wybudowała CPK (gdzie Polska w ramach Jedwabnego Szlaku miała być potęgą logistyczną jeśli chodzi o chińskie towary — na pewno kojarzycie). Projekt zaczął być podbijany przez chociażby Jacka Bartosiaka, który nawet objął kierownicze stanowisko projektu (bardziej PRowo niż z jakimkolwiek sensem), ale dosyć szybko chińskie finansowanie okazało się bajką nie do zrealizowania. Finanse zniknęły, ale pomysł musiał zostać, bo już zaczęło się to, o czym wspominałem w pierwszej części postu. Od tego czasu pomysły się mnożyły — a to, że CPK będzie potęgą w Europie Środkowo-Wschodniej, będzie centralnym hubem dla całego ruchu lotniczego w regionie, a to, że nagle stanie się jednym z największych hubów logistycznych dla transportu lotniczego, że będzie kołem zamachowym dla LOTu w jego rozwoju do pozycji mocarstwowej.
Więc po kolei:
- Hub dla ruchu lotniczego w regionie Europy Środkowo-Wschodniej: rzućcie okiem na mapę Europy. Pytanie: dokąd, przez Polskę, mieliby lecieć pasażerowie z takich Węgier, Czech, Rumunii czy Czarnogóry? Jedyna opcja to ruch północ-południe, czyli dobre połączenia na Skandynawię. No bo Europa Zachodnia? Polecą tam bezpośrednio zachodnimi wielkimi liniami. USA? Znowu, huby w Niemczech, Holandii, Francji, Wielkiej Brytanii są po prostu w oczywisty sposób korzystniejszy i skorzystanie z nich skróci podróż o 2-3h, a to niebagatelna różnica. No to może Wschód? No to jeden podstawowy i największy problem. ROSJA. W chwili obecnej, w związku z zamknięciem przestrzeni powietrznej nad Rosją i Ukrainą, żeby udać się na Daleki Wschód samoloty startujące z Polski potrzebują lecieć albo korytarzem południowym (przez Turcję), albo północnym (Finlandia, ale to korzystna trasa w sumie wyłącznie dla Japonii). No to po co ktoś z krajów bałkańskich ma lecieć do Warszawy, skoro może skorzystać z Turcji (która parę lat temu otworzyła nowe lotnisko w Stambule, obecnie obsługujące >60 mln pasażerów, ale z potencjałem podobno nawet do 200 mln pasażerów) i tamtejszego Turkish Airlines, albo jeszcze dalej, przez lotniska na Bliskim Wschodzie. To oznacza, że bez współpracującej Rosji CPK nie ma możliwości na bycie hubem ponadnarodowym, a i to wyłącznie jeśli chodzi o trasy na Daleki Wschód. Oznaczałoby to, że Rosja z konieczności stałaby się dla Polski partnerem biznesowym, z bardzo dużym wpływem na polską gospodarkę. A to duża pigułka do przełknięcia, szczególnie dla domniemanie bardziej patriotycznych środowisk. Ewentualnym dużym wsparciem mogłaby być Ukraina, ale jedynie przy braku jej własnych aspiracji, no i dopiero po zakończeniu wojny — to IMO duże zastrzeżenia
- Jeden z największych hubów logistycznych dla transportu lotniczego w Europie: problem analogiczny jak powyżej, co istotnie ogranicza potencjał Polski. Jedwabny Szlak to mrzonki, można je włożyć wysoko na zakurzoną półkę. Ale jest jeszcze jeden duży problem — polskie przepisy. Myślę, że istnieje powszechna zgoda, że polskie przepisy jeśli chodzi o cła nie są najbardziej przyjazne w Europie czy nawet na świecie. Nie bez przyczyny chociażby logistyka chińskich sprzedawców jest taka, a nie inna. Ta koncepcja wymagałaby, żeby polskie przepisy stały się jednymi z bardziej liberalnych w regionie — no bo w końcu trzeba czymś wygrać, żeby taki ruch logistyczny się w Polsce pojawił, prawda? No to jak szacujecie szanse na taką zmianę? Bo ja bardzo marnie.
- Koło zamachowe dla LOTu w jego rozwoju do pozycji mocarstwowej: temat rzeka, ale po kolei. Zacznijmy od podstaw: LOT jest linią średniej wielkości. W Europie jest to gatunek, któremu grozi wyginięcie, bo albo postępuje większa konsolidacja przewoźników. Tylko w ostatnim czasie skandynawski SAS w zasadzie oddał się Air France-KLM, włoska ITA jest przejmowana przez Lufthansę, hiszpańska Air Europa jest już w posiadaniu IAG, a portugalski TAP będzie sprywatyzowany i przejęty przez jednego z 3 europejskich mocarzy. A z drugiej strony bardzo mocno, szczególnie w regionie Europy Środkowo-Wschodniej bardzo mocno rozpychają się linie lowcostowe czyli Ryanair oraz Wizzair, które doprowadziły swoimi niskimi cenami do powstania trendu odwracania się od dużych hubów. Jak w tym wszystkim odnajduje się LOT? Właśnie po okresie pandemii wchodzi na ścieżkę zysku, tyle tylko że wciąż ma do spłacenia pożyczkę w postaci pomocy publicznej z czasów pandemii koronawirusa (które większe linie już spłaciły). W dodatku LOT zdecydowaną większość (jeśli nie wszystkie) samoloty ma leasingowane, co sprawia, że koszty operacyjne na połączeniach może mieć wyższe niż konkurenci. Teraz już wychodząc w kwestię LOTu w kontekście CPK. Moim zdaniem tym, co w dużej mierze ratuje pozycje konkurencyjną LOTu jest właśnie fakt posiadania takiego "idealnego" rozmiarowo lotniska jak Okęcie. Ograniczenia środowiskowe i rozmiarowe powodują, że konkurenci mają zdecydowanie gorszą pozycję konkurencyjną w wyniku znacznego ograniczenia liczby slotów, w wyniku czego LOT nie cierpi aż tak bardzo z powodu niższych cen konkurencji lowcostowych (a i tak LOT ma jakieś 1/4 rynku w Polsce, podobnie jak zarówno Ryanair, jak i Wizzair). Wrzucenie LOTu na CPK sprawiłoby, że ta najważniejsza przewaga konkurencyjna przestałaby istnieć — tutaj najlepszym przykładem może być to, co stało się z Austrian Airlines na lotnisku w Wiedniu. Ponadto przepisy unijne sprawiają, że LOTu nie można sobie ot tak dokapitalizować, żeby nagle był w stanie zdecydowanie zwiększyć swoją flotę i "wypełnił" CPK — rozwój musi być stopniowy. Czy więc CPK pomoże LOTowi? Moim zdaniem zdecydowanie nie (inna sprawa, że może to być z korzyścią dla pasażerów — tu się skupiam na punkcie widzenia przewoźnika).
Która koncepcja jest czołowa? Po co nam to lotnisko? No właśnie, a warto by było jednak od tego zacząć i się tego trzymać.
Koncepcję mamy myślę zaliczoną, pora na CZAS.
Przewidywane ukończenie lotniska w pierwszej fazie to wciąż 2028 rok. Tak, za 5 lat. Tak, na ten moment wciąż postępuje wykupywanie gruntów (póki co udało się wykupić 1/3 gruntów). Komuś się to spina? Jak wszystkie grunty będą w posiadaniu skarbu państwa do 2025 roku, to będzie dobrze. Patrząc na przykład lotniska w Stambule, budowa trwała tam 5 lat. W przypadku lotniska w Baranowie, przy wzięciu pod uwagę z całą pewnością dużo bardziej zaostrzone normy, te 5 lat to minimum. A przecież jeszcze cała dokumentacja zdecydowanie nie jest skończona. Tak na oko oddanie lotniska w 2032 roku to minimum ( sama strona CPK mówi, że "Realny termin to 2035 r." ) — a to oznacza już teraz 4 lata opóźnienia, przynajmniej! Na opóźnienia wskazują wszyscy eksperci, ale pełnomocnik do spraw CPK uważa, że wszystko jest w porządku. To z całą pewnością nie dodaje powagi całej inwestycji.
No i kwestia FINANSÓW.
Według spółki CPK koszt samego lotniska wyniesie do 8,1 mld euro. Dla porównania — lotnisko w Stambule (budowa 2014-2019) kosztowało 10,2 mld euro (przy tym, że jest prawie dwa razy większe niż planowany pierwszy etap CPK). Minęło 10 lat, koszty materiałów zdecydowanie wzrosły, nie mówiąc już o różnicy kosztów firm zajmujących się budową lotniska. Koszt jest zdecydowanie zaniżony, co do tego nie ma żadnych wątpliwości — pytanie, czy o 50%, czy może więcej. Punkt podobnie jak wyżej — jak można analizować sensowność takiej inwestycji bez realnych danych?
Kolejny punkt, który będzie potrzebny również poniżej - wg spółki CPK podział kosztów w tych 40 mld zł będzie następujący: nakłady budżetu państwa wyniosą ok. 9 mld zł, pozostała kwota (31 mld zł) to wkład inwestorów prywatnych i finansowanie dłużne (w stosunku 40%-60%). Zapytam - z czego ma być później pokryte finansowanie dłużne (czyli wg obecnych planów jakieś kolejne 18 mld zł), jak nie z budżetu państwa? Tezy o tym, że "lotnisko się spłaci w 12 lat", bo wzięto pod uwagę magicznie jedynie te pierwsze 9 mld zł, są po prostu nic nie warte (inna sprawa, że na szybko analizując ten raport EY dotyczący wpływów z podatków za sprawą CPK, mam wrażenie że jest on typowym przykładem raportów "garbage in, garbage out" - wszystko byle uzasadnić tezę o cudowności CPK) i są tylko przykładem tego, o czym pisałem na samym początku.
Horała chwali się, że zawarł umowę z konsorcjum Vinci Airports i IFM Global Infrastructure Fund na kwotę do 8 mld zł za objęcie mniejszościowych udziałów w spółce operującej lotniskiem. To jest ten wkład inwestorów prywatnych, o którym mowa w akapicie wyżej. Tyle tylko, że tam ten wkład miał wynieść 12 mld zł. W najlepszym wypadku już mamy "przejechanie się" o 4 mld zł (przy IMO baaaaaaaaaardzo optymistycznym założeniu, że konsorcjum zainwestuje całość obiecanej kwoty, a pierwotny budżet jest realny). Przy pesymistycznym (zainwestowanie przez konsorcjum połowy kwoty i koszcie o połowę większym) mamy wzrost kosztu budżetu państwa z obecnych 34 mld zł (9 budżet, 21 obligacje, 4 niedowózki inwestorów) do 56 mld zł. Jest to znacząca różnica. A na unijne dofinansowania do CPK nie ma co liczyć, mogą byc tylko na linie kolejowe.
Aha, pomijam, że mniejszościowe udziały na CPK (mającym mieć przynajmniej 40 mln pasażerów) zostały sprzedane za kwotę DO <2 MLD EURO, kiedy ten sam inwestor nabywa identyczne mniejszościowe udziały na lotnisku w Budapeszcie (mającym około 12 mln pasażerów) za kwotę 4 MLD EURO? Pachnie mi to działaniem na niekorzyść państwa, byleby przed objęciem władzy przez nowy rząd zawrzeć umowę ciężką do zerwania i utrudnić tym samym odejście od CPK.
A nic nie mówię tutaj o dodatkowych ponad 100-150 mld zł na kolej szybkich prędkości. Chociaż tutaj część może być pokryta przez środki unijne.
______________________
No dobra, miał być mały ad vocem, a się rozpisałem, a jeszcze nie było ani słowa o tym, czy CPK to dobry pomysł, czy zły pomysł. Ale o to tu chodzi - jak ktoś ma wiedzieć, czy to jest dobry pomysł, czy zly pomysł, jeśli raporty na ten temat są tworzone przez rząd, który (niespodzianka!) widzi wszystko w różowych okularach, przez co w przestrzeni publicznej nie da się bazować na realnych danych, by z nich wyrobić sobie osąd? Jeśli wszystko jest doprawiane przynajmniej kilkoma warstwami propagandy, to jak można się jednoznacznie obiektywnie wyrażać, że to znakomity pomysł?
I to nawet, jeśli sam raczej uważam CPK za pomysł dobry, choć spóźniony i przeskalowany. Ale BEZ FAKTÓW nie da się do tego racjonalnie podejść - a tylko takie podejście jest prawidłowe w tego typu inwestycjach.
#wiadomoscipolska #polska #cpk #polityka #lotnictwo #gospodarka
#owcacontent
Tak, tak, owca się rozpisuje, a obietnice niedotrzymane.
Teksty o Inicjatywie Pasa i Szlaku będą w najbliższych dniach — po prostu mnie na parę dni choroba zmogła, więc i kopanie w źródłach nie miałem sił. Przepraszam zawiedzionych
Ok, zostawmy ten nieszczęsny LOT na boku i pytanie: czy Okęcie ma jakąkolwiek przyszłość oraz na jak długo wystarczy dla Warszawy? Bo prawdopodobnie ruch lotniczy będzie jednak dość stabilnie rósł, być może Warszawa i okolice również. Więc może budowanie dużego nowego lotniska (z możliwym zapasem pod rozbudowę) ma sens? Nie wiem czy to musi być akurat hub na całą Europę i ogólnie półkulę północną - pewnie nie. Ale taki hub dla samej Polski pewnie by się przydał.
@Nemrod O masz, zapomniałem o tym wątku, a miałem go w głowie podczas pisania
Czy Okęcie ma przyszłość? Może mieć, to nie jest jeszcze lotnisko zapełnione — czytałem analizy o możliwości powiększenia przepustowości do nawet 30 mln bez konieczności dobudowywania nowego pasa; miejsce na nowy terminal jak najbardziej jest. Przy potrzebnych inwestycjach na Okęciu (ruch normalny pasażerski), w Modlinie (ruch lowcostowy) i w Radomiu (ruch na przykład czarterowy), taki układ mógłby spokojnie wytrzymać jeszcze kilkadziesiąt lat, a może i okazałoby się, że przy spadku populacji nie będzie nic więcej potrzebne. Mamy 3 lotniska, więc warto z tego korzystać. Póki co jednak wajcha poszła całkowicie na CPK i Radom, w wyniku czego na przykład Modlin jest kompletnie wstrzymywany z inwestycjami, które tam są od dawna potrzebne.
@Nemrod a może by tak przestać blokować rozbudowę modlina którą chciał współfinansować choćby ryanair, jest też przecież super lotnisko warszawa-radom, do tego łódzki port jest praktycznie niewykorzystywany.
@Nemrod Tutaj masz plany rozbudowy lotniska Okęcie, które miały się toczyć od 2016 roku i znacznie zwiększyć przepustowość: https://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/lotnisko-chopina-w-warszawie-budowa,150,0,2408086.html ale zostały zatrzymane, bo CPK
Tak samo Modlin był wstrzymywany, bo był w rękach województwa mazowieckiego, a nie rękach PPL, więc państwowe organy stwierdziły, że one nie mogą się opierać na takim lotnisku i dlatego gruntownie przebudowany został Radom (za czym optowali również lokalni politycy PiSu)
@bojowonastawionaowca możliwe jest by Modlin zamienić w "nowe Okęcie" a tereny po dzisiejszym Okęciu sprzedać pod zabudowę?
@bojowonastawionaowca a! No i co z wątkiem, że USA wymaga od nas dużego portu lotniczego z dużymi możliwościami logistycznymi i to na lewym brzegu Wisły.
@sireplama
Ad1) Kiedyś nawet takie plany były, żeby Modlin był lotniskiem na kilkanaście milionów pasażerów, ale to już mało prawdopodobne IMO
Ad2) Szczegóły? Bo nie znam
@bojowonastawionaowca z kilku źródeł spotkałem się z tym stwierdzeniem. Chyba Lisowski nawet mówił ostatnio w Q&A. Żadnego linka nie mam niestety pod ręką
A dlaczego upgrade Modlin jest przez większość osób przekreślony i właśnie mało prawdopodobny? CPK ma/miał powstać całkowicie od zera, więc czy nie łatwiej zmodernizować istniejące już lotnisko, gdzie wokół jest dość dużo wolnego miejsca pod dalszą rozbudowę i część z tych gruntów należy już teraz do Państwa? Bo jeżeli np. Linie kolejowe/drogi mają powstać specjalnie do CPK to równie dobrze można je zaprojektować i zbudować do Modlina? Oczywiście nie oczekuję jednoznacznej odpowiedzi, ale mocno mnie to zastanawia i może jakiś wątek zgubiłem. :)
@pavel194 no właśnie też mnie to zastanawiało. Masa pól wokół, S7, tory, blisko Warszawy, nawet rzeka jakby się uprzeć.
@pavel194 dlatego że Modlin jest w większości kontrolowany przez władze województwa mazowieckiego. PPL ma bodajże 30% udziałów, ale to za mało, bo w swoich analizach wspiera lotniska, gdzie posiada 100% udziałów. Oczywista polityczna walka byle dokopać przez PiS PSLowi, który jeśli dobrze pamiętam, ma tu swojego marszałka
Tak, to prawda, że jest marszałek z PSL, ale przy tak ogromnej inwestycji akurat walka polityczna powinna jednak mieć mniejsze znaczenie. A sprawę udziałów pewnie nadal łatwiej ogarnąć niż wywlaszczać ludzi i kupować grunty. No, ale tak jak pisałeś większość opracowań i raportów była robiona na zamówienie przez obecnych decydentów to stąd takie a nie inne decyzje :(
@pavel194 to jest też problem walk PiS ze wszystkimi byleby dokopać jest w zasadzie każdym województwie. Rozumiem też trochę dlaczego tak z PiSem nikt nie chce gadać bo jak już nawet nasyła się prokuraturę na wrogów politycznych ( sprawa burmistrz Sokółki) to ciężko potem z nimi coś budować.
@bojowonastawionaowca CPK jest genialne jeżeli przyjmiemy za fakt kilka odlotów wspólnych dla tworzących te "analizy":
-pozbawiamy stolicę lotniska - ewenement na skalę świata,
-firmy zabijają się o możliwość darmowej budowy CPK,
-niemcy będą wysyłać swoje cargo przez CPK,
@TytusBomba aczkolwiek osobiście zaczynam uważać, że Okęcie zaczyna dławić Warszawę. Miasto za bardzo się rozrosło. Dlatego jak kiedyś spotkałem się z ideą żeby Okęcie niejako przenieść na Modlin i zrobić SKM zachodni-cetralny-wschodni-terminal, który by robił tę trasę w 20-30minut to nawet spodobała mi się ta idea. Zwłaszcza, że ruch samolotów mocno się zwiększył i zaczyna być irytujący dla mieszkańców (wiem - mieszkam na podejściu. Serio tych samolotów przybyło od cholery i (tutaj to może starość) ale zrobiły się też głośniejsze!)
@sireplama samoloty akurat dzięki postępom w silnikach lotniczych zrobiły się cichsze. Ale na podejściu, gdzie co dwie minuty coś przeleci to różnicy wielkiej nie robi
@end-stage-capitalist na zdrowy rozsądek się z Tobą bym zgodził ale doświadczenie mam jakieś inne. Oglądam TV, volume 20, leci samolot, nie słyszę TV muszę zgłosić do 30. Kiedyś miałem (2-3 lata temu) te samoloty w pupie i nie przeszkadzały i nic nie musiałem zglaazac. Oczywiście zostaje kwestia, że starzeję się białych mi siada ale w takim razie samolot też bym słabiej słyszał no i TV pod nosem mimo wszystko.
Może jakoś niżej latają?
@sireplama 2-3 lata temu to może mało tych samolotów latało po prostu? ( ͡° ͜ʖ ͡°)
@cec Tak, oczywiście
@sireplama Okęcie miało być rozbudowywane od bodajże 2017 roku ale nie można bo CPK, Modlin jest blokowany jeszcze dłużej
@bojowonastawionaowca A to po prostu pisowi nie chodzi o dobranie się do gruntów powstałych po zamknięciu Okęcia?
Zamknięcie lotniska Chopina to jedno z głównych założeń CPK, które jakby się ziściło dałoby możliwość wyprzedaży bardzo dużego i bardzo drogiego terenu.
@w0kzz dokładnie o to chodzi, dlatego tak szurają w tym temacie. Ba, nawet zwrócenie uwagi, że rząd który jest przeciwko wyprzedaży majątku próbuje je sprzedać to dla nich coś wartego żartów. To tak jakbym ja powiedział "zakazać narkotyków" i ciągnął kreski w kiblu
@w0kzz tu w gre wchodza nie tylko grunty po Okeciu ale tez grunty po szprychach kolejowych oraz wszelkie prowizje i korzysci z podpisanych kontraktow budowlanych ;) miejsc do naduzyc jest multum, podobnie z iloscia kasy do zgarniecia
CPK pisowcom potrzebne było tylko żeby jeszcze więcej pieniędzy nakraść z budżetu państwa.
@bojowonastawionaowca OFFTOPIC:
a jeszcze nie było ani słowa o tym, czy CPK to dobry pomysł, czy zły pomysł.
Zawsze jest trzecia opcja i nie mieć zdania na jakiś temat albo wstrzymać się z oceną
Przyznaje że mnie temat CPK przerasta i sam nie wiem. Zostawiam analizę fachowcom, dlatego dzięki za Twój wpis! Człowiek wie ciut więcej ale jak sam piszesz bez faktów nawet fachowcom ciężko. A tu co osoba to opinia. Co osoba, to różny poziom znajomości tematu a co różny poziom to różna siła argumentów. I nie odróżnisz jednych od drugich jak sam jesteś zielony w temacie.
Takie przemyślenie z dupy....
Stańczyk/Matejko trafnie pokazał że każdy w PL musi mieć swoje zdanie na dowolny temat
@Mikel Owszem, taka opcja jest zawsze i mam wrażenie, se jest zdecydowanie niedoceniana :) Ale swoją drogą, to jest problem naszych czasów, że na wszystkim trzeba się znać i że takie są oczekiwania z każdej strony, co też zafundowała nam technologia. A teraz?
Jedni mówią, że eksperci mówią A, drudzy mówią, że to tylko ich eksperci, za to nasi eksperci mówią B, jeszcze inni mówią, że nic nie jest tak mądre, jak potęga swojego umysłu i trzeba robić C i bez znajomości w temacie trudno jest powiedzieć kto ma słuszność. W dodatku człowiek w internecie będzie chciał się dokształcić, to dostanie tylko propagandową wersję A B lub C. No i tak się żyje na tym świecie...
@bojowonastawionaowca jak na mój chłopski rozum to będzie ten sam efekt co z lotniskiem w Radomiu ale na dużo większą skalę. To się nie uda. Chociażby dlatego, że to projekt rządowy i to rządu który bardzo nie lubi rzetelnych danych bo na nich nie da się zbijać politycznego kapitału (że o braku kompetencji nie wspomnę). Oj słono będzie to Polaków kosztowało.
@bojowonastawionaowca Każdy kto chociaż trochę zna PIS wie po co im ten miś w postaci CPK. Przecież praktycznie wszystkie inwestycje PIS to były chybione pomysły, robione tylko po to żeby jak najwięcej ukraść i jak najwięcej ludzi ustawić na stołkach. Ostatnio pojawiło się wiele postów na twitterze uspawiedliwiających ten pomysł i opisujący go jako zbawienny i w ogóle super. Tylko, że te wszystkie argumenty oparte są na gdybaniu i podlane są narodowym sosem, który uderza w polskie kompleksy.
@I-Em-Are Też mam podobne odczucia. Pod pretekstem przyszłości i rozwoju, jest kilka miliardów wpompowane w kawałek łąki. Wszystko to okraszone przymiotnikami takimi jak "narodowy" "futurystyczny" "monumentalny". Stołki rozdane, bezmózga papka w TVP podana można się rozejść. Podobne wydmuszki jak za dekady Gierkowskiej. Centralna Magistrala Kolejowa, Fabryka Samochodów Małolitrażowych czy Huta Katowice, to wszystko miało się szybko spłacić, a fakty były takie że my (dziadkowie/ojcowie) spłacaliśmy to jeszcze przez dekady.
@bojowonastawionaowca Przeczytałem, fajny tekst
Piorun dałem bez czytania, skończyłem i jak najbardziej zasłużony.
Swoją drogą jaki mamy zryty świat, że random (sorry
USA? Znowu, huby w Niemczech, Holandii, Francji, Wielkiej Brytanii są po prostu w oczywisty sposób korzystniejszy i skorzystanie z nich skróci podróż o 2-3h, a to niebagatelna różnica
@bojowonastawionaowca to akurat jest nieprawda - złudzenie wynikające z płaskich map. Z Warszawy do Nowego Yorku leci się pewnie 15 minut dłużej niż z Monachium, a im dalszy lot do USA, tym różnica będzie mniejsza.
No i Warszawa potrzebuje nowego lotniska, a cała Polska upgradu infrastruktury kolejowej.
Co do reszty zgoda z pewnym zastrzeżeniem. Sam mam obawy czy PiS dałby radę to zrealizować tak, jak trzeba, szczególnie, że tak samo oceniam ich podejście do komunikacji dotyczącej projektu, ale uważam, że pogrzebanie tego projektu, bo PiS=zło będzie błędem.
@ten_kapuczino chodziło mi o cały tranzyt, z większości Bałkanów żeby polecieć do US przez WAW, to trzeba się cofnąć i polecieć trochę na północny-wschód, zamiast od razu na północny-zachód przez kraje Europy Zachodniej. Wiadomo, zależy to od connectivity, ale zazwyczaj przynajmniej godzinę z takiej podróży się urywa
@bojowonastawionaowca ogólnie na początku to ono będzie chyba rozmiarowo zbliżone do Okęcia.
Baranowo pomijając bandyckie sposoby wykupu jest o tyle dobrą lokalizacją, że w około nic nie ma. Jest plasko, dogodna lokalizacja pod wykup, zabezpieczenie itd.
Na pewno będą ukradzione pieniądze, opóźnienie itd. Ale jest to wraz z koleja dla polski duża szansa, choć ogromne wydatki. Ale to wazniejsze niz laptopy dla dzieci itd. Więc tak jak warto bylo budowac drogi pod euro, tak tu kolej / lotnisko pod przyszlosc.
Oczywiście może swiat się zalamie, ale myślę że nie wolno tego porównywać z radomiem, bo tutaj od a do z jest z grubsza plan.
A wykonanie. To juz zobaczymy.
Ty się owca na wszystkim znasz widzę. W przeciwieństwie do np. Pana Bartosiaka.
@jimmy_gonzale nie znam się chociażby, pierwsze z brzegu, na Ukrainie, Rosji czy Bliskim Wschodzie. Nie znam się, więc się o tym nie wypowiadam, wolę słuchać mądrzejszych ode mnie osób. Więc bardzo proszę mnie nie porównywać do Bartosiaka
@bojowonastawionaowca sam piszesz o Bartosiaku. Nie mieszaj się w gorące tematy polityczne, niepotrzebne Wam to. Wykorzystujesz swoją uprzywilejowaną pozycjęa nawet na wykopie tego nie było.
@jimmy_gonzale
Nie mieszaj się w gorące tematy polityczne
Nie wypowiadaj się w gorących tematach politycznych.
2/10 bo odpisałem.
Podsumuję tą całą dyskusję o CPK. Nie opyla się do zaorania, dorobimy się na niemieckich montowniach VW i sadzeniu ziemniaków. Też się wypowiedziałem, bo jestem z branży żeby nie było.
@LordWader czytanie ze zrozumieniem to nie jest Twoja mocna strona widzę
@bojowonastawionaowca generalnie on nie ma za bardzo mocnych stron, dlatego siedzi w trollowni i bierze od wpisu hajs
@bojowonastawionaowca Co by się stało z lotniskami takimi jak Modlin, Świdnik, Łódź czy nawet Radom gdyby powstało CPK?
@Enzo nie jest chyba tajemnica że Modlin i Okęcie miały zostać zamknięte na rzecz cpk. Niestety nie wiem jak to się ma do argumentu zwolenników cpk o tym że nie wpłynie to na inne lotniska. xd
@bojowonastawionaowca mnie naszła taka refleksja - wykupić grunty, ale zamiast lotniska postawić elektrownie atomową
@k0201pl kwestia chłodzenia elektrowni, obawiam się, że nie ma tam takich zasobów wodnych, żeby to ogarnąć
@k0201pl a reaktor będziesz chłodzić wiatrem? xD
Komentarz usunięty
https://www.tvp.info/73665181/dawid-wildstein-cpk-kontra-kraina-usmiechu
Funkcjonariusz TVpis w zasadzie pisze to samo co @bojowonastawionaowca tylko zamienił miejscami po i PiS. Przypadeg?
Ludzie nie wypowiedzieli się w referendum o wyprzedaży za bezcen majątku narodowego to wyprzedają.
@milew wypowiedzieli? w nie ważnym referendum?
imo całe CPK to był przekręt rządu żeby wejść w handel gruntami rolnymi i raz na zawsze zrobić wielkie molochy rolnicze i wykluczyć elektorat rolniczy z równania, plus zarobić na gruntach, plus mieć monopol na żywność
@libertarianin Niedorzeczne. Brzmi jakbyś wyłączył tv a włączył myślenie.
Pod CPK planowany jest wykup 3,5 tysiąca ha gruntów. W Polsce jest 14,8 miliona ha (58% powierzchni kraju).
Nie ma w PIS takiego Sasina, który byłby zdolny nawet podejść do takiego tematu.
@Cinkciarz 3,5k ha żyznych ziem za pieniądze z rządu to bardzo dobry interes. Te 14,8 miliona to chyba liczymy z gruntami budowlanymi które nie są odrolnione.
Nie wchodząc w dziwne przepisy, nie chce mi się wierzyc że pis chciał zbudować taki centralny port komunikacyjny mając na uwadze interes państwa a nie własne kieszenie.
Pod izerę wycieli las i przez 8 lat nic tam się nie dzieje, myślisz że ktoś zbuduje tam fabrykę samochodów? Tam powstanie prędzej nowe miasteczko bo jakiś zaprzyjaźniony deweloper kupi grunty.
@libertarianin No swój interes a czyj. Mafia musi z czegoś się utrzymywać.
@libertarianin stary, twoja teoria to ciągle urojenia.
Pieniądz robi się łatwo, w SSP, radach nadzorczych i za pomocą koneksji. A trochę nizej za kilometrówki i biura poselskie. Nie trzeba się porywać na coś tak niedorzecznego i ryzykownego.
stały sprzedane za kwotę DO <2 MLD EURO, kiedy ten sam inwestor nabywa identyczne mniejszościowe udziały na lotnisku w Budapeszcie (mającym około 12 mln pasażerów) za kwotę 4 MLD EURO? Pachnie mi to działaniem na niekorzyść państwa, byleby przed objęciem władzy przez nowy rząd zawrzeć umowę ciężką do zerwania i utrudnić tym samym odejście od CPK.
To jest dość ciekawy wątek w którym w sumie nie wiedziałem.
Zaloguj się aby komentować