Zdjęcie w tle
niebylem

niebylem

Gwiazdor
  • 72wpisy
  • 155komentarzy
#eldesnudoenelarte 21/54

Jacopo Tintoretto - Susanna and the Elders - 1556

Malarz ukazał scenę kąpieli Susanny podglądanej przez dwóch starców. Mieli oni ją namawiać do współżycia, a za odmowę próbowali doprowadzić do skazania za zmyślone przez nich cudzołóstwo. Ostatecznie jednak przez anielską interwencję i porównanie zeznań obu została ona ocalona.
ea625b68-a9e6-4c1e-821f-6f5841c5a374
c690064e-6053-4447-8943-d42fd284f3c1

Zaloguj się aby komentować

#eldesnudoenelarte 20/54

Tycjan - Bachanalie - 1526

Głównym elementem sceny na obrazie jest wino. Najbardziej rzuca się w oczy dzban nim wypełniony w rękach młodzieńca. Dalej przyglądając się kolejnym postaciom widzimy, że wiele z nich również je pije. Jeśli dobrze rozumiem, to jest ono nabierane ze strumienia w którym woda zamieniała się w wino podczas czczenia święta Dionizosa. Uwagę przykuwa kobieta w prawym dolnym rogu za sprawą wyjątkowej jasności jej skóry na tle reszty scenerii. Wygląda na to, że ona wina ma już dość. Beztroski dla tej sceny dodaje detal: dziecko sika do strumienia z winem, a pomimo tego kilka metrów dalej mężczyzna napełnia dzban napojem.
Podsumuję wszystko cytatem z wikipedii:
Na partyturze widocznej na ziemi znajdują się słowa: Qui boit et n reboit pas, ne sait que boire soit (Kto pije mało nie wie czym jest picie).
7e653c03-ad89-4a0d-8a14-052ea2dd36a9
aa86ebaa-ad73-450c-967c-713bd93c056c
UmytaPacha

@niebylem @moll @bojowonastawionaowca chłop wlazł mi do muzgu i ukradł pomysł ;_; ehhhh

no nic, leci w obserwowane

62df710c-243a-4f8b-a95e-90ad7d564298
niebylem

@UmytaPacha bo to nie trzeba myśleć i pytać, trzeba po prostu robić ( ͡° ͜ʖ ͡°)

a tag możemy dalej pociągnąć razem, naoglądałem się już tyle golizny w sztuce (obraz, rzeźba) że materiałów jest na kilka lat - a nie jestem nawet w połowie talii. W średniowieczu to były chyba jakieś zawody w malowaniu gołych bab na kościelnych zleceniach XD

UmytaPacha

@niebylem nie no tag stricte z kartami to nie ma co się wpychać jak między wódkę a zakąskę. Zrobię swój, ale może za 5 lat żeby nie było że zgapiam

i Kościół może i szczuł cycem, ale w zbożnym celu by przyciągnąć wiernych! ( ͡° ͜ʖ ͡°) trzeba uszanować

Zaloguj się aby komentować

Zostań Patronem Hejto i odblokuj dodatkowe korzyści tylko dla Patronów

  • Włączona możliwość zarabiania na swoich treściach
  • Całkowity brak reklam na każdym urządzeniu
  • Oznaczenie w postaci rogala , który świadczy o Twoim wsparciu
  • Wcześniejszy dostęp, do wybranych funkcji na Hejto
Zostań Patronem
#eldesnudoenelarte 18/54

Eugène Delacroix - Śmierć Sardanapala - 1827

Obraz najbardziej wybitnego malarza francuskiego romantyzmu przedstawia rzeź kobiet na rozkaz króla Saranapala. Miał on zamordować swoją konkubinę, a następnie zginąć w pożarze pałacu którego podpalenie było jego rozkazem. Uwagę zwraca król beznamiętnie przyglądający się bardzo dynamicznej scenerii wokół. Tworzy to silny kontrast wespół z białą skórą kobiet i konia na tle ciemnej, spowitej już dymem scenerii. Postaci na pierwszym i drugim planie układają się w kształt trójkąta, co dodatkowo nadaje scenie dynamiki.
2a615f5d-93ec-46ef-ab6a-fdb94d489aaf
644e635f-a026-4cce-b52a-b2206549507d
UmytaPacha

@niebylem miałam to z rok na tapecie, piękny obraz

Zaloguj się aby komentować

#eldesnudoenelarte 17/54

Hans Baldung - Dziewczyna i śmierć - 1517

Dzieło o stosunkowo małych rozmiarach (30x14cm) przedstawia dość często odtwarzany motyw śmierci i młodej dziewczyny. Ofiara jest trzymana za włosy i kierowana w zaświaty. Jest świadoma swojej sytuacji, dlatego jej ręce są złożone do błagalnej modlitwy.
e1f31fb3-201b-4e48-9575-edefe322d599
39f36b02-997d-4e6c-a2e6-03394b161cf9

Zaloguj się aby komentować

#eldesnudoenelarte 16/54

Luca Giordano - Lucretia and Tarquin - 1663

Obraz przedstawia legendarną scenę gwałtu syna ostatniego rzymskiego c̶e̶s̶a̶r̶z̶a̶ króla na Lukrecji - żonie późniejszego pierwszego konsula Republiki rzymskiej. Samo to wydarzenie miało być powodem powstania pod wodzą Brutusa i Lucjusza (męża zgwałconej kobiety). Motyw w XVI i XVII wieku bardzo popularny wraz z przedstawieniem późniejszego samobójstwa Lukrecji. Miała ona nie móc znieść hańby której doznała i wbić sobie w serce sztylet, którym Tarkwiniusz jej groził.
Co ciekawe w tej konkretnie interpretacji legendy na obrazie nie ma obecnego sztyletu. Każde inne dzieło, które przedstawia te wydarzenia ukazuje mężczyznę dzierżącego go w ręce, bądź leżącego w jego pobliżu.
Sam Giordano namalował około 5000 obrazów co dało mu przydomek Szybki Luca.
0889ec2d-a089-414c-b7cc-0331836f58bf
bac9f272-a24f-4715-9c85-256a13cff078
KLH2

Seks(hyhy)tus Tarkwiniusz nie był synem cesarza. Jego stary był królem.

niebylem

@KLH2 dziękuję za wyłapanie poprawiłem już wpis.

KLH2

@niebylem Zbieg okoliczności, że akurat wczoraj czytałem o tym. W ubikacji

Zaloguj się aby komentować

#eldesnudoenelarte 15/54

Jacob Jordaens -Alegoria płodności - 1625

Dzieło to jest uznawane za najwybitniejsze osiągnięcie Jordaensa. Przedstawia ono kobiety otoczone przez satyrów oraz dwóch mężczyzn. Ci ostatni trzymają róg obfitości wypełniony zgodnie z mitem owocami i płodami rolnymi. Scena ma symbolizować przenikanie się sił natury, świata mitologii oraz tego prawdziwego.
b13179ca-01b7-426b-b24c-fbbbd54db193
1976c8ea-c54f-4a77-99c5-021de9b065a9

Zaloguj się aby komentować

#eldesnudoenelarte 14/54

Antonio Allegri da Correggio - Leda i łabędź - 1532

W greckiej mitologii Leda była królową Sparty, w której zakochał się Zeus. Uwiódł ją pod postacią łabędzia, z czego kobieta wydała cztery jaja. W jednych źródłach ptakiem jest grecki bóg w innych z kolei jest wspominany Jowisz - pochodzi on jednak z mitologii rzymskiej, co według mnie go z tego wyklucza.
Z prawej strony obrazu inny łabędź zaleca się do dziewczyny w wodzie. Nad nimi odlatuje kolejny, którego odprowadza wzrokiem inna kobieta. Została ona namalowana w trakcie ubierania się, więc może w wizji artysty Zeus nie przyleciał na zabawę sam, ale z kolegami? Zeus jest w trakcie spółkowania, drugi łabędź uwodzi, a trzeci już po wszystkim odlatuje do Olimpu?
Drugą opcją przychodzącą mi na myśl, jest przedstawienie historii w trzech aktach na jednym obrazie. Z racji tego, że wszystkie trzy nagie kobiety mają tę samą fryzurę i bardzo zbliżone rysy, to wszystkie można utożsamić z Ledą. W takiej interpretacji, jest ona najpierw uwodzona przez łabędzia w prawym dolnym rogu. Następnie oddaje się bogowi na głównym planie, po czym w tle ubierając się odprowadza wzrokiem odlatującego kochanka.
5ced7671-aa7d-409e-817d-e4c64ed81831
44db2327-924f-43c4-ad44-0a44a380b61b

Zaloguj się aby komentować

w nawiązaniu do rozmowy z @mroczny_pies na temat wpływu jego wpisów z #oswiadczeniaposelskie na świat zrobiłem mema
#polityka #heheszkipolityczne
6891cd7c-8e86-490c-93a3-fa5ee7fada94
pol-scot

@niebylem z całym szacunkiem dla kolegi za jego pracę to twój mem jest chujowy jak nieszczęście...

Half_NEET_Half_Amazing

@pol-scot 

aleś pan marudny ostatnio widzę

jak słabe to wrzucaj lepsze

pol-scot

@Half_NEET_Half_Amazing są też dobre które plusuję ale czasami to aż ręce opadają...

Zaloguj się aby komentować

#eldesnudoenelarte 13/54

Tycjan - Wenus z Kupidynem - 1550

Zarówno rzymska bogini piękna, miłości i pożądania nie jest pierwszy raz w tym zestawieniu, jak i Tycjan pojawi się jeszcze nie raz i nie dwa. Malarz kilkukrotnie przedstawiał Wenus z Kupidynem, a jedną z prób widzimy w tym wpisie.
86e46e19-0c5a-4d26-af23-0fb44adaecc0
775d56f8-a333-4f85-b5bf-3570bab2fe45

Zaloguj się aby komentować

#eldesnudoenelarte 12/54

Annibale Carracci - Herkules na rozstajach - 1596

Barokowe dzieło Carracciego nawiązuje do mitycznej sceny. Herkules wybierał pomiędzy pokusami łatwej ścieżki i doczesnymi uciechami. Trudna ścieżka pełna ciężkiej pracy i ryzyka nagrodzona miała być prawdziwym i wiecznym szczęściem. Atrybutami pierwszej jest półnaga kobieta, instrumenty i maski symbolizujące doczesne czcze zachcianki. Stroma i wąska droga na szczyt to alegoria zbawienia. Za potwierdzeniem tego stoi pegaz na szczycie do którego prowadzi trudna ścieżka oraz poeta z wieńcem laurowym symbolizującym sławę, który miałby napisać pochwalny hymn na cześć prawego wyboru Herkulesa.

Jest to kolejne dzieło ze sceną z mitologii zamówione przez biskupa, bądź innego duchownego. Nie mogę znaleźć informacji dlaczego wybierali oni akurat takie sceny, gdzie nie znajdowały się one przecież w kanonie wiary chrześcijańskiej? Ktoś z Was wie coś więcej na ten temat?
c716236c-ae29-45dd-b7c4-15e81794cf98
fcc863f0-8c2f-43af-8713-e15361935f69

Zaloguj się aby komentować

#eldesnudoenelarte 11/54

John Singleton Copley - Watson i rekin - 1778

Scena obrazu przedstawia chłopca w wodzie atakowanego przez rekina, któremu pomocy próbują udzielić marynarze w łodzi. Dzieło powstało na bazie wydarzeń, które przytrafiły się zleceniodawcy namalowania obrazu Brooke Watsonowi. Dzieło zapowiadało nurt romantyzmu, poprzez wyidealizowanie wydarzeń czy podkreślony dynamizm sceny.
Głównym elementem obrazu jest broniący się przed rekinem chłopiec, co malarz podkreślił przez kontrast jego wręcz białej skóry z ciemnozieloną tonią wody. Moją uwagę jednak najbardziej zwraca mężczyzna z harpunem, w perfekcyjnie dynamicznej pozie - prawdopodobnie ułamki sekundy przed próbą wbicia broni w zwierzę. Odbieram jego pełne napięcie mięśni, zaciętość i zaangażowanie w swoich działaniach.
81c544f1-281e-4c06-bef9-bae7d992c06b
2dcd54ac-fbac-465f-8670-8d99248dc89b

Zaloguj się aby komentować

Jeszcze tylko zdjęcie i skręcam w las ze ścieżki rowerowej ( ͡° ͜ʖ ͡°)
87547e96-04f8-43a8-bce0-8dea7a19ff57
bladybezczel

@niebylem jakie opony wariacie?

niebylem

@bladybezczel schwalbe marathon 365 gt, zobaczymy jak z ich trwałością bo jeździłem zawsze na Continentalach. Za to bieżnik i mieszanka gumy dają sobie radę z zimowymi warunkami

bladybezczel

@niebylem nie wpadasz w poślizgi na takim śniegu? Ja ostatnio kupiłem Schwalbe Marathon Winter z kolcami, ale chyba dopiero w przyszłym sezonie zimowym przetestuje

Zaloguj się aby komentować

#eldesnudoenelarte 10/54

Anonim - Gabrielle d’Estrées i jedna z jej sióstr - ok. 1594

Dzieło nieznanego autora przedstawia kochankę francuskiego króla Henryka IV oraz jej siostrę. Szczypanie w sutek ma symbolizować ciążę, co potwierdzać ma kobieta w tle prawdopodobnie szyjąca ubranko dla dziecka. Dodatkowo do tej interpretacji nawiązuje pierścień koronacyjny króla, trzymany przez Gabrielle.

Do poniedziałku!
f31d9ad2-3ee0-4e21-9b88-5779b1018cb4
d16355ed-5259-4aed-979e-7d399fa1d7b6

Zaloguj się aby komentować

#eldesnudoenelarte 9/54

François Boucher - Diana po kąpieli - 1742

Pan od zbyt zielonej zieleni wraca z kolejnym dziełem z talii. Dianę - czyli boginię łowów - można poznać po jej atrybutach: łuku, strzałach oraz psach myśliwskich. Siedzi ona na jedwabnej tkaninie oraz ma na sobie perły. Jest to kontrastem do naturalnego krajobrazu w tle. Resztę symboliki wyczerpują dwa gołębie upolowane wraz z zającem będące atrybutem Wenus. Za opisem wiki jest to dzieło dekoracyjne, dlatego zostawiam je tu dla dekoracji a więcej czasu poświęcę dla obrazu z czwórki karo.
896dd7e6-5e31-4503-9b42-d5fd2fc1e373
0eddc8d1-37fe-4e72-a1d6-4bb1d0e8f064

Zaloguj się aby komentować

#eldesnudoenelarte 8/54

Paul Delvaux - Śpiąca Wenus - 1944

Nauczony poprzednim dziełem Delvauxa z trójki trefl wychwyciłem kontrast pomiędzy ubraną kobietą (jak się po doczytaniu okazało - manekinem) a szkieletem będącym jej odbiciem. Wenus jest jedyną żywą postacią na obrazie zachowującą spokój. Scena wypełniona jest zrozpaczonymi kobietami, co ma ukazać odmienność spokoju i przemocy - artysta tworzył dzieło w trakcie bombardowania przez Niemców miasta, w którym był w tym momencie. Inspiracją dla niego była również wizyta w gabinecie osobliwości, gdzie zafascynował go kontrast pomiędzy egzotycznymi i potwornymi eksponatami a spokojem figury woskowej bogini miłości.
Po pierwszym rzucie oka na dzisiejsze dzieło wiedziałem, że to Delvaux. Kobiety (a w dużej części nagie) często były uwieczniane przez malarza, ale to ostatnie dzieło w tej talii.
46377147-5773-42ee-8386-c483353ba581
d79a2227-6fed-4958-9bec-bbb777354746

Zaloguj się aby komentować

#eldesnudoenelarte 7/54

François Boucher - Venus Consoling Love - 1751

Zmysłowe i uwodzicielskie, charakterystyczne dla rokoko przedstawienie bogini miłości. Bogini odbiera kupidynowi strzały, które są używane przez niego do łączenia ludzi miłością.
Ciekawa jest wypowiedź Bouchera, gdzie określił naturę jako zbyt zieloną i źle oświetloną.
6c5408c5-5409-49f3-a8a4-42838959c194
30279b35-a45b-4680-9cbf-fcec100ff282
GtotheG

@niebylem no i to by tlumaczylo moje niepowodzenia milosne. Niech juz mu odda te strAly

niebylem

@GtotheG bierz cały kołczan jak już mu zabrała, powinno wystarczyć - najważniejsze to "wziąć sprawy w swoje ręce"

GtotheG

@niebylem e nie no, az taka obrotna chyba nie jestem. Jedna mi starczy

Zaloguj się aby komentować

#eldesnudoenelarte 6/54

Arthur Bowen Davies - Maya, Mirror of Illusions - 1910

Dzieło modernisty, przedstawiające zaświaty zaludnione nimfopodobnymi aktami może sugerować iluzoryczny świat. Oderwanie od rzeczywistości spowodowane jest według mnie przenikaniem postaci ze świata obserwatora obrazu do tego co znajduje się za lustrem. Odbieram rzeczywistość pod drugiej stronie tafli jako sen - twarze postaci są niewyraźne, a krajobraz odbiega od miejsca w którym znajdują się postaci. Kobiety swoimi pozami nie ułatwiają jednak zdeterminowania, czy to świat ze snu przelewa się do rzeczywistego, czy rzeczywistość zamienia się w sen.
Sylwetki ustawione są od lewej w pozach od najbardziej żywiołowych, przez coraz bardziej naturalne, do spokojnie stojącej kobiety z prawej strony. Interpretuję to jako podążanie ku równowadze. Patrząc jednak na historię autora, można odczytać to też wspak: od prawej do lewej (od przodu do tyłu) - czyli równowaga zmierza do chaosu. Składa się to w całość biorąc pod uwagę iluzoryczność całej kompozycji.
b42a1b1f-61bc-4022-8b12-f85623c37ed7
53cf700d-eae2-4204-ba33-b71401adc164

Zaloguj się aby komentować

#eldesnudoenelarte 5/54

Paul Delvaux - Pigmalion - 1939

Pigmalion był królem Cypru w mitologii greckiej. Ożenił się z on kobietą, którą powstała w wyniku ożywienia posągu (wyrzeźbionego przez króla, na podobieństwo swojego ideału kobiety). Delvaux w swoich dziełach łączy surrealizm i klasyczne formy, tworząc samemu w czasach modernizmu. Przełożyło się to na przewrotności w obrazie: na odwrót niż w mitologii to kobieta jest prawdziwa, a Pigmalion to posąg. Po drugiej stronie kobieta ubrana w kolorowe rośliny kontrastuje z mężczyzną zmierzającym w przeciwnym kierunku niż ona (kierunek ten sam, tylko zwrot przeciwny #pdk), który ubrany jest na czarno. Trzecim zróżnicowaniem są budynki - ten w tle ma styl modernistyczny, a z prawej strony widać część klasycznej budowli. Można doszukiwać się więcej różnic, te które wyłapałem samodzielnie (nie są wspomniane w żadnym z tekstów które czytałem):

  • duże przeszklenia po lewej - małe okna po prawej,
  • modernistyczny budynek ma uporządkowany przylegający do niego teren - klasyczny mimo że bardziej wzniosły to otacza go spękana ziemia,
  • w nowszym budynku widać lampę (zakładam, że chodzi o elektryfikację) - w epoce klasycyzmu królowały świece,
  • "uporządkowane" przez ludzi miejsce jest spękane, rozrzucone są po nim kamienie - w tle naturalny krajobraz wydaje się być bardziej przyjazny i zadbany, mimo że jest "dziki",
  • posąg mężczyzny (patrzy w prawo) jest klasyczny - kobieta w roślinach (patrzy w prawo, tak dobrałem pary) to przejaw modernizmu,
  • kobieta przy posągu (patrzy w lewo) jest naga - mężczyzna w czerni (patrzy w lewo) jest cały ubrany,
  • pożądanie mężczyzny do doskonałego posągu (mit) - pożądanie kobiety do posągu bez rąk i nóg (rzeczywistość obrazu).

Całość składa się w alegorię transformacji społeczeństwa jaka dokonuje się w czasach powstania dzieła do transformacji posągu w żywego człowieka z greckiej mitologii.

Rozpisałem się, a nie znalazłem polskiego opracowania na temat tego obrazu. Muszę przyznać, że zrozumiałem dzieło dopiero po tym jak napisałem tekst. Jego estetyka jednak do mnie szczególnie nie przemawia, co podtrzymuje mój pierwotny odbiór obrazu.

Do poniedziałku!
e8fdd18f-2cb8-4662-98c9-43befe6f4e68
ecf64602-5566-47d7-aa1e-462e742549e4

Zaloguj się aby komentować