Zdjęcie w tle
niebylem

niebylem

Gwiazdor
  • 70wpisy
  • 137komentarzy
#eldesnudoenelarte 39/54

Rubens - Sąd Parysa - 1639

W czasach kiedy powstawał dzisiaj opisywany obraz przedstawienie bogiń przed osądem Parysa było tak naprawdę usprawiedliwieniem artystów dla przedstawiania aktu kobiecego. Podarowanie przez Parysa jabłka na znak uznania Wenus najpiękniejszą kobietą w ostatniej wersji jaką namalował Rubens ma bardzo charakterystyczne dla niego cechy. To słynne "rubensowskie kształty" powtarzane przez nauczycielki od polskiego, plastyki, czy też może historii w czasie edukacji niejednego z nas. Ponad 100 lat później król Karol III uznał obraz flamandzkiego malarza za nieskromny i rozkazał go spalić. Na "szczęście" mu się umarło i dzieło ocalało.

Kto wie co będzie jutro w ukrytej karcie? Może jopek?
24bde9a3-1499-43ef-9fd7-35e58eace059
502ed96b-d04b-41aa-b715-dbb88daa2891
b35c1222-e050-4f7a-9869-f6e2ab71f9cc
28059d9e-2216-4eb6-8f7c-2ac267a1c978
113d9f04-070e-4a9c-872f-e799400f2431
UmytaPacha

W czasach kiedy powstawał dzisiaj opisywany obraz przedstawienie bogiń przed osądem Parysa było tak naprawdę usprawiedliwieniem artystów dla przedstawiania aktu kobiecego. 

@niebylem w sumie tak było zawsze z mitologią greko-rzymską : D wspominałam o tym wczoraj w komentarzu pod innym postem. I trwało długo - gdy u nas wrzało powstanie styczniowe (1863), we Francji powstał obraz "Śniadanie na trawie", który wywołał oburzenie m.in. bo to zwykła naga zalotna kobieta! Bez kontekstu umieszczającego ją w mitologii czy historii! No kto to widzioł...


https://www.hejto.pl/wpis/powiedz-mi-ze-nie-masz-zycia-intymnego-bez-mowienia-ze-nie-masz-zycia-intymnego-?commentId=8df3a1e2-9fd8-4e2e-8e9a-a19a4bae1426

Zaloguj się aby komentować

#eldesnudoenelarte 38/54

Paolo Veronese - Stworzenie Ewy - 1575

Na renesansowym dziele pędzla Paolo Veronese widzimy Adama uśpionego przez Boga. Z żebra mężczyzny miała zostać stworzona Ewa - pierwsza kobieta w raju. Można spostrzec, że dzieło stworzenia na finiszu: rośliny - gotowe, zwierzęta - gotowe, a ostatnim pociągnięciem boskiego pędzla zostają stworzeni ludzie.
a2e28f40-f2d7-4c54-88ff-bfe9f1b72022
95affe2b-23f7-4e81-9892-5c2b68964adc
em-te

@niebylem  pierwszą kobietę była Lilit. Wypowiedziała niewypowiadalne imię boga. Wyrosły jej skrzydła i uciekła. Wtedy wyprodukowano model Ewa.

Zaloguj się aby komentować

#eldesnudoenelarte 37/54

Rubens - Porwanie córek Leukippa - 1617

Przeczytałem dwa razy opis obrazu widocznego na pierwszej w talii karty z figurą i mimo tego nadal jedyne co mam w głowie to "który jest k***a synem kogo?". Scena mocno dynamiczna za sprawą postawy wszystkich postaci. Ciekawym spostrzeżeniem jest to, że obie kobiety uzupełniają się wręcz idealnie. Części ciała które nie są widoczne u tej którą mężczyzna wciąga na konia są widoczne u drugiej poniżej.
Amory trzymające końskie grzywy symbolizują najprawdopodobniej miłosne podłoże porwania. Konie zostały namalowane przez ucznia Rubensa.
16a78f65-8eab-4570-841b-1165b3f9a45b
65d109d2-45a1-431e-8087-8d4ea6a72af0
UmytaPacha

@niebylem ehh klasyczek

Zaloguj się aby komentować

Zostań Patronem Hejto i odblokuj dodatkowe korzyści tylko dla Patronów

  • Włączona możliwość zarabiania na swoich treściach
  • Całkowity brak reklam na każdym urządzeniu
  • Oznaczenie w postaci rogala , który świadczy o Twoim wsparciu
  • Wcześniejszy dostęp, do wybranych funkcji na Hejto
Zostań Patronem
#eldesnudoenelarte 36/54

Lucas Cranach - Lukrecja - 1533

Scena gwałtu Lukrecji przedstawiona przez Giordano w tej serii doczekała się kontynuacji, tym razem spod pędzla Cranacha. Kobieta aby zachować swoją godność popełniła samobójstwo za pomocą sztyletu, którym groził jej Tarkwiniusz.
Moją uwagę zwróciło to, że Lukrecja jest niemal identyczna co nimfa przy fontannie namalowana przez niego na tym obrazie.
4a316d36-7193-4d2f-99c4-48a17a8fc13a
0adc972b-afd2-4ab7-bb10-5d09cfd35f5f
moll

Pewnie ta sama modelka

Zaloguj się aby komentować

#eldesnudoenelarte 35/54

Giovanni Battista Tiepolo - Apollo ścigający Daphne - 1760

Wedle mitu Apollo postrzelony miłosną strzałą przez Erosa goni jedną z nimf - Daphne. Na obrazie przedstawiony został dokładny moment w którym zamienia się ona w drzewo wawrzynu. Wybłagała ona o to ojca, ponieważ chciała w ten sposób ujść nieskalana z pogoni prowadzonej przez boga słońca. Na obrazie ręce kobiety zaczynają się już przeobrażać w gałęzie.
Drzewo wawrzynu to symbol "miłości niedostępnej i dziewictwa. Czystość Daphne jest też ukazana przez jej białą szatę.
11e04a2e-643a-4a53-bfb1-9573bd7d4105
a08d8f1a-2667-41d9-b29f-709fc5f8f300

Zaloguj się aby komentować

#eldesnudoenelarte 33/54

Lucas Cranach - The Nymph of the Fountain - 1534

Cranach obok Durera był jednym z ważniejszych niemieckich artystów swojej epoki. Nimfa przedstawiona przez malarza zdaje się odpoczywać, spogląda poprzez zmrużone powieki. Napis brzmi "Ja, nimfa świętego źródła, odpoczywam, nie przeszkadzajcie mi spać". Obok kobiety wisi kołczan ze strzałami, co może sugerować że skończyła ona polowanie. Fontanna natomiast ma być jej alegorią - nimfa była źródłem natchnienia artystów. Jej woda ma im przynieść inspirację do tworzenia wielkich dzieł.
Cranach chyba dobrze dogadywał się z Tycjanem. Znalazłem trzy wersje tego samego motywu.
6217b31b-4250-44a7-a853-d7a504b2e92b
44037e99-a66e-408a-8db3-8cd01133cfbf
9da9fcba-c586-4828-ab0e-8e2d83452de7
e40fc965-11a0-4fb1-9936-cce08b19d182
emdet

@niebylem po miniaturach byłem przekonany że to 4 obrazy z ai które starało się ogarnąć jak mają leżeć nogi xD

Zaloguj się aby komentować

#eldesnudoenelarte 32/54

Antoine Wiertz - Dwie młode dziewczyny - 1847

Duet kobiety i szkieletu zgoła inny od tego, który już pojawił się w tej serii. Z obrazu bije spokój. Druga nazwa tego dzieła to "Piękna Rosine" i odbiorca automatycznie przypisuje piękno dziewczynie z prawej strony. Wiertz był zafascynowany śmiercią i to szkielet jest pięknością - na czaszce szkieletu widnieje podpis "La belle Rosine".
Klasycystyczna praca kontrastem - z jednej strony jasnoskóra niewiasta, z drugiej zdecydowanie bardziej stonowane kości. Scena otoczona jest mrokiem uwydatniającym postacie na pierwszym planie.
6391fe58-4c49-436f-9835-8ed83adac4b8
3f65aed8-706f-4aaf-8768-fa44014f66a8
UmytaPacha

@niebylem coś ci się zżabiło cumplu

Zaloguj się aby komentować

#eldesnudoenelarte 30/54

Agnolo Bronzino - Wenus, Kupidyn i Zazdrość - 1550

Dziś w dziele Bronzino Wenus udało się już odebrać strzałę swojemu synowi. W tle możemy dostrzec zazdrość w postaci twarzy wykrzywionej w okropnym grymasie. Ciekawostką jest to, że pod sylwetkami dzieci pierwotnie został namalowany satyr szczerzący zęby w demonicznym uśmiechu. Czy to była zmiana planów przez artystę co do kompozycji? A może specjalny zabieg mający na celu pogłębić odbiór dzieła dla osób znających ten detal?
01dd2148-99ee-469c-95de-af73de76ed7b
e9496fc6-4989-42e5-80c7-270f682d8141

Zaloguj się aby komentować

#eldesnudoenelarte 29/54

Agnolo Bronzino - Alegoria z Wenus i Kupidynem - 1545

Bohaterka wczorajszego obrazu dziś powraca z kolejną próbą ujarzmienia Kupidyna. Próbuje ona odebrać mu strzałę, aby ten przestał siać zamęt swoim miłosnym orężem. Z prawej strony przedstawiona została zabawa, rozsypująca płatki róż. Na jednej nodze zauważymy łańcuszek, natomiast druga następuje na kolce symbolizując cierpienie towarzyszące wielkiemu uczuciu. Za nią widzimy zdradę, która przybrała postać niewinnej twarzy na ciele węża z nogami satyra. Trzyma ona plaster miodu będącym symbolem rozkoszy, a w drugiej ma ukryte żądło - symbol bólu.
Z drugiej strony widzimy cierpienie przedstawione jako stara kobieta z twarzą wykrzywioną z bólu. Postać z maską w miejscu twarzy w lewym górnym rogu to zapomnienie, które próbuje zakryć całą scenę kotarą. Jest ona powstrzymywana przez Chronosa - alegorię czasu.
6a6938db-6539-45cc-92c5-fb96436a82c6
dcf4648c-5da6-40e9-a102-f096c569a002

Zaloguj się aby komentować

#eldesnudoenelarte 28/54

Jan Gossart - Wenus i Kupidyn - 1521

Bezczelny synu, przyzwyczajony do dręczenia ludzi i bogów, nie oszczędzasz [nawet] swojej matki; oszczędź ją albo zginiesz
Tak brzmi napis na zewnętrznej części ramy, opisujący widzowi oglądaną scenę. Bogini miłości stara się okiełznać swojego syna w zabawie łukiem i strzałami. Drugie ostrzeżenie dla widza jest zawarte w "medalionach" u podstawie kolumn obok postaci. Na jednym widnieje moment przyłapania Wenus przez Wulkana (męża bogini) podczas jej zdrady z Marsem. Na drugim jest ukazana scena gdzie bóstwo miłości próbuje zatrzymać swojego partnera, który zdecydował się na jej porzucenie po nakryciu kochanków. Nawiązuje to do beztroskich działań kochanków spowodowanych przez trafienie ich miłosną strzałą syna Wenus.
Warto zwrócić uwagę jak genialnie została stworzona głębia za pomocą ramy, planu i światłocieni. Podejrzewam że odczucie głębi jest jeszcze większe podczas oglądania dzieła na żywo.
80bf1d28-1614-4bdb-ab51-0d48ec75bdf9
99329970-76a4-4ce0-895b-c6bd90c7eb11
KLH2

Jan Gossart - Wenus i Kupidyn- 1521


Poważnie?? Widziałem to zdjęcie i tam było "Tom Cruise z żoną"

niebylem

@KLH2 nie za bardzo rozumiem analogię, kapitanie oczywisty pomóż 

Zaloguj się aby komentować

#eldesnudoenelarte 27/54

Sandro Botticelli - Narodziny Wenus - 1485

Botticelli przedstawił narodziny rzymskiej bogini miłości jako mocno dynamiczną scenę, wypełniając tym między innymi główne założenia malarstwa w nurcie włoskiego renesansu. Ruch postaci, rozwiane włosy i szaty równoważone są przez spokój bogini na głównym planie i spokoju fal niosących muszlę z której bogini wychodzi na ląd po swoich narodzinach. Jak wyglądały same "narodziny"? Tutaj najlepiej będzie posłużyć mi się cytatem, który nieco przybliży jak wyglądała edukacja seksualna wedle rzymskiej mitologii:
[Wenus] Narodziła się z morskiej piany, do której Saturn wrzucił obcięte genitalia swojego ojca Coelusa.
97342d34-59e1-4369-9d7b-08c2a82710d7
27bb71d5-b237-4ed7-af51-b083aafb0157

Zaloguj się aby komentować

#eldesnudoenelarte 26/54

Anonim - Diana łowczyni - 1550

Dzieło wykonane przez nieznanego z nazwiska "mistrza szkoły Fontainebleau". Charakteryzowała się ona manieryzmem i mieszanką styli włoskiego renesansu czy gotyku. Bardzo duże znaczenie w tym stylu zajmowała symbolika. Na dzisiejszym obrazie widzimy rzymską boginię łowów Dianę. Rozpoznać ją można po atrybutach: łuku, kołczanie ze strzałami i psie myśliwskim. Była też ona boginią lunarną, stąd półksiężyc jako ozdoba na jej głowie.
aebb9806-9820-4d68-83bf-c10f78aab104
19af0a28-b242-4043-af62-1479a2466c09

Zaloguj się aby komentować

#eldesnudoenelarte 25/54

Sandro Botticelli - Wiosna - 1482

Boticelli celowo nie zachowywał proporcji czy gry światła i cienia aby uwaga odbiorcy skierowana była na charakter postaci. W dziele włoskiego malarza docenić można zwiewne, często prześwitujące szaty ukazanych kobiet. Moją uwagę zwraca również motyw kwiatowy pod stopami postaci i roślinny nad ich głowami.
4a3b2560-bff7-4c23-a101-e4f4dfd51ed3
15bbc331-1de4-43ad-9ece-f5b49ff50300

Zaloguj się aby komentować

#eldesnudoenelarte 24/54

Tycjan - Danae receiving the rain of gold - 1560

Zdobywca mojego osobistego podium z poprzedniego wpisu powraca raz jeszcze w swoim stylu. Gościł już w zestawieniu temat złotego deszczu, którym był Zeus, spadającego na Danae. Tycjan jednak tutaj realizuje kompozycję z leżącą boginią.
3b52caaa-f028-4f4a-af04-f1b7de695abb
fe4502d2-0fe4-4049-82b3-ea5462bac5b3
niebylem

Parafrazując klasyka: Tycjanowi podobało się malować obrazy, które już raz namalował ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Warto jednak wspomnieć, że dzieła są autorstwa "Warsztatu Tycjana". Mimo tego, że miał mniejszy lub większy udział w każdym z nich to zapewne spora część była wykonywana przez współpracujących z nim innych twórców.

64c46d23-3a0a-4af1-9529-60a9a8cd8d88
0b1ff8b3-74bf-49cd-b4c1-2bb6e74db316
df7682ea-2484-4d8a-846f-ed380d64346d

Zaloguj się aby komentować

#eldesnudoenelarte 23/54

Tycjan - Wenus i muzyk - 1555

Wenus i muzyk, Wenus i Kupidyn, Wenus, pies i muzyk... wiele tytułów wielu dzieł. Łączy je jeden artysta i jeden temat. Scena według ciekawej interpretacji ma opisywać wyższość zmysłu wzroku nad słuchem. Pianista grając tylko jedną ręką spogląda na boginię miłości. Pomiędzy kolejnymi wydaniami tego działa zmieniają się symbole, ale obraz wybrzmiewa tym samym przesłaniem.
Pomijam dwa obrazy z Wenus z Kupidynem w tej samej pozycji, ale bez muzyka. Jeden z nich już się pojawił w zestawieniu, a drugi zrobi to niebawem. Tycjan natomiast wskakuje u mnie na pierwsze miejsce renesansowych utrwalaczy negliżu.
6d4267af-a6cb-49ef-bbe1-5727205e3189
5e87fadb-6999-4ba2-8dbe-65b803d239a2
#eldesnudoenelarte 22/54

Jacopo Tintoretto - Susanna and the Elders - 1555

Ten sam malarz co wczoraj, ten sam temat co wczoraj. Uwieczniony moment jest jednak nieco później na linii czasu, ponieważ widać jak starcy już faktycznie dobierają się do kobiety.
772593ce-f776-4947-92f6-ea97567609c9
fcf02431-5837-41ac-9913-f7c9b5aa3dcf

Zaloguj się aby komentować

#eldesnudoenelarte 21/54

Jacopo Tintoretto - Susanna and the Elders - 1556

Malarz ukazał scenę kąpieli Susanny podglądanej przez dwóch starców. Mieli oni ją namawiać do współżycia, a za odmowę próbowali doprowadzić do skazania za zmyślone przez nich cudzołóstwo. Ostatecznie jednak przez anielską interwencję i porównanie zeznań obu została ona ocalona.
ea625b68-a9e6-4c1e-821f-6f5841c5a374
c690064e-6053-4447-8943-d42fd284f3c1

Zaloguj się aby komentować

#eldesnudoenelarte 20/54

Tycjan - Bachanalie - 1526

Głównym elementem sceny na obrazie jest wino. Najbardziej rzuca się w oczy dzban nim wypełniony w rękach młodzieńca. Dalej przyglądając się kolejnym postaciom widzimy, że wiele z nich również je pije. Jeśli dobrze rozumiem, to jest ono nabierane ze strumienia w którym woda zamieniała się w wino podczas czczenia święta Dionizosa. Uwagę przykuwa kobieta w prawym dolnym rogu za sprawą wyjątkowej jasności jej skóry na tle reszty scenerii. Wygląda na to, że ona wina ma już dość. Beztroski dla tej sceny dodaje detal: dziecko sika do strumienia z winem, a pomimo tego kilka metrów dalej mężczyzna napełnia dzban napojem.
Podsumuję wszystko cytatem z wikipedii:
Na partyturze widocznej na ziemi znajdują się słowa: Qui boit et n reboit pas, ne sait que boire soit (Kto pije mało nie wie czym jest picie).
7e653c03-ad89-4a0d-8a14-052ea2dd36a9
aa86ebaa-ad73-450c-967c-713bd93c056c
UmytaPacha

@niebylem @moll @bojowonastawionaowca chłop wlazł mi do muzgu i ukradł pomysł ;_; ehhhh

no nic, leci w obserwowane

62df710c-243a-4f8b-a95e-90ad7d564298
niebylem

@UmytaPacha bo to nie trzeba myśleć i pytać, trzeba po prostu robić ( ͡° ͜ʖ ͡°)

a tag możemy dalej pociągnąć razem, naoglądałem się już tyle golizny w sztuce (obraz, rzeźba) że materiałów jest na kilka lat - a nie jestem nawet w połowie talii. W średniowieczu to były chyba jakieś zawody w malowaniu gołych bab na kościelnych zleceniach XD

UmytaPacha

@niebylem nie no tag stricte z kartami to nie ma co się wpychać jak między wódkę a zakąskę. Zrobię swój, ale może za 5 lat żeby nie było że zgapiam

i Kościół może i szczuł cycem, ale w zbożnym celu by przyciągnąć wiernych! ( ͡° ͜ʖ ͡°) trzeba uszanować

Zaloguj się aby komentować