Tak się zastanawiam, może ktoś wie coś więcej i wypowie się.
A może ktoś jest kierowcą TIRa i zdradzi (anonimowo) przyczynę łamania tych przepisów.
Wiemy, że przepis wszedł 1 lipca 2023 roku i początkowo był dość dobrze respektowany przez kierowców
Wiemy, że kara, to 1000 złotych oraz 6-8 punktów karnych.
Ponieważ co jakiś czas kursuję autostradą A4 na odcinku w okolicach Wrocławia, coraz częściej widzę TIRy wyprzedzające się z różnicą 0,2 km/h. Jak wiadomo powoduje to poważny zator, czasami trwający nawet 2 minuty.
Do tego doszedł pewien niebezpieczny precedens - ponieważ wyprzedzanie jest dozwolone na odcinkach 3-pasmowych, kierowcy TIRów rozpoczynają wyprzedzanie w miejscu gdzie zaczynają się pasy zjazdowe/wjazdowe na autostradę. To są momenty o tyle niebezpieczne ze względu na to, że właśnie wtedy wielu kierowców zmienia pas, aby wpuścić włączające się do ruchu pojazdy.
Mam pytania:
Czy wiadomo kto i jak kontroluje ten przepis dotyczący wyprzedzania?
Czy znany jest przypadek jakiegoś mandatu z tego powodu?
Czy bezkarność nie "rozkręciła" kierowców TIRów?
Czy brak precyzyjnego ustalenia różnicy prędkości nie spowodował, że przepis nie staje się martwy?
Czy wyprzedzanie na 3-pasmowym odcinku pasów włączających się jest dozwolone?
Czy rejestracja kamerą takiego manewru może skutkować mandatem?
#motoryzacja
#tir
#prawo
#prawojazdy
@ramen Może się coś zmieniło, ale z moich dwóch nagrań przesłanych policji nic nie było, bo chcieli, żebym się zgłosił na komendę policji odpowiedniej do miejsca wykroczenia i złożył zeznania.
[raz gość ostro wyprzedzał poboczem autostrady, był spory ruch, ale lewy pas szedł z całkiem normalną prędkością; drugi raz wjazd na pełnej na czerwonym w mieście]
@Nemrod Przeważnie chcą zeznania bo w ten sposób eliminują ludzi którzy mają nagrania z sieci lub są pieniaczami zaśmiecającymi skrzynkę
@Yes_Man No skoro odpowiedzieli (w jednym wypadku nawet mi wskazali na którą komendę miałbym jechać), to chyba jednak i tak obejrzeli? Starałem się również dodać krótki opis oczywiście.
Fakt, z filmami z sieci byłby problem (choć z drugiej strony to oznacza, że można wrzucać do sieci dowody z wykroczeń i nie zostaniesz za to ukarany?). Ale znowu skoro zajmuje się tym komenda z miejsca wykroczenia, to mogłaby wiedzieć czy już ktoś taki był za to ukarany, albo czy wpłynęło więcej niż jedno zgłoszenie.
Natomiast wymóg powoduje, że to jest z dupy, bo jak jestem w trasie to nie będę potem dupał do innego województwa, albo następnym razem specjalnie zjeżdżał z autostrady, żeby coś zgłosić.
@Nemrod To działa inaczej: mi kiedyś typ w BMW wywalił pod prąd w mieście oddalonym kilkaset km od miejsca zamieszkania. Nagranie poszło na skrzynkę, zadzwonili że trzeba złożyć zeznania bo typ się nie przyznaje (do zgłoszenia był screen mordy typa). Finalnie tamta komenda w trybie pomocy prawnej poprosiła moją z miejsca zamieszkania i poszedłem z gotowcem (opis zdarzenia, który funkcjonariusz skopiował do formularza zeznań)i tyle. Całość trwała kwadrans
@Nemrod to komenda być może dała ciała,bo zawsze w zgłoszeniu powinieneś dodać adres do korespondencji. W przeciwnym razie będziesz miał takie kwiatki. Ja będą w trasie 200km od domu dostałem powiadomienie z komendy znajdującej się przy adresie zamieszkania.
Wystarczy, żebyś odpowiedział, że chciałbyś złożyć zeznania na swoim lokalnym posterunku. Ja tak robiłem, nigdy nie ma problemu.
@ramen Autostrada, to zawsze jest dwupasmowa, a tobie chodzi o dwupasową.
Wynika to z tego, że kierowcy tirów, to gorszy gatunek, a w Polsce jak w chlewie i nie umieją niczego egzekwować.
dwupasmowa, a tobie chodzi o dwupasową.
@Topia nie mylisz pasa/pasma z jezdnią?
@sireplama jak droga ma 4 PASY, to jest czteroPASOWA. Jak droga w dwóch kierunkach jest oddzielona skarpą, czy jakimś pasem zieleni, to można powiedzieć, że jest dwuPASMOWA, bo ma dwa PASMA, chociaż nie wiem, czy to jest określenie techniczne. Ja bym powiedział, że jest dwuJEZDNIOWA, bo ma dwie JEZDNIE.
@sireplama ja bym powiedział,że jest dwujezdniowa od dwóch pasach ruchu w każdym kierunku
@ramen z początku się pilnowali, ale z czasem coraz więcej wyprzedzało. Jak na początku faktycznie jechał jakiś tir za beczką te 70km/h, to było zrozumiałe, że wyprzedzi. Ale teraz tempomat o 0,5km/h więcej i już dla szofera jest "znacząca różnica prędkości"
Martwy przepis
"znaczącą różnica prędkości" i po temacie. Przepisz od początku do końca był pod.publiczke i wybory i krytykowany przez wszystkich którzy są coś więcej związani drogami Ich bezpieczeństwem itd. nie bez powodu zaden kraj poza pl nie wprowadza zakazu wyprzedzania dla ciężarówek. Niemcy robili badania to okazało się że to totalnie nie ma sensu i ruch ausotradowy ma mniejszą przepustowość i ogólnie jedzie wolniej gdy jest zakaz.
Reasumując: przepis jest martwy, wszyscy mają to gdzieś, nagrywanie i zgłaszanie nie ma sensu, bo to tylko kłopot.
Zaloguj się aby komentować