Ja bym obniżył na 16 lat. Będzie nowocześnie
@smierdakow zaporowe ceny na prawko, kiedyś był zawód kierowca-mechanik. Może tędy droga?
@Okrupnik nie wiem na ile to aktualne, ale jak widziałem jakieś oferty, to często można spotkać w nich refundację nauki na potrzebną kategorię.
@smierdakow szczerze to nie wiem czy to dobry pomysł... 18 latkowie chyba mogą jeździć na kurierce, ale mało który potem idzie na autobusy. Problemem są niskie płace
@maximilianan z jednej strony mam mieszane uczucia, bo pamiętam jaki ja i moi znajomi byli w wieku 18 lat - kierowca autobusu to zdecydowanie zbyt odpowiedzialna funkcja. Z drugiej strony, to taki availability bias.
Nie widzę co w sumie złego może się stać po wdrożeniu niższego wieku tak realnie. Wątpię również by to przyniosło zauważalny efekt. Taka trochę mikrooptymalizacja, ale to nie znaczy, że nie warto takich robić.
@maximilianan Na kurierce to godzin trzeba narobić i się nabiegać.
MZA w Wawie ma na stronie: "Dla osób szukających elastycznych form zatrudnienia, możliwość współpracy na podstawie umowy zlecenia - od 45 zł brutto/h (od poniedziałku do piątku), 55 zł brutto/h (weekendy i święta)."
Spoko opcja dla takiego młodego studenciaka gdzie brutto = netto i chce dorobić w weekendy, o ile grafik można sensownie sobie ułożyć ofkors.
@smierdakow nie chciałbym jechać autobusem prowadzonym przez 18-latka który dopiero co zrobił prawko...
@pol-scot miejski, w korkach głównie? Dlaczego nie? Ma ustalone czasy przejazdu, gps, nie kozaczy - bo jak? Trzeba młodzież trochę doceniać. Większość osób w tym wieku to osoby odpowiedzialne. Więcej wiary. Jeszcze jak robią kurs świadomie?
@szczelamseczasem
Dokładnie. Nie da się nie zgodzić z tym co napisałeś.
Tylko żeby uzupełnić obrad trzeba jeszcze wspomnieć jedno:
- wyobraźnia i doświadczenie na drodze, ocena ryzyka. Wbrew pozorom nawet w wolnym ruchu miejskim na to znaczenie. A nie zdobywa się tego na kursie...
Z drugiej strony taki 19 latek po kilku kursach autobusem nie będzie nagle swoim autem zmieniał na autostradzie pasa przed ciężarówkę bo zjazd prawie przegapił....
Niskopłatny zawód, gdzie codziennie robisz to samo, pracujesz na zmiany, regulamin wręcz zabrania odezwać się do ludzi, a za parę lat może wykosić cię AI i zostaniesz bez żadnych umiejętności i brakuje 50 tys. kandydatów? Nie możliwe, coś musieli źle policzyć.
@mordaJakZiemniaczek No tak, ale posłanka ze screena proponuje konstruktywne rozwiązanie: obniżenie wymagań.
No bo problemy które przedstawiasz można ugryźć z różnych stron:
-
poprawić wynagrodzenie
-
poprawić godziny pracy
-
obniżyć wymagania względem kandydatów
IMHO ostatnia opcja jest sensowna.
@matips no mozna podwyzszyc place zeby podwyzszyc jakosc swiadczonych uslug, albo obnizyc wymagania zeby nie podnosic placy, hmmmm, ktore rozwiazanie jest korzystne dla obywateli, a ktore dla wladzy?
@5tgbnhy6 Dla obywateli: "obniżyć wymagania". Deregulować.
Transport publiczny w Polsce poza głównymi miastami dogorywa, bo jest zbyt drogi w stosunku do ilości pasażerów i ich możliwości finansowych. Aby go rozwijać i do tego podnosić wynagrodzenia, trzeba zwiększyć dopłaty ze środków publicznych. Dla władzy zaś najkorzystniej jest zwiększyć wydatki i dopłaty - bo to się dobrze sprzedaje, a więcej pieniędzy publicznych to więcej władzy w rękach polityków. Ba, zwykle dosypanie gdzieś pieniędzy to jedyna recepta polityków na naprawę danej usługi.
@mordaJakZiemniaczek Minimalna, reszta pod stolem
@smierdakow Wymarzona praca dla 18 latka - kierowca autobusu. No już widzę jak się wszyscy rzucą.
@hellgihad Gdyby zmniejszyć wymagania do takiego poziomu, że wystarczy kategoria B + króciutki kurs w zakładzie pracy, to mogłoby to się stać dorywczą pracą dla młodych ludzi. Przecież to nie gorsza praca niż np. w gastronomii albo na dostawach jedzenia. Kwestia taka, że jest duża bariera biurokratyczna związana z uprawieniami.
@hellgihad czy ja wiem, ja miałem w klasie dwóch ziomków zajaranych komunikacją miejską, jeździli po jakiś muzeach starych autobusów i tramwajów, a jak wchodziła na trase jakaś nowa linia to siadali w pierwszym rzędzie i nagrywali cały przejazd na youtube
@matips @QuentinDamianino No ja głównie piłem do zacytowanej wypowiedzi - to jest raczej taka praca właśnie na jakiś czas albo dorywcza bardziej niż wymarzona.
Wiadomo, kilka osób się znajdzie z takimi aspiracjami i będzie im fajnie, ale oni sobie poczekają te 3 lata dłużej i wtedy to zrobią tak czy inaczej.
W sumie świetny pomysł. Czeka nas schyłek tej branży, jednak do tego czasu pomysł o obniżeniu wieku, przy ew. dołożeniu jakiegoś kursu, wydaje się niegłupi. Wolę zdecydowanie, by moim autobusem kierował bystry maturzysta, niż stary, zrutyniały 60-latek.
Jeśli są dowody na to, że to jest złe, zapodajcie jakieś badania, to przyznam wtedy rację.
Jednak i tak to byłaby sytuacja tymczasowa, gdyż w przeciągu lat czeka nas całkowita automatyzacja tego zawodu.
Dobry pomysł, z ludzi którzy mają ambicje na kierowców słyszę że skończy liceum i on idzie robić jako kierowca, większych planów nie ma
Nie wierzę że w ciągu 20 lat AI zastąpi kierowców miejskich
@Enzo Jak pracują za minimalną, to nie opłaca się modelu trenować 🤣
@jonas Chłop pociągi na szynach gdzie można jechać tylko do przodu po jednym torze porównuje do autobusu w miejskim bajzlu, dobre
@Enzo Dobra dobra, te cwane kąkutery nie stoją w miejscu i przyszłości z zawodem kierowcy autobusu bym nie wiązał ani nie doradzał tego swojemu potomstwu.
Ja pierdole, przewodnicząca komisji ds. BRD. Pierwszym krokiem, jaki powinno się podjąć, aby poprawić tę sytuację, to normalne pensje kierowców.
Już nie mówię o Warszawie, ale mniejszych miastach. Godziny szczytu, idioci na drodze, idioci w autobusie, na wszystkich musisz uważać. Na koniec zmiany kierownik mówi, że za dużo paliwa idzie i żebyś coś z tym zrobił. I tak to zajebania za najniższą krajową.
Problem z kierowcami autobusów istnieje od kilku dobrych lat i jeszcze żaden nie wpadł na pomysł, że istota wszystkiego leży w pieniądzach xD
@MikeleVonDonnerschoss
Bo to jest jak z HRami w korpo- ich rola jest znalezienie jelenia za jak najmniejsze pieniadze oraz jak najnizszym kosztem utrzymac atmosfere pozwalajaca na osiaganie planow.
Stad te wszelki owocowe wtorki czy inne cuda
@smierdakow Patrząc na to jak jeżdżą 18 i 19 latkowie to mam poważne wątpliowści, powinny być pogłębione testy psychologiczne.
Pierwsza odpowiedź to zawsze pieniądze - u mnie w mieście od lat jest płacz, że za mało autobusów miejskich kursuje, a odpowiedzią są niskie płace w zestawieniu z dużą odpowiedzialnością.
Zaloguj się aby komentować