Kontrowersje związane z PSN/Sony.
#neuromantykpisze
03.05 Sony poinformowało, że od 06.05 nowi gracze chcący zagrać w „Helldivers 2” będą musieli połączyć konto Steam z kontem PlayStation Network. Obecni gracze mają czas do 04.06.
Konieczność połączenia kont nie jest niczym nowym - jak chcemy zagrać na Steamie w gry na przykład od EA, Rockstara czy Ubisoftu, to wraz z grą włączają się także ich launchery. Nie jest to fajne - w końcu kupiłem grę na Steamie, a nie w innym sklepie, więc po co mają się włączać inne launchery, ale co poradzić? Ja sam połączyłem konta przy pierwszym uruchomieniu gry, więc nie było to dla mnie problemem.
Problemem z „Helldivers 2” jest to, że Sony za pośrednictwem Steama sprzedawało grę w krajach, w których PSN nie działa. Gracze nie mogą legalnie założyć konta w PSN, bo ten po prostu nie obsługuje ich kraju, więc zostaną pozbawieni dostępu do „Helldivers 2”. Niby można skłamać i założyć konto w najbliższym kraju, w którym PSN działa, jednakże zgodnie z regulaminem PSN może to zakończyć się zablokowaniem konta. I przy okazji pewnie też odbiorem dostępu do „Helldivers 2”.
Najgorsze, że Sony w swoim oświadczeniu nie napisało nic o rozwiązaniu dla graczy, którzy nie mogą legalnie założyć konta w PSN. Pewnie myśleli, że jak opublikują takie oświadczenie w piątek, to przez weekend rozejdzie się to po kościach, a gracze zapomną.
Nic bardziej mylnego.
Reddit zapłonął. Oficjalny serwer Discordowy „Helldivers 2” zapłonął. Steam zapłonął - od chwili opublikowania oświadczenia pojawiło się 176 tysięcy recenzji, w przeważającej większości negatywnych (21% pozytywnych), co obniżyło ogólną ocenę do mieszanej (tylko 55% pozytywnych ocen). Nie muszę chyba wspominać, że przed całą akcją oceny były bardzo pozytywne?
Żeby tego było mało - niektórzy gracze poprosili Steama o zwrot pieniędzy za grę, powołując się chociażby na zmianę warunków przez Sony. Pieniądze otrzymali nawet ci gracze, którzy przegrali ponad sto godzin. Regulamin Steama pozwala na automatyczne zwroty gier, w których nie przekroczyło się dwóch godzin, reszta idzie już do akceptacji przez człowieka. Jak widać, dział obsługujący zwroty spisał się na medal.
Dodatkowo Steam wycofał grę z sprzedaży w krajach, w których PSN nie jest obsługiwane. Wiadomo, nie chcą sobie dokładać dodatkowej pracy związanej z ręcznym akceptowaniem zwrotów ani tym bardziej narażać się na pozwy, ponieważ sprzedają grę, w którą nie można legalnie zagrać.
Jak już o pozwach wspomniałem - pojawiły się wątki o konsultacjach z prawnikami w celu wystosowania pozwu przeciwko Sony, jednakże ze względu na niewystarczającą znajomość prawa nie śledzę ich.
Sony zmieniło też regulamin. Wcześniej logowanie do PSN na PC miało być opcjonalne, obecnie ten zapis został zmieniony na „Niektóre gry PlayStation mogą wymagać zalogowania się się i połączenia konta PSN”.
Żal mi twórców, Arrowhead Game Studios, które również oberwało. W ciągu jednego dnia ogromnie zmienił się odbiór ich gry na Steamie, gry, która okazała się ogromnym i chyba niespodziewanym sukcesem (chociażby problemy z przepustowością serwerów). Zresztą, sami zachęcają graczy do wystawiania negatywnych opinii, ponieważ dzięki temu będą mieli odrobinę silniejszą pozycję w negocjacjach z Sony w celu rozwiązania tego problemu.
Ciekawe, jak sytuacja się rozwinie.
Źródła: Steam, Reddit, GRYOnline.pl
#gry #steam #helldivers2 #playstation
-----------------
Sprostowanie od Autora:
Nie Steam, a Sony wycofało grę ze sprzedaży.
Lista krajów, w których nie działa PSN.
@cyberpunkowy_neuromantyk fajny kraj na dole. Ty dodałeś? W ogóle ni wiedziałem, że aż tyle krajów ma bana. Chora sytuacja. I szkoda, że ruskich tam nie ma jakby co.
Edit: Wtf co tam Japonia robi?
@Atexor
Nope, nie ja.
@Atexor Japonia ma własną wersję PSN – ktoś z Sony (albo Arrowhead) się jebnął przy kopiuj-wklejce. Lista jest z restrykcji sprzedażowych steama: https://steamdb.info/sub/137730/history/?changeid=23416542 (link do obecnej wersji) i Japonia na niej przez chwilę była.
@Atexor XD to Dubaj
@DEAFCON_ONE dobrze wiedzieć. Szkoda, że nie mają też takiej domeny internetowej tylko .au xD
@DEAFCON_ONE bez sensu takie osobne podziały, są odizolowani od reszty świata, tak jak np. counter-stike w Chinach znany jako "perfect world"?
@cyberpunkowy_neuromantyk japonia? XD
@Atexor nie mam pojęcia – wiem że mają własny dubbing, własny sklep i inne pierdolety.
@CzosnkowySmok patrz w wątku wyżej – lista jest wzięta bezpośrednio z steama, ktoś z Arrowhead/Sony się jebnął przy kopiuj wklejce, co prawdopodobnie wynika z tego, że Japonia ma własną wersję PSN.
Screeny graczy, którzy otrzymali zwroty pomimo przekroczenia regulaminowych dwóch godzin.
Screen z artykułu na GRYOnline o zmianie zapisu dotyczącego PSN.
Warto wspomnieć że 3.05 było opcjonalne, ale 4.05 już nie
Kiedyś miało się płytę, nikt nie mógł bez pytania wbić na chatę i żądać spełnienia nowych warunków bo tak mu się przywidziało. No, poza rodzicami
@macgajster pamiętam jak mi kiedyś mama w podstawówce zabrała płytę z Wiedźmina co dostałem od kolegi (bo widziała, że odpaliłem grę i kazała usunąć), bo to brutalna gra dla dorosłych. Kilka lat później już nie było problemu xD
@macgajster
Niby tak, ale były inne kontrowersyjne „zabezpieczenia», na przykład ograniczona liczba aktywacji licencji. Chyba „Spore” miało coś takiego.
@Atexor
Znajomy dostał grę na urodziny (bodajże któraś z części „Prince of Persia”), ale rodzice kazali mu czekać z zagraniem do szesnastki/osiemnastki, ponieważ tak było napisane na okładce. :')
@cyberpunkowy_neuromantyk ja pamiętam czasy bez namordników wydawcy
@cyberpunkowy_neuromantyk największy problem jest taki że konto PSN miało być wymagane od samego początku, Sony wstrzymało się ze względu na problemy spowodowane zbyt dużym zainteresowaniem grą. Ciała dali zarówno gracze którzy nie czytają licencji na soft jak i samo Sony które powinno informować o sytuacji otwarcie i klarownie.
@3zet ilu graczy czyta licencję? Pół promila czy zbyt optymistycznie podchodzę do tematu? Nigdy nie spotkałem osoby która by ją przeczytała ale to jest anegdotyczny dowód.
Nie ma absolutnie żadnego racjonalnego powodu żeby konto PSN nie było wymagane od początku - tłumaczenia czemu nie było są zwyczajnie nielogiczne i ewidentnie brak wymagania konta był działaniem w złej wierze. Czemu niby Sony rozprowadzało swoją grę do krajów gdzie wiadomo było, że nie wolno w nią grać? Jedyna sensowna odpowiedź - Sony liczyło na to, że naciągnie część graczy na zakup gry nawet jeżeli nie będą mieli później do niej dostępu. Nigdy nie zdarza się żeby wszyscy grę zwrócili z tych czy innych powodów, zwyczajnie Sony zagrało bardzo nieczysto. Zwyczajnie firma zachowała się jak rasowy oszust, wyobraź sobie że kupujesz telefon w renomowanym salonie i używasz go przez parę miesięcy po czym nagle przestaje działać, bo twórca nie który ścisle współpracował z renomowanym sprzedawcą rozmyślił się i stwierdził, że telefon nie jest przeznaczony na kraj którym mieszkasz i po prostu ci go zablokował na terenie twojego kraju chociaż wcześniej działał bez zarzutu. Tutaj mamy do czynienia z identyczną sytuacją tak naprawdę, to jest skandaliczne zachowanie.
@3zet
Przede wszystkim Sony nie powinno w ogóle dopuścić gry do sprzedaży w krajach, w których gracze nie mogą legalnie założyć konta PSN.
Ja się niestety już przyzwyczaiłem do tego, że jak kupuję coś na Steam, to czasem zdarza się, że muszę dodatkowo gdzieś się zalogować, żeby móc pograć. Smutna codzienność.
@3zet
Ciała dali zarówno gracze którzy nie czytają licencji na soft
w EULA nie ma nic o PSN. https://store.steampowered.com/eula/553850_eula_0
@3zet licencja została zmieniona po czasie, dlatego nawet jakbyś był tym jednym rodzynkiem, co to czyta, i tak byś tam nie znalazł informacji o PSN, która z tego co pisali na Reddicie, została zaktualizowana później.
@cyberpunkowy_neuromantyk ograniczanie dostępności do serwisów/treści bazując na geolokalizacji jest najbardziej chorym pomysłem w XXI wieku. Po to mam internet, żeby mieć dostęp do treści z USA, Japoni czy Zimbabwe…
@l__p
Z drugiej strony ceny też często są dostosowane do danych krajów.
Na przykład rok Amazon Prime kosztuje u nas 49 złotych, w Niemczech już 89,90 euro, w Stanach 139 dolarów.
W obecnej sytuacji chyba nie ma co narzekać, że płacimy o wiele mniej za mniej treści. :')
@cyberpunkowy_neuromantyk akurat w wielu przypadkach to u nas skończyło się na wyższych cenach, bo często jesteśmy wrzuceni do tego samego regionu co Niemcy. Średnia cena gier u nas wzrosła przez lata z powodu cybernetyzacji.
Kiedyś ceny ceny były dostosowane jeszcze częściej, chyba główny wyjątek to były gry na konsole chociażby ale z tego powodu po prostu niemalże nikt oryginałów nie miał jak jedna gra kosztowała połowę tego co sam sprzęt xD
@l__p to wymysł XIX wieku. Tego typu rzeczy rozwiązuje się odpowiednimi traktatami i/lub ustawami – min. w UE niedozowolony jest geoblocking (mieszkaniec Unii kupujący usługę X ma dostawać ją na tych samych warunkach co obywatel unii kupujący usługę X w innym kraju wspólnoty).
@DiscoKhan
Jo, pamiętam wypasione z dzisiejszego punktu widzenia pudełkowe wydania gier, które na Zachodzie często ograniczały się do płyty z grą i ulotki-instrukcji. :')
@DEAFCON_ONE swoją drogą w UE PlayStation Network jest niedostępny na Litwie, w Estonii i Łotwie xD
Nie wiem jakim cudem, zwłaszcza że w Bułgarii czy Rumunii jest.
@DEAFCON_ONE tak nie do końca, mieszkając w Niemczech mogę wykupić sobie Playera tylko w wersji International.
@cyberpunkowy_neuromantyk ale mnie stać nawet na cenę z USA i jestem w stanie zapłacić za dostęp np. do takiego DC Universe Infonite, ale wielkie korpo mi zabrania 😤
Sprostowanie:
Nie Steam, a Sony wycofało grę ze sprzedaży. Jako że sytuacja nie była jasna, mogłem napisać po prostu, że gra została wycofana ze sprzedaży, bez określenia przez kogo.
Ogólnie szkoda twórców bo to spoko ziemeczki bardzo lubię od czasów magicki ale Sony ich wyruchalo ostro zresztą oni sami narzekają że to nie jest cool i wspierają graczy
za taka frajerska akcje sony powinno zdechnac
@insp
Ano jo, wrzuciłem wpis o tym:
https://www.hejto.pl/wpis/helldivers-2-gracze-zwyciezyli-z-sony-drodzy-helldiversi-wazny-rozkaz-zostal-wyk?commentId=5a4968d6-78d3-4be9-9175-01416819867f
Zaloguj się aby komentować