Szybki rys: Zajmuję się tym od ponad 20 lat. Zaczynałem jako realizator dźwięku ale po pewnym czasie przebranżowiłem się na pracę z obrazem, ponieważ od zawsze jarałem się nagrywaniem i obróbką video, po za tym też hobbystycznie fotogafuje. Obecnie jestem realizatorem obrazu, montażystą i biegam czasem z kamerą. I okazjonalnie coś wyreżyseruje. Od razu nadmieniam, że nie odpowiem na pytanie, w której stacji pracuję, ponieważ pracuję dla wielu stacji, pomiotów i producentów. Mam wolny zawód i kto mi zapłaci ten korzysta z moich usług. A robię nie tylko TV, ale i pracowałem przy kilku filmach, zrobiłem kilka reklam, klipów, filmów promocyjnych i treści do sieci. Nie robię wesel xD
Zatem daję jednego pioruna za każde sensowne pytanie i słucham państwa (° ͜ʖ °)
#pracbaza #produkcjatv #ciekawostki
Czy zrobiles reklame ktorej sie w chuj wstydzisz? Czy zrobiles jakis teledysk reggae? Czy spizgana glowa pomaga przy twojej pracy?
@Cybulion Tak, zrobiłem taką reklamę i był to spot wyborczy xD Ale od razu Cię schłodzę, nie był spot ani PISu ani Konfy. Ta reklama po prostu była słaba.
Pracowałem przy jednym teledysku reggae, ale zajmowałem się tam dźwiękiem.
Kiedyś spizgana głowa mi pomagała być kreatywnym. Ale na tyle jestem już doświadczony, że obecnie wolę pracować na trzeźwo (° ͜ʖ °)
@Klamra dawaj tej teledysk mordo, moze byc na pw. Spotow wyborczych nie ogladam . :)
Bless!
@Cybulion potem Ci wyślę. Na razie nie nadążam z odpisywaniem (° ͜ʖ °)
Dobra @Klamra A DISKO POLO?
@Cybulion Nie zrobiłem żadnego, ale wszystko przede mną (° ͜ʖ °)
@Cybulion Mi się zdarza wstydzić wchuj reklam a ja je tylko czasem oglądam
Gx
@Man_of_Gx Ja też tak mam. Oglądasz coś tak żenującego, że wstydzisz się za tych ludzi których oglądasz (° ͜ʖ °)
@Klamra przy programach na żywo jak wygląda kwestia tego wypikiwania przekleństw. Ktoś stoi przy przycisku i czeka na 3 słowa do ojca prowadzącego?
A jak widzisz że coś się zaraz odjebie wizualnie możesz zmienić kamerę czy to musi reżyser nakazać?
@entropy_ Przy programach na żywo (i w ogóle przy nadawania sygnału na "antene" jest opóźnienie. Różne stacje mają różne opóźnienie. Najmniejsze jakie się spotkałem to 3 sekundy, ale ogólnie jest to między 8 a 10 sekund, ale podobno wspomiane przez Ciebie radio jak i tv rzeczonego pana ma opóźnienie 15 sekund. Przkleństwa na żywo nie da się wypikać, ale można delikwenta ściągnąć z wizji lub wyciszyć.
Jeśli widzę, że coś się może odjebać, lub się odjebało, to tak, ja decyduje o tym którą kamerę wpuszczam, bo mam podgląd wszystkich, Do tego mam komunikację z operatorami i mogę któremuś polecić zmienić kadr, kierunek itd. Zresztą operatorzy też widzą co się dzieje i też mogą sami decydować. Jedynie ten który jest na wizji nie może się szarpać, dopóki go nie ściągnę. A on wie, że jest na wizji w danym momencie, bo po pierwsze mu to mówię, a po drugiej ma na kamerze czerwoną lampkę, która nazywa się "Tally"
@Klamra jak są efekty świetlne zgrane z rytmem piosenki to jak są zorganizowane triggery? Ktoś klika, czy według automatu?
@maximilianan a to nie jest pytanie do świetlika dmx?
@maximilianan Oświetleniowiec na próbach programuje tzw. "scenę" na stole do światła i potem ją po prostu uruchamia. Oczywiście może to korygować w trakcie. Tyczy się to zarówno oprawy przy muzyce, jak i wszelkiej maści teleturniejach czy innych bajeranckich wydarzeniach. Wszystkie takie realizacje na żywo mają dzień wcześniej próby.
@slynny_skorpion nie wiem, ale może op zna odpowiedź
@Klamra cwane
@maximilianan jak coś kręcą takie rzeczy to patrz
@Felonious_Gru niezbyt mnie kręcą, ale zawsze byłem ciekaw
@maximilianan podobnie z nagłośnieniowcami. od kiedy pojawiły się sensowne miksery cyfrowe to już z górki. jeżdżą z pendrakami i tylko presety ładują
@slynny_skorpion o to cwaniaki. Ja zawsze sam musiałem ustawiać korekcję pod każdą salę
@maximilianan a tu masz najbardziej dokokszony kanał w tym temacie. Od kilkugodzinnych streamów jak się scenę (taką fizyczną co ludzie na niej stoją) projektuje na kompie, przez programowanie pokazów, przebitki z montażu zaprojektowanych scen po wideo pokazujące pracę w trakcie pokazu i efekty.
A koleś pracował dla naprawdę dużych imprez
Programowanie jest w zakładce "na żywo"
@slynny_skorpion Dokładnie tak jest. Mój ojciec tak robi, bo jest realizatorem muzycznym. Ale i tak zawsze musisz zrobić korektę pod pomieszczenie itd.
Jaki największy fuckup widziałeś lub znasz ze swojej branży xD
@entropy_ Widziałem dużo takich fuckupów, takie największe to sami znacie, bo to nie umknie raczej widzom, którzy często to nagrywają. Zresztą był taki program na Canal + "Łapu Capu" i oni tam wsadzali wpadki, z każdych stacji.
Taki który zapamiętałem dobrze w moim przypadku, to kiedyś przed transmisją na żywo z wozu satelitarnego, kiedy już nam odliczali wejście, chyba wtedy było 15 sekund do live, typ przechodzący obok naszego wozu wyciągnął nam wtyczkę z agregatu i całe auto zgasło xD.
@Klamra xDDD
Jest to typowa robota od 8 do 16 czy raczej luźne godziny pracy? Jak to wygląda finansowo?
@Glonojad Ja mam nienormowany czas pracy, muszę wykonać pewne czynności. Czasem to trwa krócej a czasem dłużej. Zależy co robię. Czasem też czekam, ale muszę być gotowy do pracy. Także bywa, że pracuję 3h w ciągu dnia, a bywa że pracuję 15h. Najwięcej czasu zajmują plany filmowe i duże produkcje TV takie jak np. X factor
Materiał wideo docinasz do skomponowanej muzyki, czy muzykę dokładasz (w sensie zlecenie dla kompozytora) do materiału wideo? Ile więcej trzeba zostawić jednego albo drugiego, żeby do siebie pasowało wg zamysłu reżysera?
@slynny_skorpion Przy zwykłym programie TV sam, lub z autorem wyszukuję muzykę i montaż dostosowuję do rytmu i klimatu, natomiast przy filmach robi się odwrotnie, muzyka jest dostosowywana do tego co dzieje się na ekranie i kompozytor komponuje do sceny. Potem z reżyserem i montażystą dostosowują jeszcze cięcia, żeby lepiej komponował się obrazek z dźwiękiem i muzyką. Stacje TV mają podpisane umowy z dostawcami muzyki takimi jak "Paris Music" albo "Universal Production Music" i inne. To takie biblioteki jak na yt, albo artlist.io tylko dużo większe.
@Klamra ok, rozumiem. masz może wiedzę, czy np. taki H. Zimmerman też dostosowywał utwory wykonywane przez orkiestrę do scen filmowych? ciężko mi to ogarnąć, ruszenie całej kompozycji, żeby się dokładnie wpisała w czas gotowej sceny filmowej, to jakiś kosmos...
@slynny_skorpion Dlatego jak utwór jest skomponowany, to potem robią korektę montażu, żeby zgadzały się np. cięcia w beat, lub jakiś akcent. Wiadomo, że muzyka ma też swoje rytmiczne prawa, więc, najpierw kompozytor robi szkic muzyczny, a potem się dostosowuje cięcia do muzyki.
@Klamra ile bierzesz za wideo z pierwszej komunii?
@Felonious_Gru Nie robię ani komunii, ani chrztów, ani wesel czy pogrzebów (° ͜ʖ °)
@Klamra pewnie nie umiesz ༼ ͡° ͜ʖ ͡° ༽
@Felonious_Gru Oczywiście, że nie umiem. Zrobiłem jedno wesele 22 lata temu i powiedziałem sobie, że nigdy więcej. I do dzisiaj się tego trzymam (° ͜ʖ °)
@Klamra i słusznie
@Klamra dużo fajniejsze rzeczy robisz, nId ma czego żałować
@Felonious_Gru a porno?
@boogie o to nie pytałem, ale podobno jak nie jesteś aktorem to nawet gruchy nie możesz walić. Kolega mówił
@boogie Mam kolegę, który robił porno jako operator, dwa razy. Generalnie na planie jest smród. Domyślasz się, dlaczego? (° ͜ʖ °)
@Klamra będę udawać, że nie xD
czy da się coś wynieść z roboty?
@SuperSzturmowiec Chodzi Ci o kradzież jakiegoś sprzętu?
@Klamra tak, o to mu chodzi xD
Ale na pewno masz jakieś nietypowe rzeczy z pracy, co się przy okazji przykleiły xD
@Klamra pożyczenie na wieczne oddanie
@entropy_ można coś odkupić, jak już wychodzi z użytku, albo wziąć sobie za uzgodnieniem i sobie naprawić.
@Klamra co przynosi ci największą satysfakcję w pracy?
Jakie programy lubisz najbardziej realizować?
@CzosnkowySmok Ta praca daje ogólnie sporo satysfakcji, ale jest też okraszona dużą dozą stresu, zwłaszcza przy dużych realizacjach na żywo, lub gonieniem terminów. Najbardziej lubię robić na żywo i montować programy turystyczne. Sam lubię podróżować i nie przepuszczam raczej okazji, kiedy mogę gdzieś wyjechać z ekipą.
@Klamra zazdroszczę pracy...
Fajne ama
@Klamra jakbym hipotetycznie chciał zacząć podobna pracę jak Ty, wiadomo, że małymi kroczkami od samego dołu, to czy trzeba mieć jakieś kursy / szkole, czy można się usiąść i nauczyć samemu pewnych rzeczy i słać CV? Czy to i tak o dupę rozbić i liczy się doświadczenie? Jak wobec tego można je zdobyć, jednym słowem od czego zacząć?
Zlecenia łapiesz z polecenia czy masz jakieś inne sposoby?
Duża jest konkurencją w tym co robisz?
Sprzęt masz swój do takich rzeczy?
Edit: brzmi jakbym chciał zacząć pracę, ale nie będę zmieniał branży
@szymek Obecnie na rynku jest ogromna konkurencja, bo sprzęt dla konsumentów ma dobrą jakość i teoretycznie można wystartować bez dużego kapitału. Jeśli chcesz zacząć być operatorem, nie musisz kupować kamery za 100tys, tylko aparat za 10. Jeśli nie jesteś po "operatorce" na wydziale radia i telewizji, to po prostu zaczynasz robić dla siebie i inwestować w siebie, żeby mieć jakieś portfolio. Ale jak przyjdziesz z ulicy gdzieś, to musisz mieć co pokazać. Ja nie łapię już zleceń, bo mnie ludzie znają i wiedzą co robię. Sami przychodzą. Ale dawniej, to tu kogoś się poznało, tam Cię ktoś polecił i rozwijała się siatka kontaktów. Jednak nie będę ukrywał, że znajomości się przydają. To jest dosyć hermetyczne środowisko.
@Klamra co Tobie lub ekipie, z którą pracowałeś udało się najdroższego zepsuć?
@Moonshine90 Jeden operator przy mnie nie zafixował kamery na statywie (nie zablokował przechyłu góa-dół) i kamera obaliła się na dół i złamał obiektyw za 20tys. Ale ja nie przypominam sobie, żebym zniszczył coś bardzo drogiego. Oczywiście sprzęt się zużywa, nie liczysz w ogóle takich rzeczy jak pourywane kable, wtyczki, a drogie rzeczy jak kamery, obiektywy, krany itd, są ubezpieczone.
@Klamra przychodzą do ciebie "gwiazdy" i dają ci wytyczne jaki profil ma być na ujęciu?
Może jakieś najgłupsze prośby od kogoś ci się przypominają?
@CzosnkowySmok Tak, są takie "gwiazdy" które mają swoje fanaberie. Nie ten profil, nie za duże zbliżenie, nie w tym miejscu, nie przy ludziach itd. Potem przy nagraniu lub realizacji wisi nad Tobą menago takiego i Ci się cały czas gapi przez ramię, kontrolując czy typ lub typiara wygląda korzystnie.
@Klamra nawiązując do odpowiedzi dla @szymek
Musicie mieć w tej branży swój sprzęt? XD
Kamerzysta swoją kamerę przynosi, dźwiękowiec mikrofony itp? xD
@entropy_ Jeśli przychodzisz do TV, to stacja ma sprzęt. Tak samo jeśli przychodzisz pracować do jakiegoś dużego producenta zewnętrznego. Ale każdy operator, czy dźwiękowiec ma swoje graty, bo jest dużo zleceń gdzie wynajmują Cię z własnym sprzętem. Mi np. zostały graty dźwiękowe, bo robię czasami dźwięk jeszcze, po za tym opłacam sobie subskrybcję Adobe, bo sporo montuję w domu, mimo, że w pracy mam normalnie zapewniony komputer z edytorem video.
@Klamra montujesz w premiere?
@boogie Tak, poruszam się w Premiere Pro, Final Cut, Da Vinci Resolve i teraz poznaję Avid Media Composer.
@entropy_ Aha niestety ale muszę... (° ͜ʖ °) Operator kamery. Nie kamerzysta. Jakbyś takiemu powiedział kamerzysta, to się odpali i Ci powie, że kamerzysta to jest na weselu (° ͜ʖ °)
@Klamra taka angedota apropo słownictwa. Ja jestem w branży obróbki skrawaniem. Jak musisz coś gdzieś wywiercić to co zrobisz technologicznie nazywa się to "otworem" a potocznie "dziurą".
No i sprawa z tym słownictwem wygląda tak, że jak z "młodym" po studiach/technikum/zawodówce rozmawiasz i on użyje słowa "dziura" to go jebiesz że dziura to jest w moście/dupie a my robimy otwory.
Jak rozmawiam z ludźmi którzy robią w tym zawodzie tyle co ja w ogóle żyję to robimy dziury xD
Od pewnego momentu nikt już nie daje jebania o to xDDD
Zawołam @paulusll czy u ciebie też tak jest xD
@entropy_ no klasyka :D już w szkole Cię o to jebali :p że nie dziura a otwór :p
@cebulaZrosolu w pewnym momencie, jak przychodzi Twoja kolej na jebanie to mówisz co chcesz xDDD
@entropy_ O to to to. podobny klimat (° ͜ʖ °) tak samo błędne jest określenie "akustyk" na realizatora dźwięku. Akustyk jest wysoko wykształconym inżynierem dźwięku który potrafi zaprojektować studio i zna na wylot fizykę dźwięku, na poziomie matematycznym.
@entropy_ wiem :)
@Klamra jesli chodzi o soft który wymieniłeś to jakbyś je w skrócie opisał? wady/zalety?
@m_balazy Final Cut jest praktycznie już martwy. Premiere Pro jest prosty i przejrzysty, ale potrafi się crashować w nieodpowiednim momencie. Da Vinci w podstawowej wersji jest darmowy i da się w tej wersji zrobić naprawdę konkretne rzeczy. Avid to inna filozofia poruszania się po aplikacji, dlatego go dopiero poznaję. Ale jest cholernie drogi, jednak na tym edytorze robią największe stacje i całe Hollywood.
@Klamra oo to ciekawe, możesz rozwinąć dlaczego final cut martwy? kupiłem lata temu w app storze i może kiedyś wrócę do niego.
@m_balazy Być może źle sprecyzowałem. Oczywiście miałem na myśli Final Cut Studio Pro. Oczywiście aplikacja istnieje jako Final Cut X ale została mocno uproszczona i profesjonaliści przestali jej używać, choć oczywiście na pewno znajdą się osoby, które nadal w tym robią. Tak samo jak są osoby, które pracują w Pinncle Studio albo Sony Vegas. Obecnie, jeśli chodzi o platformę apple, Avid jest wybierany najczęściej. No chyba, że znów technologia mnie wyprzedziła i czegoś nie wiem. Natomiast wiem, że najlepsi edytorzy/montażyści pracują na Avid Media Composer i jest to obecnie top of the top.
Co się dzieje podczas programów na żywo, gdy w TV jest reklama? Np. podczas kabaretów?
Program jest transmitowany dalej czy przerwa w repertuarze i wszyscy czekają?
@Soadfan Kiedy startują reklamy, na scenę wchodzi prowadzący, albo jakiś moderator i sucharami zabawia publiczność. Czasami wprost mówią, że teraz chwilę popierdolimy, bo reklamy lecą (° ͜ʖ °)
@Klamra jeśli masz podglad na wszystkie kamery, to wszystkie rejestrują czy tylko ta, która jest online?
@Soadfan Może być i tak i tak. Aczkolwiek kamery studyjne nie mają własnego zapisu, ale camkordery i kamery broadcastowe tak. Więc jest możliwość zapisu osobno na każdej. Tak np. robi się na koncertach. Dodatkowo oczywiście zapisuje się tak zwana suma video. To samo jest z dźwiękiem. Zapisywana jest suma i osobno każda ścieżka.
Masz zrealizować jakieś nagranie. Ile ludzi potrzeba.
(nie wiem czy pytanie ma sens)
Program kulinarny:
Program turystyczny:
Koncert w studio:
Koncert w klubie:
Koncert na stadionie:
Jakaś uwaga czy coś takiego:
Program dla promocji miasta:
Spot wyborczy:
@CzosnkowySmok To zależy jak ma to być "rozbuchane" Np. Makłowicza ekipa, to są 4 osoby razem z nim. Operator, dzwiękowiec i producent w postaci żony Roberta. A ja np. robiłem też kulinarny program wyjazdowy, to operatorów było dwóch i sami ogarnialiśmy światło. Ale prawilnie, powinny być dwie kamery, dźwięk, światło, make up, reżyser, producent i kierownik produkcji. Przy koncertach jest inna historia. tam są dziesiątki ludzi i każdy ma swoją działkę. Operatorzy, dźwiękowcy, kierownicy planu i produkcji, dyżurni planu, catering, kierownik sceny, ktoś odpowiedzialny za artystów, kolesie od kabli, od agregatów (jeśli jest taka potrzeba) to jest wtedy sporo ludzi. I wtedy nie ma jednego oświetleniowca który stawia 4 lampy, tylko jest cała ekipa świetlików. I tak samo jest z każdym innym pionem produkcyjnym. Podobnie jest przy filmach. A spoty promocyjne lub wyborcze, to też raczej skromne ekipy. Tam nie ma za dużo pieniędzy, żeby sobie pozwolić na takie rozbuchane produkcje. Widziałem spoty miast, które zrobił jeden człowiek. Ten spot, który wspomniałem na początku, zrobiliśmy w 3 osoby.
@Klamra sam TV nie oglądam tak naprawdę to się w sumie tutaj zapytam:
Czy w związku z popularnością TikToka, shortów na YT itp. zaczyna się robić więcej szybszych cięć w obrazie? Czy w ogóle w oglądalności TV widać większy spadek wśród młodszych pokoleń i jeżeli tak to czy próbuje się jakoś adoptować do tego czy raczej nie za bardzo?
@DiscoKhan Tak, stacje próbują dostosować się do mody internetowej, ale nie zawsze im to wychodzi. To co kiedyś było błędem, dziś stosuje się nawet w tv lub filmie. Np. "jump cut" w montażu. Czyli cięcia kadr w kadr. Oczywiście ta technika jest znana od dawna, jako wyraz artystyczny w filmie, ale tacy youtuberzy stosują to, bo mają jedną kamerę i nie mają możliwości zmiany kadru w locie. Ale w szkole by Ci powiedzieli, że to błąd montażowy.
Jest oczywiście zauważalny odpływ młodszych pokoleń od tv. Ja sam nie mam TV w domu od 14 lat. Dlatego stacje mają swoje platformy VOD i tam wrzucają treści. Osobiście uważam, że jeśli telewizja nie zrewolucjonizuje dostarczania treści na życzenie, to taka tradycyjna telewizja zniknie. Stacje po prostu staną się wielkimi portalami z treściami video. W eterze nie będzie nic.
na jakich kablach działasz? a dokładnie to system przewodów (np. hybryda) czy może każdy osobno. czy może już jakiś bezprzewodowy system. jakieś konkretne marki kabli (pooglądałbym na stronie producentów)?
pisałeś, że się zużywają - co wpływa na zużycie najbardziej? wpinki/wypinki? czy np. najechanie wozem transmisyjnym, bo zabrakło najazdu
@slynny_skorpion Nie zwracam zbytnio uwagi jaki kabel trzymam w ręce. Chyba najpopularniejsze są beldeny i neutriki. Tak samo z wtyczkami. Kable są różniste, od sygnałowych zwykłych drutów na bęckach, poprzez dźwiękowe XLR, światłowody, skrętki aż oczywiście po systemy bezprzewodowe.
@Klamra A ty to tak specjalnie taką godzinę wybrałeś? Ja dużo pytań zadałem na #hejtopiwo i na większość uzyskałem satysfakcjonują odpowiedź
@Klamra przez 20 lat w branży co się zmieniło najbardziej?
Jakie zmiany na plus, jakie na minus?
@entropy_ Na plus: Większa dostępność do sprzętu, większa konkurencja sprawiła, że ceny spadły. LEDy w światłach usprawniły pracę, bo lampy są po prostu lżejsze i mniej się grzeją. W takim studio, gdzie było np. 40 żarowych lamp, bywało gorąco jak w piekle, a przy nagraniu klimę się wyłącza, albo ustawia na minimum wentylatory, bo szumi i mikrofony to zbierają. Oczywiście szybsze komputery, co przyśpieszyło montaż, technologa 4K i w górę, bo można korygować nawet kadrowanie już na etapie montażu. No i systemy bezprzewodowe, gdzie wyeliminowaliśmy sporo makaronu w postaci kabli.
Na minus: Niestety telewizja stała się rozrywką tanią, przaśną i tandetną. Dzisiejsze treści to w 80% to patologia. Ramówki wypełnione po brzegi produkcjami takimi jak paradokumentalne seriale, albo kontrowersyjnymi show w stylu Damy i Wieśniaczki. Muzyki nie ma ambitnej, jedynie można czasem oglądnąć jakiś klasyczny film, lub sport, bo ten jednak nadal ma sens w TV. Bardziej wartościowe programy spadły, Janusz przy grillu nie oglądnie programu o zdrowiu lub wysokiej kulturze w której mówią o wydarzeniach z teatrów lub wernisaży malarskich.
@Klamra
> Janusz przy grillu nie oglądnie programu o zdrowiu lub wysokiej kulturze w której mówią o wydarzeniach z teatrów lub wernisaży malarskich.
Zawsze mam problem z takim stwierdzeniem, bo czy kiedyś ludzie byli aż tak bardzo inni? Czy telewizja równa w dół, do poziomu tzw. Janusza czy może celowo ogłupia się odbiorcę? Nie wiem ale chętnie poznam Twoją opinię na ten temat.
Dzięki za AMA.
@Lubiepatrzec Kiedyś myślałem, że TV kreuje mode i nastroję i z takim nastawieniem przyszedłem pracować. Jednak zderzyłem się z rzeczywistością i TV dostosowuje się po prostu do widza. Bo nie wmusisz mu nic ambitnego, jeśli on tego ie chce. Po prostu Cię wyłączy i pójdzie gdzie indziej. Zauważ np, jaką łątkę miał Polsat długo, kiedy tam leciało Disco Relax. To była wieśniacka telewizja, długo walczyła o pozbycie się tej łatki. A taki TVN to było coś, ho ho ho, telewizja wyższych sfer, ful profeska, na najwyższym poziomie. A teraz? Wszystkie stacje robią telewizyjne disco polo. TVP jako nadawca publiczny ma do wykonania pewną misję, ale i tak te misyjne treści są upychane w martwych porach, kiedy nikt tv nie ogląda.
Zdarzają się w użyciu przerobione stare obiektywy (np. od Iron Glass, jak w Batmanie, czy Diunie), czy to raczej fanaberia?
@Konto_serwisowe To jest fanaberia
@Klamra przy jakich większych programach czy "sławach" pracowałeś?
@bojowonastawionaowca Co to za głupie pytanie?! A kto niby robił zdjęcie na #hejtopiwo ?
@bojowonastawionaowca Jeśli chodzi o takie duże produkcje, to pracowałem przy "X factor" i przy "Mam Talent"
Zrobiłem też kilka filmów, ale nie są to jakieś duże superprodukcje. Jednak pracowałem z kilkoma znanymi twarzami. Tak jak na szybko miałbym sobie przypomnieć, to Olga Bołądź, Krzysiek Ibisz, Jan Holoubek, Emilian Kamiński, Bożena Dykiel, Arek Jakubik (super gość!) A wywiadów ze znanymi osobami przy których byłem, to nawet nie przypomnę sobie. Byłem też przy wywiadzie z śp. Lechem Kaczyńskim.
@paulusll na hejto to wiadomo, że same sławy, ale pytałem o pracę, nie o przyjemności
@Klamra jako dźwiękowiec... Jak sobie radzisz z mlaskaniem w takich wywiadach?
@CzosnkowySmok za pomocą różnyh filtrów. Od bramek, które „zamykają” mikrofon, kiedy ktoś nie mówi, aż equalizację i różnego rodzaju deesery lub filtry górno i dolno przepustowe. Jednak nie da się tego wyeliminować w 100% jeśli ktoś to robi bardzo głośno.
Jak czasami robisz jeszcze dźwięk, to jaka to jest działka? Lokalne zespoły muzyczne, światowe.,
lektorzy książek, dubbing?
Czy wszystkie twoje prace związane z dźwiękiem są powiązane sztywno z hajsem, czy może jest to działka, w której z pieniądzem wygrywa zbieżność z Twoim gustem?
@Pajra Jeśli robię dźwięk, to przy produkcjach telewizyjnych. Czasem prywatnie robię też przy grach. Nagrywam voice overy, albo udźwiękawiam trailery. Robię to nadal, bo od tego zaczynałem i lubię pracę z dźwiękiem. Zwłaszcza kreację. Zostało mi to, bo jestem muzykiem z wykształcenia. Po prostu dorabiam nadal tym dźwiękiem.
@Klamra jaki instrument na dyplomie/świadectwie?
@slynny_skorpion fortepian. Ale grałem też długo na Basie.
@Klamra w sumie nie pytałem na hejtopiwo o jedno - zajmujesz się obróbką wideo, a robiłeś może jakieś efekty specjalne do programów i filmów? Wybuchy, ognie itp.?
Oraz miałeś jakiś wymagający projekt wymagający sporo nadgodzin, pracy albo czegoś co nie znałeś i musiałeś się dokuczać?
Jak mniemam ogólnie atmosfera w pracy chyba fajna i lubisz to co robisz, że tyle lat się tym zajmujesz. Jeśli tak to życzę Ci drugie tyle
@Atexor Nie robię FX, od tego są konkretni ludzie. Ja tego nie potrafię robić, choć myślę, żeby się podszkolić, ale do takiego oprogramowania, trzeba potężny komputer. Jednak potrafię obsługiwać wirtualne studio.
Co chwilę muszę się czegoś uczyć, bo technologia czasem mnie wyprzedza. Dlatego tak, miałem takie zlecenia, że musiałem się douczyć czegoś.
Dzięki (° ͜ʖ °)
@Klamra e to supcio. Ja takie coś właśnie najbardziej lubię - nie musisz się psychicznie wymęczać nad nie wiadomo czym i nie ma pogoni jak w IT, ale nie stoisz w miejscu i powolutku, ale jednak się rozwijasz robiąc co się lubi
Trzymam kciuki - obyś kiedyś był w napisach końcowych nowego Terminatora czy coś
No to jak można jeszcze zadać - jak zaczynałeś 20 lat temu to pracowaliście jeszcze na taśmach analogowych? W sensie montaż liniowy z Bety albo coś w tym stylu?
No i jeszcze jedna rzecz co mnie interesuje kontekście rekonstrukcji cyfrowej materiałów - jakkolwiek z materiałów światłoczułych da się uzyskać nawet 4K czy 8K przy dobrych skanerach zastanawia mnie czy będzie kiedyś możliwość coś zrekonsturować z taśm magnetowidowych? Telewizje regularnie przegrywają to na dyski czy tak sobie leży w archiwum?
A, i czy realizatorom płacą tantiemy za powtórki wydarzeń czy to tylko wykonawcom i aktorom?
@MarianoaItaliano Nie, ja już montowałem cyfrowo, jednak kamery zapisywały jeszcze na Betach lub taśmach DV. Potem to było zgrywane do kompa i już montaż odbywał się cyfrowo. Ja nie miałem okazji montować nożyczkami i taśmą (° ͜ʖ °)
Surówki zwykłych cyklicznych programów się kasuje. Archiwizuje się tylko gotowe odcinki. Dziś na dyskach oczywiście. Jednak większe produkcje jak i filmy lub seriale mają zachowane wszystko. Na każdym etapie.
Taśma filmowa 35mm ma rozdzielczość 6K, ale taśma VHS to zapis magnetyczny, nie światłoczuły. Przy skanie musiałbyś robić upscaling, dlatego tego się nie praktykuje. Aczkolwiek, w dobie AI wydaje mi się, że to kwestia czasu jak zaczniemy "naprawiać" materiały z zapisu magnetycznego.
To zależy jak masz skonstruowaną umowę, ale w TV oddajesz prawa autorskie na rzecz stacji. Natomiast przy filmie, jako np. DOP czyli director of photography zachowujesz prawa. Wszystkie piony autorskie i kreatywne raczej zachowują prawa, choć tak jak wspomniałem, to zależy od konkretnej produkcji i umowy.
jak oceniasz darmowe oprogramowanie do montazu, kdenlive, olive ?
@DEATH_INTJ Nie znam tych programów. Środowisko Linux jest mi całkowicie obce. Ale na szybko zerknąłem sobie na screeny i kdenlive wygląda całkiem przyzwoicie. Pytanie tylko jak się zachowuje przy "obciążeniu" wieloma ścieżkami video i audio i jak jest przyjazny dla użytkownika.
@Klamra ile zarabiasz? :)
@cebulaZrosolu Co miesiąc inna kwotę. Wszystko zależy ile się naprodukuję. Wbrew pozorom nie zarabiam kokosów. Ale konkretnych sum nie zdradzę. Jednak nie mam co narzekać. Myślę, że żyję na podobnym poziomie jak większość z nas tutaj (° ͜ʖ °)
@Klamra nie pierd*lą Ci się te wszystkie guziki? Pytam, bo mój brat hobbystycznie jest djem i zawsze podziwiałem, że wie co dane pokrętło zrobi.
@HeavyNuts jak to robisz x lat, to po prostu znasz te guziki na pamięć. To jest jak klawiszologia w grze video. Musisz się tego nauczyć (° ͜ʖ °)
@Klamra kiedy rzucisz palenie? Szkodzi Ci.
@GrindFaterAnona musiałbym zastąpić nikotynę czymś innym ( ͡~ ͜ʖ ͡°)
1) Czy masz rady dla ludzi którzy tak jak Ty niegdyś są zajawieni obrazem i chcieliby się pobawić nagrywaniem i montażem?
Odkładałem to lata, a od lat chciałem nagrywać i stać za kamerą. W końcu zaczynam coś tworzyć, ale... Kurde, nie spodziewałem się, że będę mieć w sobie jakiś wstyd i głupio mi przy ludziach cokolwiek nagrywać, nie wiem o co chodzi xD
Jedna którą usłyszałem i którą mi się sprawdza to "nagraj zawsze minimum 8 sekundowe ujęcie, nigdy mniej"
A druga rzecz którą dopiero teraz zauważyłem - o wiele łatwiej na początku nagrywa mi się... W kwadracie. Jakoś o wiele łatwiej "widzę " czy dany kadr podoba mi się czy jednak nie, ale to pewnie kwestia niewyćwiczonego oka.
Kurde mam dużo pytan jednak, jak coś olej xD
2) Czy jest coś w montażu krótkiej formy która Cię irytuje? Jakaś moda ostatnich lat która działa na nerwy?
3) Czy często korzysta się z nagrań z telefonów w "poważnych" produkcjach, czy praktycznie nigdy? Widziałem kilka dokumentów nagrywanych w części telefonami i czasami ciężko mi było odróżnić co jest czym nagrane.
4) Czy masz sposób na katalogowanie plików? Mam problem gdy nagrywam z kilku źródeł+ dźwięk, zawsze się gubię w plikach i nie mogę w nich odnaleźć, może masz jakiś sposób? Tak, zacząłem na początku każdego ujęcia robić "klapsy" z tytułemi wersją, już teraz rozumiem jak bardzo to ułatwia sprawę :D
5) Gdybyś miał wybrać jeden relatywnie uniwersalny sprzęt foto/video pod siebie - co by to było? :>
@Krzakowiec sporo pytań. Ale z chęcią odpowiem jutro, bo wyłączyłem już kompa się kładę. Także jutro Ci odpowiem (° ͜ʖ °)
@Klamra Mam tylko jedno pytanie. Masz swoją opinię, na temat dźwięku w polskich filmach? W domyśle, czemu jest tak źle.
@Krzakowiec uwierz mi, stanie za kamerą jest i tak lepsze niż przed obiektywem(° ͜ʖ °)
Tak. Robi się dłuższe ujęcia na zakładkę. Ja osobiście robię 10 sekund. Oczywiście mówimy o ujęciu statycznym. Wszelkie szwenki, panoramy, jazdy itd. Dostosowuję do tempa materiału.
Ad2. Może nie tyle w montażu co w ogole w filmowaniu, nie podobają mi się zoomy. Jak w starych filmach, szczgólnie widoczne w polskich serialach z poprzedniego wieku i starych, tanich filmach kung-fu. Co potem wykorzystywał Tarantino np. W Kill Bill. Wynikalolo to z oszczędności, ale nie będę się rozpisywał teraz, na czym ta oszczędność polega. Może innym razem. Są starzy operatorzy którzy uparcie nadal stosują tą technikę, ale mi ona kojarzy się z poprzednią epoką telewizyjną.
Ad3 oczywiście, że się korzysta z nagrań z telefonów. Powody są różne. W newsach, czasem ktoś przyśle film nagrany telefonem i nie ma innego źródla. Czasem telefon stosuję się wręcz do całej produkcji filmowej, jak styl i wyraz środku artystycznego. Powodów jest wiele i nikt się tego już nie boji. Jedynie co mnie osobiście irytuje, to nagrywamie w pionie. Wsadzając to do tv, musisz stosować kaszetę po bokach, albo rozmywać zduplikowany materiał.
Ad4 ja osobiście karaloguje źródłami obrazka i dźwięku. Czyli katalog np. „Trip po beskidzie” a w środku katalogi: cam1, cam2, audio, dron itd. Jeszcze oczywiście tam jest plik projektu i inne dodatkowe z jakąś grafiką itp. Jeden projekt w całości jest w jednym katalogu.
Ad5 nie ma takiego sprzętu, bo technologia za szybko zapierdala. Jednak jeśli ktoś chce robić rzeczy dla siebie ale i chwytać mniejsze zlecenia, to po prostu jakiś dobry bezlusterkowiec z wymienną optyką. Po jednej stronie bieguna możesz sobie kupić używkę jakiegoś Lumixa (sam posiadam G7, ale kupiłem go dawno temu jako nówkę i używam go tylko dla swojego yt) I tak możesz zacząć, albo kupić Sony A7s i porządne szkła. Ale to już zaczyna się robić drogie. Po za tym aparat/kamera to początek. Zapewne dobrze wiesz ile kosztuję porządny statyw, gimbal itd.
@em-te mam swoją opinię na ten temat i wcale nie uważam, żeby dźwięk w polskim filmie jest zły. Był zły kiedyś. Ale obecnie jest na takim samym poziomie co produkcje z całego świata. Twoj odbiór jest spowodowany wieloma czynnikami. Musiałbym się teraz bardzo rozpisywać na ten temat, więc mogę zrobić osobny artykuł na ten temat, bo wiem jaka jest opinia widzów. Mogę spróbować to wytłumaczyć (° ͜ʖ °)
@Klamra tak, poproszę
@Klamra Kurde, dzięki za odpowiedź :)
Sprzętowo ja zawsze za bardzo szaleję, więc postanowiłem sam przed sobą, że nie kupuję w tym roku żadnego sprzętu i nagrywam tym co mam. Telefon + sony a5100 + dwa stare szkła i kit. Kupiłem też pierścienie pośrednie z czystej ciekawości i zdziwiłem się, że w sumie to można to naprawdę w jakiś sposób wykorzystać i wygląda naprawdę ładnie.
A przed obiektywem? Tydzień nagrywam sam siebie i najchętniej jebnąłbym tym wszystkim, szczególnie, że nie spodziewałem się że aż tak bardzo nie będę sobą, ale mam jeszcze tylko miesiąc "swobody" na działalności, więc chcę to wykorzystać.
I stary - naprawdę zajebiste AMA, jestem pełen podziwu, ile wszystkim poodpisywałeś, że rozpisywałeś się i widać że pisałeś szczerze co doceniam.
Wszystkiego co dobre i jak najlepszych realizacji swoich pomysłów i filmowych marzeń!
@Krzakowiec A5100 jest fajny, ale nagrywa najwyżej w 1440p, a dzisiaj jednak już wszyscy napierają w 4K, nawet jeśli finalnie wypuszczają w full HD. Po prostu więcej możesz zrobić z obrazkiem.
A przed obiektywem? Stary, ja całe życie próbuję i nadal jestem niepełnosprawny przed obiektywem. Poniżej wrzucam Ci link do mojego filmu na kanale yt w którym pierwszy raz mówię do kamery i był to dla mnie nadal nadludzki wysiłek, a kanał mam bardzo długo. Czuję się po prostu jak debil, nie mógłbym być prezenterem no i nadal nie pokazuje gęby.
Dzięki za docenienie
@Klamra NO I MAM W KOŃCU PRZY CZYM PROKRASTYNOWAĆ : DD
Dzięki! :)
>pracuję dla wielu stacji, pomiotów i producentów.
o ty śmieszku jeden nicponiu (⌒ ͜ʖ⌒)
@VonTrupka za szybko pisałem. Jak to czytam wszystko teraz, to mam w ciul błędów i literówek (° ͜ʖ °)
@Klamra banda spod szyldu kafeterii tylko czyha na takie potyłki (ง •̀ᴗ•́)ง ( ͡~ ͜ʖ ͡°)
@VonTrupka Paliwoda alert ¯\_(ツ)_/¯
Z takich mniej lub bardziej znanych osób (aktorów czy polityków), to zdarzyło się, że publicznie wydawał się ogarnięty, a przy współpracy okazał jakimś toksykiem, chamem, z którym wolał byś nie współpracować więcej?
Oczywiście bez nazwisk i szczegółów :p
@smierdakow bez nazwisk to bez sensu (° ͜ʖ °) generalnie aktorzy czy prezenterzy tv w kontakcie z ekipami technicznymi są spoko. Reżyserzy są albo artystycznymi odklejeńcami, albo tytanami pracy, którzyby mogli pracować dobę bez jedzenia i sikania. A politycy do buce z kilkoma wyjątkami. Mogę powiedzieć tylko, że Arek Jakubik, to jest zajebisty typ i świetnie się z nim pracuje a z polityków Jerzy Buzek to swój chłop, który z każdym się przywita i poda rękę, nie ważne czy to dyrektor stacji czy pani sprzątaczka.
@Klamra grałem na planie z Jakubikiem i jeszcze kilkoma z "wrocławskiej ekipy" Niestety film nie ukończony nigdy z braku kasy. Stare dzieje.
@Klamra Czy hobbistycznie obrabiasz jakieś swoje realizacje, zamiast rutynowej pracy i czy mógłbyś podesłać linka do swojego kanału?
@976497 Tak, hobbystycznie mam dwa kanały na YT. Jeden z podróżami w których łążę też po urbexach i drugi muzyczny.
Tylko nie spodziewaj się tam fajerwerków, bo to są kanały utrzymane w duchu yt, czyli robione są w pojedynkę, na tanim sprzęcie. Po za tym ja nie mam widzów, ponieważ robię to hobbystycznie i wrzucam jakieś pierdoły raz na rok. Ale jeśli jesteś ciekawy, to poniżej jeden link z mojej poprzedniej wyprawy motocyklowej, a drugi z seta muzycznego, zrobiony live na green screenie (tak, jestem pojebany i mam greenscreen w domu (° ͜ʖ °)
https://www.youtube.com/watch?v=PUUHmL2dCcg&t=1s
@Klamra bardzo dobre ama, jedne z ciekawszych jakie czytałem
co sadzisz o nagrywaniu w pionie. czy jestesmy skazani na przyszlosc gdzie kino i telewizja bedzie mialo pionowe ekrany?
@DEATH_INTJ Osobiście tego nie znoszę. Jestem w tej kwestii old school'owcem. Może wynika to z tego, że nie mam żadnych społecznościówek, oprócz hejto i yt. Nie przeglądam tik toka, isnta ani FB. Na dodatek, uważam, że przy nagrywaniu w pionie, tracisz dużo obrazka. Zamiast mieć szeroki obraz, który pokazuje scenę na boki, gdzie można dostrzec różne szczegóły, to w pionie widzisz ponad postacią albo niebo, albo po prostu jest za dużo "powietrza" ponad głową, czyli nie ma nic. Ja mam takiego jobla na tym punkcie, że nawet nie przepadam za fotografiami w pionie, jeśli nie są uzasadnione. Ale to oczywiście może być mój odchył (° ͜ʖ °)
@Klamra ja tego nienawidze bo mam taka wade genetyczna, ze oczy mi wyrosly poziomo
Zaloguj się aby komentować