@Krzakowiec uwierz mi, stanie za kamerą jest i tak lepsze niż przed obiektywem(° ͜ʖ °)
Tak. Robi się dłuższe ujęcia na zakładkę. Ja osobiście robię 10 sekund. Oczywiście mówimy o ujęciu statycznym. Wszelkie szwenki, panoramy, jazdy itd. Dostosowuję do tempa materiału.
Ad2. Może nie tyle w montażu co w ogole w filmowaniu, nie podobają mi się zoomy. Jak w starych filmach, szczgólnie widoczne w polskich serialach z poprzedniego wieku i starych, tanich filmach kung-fu. Co potem wykorzystywał Tarantino np. W Kill Bill. Wynikalolo to z oszczędności, ale nie będę się rozpisywał teraz, na czym ta oszczędność polega. Może innym razem. Są starzy operatorzy którzy uparcie nadal stosują tą technikę, ale mi ona kojarzy się z poprzednią epoką telewizyjną.
Ad3 oczywiście, że się korzysta z nagrań z telefonów. Powody są różne. W newsach, czasem ktoś przyśle film nagrany telefonem i nie ma innego źródla. Czasem telefon stosuję się wręcz do całej produkcji filmowej, jak styl i wyraz środku artystycznego. Powodów jest wiele i nikt się tego już nie boji. Jedynie co mnie osobiście irytuje, to nagrywamie w pionie. Wsadzając to do tv, musisz stosować kaszetę po bokach, albo rozmywać zduplikowany materiał.
Ad4 ja osobiście karaloguje źródłami obrazka i dźwięku. Czyli katalog np. „Trip po beskidzie” a w środku katalogi: cam1, cam2, audio, dron itd. Jeszcze oczywiście tam jest plik projektu i inne dodatkowe z jakąś grafiką itp. Jeden projekt w całości jest w jednym katalogu.
Ad5 nie ma takiego sprzętu, bo technologia za szybko zapierdala. Jednak jeśli ktoś chce robić rzeczy dla siebie ale i chwytać mniejsze zlecenia, to po prostu jakiś dobry bezlusterkowiec z wymienną optyką. Po jednej stronie bieguna możesz sobie kupić używkę jakiegoś Lumixa (sam posiadam G7, ale kupiłem go dawno temu jako nówkę i używam go tylko dla swojego yt) I tak możesz zacząć, albo kupić Sony A7s i porządne szkła. Ale to już zaczyna się robić drogie. Po za tym aparat/kamera to początek. Zapewne dobrze wiesz ile kosztuję porządny statyw, gimbal itd.