Tusk zapowiada "megalopolis" - kontynuację projektu CPK (° ͜ʖ °)

https://wydarzenia.interia.pl/kraj/news-donald-tusk-podjal-decyzje-znamy-dalsze-losy-cpk,nId,7598463

Donald Tusk zapowiedział kontynuowanie projektu CPK, określając go mianem "trójskoku w przyszłość". - Polska stanie się jednym wielkim megalopolis (...). W 100 minut będziemy mogli dojechać z Warszawy do np. Gdańska, Krakowa i Katowic - zapowiedział szef rządu. Lider PO zapewnił także o wspieraniu rozwoju regionalnych portów lotniczych, w tym Modlina.

- Ten projekt będzie "trójskokiem" w nowoczesność i w odpowiednią dla wyzwań XXI wieku strukturę państwa polskiego - zapowiedział Prezes Rady Ministrów.

#wiadomoscipolska #polska #kolej #cpk #gospodarka #polityka

Czy projekt megalopolis i podróż z Gdańska do Warszawy w 100 min. jest realne?

492 Głosów
zuchtomek

@cyber_biker

Skopiuje to co pod innym postem wrzuciłem bo akurat tę trasę trochę zjeździłem


Warszawa-Gdańsk 100 minut xD


Obecnie pendolino robi tą trasę w 145 minut bodajże, a jest to magistrala 'świeżo' po modernizacji (z okazji Euro 2012, ale prace jeszcze kilka lat trwały - nie tyle na samym torowisku co również na peronach)


Dopiero w 2020 roku podniesiono na niej prędkość do 200km/h co jest maksymalną prędkością dla pociągów w Polsce (samo pendolino ma jeszcze zapas bo może jeździć 250km/h).


Koszt modernizacji lini nr 9 (323km długości z czego vmax można jechać odcinkami o łącznej długości 113 km czyli ledwo na połowie trasy, przy czym najdłuższy ciągły odcinek to 28km, a najkrótszy 6km) to około 10 miliardów złotych.


Generalnie w Polsce pociągi mogą jechać 200 km/h na 20 odcinkach (a tak na prawdę na 10. bo liczy się tory w obie strony), z których najdłuższy ma 58km, a łącznie mają oszałamiające 368km (co oczywiście możemy podzielić na połowę bo to jak liczyć każdy pas autostrady do ich ogólnej długości - czyli zostaje nam 184 km po których pociągi mogą jechać 200km/h) 


No i nie można zapominać, że do osiągania większych prędkości nie wystarczy położyć prostych szyn, ale cała infrastruktura okołokolejowa (przejazdy, dworce, perony, bezpośrednie otoczenie torowisk) też musi zostać dostosowana.

36857aa7-7da3-4654-a74a-d55bcc7c2df6
cyber_biker

@zuchtomek Tak, na obecnych trasach nie da się tego zrobić, kolej dużych prędkości musi być bezkolizyjna; tunele, wiadukty, wyizolowane trasy; kto jeździł po Francji/ Hiszpanii ten wie jak to wygląda. W Polsce w teorii powinno być łatwiej, bo nie trzeba drążyć tuneli w skałach, ale tylko w teorii. No to powinno być zaczęte 10 lat temu... (° ͜ʖ °)

bojowonastawionaowca

@zuchtomek wychodzi prędkość handlowa 194 km/h, czyli tak na oko prędkość maksymalna na całej długości musiałaby przekraczać 250 km/h — dobrze mi się wydaje? Czyli dla skrócenia drogi pociągiem o 45 minut trzeba by ponieść koszty 20+ mld PLN (dla tylko tej linii kolejowej), przy czym przez kilkanaście dobrych lat trzeba będzie borykać się ze spowolnieniami wywołanymi remontami na kolei xD brzmi BARDZO sensownie

zuchtomek

@cyber_biker Na tej linii generalnie usunięto przejazdy - właśnie budując wiadukty/tunele.


Usunięcie przejazdów to najważniejsza sprawa, ale nie tylko to się liczy bo i perony na nowo trzeba by modernizować (odizolować od pozostałych na stacjach na których pociągi nie stają) żeby pozwoliły z taką prędkością przemknąć.

cyber_biker

@bojowonastawionaowca Dlatego najlepiej zbudować nową nitkę, a przy tak dużych kosztach można od razy budować Maglev (° ͜ʖ °)

zuchtomek

@bojowonastawionaowca No oni to modernizowali od 2006 bodaj, a skończyli chyba w 2016...


TRAGEDIA było wtedy podróżowanie.


No i teraz względnie nowa magistrala miałaby znowu być modernizowana, znowu generować koszty i utrudnienia dla ludzi przez kolejne 10 lat, a to tylko 300km z niemal 20000km całości długości linii w Polsce (już mi się nie chce szukać ile dla pasażerskich dopuszczone, ale jest to na pewno naście tysięcy).


Fun fact: Pomijając już szalone prędkości 200km/h.


Na całości torowisk w Polsce prędkość maksymalną powyżej 160km/h można osiągnąć jedynie na 2,11% całości torowisk, a prędkość między 120-160km/h na 15,55% torowisk co oznacza, że ponad 80% infrastruktury to vmax do 120km/h

9f014915-1c26-455d-9c01-74122413e061
zuchtomek

@cyber_biker Gdyby tak się dało to spoko, niestety w przypadku torowisk rzadko jest miejsce żeby zrobić na nowo i połączyć z istniejącymi dworcami - w zdecydowanej większości magistrale się jedynie modernizuje - co generuje sporo problemów..

bojowonastawionaowca

@zuchtomek dlatego te wszystkie pomysły szprych i szybkich pociągów pomiędzy największymi miastami to idiotyczne pomysły. 200km/h w zupełności wystarczy, a to, na czym się trzeba skupić, to odbudowa lokalnych i regionalnych połączeń kolejowych i zagęszczanie siatki połączeń dla dobrego skomunikowania każdego regionu kraju. Polska nie jest na tyle dużym terytorialnie państwem, żeby się bawić w koleje bardzo dużych prędkości

Anty_Anty

@bojowonastawionaowca To lotnisko ograniczmy, podetnijmy skrzydła, 10 lat po otwarciu będzie można wydawać kolejne miliardy na potrzebne poprawy.

cyber_biker

@bojowonastawionaowca Nie wystarczy, trzeba budować grubo albo wcale, jak Hiszpanie dali rade to my też możemy, ale trzeba lecieć odważnie.


Za rządków Pisu wybudowano prawie 1600 km autostrad i prawie zero nowych linii kolejowych. Jak się chce to się da, problem polega na tym, że się nie chce. Najpierw trzeba skończyć z uprzywilejowaniem transportu drogowego.

bojowonastawionaowca

@cyber_biker pewnie, wybudujmy od razu wszystko grubo, ale później podatki to by się chciało niskie płacić, co?

jimmy_gonzale

@bojowonastawionaowca a jesteś już tutaj. Lepiej płacić podatki na cpk niz rozdawnictwo. Na cpk będę płacił podatki(jakby był celowy to by było super) z poczuciem patriotyzmu.

Anty_Anty

@bojowonastawionaowca typowa droga rozwojowa krajów zachodnich po II wś?

Powtórka u azjatyckich tygrysów łacznie z Chinami?


Pieniądz nie dla pana polaczka, dla pana to schylona głowa i poczucie wstydu.

Najpiękniej to ukazuje hisoria Ryszarda Floreka, puknij pan się włeb co to za biznej, nie uda się a później czemu on jest best of the best na świecie.


Może z następnym pokoleniem uda się wykastrować myślenie "byle sasiadowi nie było lepiej".

matips

jak Hiszpanie dali rade to my też możemy


@cyber_biker Hiszpania ma całe multum problemów gospodarczych - nie wiem czy jest dobrym wzorcem.

cyber_biker

@matips no i? mają jedną z najnowocześniejszych sieci kolejowych w Europie.

matips

@cyber_biker Biorąc Hiszpanię za wzór możesz dojść do wniosku, że tak daleko posunięta modernizacja kolei nie rozwiązuje problemów gospodarczych albo, że można przeinwestować w kolej. Lepiej byłoby wybrać za wzór kraj, który dzięki inwestycjom w kolej przyspieszył rozwój gospodarczy.


Nie krytykuję kolei jako takiej. Chodzi mi o to, że podałeś za wzór Hiszpanię, która wydała kupę kasy na kolej, ma ją na dobrym poziomie i ma również rekordowy dług publiczny.

Jurajski_Huncwot

@cyber_biker To są początki nowego, narodowego powodu do żartów

jimmy_gonzale

Co za megalomania. Co uważacie? Teraz już ok? Wołam @maximilianan @bojowonastawionaowca bo jesteście największymi przeciwnikami koncepcji cpk, tu na hejto.

jimmy_gonzale

@maximilianan @bojowonastawionaowca i wymowna cisza. Czekacie na smsy z góry i na przekaz dnia? XD

paulusll

@jimmy_gonzale Ty no ale owca wyraził swoją opinię na temat cpk pod dwoma postami już...

markxvyarov

@cyber_biker

Jeszcze jak

4d33d128-e77a-42b8-8754-19ba87d5fab7
internauta

Ten Tusk to by pewnie chciał, żeby w Polsce się szybciej jeździło, niż w Niemczech

bartek555

@internauta sie jezdzi

Gracz_Komputerowy

Ale będzie w końcu połączenie tego lotniska z Łodzią?

Boski

Ciekawe czy wybudują za naszego życia ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Zaloguj się aby komentować