https://wydarzenia.interia.pl/kraj/news-donald-tusk-podjal-decyzje-znamy-dalsze-losy-cpk,nId,7598463
Donald Tusk zapowiedział kontynuowanie projektu CPK, określając go mianem "trójskoku w przyszłość". - Polska stanie się jednym wielkim megalopolis (...). W 100 minut będziemy mogli dojechać z Warszawy do np. Gdańska, Krakowa i Katowic - zapowiedział szef rządu. Lider PO zapewnił także o wspieraniu rozwoju regionalnych portów lotniczych, w tym Modlina.
- Ten projekt będzie "trójskokiem" w nowoczesność i w odpowiednią dla wyzwań XXI wieku strukturę państwa polskiego - zapowiedział Prezes Rady Ministrów.
#wiadomoscipolska #polska #kolej #cpk #gospodarka #polityka
Czy projekt megalopolis i podróż z Gdańska do Warszawy w 100 min. jest realne?
@cyber_biker
Skopiuje to co pod innym postem wrzuciłem bo akurat tę trasę trochę zjeździłem
Warszawa-Gdańsk 100 minut xD
Obecnie pendolino robi tą trasę w 145 minut bodajże, a jest to magistrala 'świeżo' po modernizacji (z okazji Euro 2012, ale prace jeszcze kilka lat trwały - nie tyle na samym torowisku co również na peronach)
Dopiero w 2020 roku podniesiono na niej prędkość do 200km/h co jest maksymalną prędkością dla pociągów w Polsce (samo pendolino ma jeszcze zapas bo może jeździć 250km/h).
Koszt modernizacji lini nr 9 (323km długości z czego vmax można jechać odcinkami o łącznej długości 113 km czyli ledwo na połowie trasy, przy czym najdłuższy ciągły odcinek to 28km, a najkrótszy 6km) to około 10 miliardów złotych.
Generalnie w Polsce pociągi mogą jechać 200 km/h na 20 odcinkach (a tak na prawdę na 10. bo liczy się tory w obie strony), z których najdłuższy ma 58km, a łącznie mają oszałamiające 368km (co oczywiście możemy podzielić na połowę bo to jak liczyć każdy pas autostrady do ich ogólnej długości - czyli zostaje nam 184 km po których pociągi mogą jechać 200km/h)
No i nie można zapominać, że do osiągania większych prędkości nie wystarczy położyć prostych szyn, ale cała infrastruktura okołokolejowa (przejazdy, dworce, perony, bezpośrednie otoczenie torowisk) też musi zostać dostosowana.
@zuchtomek Tak, na obecnych trasach nie da się tego zrobić, kolej dużych prędkości musi być bezkolizyjna; tunele, wiadukty, wyizolowane trasy; kto jeździł po Francji/ Hiszpanii ten wie jak to wygląda. W Polsce w teorii powinno być łatwiej, bo nie trzeba drążyć tuneli w skałach, ale tylko w teorii. No to powinno być zaczęte 10 lat temu... (° ͜ʖ °)
@zuchtomek wychodzi prędkość handlowa 194 km/h, czyli tak na oko prędkość maksymalna na całej długości musiałaby przekraczać 250 km/h — dobrze mi się wydaje? Czyli dla skrócenia drogi pociągiem o 45 minut trzeba by ponieść koszty 20+ mld PLN (dla tylko tej linii kolejowej), przy czym przez kilkanaście dobrych lat trzeba będzie borykać się ze spowolnieniami wywołanymi remontami na kolei xD brzmi BARDZO sensownie
@cyber_biker Na tej linii generalnie usunięto przejazdy - właśnie budując wiadukty/tunele.
Usunięcie przejazdów to najważniejsza sprawa, ale nie tylko to się liczy bo i perony na nowo trzeba by modernizować (odizolować od pozostałych na stacjach na których pociągi nie stają) żeby pozwoliły z taką prędkością przemknąć.
@bojowonastawionaowca Dlatego najlepiej zbudować nową nitkę, a przy tak dużych kosztach można od razy budować Maglev (° ͜ʖ °)
@bojowonastawionaowca No oni to modernizowali od 2006 bodaj, a skończyli chyba w 2016...
TRAGEDIA było wtedy podróżowanie.
No i teraz względnie nowa magistrala miałaby znowu być modernizowana, znowu generować koszty i utrudnienia dla ludzi przez kolejne 10 lat, a to tylko 300km z niemal 20000km całości długości linii w Polsce (już mi się nie chce szukać ile dla pasażerskich dopuszczone, ale jest to na pewno naście tysięcy).
Fun fact: Pomijając już szalone prędkości 200km/h.
Na całości torowisk w Polsce prędkość maksymalną powyżej 160km/h można osiągnąć jedynie na 2,11% całości torowisk, a prędkość między 120-160km/h na 15,55% torowisk co oznacza, że ponad 80% infrastruktury to vmax do 120km/h
@cyber_biker Gdyby tak się dało to spoko, niestety w przypadku torowisk rzadko jest miejsce żeby zrobić na nowo i połączyć z istniejącymi dworcami - w zdecydowanej większości magistrale się jedynie modernizuje - co generuje sporo problemów..
@zuchtomek dlatego te wszystkie pomysły szprych i szybkich pociągów pomiędzy największymi miastami to idiotyczne pomysły. 200km/h w zupełności wystarczy, a to, na czym się trzeba skupić, to odbudowa lokalnych i regionalnych połączeń kolejowych i zagęszczanie siatki połączeń dla dobrego skomunikowania każdego regionu kraju. Polska nie jest na tyle dużym terytorialnie państwem, żeby się bawić w koleje bardzo dużych prędkości
@bojowonastawionaowca To lotnisko ograniczmy, podetnijmy skrzydła, 10 lat po otwarciu będzie można wydawać kolejne miliardy na potrzebne poprawy.
@bojowonastawionaowca Nie wystarczy, trzeba budować grubo albo wcale, jak Hiszpanie dali rade to my też możemy, ale trzeba lecieć odważnie.
Za rządków Pisu wybudowano prawie 1600 km autostrad i prawie zero nowych linii kolejowych. Jak się chce to się da, problem polega na tym, że się nie chce. Najpierw trzeba skończyć z uprzywilejowaniem transportu drogowego.
@cyber_biker pewnie, wybudujmy od razu wszystko grubo, ale później podatki to by się chciało niskie płacić, co?
@bojowonastawionaowca a jesteś już tutaj. Lepiej płacić podatki na cpk niz rozdawnictwo. Na cpk będę płacił podatki(jakby był celowy to by było super) z poczuciem patriotyzmu.
@bojowonastawionaowca typowa droga rozwojowa krajów zachodnich po II wś?
Powtórka u azjatyckich tygrysów łacznie z Chinami?
Pieniądz nie dla pana polaczka, dla pana to schylona głowa i poczucie wstydu.
Najpiękniej to ukazuje hisoria Ryszarda Floreka, puknij pan się włeb co to za biznej, nie uda się a później czemu on jest best of the best na świecie.
Może z następnym pokoleniem uda się wykastrować myślenie "byle sasiadowi nie było lepiej".
jak Hiszpanie dali rade to my też możemy
@cyber_biker Hiszpania ma całe multum problemów gospodarczych - nie wiem czy jest dobrym wzorcem.
@matips no i? mają jedną z najnowocześniejszych sieci kolejowych w Europie.
@cyber_biker Biorąc Hiszpanię za wzór możesz dojść do wniosku, że tak daleko posunięta modernizacja kolei nie rozwiązuje problemów gospodarczych albo, że można przeinwestować w kolej. Lepiej byłoby wybrać za wzór kraj, który dzięki inwestycjom w kolej przyspieszył rozwój gospodarczy.
Nie krytykuję kolei jako takiej. Chodzi mi o to, że podałeś za wzór Hiszpanię, która wydała kupę kasy na kolej, ma ją na dobrym poziomie i ma również rekordowy dług publiczny.
@cyber_biker To są początki nowego, narodowego powodu do żartów
Co za megalomania. Co uważacie? Teraz już ok? Wołam @maximilianan @bojowonastawionaowca bo jesteście największymi przeciwnikami koncepcji cpk, tu na hejto.
@maximilianan @bojowonastawionaowca i wymowna cisza. Czekacie na smsy z góry i na przekaz dnia? XD
@jimmy_gonzale Ty no ale owca wyraził swoją opinię na temat cpk pod dwoma postami już...
@paulusll mało
@cyber_biker
Jeszcze jak
Ten Tusk to by pewnie chciał, żeby w Polsce się szybciej jeździło, niż w Niemczech
@internauta sie jezdzi
Ale będzie w końcu połączenie tego lotniska z Łodzią?
Ciekawe czy wybudują za naszego życia ( ͡° ͜ʖ ͡°)
Zaloguj się aby komentować