Tankując na stacji paliw w USA, najczęściej do wyboru są paliwa oznaczone liczbami 87, 89 i 93. Może być to zaskakujące, skoro w Polsce jesteśmy przyzwyczajeni do paliwa oznaczonego jako 95 i 98.
Skąd więc inne oznaczenia? Czy paliwo w USA ma niższą liczbę oktanową niż paliwo w Europie? Jeśli tak to jak to możliwe że te same samochody jeżdżą w Stanch i w Europie?
Odpowiedź brzmi: nie, nie jest to inne paliwo. Jest to takie samo paliwo, którego liczba oktanowa jest wyrażona w innych jednostkach.
95 i 98 to liczba oktanowa wg normy RON.
Poza RON istnieje rownież norma MON, która bada odporność na spalanie stukowe przy wyższym obciążeniu, przez co uzyskana liczba oktanowa jest niższa.
W USA liczba oktanowa paliwa jest podawana jako średnia arytmetyczna wartości RON i MON, co określa się skrótem AKI (Anti-Knock Index). Oznacza to, że paliwo oznaczone jako 87 w USA odpowiada 95 według normy RON stosowanej w Europie.

#motoryzacja #usa
ee3fe873-f38f-42a6-b8bc-00c26c92b6aa
cebulaZrosolu

@Allez Ci to zawsze muszą wszystko po swojemu zrobić ( ͡° ͜ʖ ͡°)

3t3r

@Allez @cebulaZrosolu

Ile to bedzie w przeliczeniu na boiska footballowe?

Sweet_acc_pr0sa

@3t3r 18 pralek i 4 renifery +/-

3t3r

@Sweet_acc_pr0sa no i teraz przynajmniej mamy jakis sensowny odnosnik, od razu wiadomo o co chodzi! Dziekuje Ci dobry Tomeczku

NiebieskiSzpadelNihilizmu

@3t3r 4,5 korporacyjnych postępowań upadłościowych na 1 lądowanie na księżycu

Rafau

@Allez aż musiałem sprawdzić w internecie i niby tak, ale nie do końca. Różnice między oktanami w stanach/kanadzie a europie to od 2 do 5, a więc ichnia 87 to nie 95.

Niemniej I tak lałbym bez zastanowienia 87 w większości przypadków.

LondoMollari

@Rafau 87 to jakieś 91 na nasze, ale teraz i tak większość silników ma czujnik spalania stukowego i opóźnia zapłon, więc raczej sobie auta nie popsujesz.

75ca771a-5ffa-46e8-a159-a9895fe7d320
Allez

@Rafau faktycznie, internet nie jest zgodny jaka jest różnica między RON i AKI, są źródła podające że 87 to 95 w Polsce, ale są też takie jak wrzucił @LondoMollari

LondoMollari

@Allez Z takich dziwnych rzeczy, to często widywałem na stacjach widywałem zestaw czarny pistolet - benzyna, zielony - diesel.

GrubyHenryk

@LondoMollari ale można się naciąć xD

Allez

@LondoMollari tak, po tym jak już zapłacisz przy kasie, lub kartą przy dystrybutorze, musisz wybrać jaką benzynę chcesz tankować i nacisnąć przycisk bo jest tylko jeden pistolet do benzyny i jeden do diesla.

GrubyHenryk

@Allez czyli tak jak w Danii. To nie lejesz najpierw, tylko trzeba najpierw zapłacić?

LondoMollari

@Allez Na większości stacji tak, choć na kilku w bardziej odludnych miejscach w Alabamie/Tennessee/Kentucky widziałem takie z osobnymi pistoletami.

GrindFaterAnona

@GrubyHenryk za duzo złodziei w usa

perliczka_przednia

To ta ich 93 odpowiada jakiej w Polsce?

trixx.420

Hejto bawi

Hejto uczy :)

Westfield

@Allez A u nich kiedyś nie było niskooktanowej? Wydawało mi się, że czytałem kiedyś artykuł na ten temat

L4RU55O

@Westfield U ruskich była niskooktanowa i prawdopodobnie jeszcze jest bo słyszałem u Marcina Strzyżewskiego że tankują chyba 92 oktany.

Odczuwam_Dysonans

@Westfield u nas też była 30+ lat temu, przynajmniej uboższa niż teraz w Fordzie Sierze z 92r. miałem zworkę do opóźnienia zapłonu na benzynę 91 oktan - być może taką mieli w NRD. W połowie 90-tych w PL dalej normą była 94 ołowiowa - standard przyjęty w połowie lat 60-tych, zaczęto ją też wtedy barwić na żółto, a wcześniej była etylina 87. W Stanach to jest jeszcze o tyle zakręcone, że wtedy tam był normalnie RON do określania liczby oktanowej i czasem nie wiadomo kto o czym mówi ale ogólnie wydaje mi się że co do zasady to mieli lepsze paliwo niż stary kontynent.

No i im bardziej się cofniemy tym niższą wartość odnajdziemy - silniki miały po prostu niższy stopień sprężania, więc i paliwo nie musiało być tak odporne na spalanie stukowe.

ostrynacienkim

Przerabialem to ostatnio na zywca. Lepsze jest to ze najpierw sie placi pozniej tankuje

Time_Machine

Niczego innego się po nich nie spodziewałem xD

100mph

pamietajcie, ze niektore auta importowane, maja na tyle rozbudowany system kontroli spalin i jakosci paliwa, ze trzeba je przeprogramowywac na parametry europejskie w przypadku np. bmw moze ten zabiek kosztowac kilka tysi

gonerator

@100mph nieznana mi ciekawostka, warto wiedzieć

gonerator

Dziękuję op Pan, jedna tajemnica mniej w moim życiu

Zaloguj się aby komentować