Poprzednie wpisy cieszyły się bardzo pozytywnym odzewem, więc do porannej kawki opowiem w jaki sposób wygląda "obsługa codzienna" tramwaju. Zarówno przed wyjazdem, w czasie przejmowania zmiany, jak i po zjeździe. Będę wzorować się na swoim mieście, mogą występować drobne zmiany zależnie od przedsiębiorstwa, ale ogólnie będzie to wyglądać podobnie. 
Gdy rano motorniczy przychodzi na dyspozytornię dostaje swój przydział. Linię, brygadę do której przypisany jest rozkład, oraz tramwaj. Gdy już znajdzie swój tramwaj na hali wyjazdowej - przed uruchomieniem, w starszych wagonach, powinien sprawdzić czy wszystkie bezpieczniki są podniesione, czy woltomierze na pulpicie na pewno pokazują 0V (jest to później istotne), a następnie może przejść do załączenia baterii. W nowych wagonach motorniczy od razu włącza tramwaj i przechodzi do właściwej części obsługi codziennej przed wyjazdem. W starszych wózach po podniesieniu pantografu i załączeniu przetwornicy (urządzenia które 600V z sieci zmienia na 40V do ładowania baterii) motorniczy powinien upewnić się, że na pewno ma napięcie 40V na akumulatorach. Tutaj istotne jest to czy sprawdził stan przed włączeniem. Zdarza się, że woltomierz jest nieco przesunięty, przez co pokazuje 3-4V na wyłączonym wagonie. Tak być nie powinno, jednak jeśli w tym przypadku motorniczy zobaczy napięcie ładowania rzędu 43-44V to już wie dlaczego.
Gdy tramwaj jest włączony motorniczy przystępuje do sprawdzenia wszystkich świateł, działania hamulców szynowych, stanu sprzęgu i połączenia elektrycznego między wagonami, sprawdza wizualnie cały tramwaj zwracając uwagę na każdy drobiazg. Powinien też przejść przez wnętrze sprawdzając czy poręcze, kasowniki nie są luźne. Dopiero po tym wszystkim motorniczy może uznać tramwaj za sprawny i nim pojechać na linię.
Kiedy przychodzi czas zmiany motorniczy wymienia się ze zmiennikiem informacjami na temat wagonu. Po dojechaniu do pętli zmiennik powinien sprawdzić działanie hamulców szynowych, świateł, czystość wnętrza i upewnić się, że nie ma uwag co do stanu technicznego. Teoretycznie każdy kolejny motorniczy powinien wykonać te kroki, nawet jak przejmuje tramwaj jako czwarta osoba tego dnia. Wszystkie uwagi co do stanu technicznego czy usterek (oczywiście takich które nie zagrażają bezpiecznemu kontynuowaniu przewozów) motorniczy powinien wpisać w kartę drogową. 
Po dojechaniu na zajezdnię motorniczy powinien zamknąć wszystkie okna, szyberdachy, a następnie po spisaniu usterek przez pracownika zaplecza wjechać na halę obsługi codziennej. Zależnie od zajezdni może wcześniej być zobowiązany do przejazdu przez myjnię. Na hali pracownicy zaplecza technicznego sprawdzają stan wagonu pod spodem, sprawdzają działanie świateł, wszystkich układów począwszy od wycieraczki po dzwonek, sprawdzają stan wnętrza i jeśli wszystko jest w porządku to wagon zostaje zaplanowany na następny dzień. Zostaje wtedy przeprowadzony na halę wyjazdową gdzie czeka na poranek i swojego kolejnego motorniczego. Jeśli tramwaj ma jakieś usterki to są one w czasie OC usuwane. W przypadku poważniejszych awarii, zaplanowanego przeglądu lub zaplanowanych prac tramwaj jest wycofywany z ruchu.
W razie pytań lub jakichkolwiek uwag zapraszam do komentowania. Odpiszę jak tylko się wyśpię ( ͡° ͜ʖ ͡°) 
#tramwaje #komunikacyjneciekawostki #komunikacjamiejska #ciekawostki
wielbuont

@Tr8025 codziennie jezdzi sie na innej lini, czy raczej w kolko to samo?

BlackpillowaJulka

To musi być wyjątkowo nudna praca

Tr8025

@wielbuont Nie ma zasady, zwykle ta sama linia nie pasuje w grafiku dwa dni z rzędu, może się powtarzać w przeciągu tygodnia ale żeby trafić dzień po dniu to trzeba mieć szczęście

Tr8025

@BlackpillowaJulka Dopóki nic się nie dzieje, nie ma opóźnień, objazdów, wypadków, jest spokojnie to faktycznie może być nudno. Ale niektórym to odpowiada ( ͡° ͜ʖ ͡°)

w0jmar

@BlackpillowaJulka Im człowiek starszy, więcej przeżył tym bardziej docenia "nudę".

tylko_grzanki

Zawsze mnie ciekawiło jak działa taka myjnia automatyczna dla tramwajów. Chyba odcina się prąd na czas mycia, prawda? Jak to działa?

fobofob

@Tr8025 trochę off-top, ale jest sposób na rozwinięcie wpisu w wersji mobilnej? bo ucina w pewnym momencie @hejto ?

gravition

@Tr8025 fajnie opisana praca motorniczego, zawsze mnie ciekawiło jak u Was wygląda przyjęcie, obsługa i zdanie pojazdu. To rozumiem na pętlach wysiadasz z swojego wozu, masz przerwę i potem przyjmujesz inny wóz i jedziesz inna linia? I jak długie masz służby? U nas maszynistów maksymalnie można pracować 12 godzin. Jak Twoje wpisy będą się cieszyły zainteresowaniem to rozważę zrobić coś podobnego o pracy Maszynisty pociągów osobowych ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Pieruk

@Tr8025 OK, to teoria. A jak jest w praktyce? Uśmiechnąłem się szczególnie przy fragmencie, że na pętli motorniczy sprawdza czystość wnętrza. Z doświadczenia wiem, że można jechać tramwajem, za czas jakiś trafić na ten sam nr boczny a w środku będzie dokładnie ten sam paw, jaki widziało się kilka h wcześniej.

zdjeciegipsu

Trochę z czapy zrzucać odpowiedzialność za stan tramwaju na motorniczego. A co on mechanikiem jest? Powinien dostać sprawny sprzęt do pracy, a nie szukać usterek

Jarasznikos

@w0jmar Chińskie przekleństwo brzmi wszak " obyś żył w ciekawych czasach ". Nuda to stabilność, nuda to pewność i brak spontanitnych popieprzonych akcji. Nudę można zagospodarować.

Janocha

@fobofob mam to samo. Znalazłeś sposób?

NieTakiCebulak

@Tr8025, to się nazywa quality content, chociaż niszowy.

Bielecki

@Tr8025 załóż jakiś własny tag, żeby można było to obserwować, bo ciekawe rzeczy wrzucasz

SklejPizde

Kiedyś myślałem żeby założyć taki serwis właśnie, gdzie zweryfikowani (w jakiś sposób) ludzie anonimowo by opisywali swoją robotę, codzienność, minusy plusy, rzeczy o których człowiek z ulicy nie ma pojęcia, żeby mógł poznać inny punkt widzenia

MlodyMarketingowiec

@Tr8025 Ciekawy wpis, pisz dalej Ile czasu zajmuje takie sprawdzenie tramwaju przed trasą? Czy macie to już wliczone w czasie pracy, czy trzeba to zrobić "przed pracą"?

fobofob

@Janocha nie przy okazji jak odpowiadam Ci sama nie(kropka) to robi się z tego bajek z cytowaniem nicka

pingwincesarski

Super wpis. Kiedyś bardzo chciałam zostać motorniczą, ale finalnie nie poszłam w tą stronę, czego trochę żałuję. Z chęcią będę czytać kolejne wpisy.

Emigrant_z_innej_strony_internetowej

@fobofob wersja oficjalna? Hejter nic nie obcina

m-ba

@Tr8025 No dobra, to teoria, a jak to w praktyce wygląda?

Alky

@Tr8025 utrzymywanie trakcji i taboru tramwajów/trolejbusów w dobie autobusów elektrycznych ma jeszcze sens?

Miesozerny

Czy wszystko jest tak konsekwentnie sprawdzane czy raczej rutyna i się machnie ręką na niektóre rzeczy?

lebki

To chyba najlepsze możliwe miejsce, żeby mi ktoś wyjaśnił o co biega z tymi skrzyneczkami ze światłem na mijankach. Całe życie myślałem, że są po to, żeby na mijance było wiadomo czy z przeciwnej strony jechał już tramwaj czy nie. Ale okazuje się, że często na mijance motorniczy czeka, aż pojawi się tramwaj na przeciwnym torze i dopiero wtedy podchodzi zapalić lampkę. Po co?

F_Ogot

@Tr8025 Ok wszytko fajnje a jak wygląda proces planowania, przygotowania i wdrożenia do wykolejenia?

LovelyPL

@zdjeciegipsu Tak samo masz w samolotach. Pilot ma całą checklistę do sprawdzenia przed startem, a przecież powinien dostać sprawny samolot i nie zajmować się kontrolą. "Kontrola najwyższą formą zaufania" czy jakoś tak to szło.

Piciu713

@tylko_grzanki Pozwolę sobie odpowiedzieć za OPa. Nie trzeba odcinać prądu. Weź pod uwagę, że tramwaje jeżdżą w deszczu i nic się im nie dzieje.

Tutaj filmik z MPK Kraków

https://m.youtube.com/watch?v=SCz2zx4gvrs

z00mii

@Tr8025 W Gdańsku widziałem parę razy, że motorniczy zmieniał się w 'locie'. Wsiadał na wysokości pętli i zmieniał się np 2-3 przystanki dalej. Ale patrząc na procedury, które tutaj opisujesz to raczej były 'wyjątkowe' sytuacje. Chyba, że z jakiegoś powodu nie było czasu/możliwości zjazdu na zajezdnie.

tylko_grzanki

@Piciu713 "tramwaje jeżdżą w deszczu i nic się im nie dzieje" to logiczne, bardziej zawsze mnie zastanawiało czy jak woda chlusta po pantografach cała okolica nie zaczyna tańczyć breakdance a dżdżownice nie wyłażą pionowo z trawników

end-stage-capitalist

@Tr8025 piorun za taki wpis pasuje jak ulał

Hejto_nie_dziala

@z00mii w autobusach miejskich przy zmianie na mieście też powinni OC wykonać, jednak nie ma na to nigdy czasu i lecą bez

cozy_white_bear

trochę off-top, ale jest sposób na rozwinięcie wpisu w wersji mobilnej? bo ucina w pewnym momencie


@fobofob Jaka platforma (i czy klient to Hejto, czy Hejtter) etc.? Przydało by się więcej szczegółów i mógłbym to zgłosić na ich discordzie, bo u mnie obie na Androidzie (w najnowszych wersjach) działają.

WafelMaster

@Tr8025 Uwielbiam czytać o tramwajach o poranku...

Hejto_nie_dziala

@fobofob myślałem że to tylko u mnie obcina. Jak to ma działać jak już komus działa?

zdjeciegipsu

@LovelyPL ale check list to chyba co innego niż sprawdzanie czy poręcze nie są urwane, przecież pilot nie sprawdza czy ma koła bo od tego jest odpowiednia obsługa

fobofob

@cozy_white_bear klient to przeglądarka - w moim wypadku Firefox mobile. nie bardzo uznaje dedykowanych aplikacji do obsługi stron internetowych. zaraz spróbuję dołączyć zrzut ekranu.


edit: zrzut dodany.

b2ec6aa5-6af9-445f-aed9-776871a70778
MarianoaItaliano

@Tr8025 Jako picrel dołączam artykuł który kiedyś zamieściłem w sieci, zeskanowany z Super Expressu, ciekawe czy się bardzo zestarzał

edf1d798-2e83-41c3-b869-6b66ea87a426
Tr8025

Wyspałem się to lecimy z odpowiedziami ( ͡° ͜ʖ ͡°)


@tylko_grzanki

Zawsze mnie ciekawiło jak działa taka myjnia automatyczna dla tramwajów. Chyba odcina się prąd na czas mycia, prawda? Jak to działa?


Myjnia kiedyś miała długi odcinek izolowany, lecz teraz już nie jest to stosowane. Normalnie jest tam prąd w sieci nad myjką. Woda nie szkodzi tramwajom pod tym kątem, groźniejsze jest zatrzymanie się w myjni wagonami 105Na. Wtedy wentylator z boku wagonu może zaciągnąć wodę i może dojść do uszkodzenia przetwornicy. Dlatego ważne, by przez nią płynnie przejechać


bardziej zawsze mnie zastanawiało czy jak woda chlusta po pantografach cała okolica nie zaczyna tańczyć breakdance a dżdżownice nie wyłażą pionowo z trawników


Pantograf jest izolowany od pudła wagonu ceramicznymi izolatorami. Napięcie przechodzi przez wkładkę grafitową na pantografie Dalej napięcie jest sprowadzane przewodami do wyłącznika szybkiego (zabezpieczenie przed zwarciem w rozdzielni wysokiego napięcia lub przed zbyt dużym poborem prądu). Taka konstrukcja sprawia, że choćby nie wiem jak chlapać na dach to nic się nie stanie. Gdyby skierować duży strumień wody na pantograf to może się zacząć błyskać, ale myjka tramwajowa takich strumieni na dach nie kieruje


@fobofob

trochę off-top, ale jest sposób na rozwinięcie wpisu w wersji mobilnej? bo ucina w pewnym momencie

Dziwne, u mnie zarówno w przeglądarce jak i aplikacji to działa, nic nie ucina. Może administracja coś poradzi ( ͡° ʖ̯ ͡°)


@gravition

fajnie opisana praca motorniczego, zawsze mnie ciekawiło jak u Was wygląda przyjęcie, obsługa i zdanie pojazdu. To rozumiem na pętlach wysiadasz z swojego wozu, masz przerwę i potem przyjmujesz inny wóz i jedziesz inna linia? I jak długie masz służby? U nas maszynistów maksymalnie można pracować 12 godzin. Jak Twoje wpisy będą się cieszyły zainteresowaniem to rozważę zrobić coś podobnego o pracy Maszynisty pociągów osobowych ( ͡° ͜ʖ ͡°)


Odkąd się obejmie służbę aż do jej zdania ma się ten sam wóz. Na pętlach przerwę trzeba siedzieć w wagonie albo w pomieszczeniu socjalnym. Chyba, że to jakaś służba wieloliniowa, ale to wtedy wszystko jest rozpisane gdzie i kiedy się motorniczy zmienia. Służby są różne, zależy od tego jak grafik się złoży. Czasem 10 godzin, czasem 4 godziny i 3 dyżuru, czasem nawet sam dyżur żeby nie przekroczyć czasu jazdy ale wypracować miesięczny nominał. Przy czym ja motorniczym nie jestem, pracuję na zapleczu i pracę motorniczych znam z opowiadań, obserwacji i tego co zasłyszałem. Myślę, że możesz już zacząć pisać. Sam chętnie przeczytam


@Pieruk

OK, to teoria. A jak jest w praktyce? Uśmiechnąłem się szczególnie przy fragmencie, że na pętli motorniczy sprawdza czystość wnętrza. Z doświadczenia wiem, że można jechać tramwajem, za czas jakiś trafić na ten sam nr boczny a w środku będzie dokładnie ten sam paw, jaki widziało się kilka h wcześniej


W praktyce jest jak jest ( ͡° ͜ʖ ͡°). Chociaż coraz więcej motorniczych robi normalnie OC, a na pętlach idzie po wagonie rozprostować kości. Dotyczy to zwykle świeżych pracowników którzy nie mają starych nawyków


@zdjeciegipsu

Trochę z czapy zrzucać odpowiedzialność za stan tramwaju na motorniczego. A co on mechanikiem jest? Powinien dostać sprawny sprzęt do pracy, a nie szukać usterek


To nie jest stricte zrzucanie odpowiedzialności. Jeśli motorniczy nie zauważy usterki to nikt do niego pretensji mieć nie będzie. Motorniczy jednak siedzi w tym wozie najdłużej, zauważa najwięcej, a sprawdzając i odpisując takie rzeczy sprawia, że następny motorniczy będzie miał lepiej. Dziś naprawiłem czujnik temperatury w kabinie który powodował, że tramwaj widział 127 stopni i przestawał grzać. Motorniczy odpisał, więc następny jutro będzie miał ciepło w kabinie ;). No i motorniczy ma jeden tramwaj, zaplecze w czasie zjazdu ma ich ponad 150. Na zakładzie ciężej wyłapać wszystkie usterki


ale check list to chyba co innego niż sprawdzanie czy poręcze nie są urwane, przecież pilot nie sprawdza czy ma koła bo od tego jest odpowiednia obsługa


Zaplecze też sprawdza te poręcze w czasie obsługi zjazdowej. Generalnie tego typu elementy są sprawdzane na każdym kroku. Pamiętajmy, że motorniczy przychodzi po tramwaj kilka godzin po jego wystawieniu, a przez noc może się stać sporo rzeczy. Bywały przypadki, gdzie przez noc poluzował się kasownik, poręcz, a wieczorem jeszcze wszystko było dobrze

Tr8025

@Bielecki

załóż jakiś własny tag, żeby można było to obserwować, bo ciekawe rzeczy wrzucasz


Używam tagu #komunikacyjneciekawostki, tym wszystkie wpisy z tej "serii" zamierzam tagować ( ͡° ͜ʖ ͡°)


@MlodyMarketingowiec


Ciekawy wpis, pisz dalej Ile czasu zajmuje takie sprawdzenie tramwaju przed trasą? Czy macie to już wliczone w czasie pracy, czy trzeba to zrobić "przed pracą"?


Czas jest oczywiście wliczony w pracę. Motorniczy ma w teorii 15 minut na wykonanie obsługi przed wyjazdem. Jak już ma doświadczenie i wszystko robi z automatu to zajmie mu to nawet mniej niż 10 minut. Oczywiście czasem wyjdzie tak, że wagon jest niesprawny i motorniczy na biegu przesiada się do wagonu rezerwowego który już czeka włączony i gotowy do wyjazdu, wtedy może nie mieć czasu na jakiekolwiek sprawdzenie. Ale rezerwa jest baczniej kontrolowana właśnie z uwagi na takie sytuacje ( ͡° ͜ʖ ͡°)


@m-ba

No dobra, to teoria, a jak to w praktyce wygląda?


Tak jak pisałem kawałek wyżej - zależy od osoby. Jeden motorniczy wsiądzie i pojedzie, inny będzie szukać usterek na siłę. Jednak coraz więcej motorniczych, zwłaszcza przychodzących do pracy, ma już inne podejście i się przykładają do sprawdzenia stanu wozu. Na pewno ma na to wpływ jakość szkoleń w mieście, na kursie na motorniczego jest zawarta obsługa codzienna i nawet na egzaminie mogą się trafić wyrywkowe zadania z obsługi


@Alky

utrzymywanie trakcji i taboru tramwajów/trolejbusów w dobie autobusów elektrycznych ma jeszcze sens?


Ma jak najbardziej. Autobus elektryczny traci dużo czasu na ładowanie na pętlach, zwłaszcza w przypadku zatorów na mieście i dojazdu na pętlę kilku autobusów na raz. Głównie o to chodzi, tramwaj jest gotowy do jazdy non-stop przez cały dzień. Przerwy są dla motorniczego, a nie dla taboru. Przy autobusach elektrycznych bywa inaczej


@Miesozerny

Czy wszystko jest tak konsekwentnie sprawdzane czy raczej rutyna i się machnie ręką na niektóre rzeczy?


Z reguły rutyna po kilku latach jest nie do pokonania, ale spora część motorniczych mimo wszystko sprawdza stan techniczny dość dokładnie. Na pewno nie machną ręką na usterki zagrażające bezpieczeństwu, związane z hamulcami. Większość nie wyjedzie też bez światła mijania (co innego jak żarówka przepali się w środku trasy). Mimo to na przepaloną świetlówkę wewnątrz albo inne tego rzeczy to większość machnie ręką


@lebki

To chyba najlepsze możliwe miejsce, żeby mi ktoś wyjaśnił o co biega z tymi skrzyneczkami ze światłem na mijankach. Całe życie myślałem, że są po to, żeby na mijance było wiadomo czy z przeciwnej strony jechał już tramwaj czy nie. Ale okazuje się, że często na mijance motorniczy czeka, aż pojawi się tramwaj na przeciwnym torze i dopiero wtedy podchodzi zapalić lampkę. Po co?


Tu mnie zaskoczyłeś. Nie mam pojęcia jak działa ten system, na logikę to wygląda tak że motorniczy zapala lampę jednocześnie u siebie i z drugiej strony żeby zająć odcinek. Jednak pewności nie mam. W jakim to jest mieście? Spróbuję się czegoś dowiedzieć i napiszę jeśli się uda


@F_Ogot

Ok wszytko fajnje a jak wygląda proces planowania, przygotowania i wdrożenia do wykolejenia?


Przede wszystkim trzeba wybrać dogodne miejsce, takie które spowoduje jak największe utrudnienia. Punkt bonusowy za ruchliwe skrzyżowanie... #pdk ( ͡° ͜ʖ ͡°)


@Hejto_nie_dziala

jakie miasto?


Warszawa


@z00mii

W Gdańsku widziałem parę razy, że motorniczy zmieniał się w 'locie'. Wsiadał na wysokości pętli i zmieniał się np 2-3 przystanki dalej. Ale patrząc na procedury, które tutaj opisujesz to raczej były 'wyjątkowe' sytuacje. Chyba, że z jakiegoś powodu nie było czasu/możliwości zjazdu na zajezdnie.


To właśnie nie jest nic dziwnego. Motorniczy po dojechaniu do drugiej pętli powinien sprawdzić stan techniczny, zmiany na trasie to norma. A to, że najbliższa pętla może być po kilkudziesięciu minutach jazdy to się po prostu zdarza. Pamiętaj, że pętla to nie zajezdnia, sporo osób to myli


@MarianoaItaliano

Jako picrel dołączam artykuł który kiedyś zamieściłem w sieci, zeskanowany z Super Expressu, ciekawe czy się bardzo zestarzał


Artykuł nie zestarzał się za bardzo, ale jest ciut niechlujnie napisany. Przykładowo silniki w stopiątce nie mają napięcia znamionowego 600V, tylko 300. Dlatego pracują w grupie po dwa na jednym wózku ;). Chociaż i tak jak na Super Express to jest bardzo dobrze


No i odpowiedź musiałem podzielić na części, bo tak długiego komentarza Hejto nie przyjmuje xD

lebki

@Tr8025 Miasta ze skrzyneczkami to Chorzów (trasa Bytom - Ruda Śląska - Chorzów).

Piciu713

@tylko_grzanki Wychodzi na to, że taka magia się nie dzieje

Tr8025

@lebki

Znalazłem coś na ten temat :D. W tym przypadku na obu końcach jednotoru są puszki z żarówką i miejscem na kluczyk. Żarówka się świeci w momencie gdy odcinek jest wolny, gdy tramwaj na niego wjeżdża to motorowy powinien ją zgasić kluczykiem. Po przejechaniu trasy ponownie włącza światło. W razie równoczesnego przekręcenia na obu krańcach, po 3 sekundach sygnał zapala się ponownie, pierwszeństwo jest ustalone poprzez znak przy skrzynce (jedna jest nadrzędna i daje w takiej sytuacji pierwszeństwo). Pewnie motorniczy widząc tramwaj z naprzeciwka zapalał światło żeby tamten mógł pojechać dalej bez zatrzymywania i zapalania po sobie, a gdy już zjechał z mijanki to motorniczy gasił żarówkę i wjeżdżał w swoją stronę. Musiał to zrobić, bo każdorazowy wjazd na mijankę musi być potwierdzony zgaszeniem żarówki żeby system zabezpieczający zadziałał poprawnie

Dzwiedz

@Tr8025 jak wyglądają w praktyce godziny pracy motorniczego? Zakładam, że macie normalnie UoP i etat? Co jak macie awarię i stoicie dłużej niż dniówka - do odbioru później, nadgodziny płatne, albo możecie wybrać sobie? I w sumie pytanie na ile +/- brutto może liczyć dziś ktoś, kto chciałby rozpocząć prace jako motorniczy w jakimś większym mieście (Katowice/Kraków/Wrocław).

Tr8025

@Dzwiedz Zgadza się, motorowi pracują na UoP i muszą wyrobić nominał godzin w miesiącu. Dostają z góry ułożony grafik gdzie wszystko powinno się ułożyć tak by motorniczy jeździł najwięcej jak może, uzupełnia się to służbami na dyżurze gdzie jedzie tylko w razie potrzeby, a jeśli dochodzi do jakiejś awarii i zatrzymania to czas pracy jest później wyrównywany i na przykład za tego motorniczego zmianę bierze dyżurny na dwie godziny, żeby tamten mógł dwie godziny wcześniej jechać do domu. Motorniczym nie jestem (pracuję na zapleczu), więc wszystkich niuansów nie znam ale z opowieści i obserwacji poznałem tą pracę dość dokładnie ( ͡° ͜ʖ ͡°). Obecnie stawki podstawowe to około 4800-5200 brutto, do tego dochodzi premia (od czego jest uzależniona to zależy od miasta). Czasem dodatki za pracę w porze nocnej jeśli trafi się zima gdzie wyjeżdżają na miasto nocne "przecieraki"

MlodyMarketingowiec

@Tr8025 dzięki za odpowiedź. A jak to jest ze spóźnieniami? Kto odpowiada za spóźniony tramwaj? Dużo trzeba się tłumaczyć w takich sytuacjach?

Hejto_nie_dziala

@Tr8025 znajomy w TW już ponad 5k do łapki zgarnia, z premią, nawet rok tam nie pracuje. Powiesz jak tam na zapleczu się zarabia? Pracuję w pokrewnej branży i może bym chciał do TW z uwagi na zarobki

Dzwiedz

@Tr8025 @Hejto_nie_dziala

No kurcze 5200 brutto a 5k na rękę to duży rozstrzał... Pierwsze nie pozwala na normalne życie a drugie już jest całkiem spoko jak na nasze warunki (wciąż jednak bez kokosów).

Tr8025

@MlodyMarketingowiec Opóźnienia kiedyś były rozliczane zależnie od powodu wpisanego w kartę drogową, obecnie nie są brane pod uwagę. Inaczej jest z przyspieszeniami, motorniczy nie może odjechać z przystanku wcześniej niż 59 sekund przed rozkładem. Także nie ma już takiego stresowania się zatorami na skrzyżowaniach, bo opóźnienie nie spowoduje zmniejszonej premii. Zwykle nawet nie trzeba żadnych tłumaczeń o ile nie będzie skargi ( ͡° ͜ʖ ͡°)


@Hejto_nie_dziala Dużo zależy od stanowiska, ale mogę napisać że mniej więcej tyle ile motorowi. Zwłaszcza, że pensje stale teraz rosną z uwagi na inflację i to się z czasem wyrównuje


@Dzwiedz 5200 brutto to jest podstawa, a mówiąc o stawce do ręki wliczamy w to comiesięczną premię

Hejto_nie_dziala

@Dzwiedz on na zapleczu robi a mój koleżka w ruchu. Poza tym koleżka ma coś podobnego brutto ale premią to wyrównuje

Hejto_nie_dziala

@Tr8025 na zapleczu technicznym czy biurokratycznym jesteś? Jeśli technicznym to dawaj historię z warsztatów jakieś, szczegóły pozmieniaj, sens zachowaj. Jeśli na biurokratycznym to #usunkonto

Tr8025

@Hejto_nie_dziala Oczywiście, że technicznym. Od biurokracji trzymam się z daleka, nie wytrzymałbym tygodnia za biurkiem :p. Z czasem coś poopisuję jak przyjdzie mi jakaś historia do głowy ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Hejto_nie_dziala

@Tr8025 to dodam tramwaje do obserwowanych. Zazdrościmy TW tych zarobków, macie siłę bo macie monopol, w autobusach tak lekko nie jest i nie będzie raczej ;). Prywaciarze teraz biorą na 5 lat w leasing stado Solarisow razem z obsługą techniczną i wywalone jajca, po 5clatach oddają i biorą nowe

Tr8025

@Hejto_nie_dziala Jedynie MZA ma dobrze. Tam działają te same związki co w TW i wiem, że też regularnie dostają podwyżki. Jednak u prywaciarzy faktycznie jest ciężko, ale tam zawsze było słabo. Już od czasów gdy prywaciarze schodzili poniżej 5 zł za wzkm, oni nie mieli wtedy kasy na serwis. Teraz biorą pakiet, bo tak jest taniej niż wyszkolić pracowników na 5 lat, a później zmieniać im autobusy

Endrjuu

@SklejPizde Super pomysł, wołaj jak powstanie taki tag!

Tr8025

@Endrjuu Tag już stworzyłem, #komunikacyjneciekawostki. Zastanawiam się teraz czy tworzyć społeczność, ale to raczej powinno zostać pod tagiem ( ͡° ͜ʖ ͡°)

mat12

@Tr8025 to tak na papierze. A w rzeczywistości? Nie uwierzę, ze każdy tak dokładnie sprawdza wszystko xD

Tr8025

@mat12 Wyżej o tym wspomniałem, to zależy od motorniczego. Jeden wsiądzie i pojedzie, a inny będzie szukał usterek na siłę. Coraz częściej jednak motorniczy robi przynajmniej tą obsługę wyjazdową porządnie, bo na to jest położony duży nacisk na kursie i egzaminie na pozwolenie do kierowania tramwajem. Z tego co widzę im nowsze twarze tym porządniej robią OC

lebki

@Tr8025 Dzięki za odpowiedź. Wychodzi na to, że to taki odpowiednik blokady liniowej znanej z kolei, tylko obsługiwany ręcznie

Zaloguj się aby komentować