Jak zwykle w debacie publicznej pomija sie ważne kwestie.
Chyba każdy z was miał w szkole przedmiot "podstawy przedsiębiorczości" i przynajmniej jedna lekcja była o analizie SWOT. Póki co nikt nigdzie porządnie jej nie przedstawił, nie wypunktował.
Większość debaty Stanowskiego to w zasadzie mowa o szansach i mocnych stronach, słabe strony wręcz tylko liźnięte za pomocą lini kolejowych a zagrożenia to w zasadzie tylko centralizacja.
Czy na samym początku "profesjonalnej" debaty nie powinno się najpierw wypunktować wszystkie najważniejsze kwestie?
Osobiście mieszkam w mieście w którym powstała jedna taka megalomańska inwestycja czyli Dworzec Łódź Fabryczna. Gdy zamykali stary, ruch był rzędu kilkunastu tysięcy osób ale pisali że będzie i 200.000. Skąd jeśli Łódź sie wyludnia? Z kapelusza. I to jeszcze tranzytowego a nie przesiadkowego. Jak wyszło? Póki co z dworca korzysta nawet mniej ludzi niż wcześniej bo poniżej 8k dziennie (dane 2019 rok). Decydenci widząc jakie sa pustki, nawet teraz bronią tej inwestycji bo zawsze znajdzie się jakaś wymówka/usprawiedliwienie. Nawet wtedy gdy dokończą już tunel pod miastem i okaże sie że inne dworce i dodatkowe przystanki wręcz odebrały obecny ruch z tego dworca.
I obawiam sie że dokładnie tak samo będzie z tym lotniskiem.
Jest to wymysł megalomański, mający przepalić fundusze i w obecnych czasach nie ma sensu go budować w tej formie (może w mniejszej).
Chyba wszystkie "szanse" tego projektu opierają się w zasadzie tylko na myśleniu życzeniowym.
Przykładowo gdy otwierasz sklep najpierw sprawdzasz jaka jest konkurencja i czy będziesz miał zbyt, czy masz skąd brać tańszy towar. Inaczej po krótkim czasie możesz wylądować na bruku z długami.
Tutaj załóżmy że stawki dla przewoźników będa podobne jak na lotnisku Modlin które chcą zamknąć więc przewoźnicy ci będa chcieli sie przenieść. ALe nie ma gwarancji ani nawet rozmów o tym czy inni przewoźnicy będa chcieli sie przenieść z innych lotnisk. Jest tylko myślenie życzeniowe.
Tak samo z transportem Cargo. Bo firmy transportowe nie będa chciały płacić za paliwo lecąc do Niemiec. I prawda. Ale nie zawsze ekonomia i rozsądek wygrywa. Czasem ważniejsza jest polityka.
Nie ma żadnych gwarancji że firmy te będa chciały lądować w Polsce, że np np rząd Niemiec nie wyjdzie im naprzeciw.
Nadal nie ma żadnych wyliczeń opłacalności bo nie ma żadnych twardych danych (oprócz wyimaginowanych życzeń czy tam marzeń) na które można sie powołać.
Inwestorzy prywatni? Czyli kto będzie czerpał zysk z tego lotniska? Czy będzie tak jak z prywatną autostradą A2 (tzw kulczykówką)?
Dodatkowy ruch pasażerski oraz cargo.
Czy nasz rząd ma zamiar wyjść z UE lub wie że do 2030 roku UE sie rozpadnie lub o 180 stopni zmieni sie jej polityka?
Póki co Polska zdaje sie jedyne co robiła to oddwała coraz więcej kompetencji temu (już bez przesady) tworzącemu sie państwu a kto jak kto ale Wy powinniście znać plany jego urzędników ma temat mobilności, konsumpcji oraz ekologii.
To właśnie wysokiej rangi urzędnicy UE (nie mylić z kukiełkami w europarlamencie) chodzą na spotkania Davos organizowane przez WEF. To właśnie Oni głoszą że będa wprowadzać coraz to większe normy CO2 do 2030 czy 2050 roku. To właśnie oni ustalili plany wdrożeniowe do tych dat.
A nasze państwo będzie przez przynajmniej kolejne kilka lat rządzone przez ekipę która idzie z nimi ręka w rękę (PIS zresztą też to robił ale niejawnie po prostu podpisując papierki np zgody na likwidacje kopalni).
Zresztą kogo z was będzie na to stać jak UE wprowadzi drakońskie podwyżki paliwowe więc bilety drastycznie podrożeją?
Jak ma z tego wyjść większa mobilność skoro "nasi panowie" z UE mówią ze będa ograniczenia?
Obawiam sie że będzie to samo co z przystankiem kolejowym w Łodzi. Zostanie megalomański projekt na którym będa pustki na którego utrzymanie (jak na niektóre stadiony) trzeba będzie łożyć. Ale kasa przy budowie będzie ładnie przepalona. I sądze że ta inwestycja wg PIS ma być kolejną na której zarobią klakierzy. Nic więcej.
Co do lotnisk regionalnych to po otwarciu CPK zamkniety bedzie nie tylko Modlin. Lotnisko w Łodzi już teraz cieńko przędzie. Ruch jak już wspomniałem, dzięki UE będzie malał. Tym bardziej że Polska nadal będzie sie wyludniać więc ruch powinien spadać. Zarówno ten pasażerski jak i konsumpcyjny. Chyba że zafundują nam tu multikulti.
Nie jestem całkowitym przeciwnikiem tego portu ani hejterem. Rozsądnie uważam jednak że w obecnym stanie geopolitycznym nie ma on racji bytu. Przynajmniej w tej formie.
Jeśli jednak w jakiejś formie miałby powstać to jego umiejscowienie uważam za największa zaletę. Centrum PL, odciąży Warszawę, za właściwym brzegiem Wisły (nasze plany obronne dotyczą właśnie Wisły) a i wszystkie pociski będą musiały minąć najpierw Warszawe która zapewne będzie obstawiona patriotami i innymi systemami obronnymi.
#cpk #samoloty #lotnictwo #inwestycje #uniaeuropejska #co2 #gospodarka #ekologia #takaprawda #rozkminy
@4pietrowydrapaczchmur Wprawdzie Berlin Brandenburg ledwie dycha, wymaga miliardowych doplat co roku ale nam się uda! Zobaczycie że będzie inaczej! Polska stronk!
@Fishery Ale masz na to jakieś dowody?
Przydało by się choć jakieś artykuły przedstawić.
@Fishery do tego w Czarnobylu elektrownia wybuchła, ale Polaki na pewno zrobią inaczej!
@4pietrowydrapaczchmur
Można łatwo znaleźć te dane. Generalnie sami niemcy przyznają że to był niewypał na skalę europejską: od cyrku z budową aż po napompowane założenia jak to będzie pięknie.
@4pietrowydrapaczchmur
https://www.aero.de/news-45142/BER-bleibt-auch-2023-in-der-Verlustzone.html
Dla przypomnienia "Analiza SWOT":
Ustalenia z WEF, Davos i ich odnogi c40cities które nawiasem mówiąc już są pomału wdrażane w UE:
@4pietrowydrapaczchmur XD masz na to jakieś źródło?
@John_polack masz jakieś google?
Ale przyznam ze nie siedze w tym głęboko więc wołam @earna który przedstawi moze więcej źródeł w PDFach.
Wystarczy wejśc na strony np facebookowe WEF c40cities czy Davos gdzie będziesz miał pełno informacji lub wpisac fraze w google. https://www.c40.org/pl/research/
@4pietrowydrapaczchmur sprawdziłem pliki które załączyłeś- nijak się mają do tego slajdu. Generalnie bardzo mocne ogólniki jak koniec z biedą i glodem na świecie xd
@John_polack Wiesz. Ja nie zamierzam marnować czasu na przekonywanie jakiegoś randoma ignoranta który najwyraźniej nie wie jaki go świat otacza i co mówią dosłownie wszyscy czołowi politycy UE.
Nawet chyba nie zajrzałeś w pierwszy link.
@4pietrowydrapaczchmur jeżeli uważasz że fundacja wspomniana w twoim slajdzie jest odpowiedzialna za ustawodawstwo i ekonomię na świecie to gratuluję chłopskiego rozumu.
@John_polack Tak. Uważm ze fundacje czy organizacje mają realny wpływ na polityków i politykę o ile mają za sobą poważne plecy i ... jeśli potem dokładnie to co twierdza fundacje powtarzane jest przez czołowych polityków z Komisji Europejskiej, głowy państw oraz wałkowane jest w mediach głównego nurtu wraz z tworzeniem przez nich kolejnych praw i obowiązków dla każdego członka/jeszczepaństwa UE.
@4pietrowydrapaczchmur ku pamięci https://www.weforum.org/agenda/2022/01/net-zero-clean-air/ Ciekawe czy będą istnieć komercyjne samoloty elektryczne jak np ten https://www.weflywright.com/about
mnie to zastanawia porownanie do lotniska w Radomiu, podobna odleglosc od Warszawy, infrastruktura drogowa i kolejowa jest, bilety w okazyjnych cenach a i tak pustki, a oni chca kolejne lotnisko budowac on top of that, ktore ma wszystkie wady Radomskiego i wiecej
@5tgbnhy6 Ciekawe że w internecie są łatwo dostępne wyniki finansowe innych lotnisk ale informacji o tym ile straty miało w 2022 czy 2023 roku lotnisko w Radomiu brak. Za to chwalą sie że mają REKORDowy ruch (bo startowali z pozycji prawie 0).
Tylko warto zauważyć że ruch nie równa sie zyskowi. Bo jak sie chce to i do biletów mnożna dopłacać byle tylko wykazać ruch i dobrze wydane pieniądze na inwestycje w Radomiu.
https://www.pasazer.com/news/463487/lublin,ponad,32,mln,zl,straty,netto,w,2022,r.html
I te lotniska po wybudowaniu CPK mogą osiągać jeszcze większe straty.
@4pietrowydrapaczchmur 200k dziennie miało byc?
@rebe-szunis Dokładnie tak. Wg władzy miało byc 200,.000 dziennie a obecnie (wiele lat po wybudowaniu dworzec działa normalnie, tak jak ten stary) jest poniżej 8k pasażerów czyli mniej niż niegdyś.
Wtedy nawet firma audycyjna Jaspers powołana przez UE (bo miał byc w części budowany ze środków UE) potwierdziła ze to srogie przeszacowanie. Nie chce mis ie teraz po googlu szukac tej ekspertyzy.
Osobiście ilośc peronów mnie tak bardzo nie razi. Razi mnie ten megalomański twór który powstał nad nimi a który teraz czesto pokazywany jest na zdjęciach. Poziiom zero, czyli poziom ziemii powinien być oddany miastu np w postaci placu a tymczasem został zabudowany pustą przestrzenią, by można było sie nim chwalić i przepłacać choćby za ogrzewanie. Duży dworzec PKS który sie w nim znajduje stoi chyba cały czas pusty. Dawno na nim nie byłem ale chyba nadal, po 8 latach od otwarcia lokale usługowe stoją na nim puste.
W odróżnieniu od lotniska które przynosi wielomilionowe straty (35mln w 2022roku)
samemu miastu dworzec z tego co kojarze jest utrzymywany przez PKP ale nadal sa to ogromne straty finansowe na jego utrzymanie które nie są przeznaczane na inwestycje.
Edit: Bodaj 14mln rocznie: https://www.transport-publiczny.pl/wiadomosci/lodz-fabryczna-ile-kosztuje-utrzymanie-dworca-kolejowego-61396.html
@rebe-szunis małą aktualizacja. Fabryczny wygrał w konkursie:
:-pp
mi sie tam podobal obrazek ktory mowil, ze slowenia bedzie latac z CPK majac blizej mediolan XD
albo slowacja/czechy latajace z PL majace blizej Wieden
@Bystrygrzes Czesi często latają z Pyrzowice, oczywiście jest też narracja, że cała Polska będzie latać z cpk bo coś xD
@Bystrygrzes Gdzie moge go znaleźć?
Też chciałbym sie pośmiać.
@4pietrowydrapaczchmur kotrys z politykow wrzucil na tweetera ten obrazek. Zaznaczyl cala europe wschodnia od sloweni po kraje baltyckie
@4pietrowydrapaczchmur wyznawcom cpk nie przemowisz do rozsądku. Narracja jakby cpk było absolutnie najważniejszą inwestycją jaka musimy zrobić za nieważne jakie pieniądze i każdy dzień poślizgu to dzień później gdy ten cud świata nas zbawi.
Cpk to religia xD
@Wrrr na początku podchodziłem do cpk nautralnie a nawet pozytywnie, ale im dłużej oglądam tą "debatę" tym bardziej się przekonuje, że to tylko ma być miś na miarę naszych możliwości. A Pan Wilk, którego pełno wszędzie jedt najgorszą reklamą tegoż.
Dobrze widzę, jest nieoplacali ale inwestorzy prywatni będa źli bo będa zarabiać?
Takie pytane czemu nie napisałes do np. Wilka i nie wstawiłeś jego odpowiedzi tutaj?
Letniska regionalne słabio ciągną ze względu na swoje problemy komunikacyjne i co najważniejsze ze względu na brak połączeń których nigdy nie zdobęda ale co je łączy? Wszystkie dowożą do hubów XD
W sumie mamy mamy dwie koncepcje, szukamy klientów vs mamy klientów bo ich nam dowiozą.
Chciałbym abyś jednak swój wpis skierował np na twitterze do ludzi od cpkteam i podał odpowiedź.
@Anty_Anty Pytanie raczej: Na czym i jak miały by zarabiać ci inwestorzy?
Skoro Modlin obecnie przynosi straty: https://www.rynek-lotniczy.pl/wiadomosci/modlin-rok-2022-zamkniety-ze-strata-348-tys-zlotych--18055.html Rozumiem ze CPK ma być większy i przyjmować Cargo i sa marzenia o wzroście ruchu ale jak i kiedy zwróciłby sie im koszt budowy tego lotniska?
Wtedy gdy nam sie zwróci koszt budowy stadionów na Euro? (sarkazm)
I co jeśli jakimś cudem Modlin jednak nie zostanie zamknięty?
ps. Zakłądając że miałbym konto na Twitterze to czemu zdanie jakiegoś randoma miało by uruchomić jakichś znawców tematu? Uruchomić mogłyby sie za co najwyżej trolle którym płaci sie za propagandę.
@4pietrowydrapaczchmur Cargo masz w pasażerskich połaczeniach a zarabiają z opłat ale nie rozumiem toku mysleniach, myslisz że oni nie znaja sie na biznesie? Że na świecie im wychodzi a tutaj im nie wyjdzie poniewaz się nie znają?
Zadaj pytanie tym którzy realnie zajmuja się rynkiem, jak odpowiedzą dopytaj i wrzuć tutaj odpowiedzi.
z tymi stadionami to ciekawie czy policzono jak zawody wpłyneły na odbiór PL i jak zmiana preferencji pobudziła gospodarkę? To nie jest zysk stadionu ale za to pośredni zysk gospodarki.
Z tym jest tak jak z darmowymi usługami, żrą zasoby, nic się nie płaci za nie a firma zarabia.
@Anty_Anty Twierdze że mało wiemy i jeśli ktoś coś mówi to nie znaczy ze musi to być w 100% zgodnie z prawdą.
Przykładowo powiedzenie czegoś to nie przyrzeczenie, przyrzeczenie to nie list intencyjny a list to nie podpisanie umowy.
Jakas osoba z danej firmy np rzecznik wstępnie mógł wyrazić chęć do takiej inwestycji (bez przeliczenia wszystkiego) ale polityk zawsze może bawić sie w głuchy telefon i przeinaczyć/wyolbrzymić mówiąc że firma jest bardzo chętna, widzi w tym dobry interes i wyłoży iles tam kasy. Może być tez tak ze firma widząc słaby zarobek zarzada rozszerzenia uprawnień ale polityk już tego nie powie i będzie tylko lukrował narracje że mamy inwestora.
Przeciez cpk to pisowski wymysl, przez osiem lat nie zrobiono noczego. konkretnego w tej sprawie.
To jest zwyczajne szukanie dymu i poruszanie tysiaca roznych tematow, zeby osciagnac uwage od roznych komisji, ich afer jak rzadzili, od smrodu ulaskawienia skazanych poslow, podsluchiwania opozycji( ale i waznych politykow swojej partii xD).
Oni ciagle klamia, w tej sprawie mowia to co w danym momencie jest dla nich wygodne.
Naprawde ktos jeszcze uwaza, ze pis moze miec w czymkolwiek dobre intencje?
IMO żeby CPK miało sens to powinno wpisywać się w długoterminową strategię rozwoju Polski. Problem z tym, że ta strategia zmienia się co 4 lata
@4pietrowydrapaczchmur @5tgbnhy6 @jajkosadzone
A pobawie się w adwokata:
-
Radom jest 93km od centrum W-wy, Baranów 37km (oba pomiary w linii prostej).
-
Cargo lata w dalekodystansowych rejsowych pasażerach - tutaj najpierw trzeba połączenie uruchomić. A żeby je uruchomić to: potrzeba ludzi co chcą takim polecieć, trzeba lotniska co takie nowe (lub częstsze) połączenia obsłuży. Chopin nic nowego nie obsłuży, bo jest obłożony na 100%.
-
Cargo lata też w wyspecjalizowanych samolotach, ale te ze względu na hałas i chęć latania po nocach nie mogą lądować na Chopinie. Potrzeba nowego lotniska.
-
Inwestorzy prywatni - dostają max 49% udziałów, reszta zostaje w rękach PL. Chcą inwestować, bo wiedzą, że na tym zarobią. Ponieważ to są firmy min. zajmujące się budową i obsługą lotnisk, wnoszą też know-how. Im lepiej zrobią swoją robotę, tym lepiej i szybciej zarobią.
-
Berlin Branderburg to słaby przykład - to nie hub, tylko lotnisko lokalne. Jego problemy z uruchomieniem i słabe wyniki nie mogą być 1:1 przełożone na CPK.
-
Lotnisko w Baranowie to nie pomysł pis. Już w PRL przyglądano się lotnisku w tej lokalizacji, a po 1990 pięć rządów zamówiło raporty w 5 różnych firmach i mimo różnych rządów, różnych firm i różnych czasów, zawsze padał jeden wniosek: budować nowe lotnisko.
-
W momencie odpalenia CPK, Chopin musi być zamknięty. Cały obecny ruch i nowy będzie z CPK.
-
W zasadzie CPK=Nowy Chopin.
-
W tym roku Chopin ustalając kto dostanie sloty na lądowanie i starty swoich samolotów podobnież odrzucił 15% wniosków. Czyli ruch z 2024 to mogłoby być około 24mln pax - na CPK (w jego pierwszej, podstawowej fazie) to około 60% pojemności na "dzieńdobry" i warunek wyjścia na "0". Już od pierwszego dnia. Potem tylko lepiej.
-
Prognozy mówią o wzroście ruchu lotniczego. PL się bogaci, a połączenia transferowe międzynarodowe dorzucą swoje.
-
Limity CO2 z UE będą tyczyć się wszystkich linii lotniczych w całej UE. Mimo to wszyscy przewidują rozwój.
-
Lokalne lotniska zyskają - z rosnącą liczbą destynacji z Nowego Chopina wzrośnie liczba chętnych na loty transferowe (hubowe). Lotniska obsługujące low-costy niewiele zauważą, bo ich klienci i hubowi to różni klienci. Sam chętnie przesiądę się na loty z SZZ przez WAW, żeby tylko nie musieć grzać samochodem 2h na BER. Póki co oferta jest za słaba, a przez ograniczenia Chopina wiem, że się nie poprawi.
-
Nowy Chopin powinien powstać w wersji obecnie planowanej - z dwoma równoległymi pasami start-lądowanie, z zapasem na 2 kolejne, podstawowym terminalem z zapasem na jego łatwą rozbudowę.
-
W Nowym Chopinie nie ma nic "megalomańskiego", planowane jest na miarę możliwości i potrzeb PL z zabezpieczeniem na kilka dziesięcioleci w przypadku potrzeby rozbudowy.
-
Nowe lotnisko ma też misję w systemie NATO, w razie K i przed W, pozwoli na szybkie przerzucenie odpowiednich sił sojuszniczych. Poza tym uważam, że już w czasie W, łatwiej jest obronić jedno duże i wydajne lotnisko, niż 4 małe rozrzucone daleko od siebie.
@ivaldir zgadzam się
Na wstępie trzeba pamiętać, właśnie o tym, że to nie będzie de facto nowe lotnisko, a przebudowany Chopin. Więc cały ruch, a przynajmniej większość zostanie przeniesiona, więc nie będzie startowac od zera. A Chopin nie ma szans na sensowna rozbudowę.
Oby tylko, tak, jak wspomniałeś nie przesadzi z wielkoscia na dzień dobry i, jak ktoś też zauważył, aby kolejne władzy nie ukręciła głowy projektowi.
Aaaaa i ja mowie w sumie o CPL, kolej to chyba inna bajka jednak.
@ivaldir ujme to tak. Odpowiedź na twój komentarz jest między innymi tu:
https://www.hejto.pl/wpis/czy-port-cpk-ma-sens
Wystarczy pomachać flagą i flaga ładnie zasłania spojrzenie na szerszy kontekst.
Trzeba budować, trzeba budować bo my mówimy że będzie opłacalne. A mówimy bo chcemy porozkradać na jeszcze większą skalę, bo wiemy ze nawet jeśli złapie sie nas za rękę to i tak za tą kradzież nam nic nie grozi.
Tak naprawdę "w poważaniu" mamy czy ta inwestycja będzie opłacalna i czy wogóle kiedykolwiek powstanie. Ważne że my w tym czasie zarobimy i to nie my będziemy się później borykać ze spłata długów. Także póki polaczki jesteście głupim narodem i nam jeszcze wierzycie to nadal będziemy was robić w bambuko.
@4pietrowydrapaczchmur
Daj konkrety, liczby jakieś może albo ekspertyzy świadczące o potencjalnej wtopie na CPK.
Oczywiście jak popełni się błędy typu nie zamknięcie obecnego lotniska Chopina, czy nie zapewnienie dobrego dojazdu, to pewnie się nie uda, z tym, że projekt CPK z góry zakłada zamknięcie Chopina i budowę infrastruktury dojazdowej.
Akurat dobry przykład się pojawił na patologiczne utrzymanie lotnisk: https://obserwatorlogistyczny.pl/2024/02/20/ryanair-dostanie-miliony-na-promocje-regionu-studnia-bez-dna/
Zaloguj się aby komentować