Z jednej strony - spadkobiercy Papkina przekonują, że budynek jest idealny, dokładnie taki, jaki miał być, czyli zgodnie ze światowymi trendami. Rzucają w twarz wszystkim krytykom francuszczyznę - postmodernizm, minimalizm i porównania do siedzib w Paryżu i Nowym Jorku. Miało być nowocześnie tak, jak na świecie i tak właśnie jest - jak tego nie rozumiesz, to znaczy, że nie dojrzałeś estetycznie... MSN jest tu oznaką tego, że wreszcie jest normalnie, czyli w domyśle tak, jak wszędzie poza Polską.
Po drugiej stronie widzimy front konserwatywny (pic rel.). "Żeby Polska była Polską, to muzeum musi mieć kolumny na wejściu" - tak wygląda krytyka współczesnej architektury w wykonaniu osób, które chciałyby cofnąć czas do końca XIX w. Po tej stronie gołe ściany i proste formy straszą - kojarzą się z robotniczymi barakami. Człowiek, który pracuje w halach, ma potrzebę wyrażenia wyższych wartości poprzez architekturę, w której ozdobniki odgrywają kluczową rolę. Muzeum nie może wyglądać jak hala magazynowa. - kto to widział? Na pierwszy rzut oka musi być widać, że to ważny budynek i to ma tak wyglądać, że nikt nie będzie miał wątpliwości.
Sprawa jest oczywiście złożona, bo obecny budynek jest rzeczywiście nijaki. Nie popełnia błędu kiczu poprzez ozdóbki, które w dobie masowej produkcji są tanie i same w sobie o niczym nie świadczą, ale nie widać w nim żadnej ambicji. Nie widać w nim żadnej chęci podkreślenia polskiego sukcesu ostatnich 30 lat, czy też sukcesu, którym jest to, że Warszawa mimo Hitlera i Stalina, żyje i ma się świetnie. Wydaliśmy dużo pieniędzy i mamy przestrzeń wtopioną w tło. To dla mnie mało. Z drugiej jednak strony - pokazać ambicję bez ostentacji jest trudno. Może lepiej że postawiono na projekt bezpieczny - przez to piłeczka po stronie dyrekcji Muzeum. W końcu w tej sytuacji prawdziwym sukcesem może być tylko to, że w tym muzeum będzie sztuka której pozazdroszczą nam narody...
#przemysleniazdupy
Wrzucalem planowany teatr ktory stabie obok, bedzie czarny, idealnie beda ze soba kontrastem wspolpracowac. A projekt ktory konfa wrzuca to jest taki kek ze ja pierdole
@Cybulion kojarzę, ale niestety, chyba nie ma żadnych konkretów jeśli chodzi o budowę - a to przy tym drugim budynku MSN nabiera wyrazu
@ten_kapuczino jak nie ma
@Cybulion jesteś pewny, że coś się dzieje? bo piszą projekt TR 2020, mało przekonująco to brzmi w 2024 r.
@ten_kapuczino no dopiero skonczyli muzeum, teraz rusza z teatrem. Spokojnie mordko.
A tak z trzeciej strony... czy między barakiem a pałacem nie ma w architekturze niczego innego do zaoferowania? Bo tak naprawdę jest to kolejny temat, który dąży do dualizmu opinii publicznej, ogniskując dyskusję wokół (post)modernizmu i neoklasycyzmu
@moll oczywiście są, ale są poza głównym nurtem, a my w Polsce tak już mamy, że albo nowoczesność Papkina (czyt.: trend z Zachodu sprzeda 10-20 lat), albo tradycja...
Inna sprawa, że projekt spoza głównego nurtu jak np. w Bilbao to ogromne ryzyko i też pytanie, czy chcemy tego poziomu ostentacji formą... Moim zdaniem taka stylistyka jak Bilbao też się szybko zestarzeje, ale to oczywiście tylko moja prywatna opinia.
@ten_kapuczino pokażesz o jakim budynku mówisz? Bo chyba nie kojarzę
@ten_kapuczino znalazłam kilka ciekawych, zobacz - różne i można ciekawie przeplatać motywy
https://www.archpaper.com/2024/10/joslyn-art-museum-omaha-snohetta/
https://neutelings-riedijk.com/projects/city-history-museum-mas/
https://www.hkpm.org.hk/en/visit/plan-your-visit
i to też są nowoczesne bryły
@moll mówiąc szczerze to przy tych trzech nasz klocek duplo wygląda spoko
@moll być może nie na muzeum ale nowocześnie i elegancko zrobili w Bydgoszczy archiwum państwowe
@voy.Wu rzecz gustu
@AdelbertVonBimberstein o! i to jest bardzo dobry przykład! dziękuję
@moll rzecz gustu
chyba tak. bo ten budynek z Bydgoszczy wrzucony przez @AdelbertVonBimberstein koszmarny xD
@voy.Wu wrzuć coś co Tobie się podoba, jestem ciekawa różnic
@voy.Wu brutalizm ma ładniejsze przykłady xD
@moll nic mi się nie podoba (╯ ͠° ͟ʖ ͡°)╯┻━┻
chyba patrzę na budynki przez pryzmat tego który mnie najmniej wku*wia xD
@voy.Wu xD to też jakiś klucz
@moll no właśnie podoba mi się brutalizm, ale nie ten ruski, z ornamentyką jak na cygańskich pałacach. tylko taki surowy. np.brytyjski. sam mieszkałem w takich brytyjskich osiedlach brutalistycznych i bardzo mi się podobały, niestety coś jest w tym brutaliźmie, że zawsze idzie w parze z kompletną patologią.
jakby to powiedzieć: byłbym za wyburzeniem pałacu kultury, ale nie rozumiem jak można było wyburzyć dworzec w katowicach, jeszcze z tymi schodami od frontu
@voy.Wu mi właśnie nie podoba się ten brud i patologia, co się za brutalizmem ciągnie, bo niektóre bryły są ciekawe
@AdelbertVonBimberstein wiadomo rzecz gustu, ale ten budynek jest tandetny moim zdaniem
@voy.Wu nie ma złych brył brutalistycznych, są tylko nieumyte i zaniedbane...( ͡° ͜ʖ ͡°)
Ale tu akurat się nie będę spierał - rozumiem dlaczego nawet umyty brutalizm wielu ludziom się nie podoba - z tych samych powodów mnie się podoba xD
Co się dziwić jak każdy budując domek w 90-00 chciał dworek z kolumnami i każdy uwazal że wywodzi się że szlachty
@kodyak "Kłócą się i kochają. Polują i ucztują." Soplicowo wiecznie żywe
@kodyak nawet mi nie mów- tak ze 2 ulice ode mnie trochę lat temu zaczęli sprzedawać działki na budowę. Dosłownie tam nie ma nic innego jak albo nowoczesny dom z tej dziwnie modernistycznej manierze, albo taki płaski wannabe-dworek z jeszcze bardziej wannabe piaskowca. Nic pomiędzy.
@NiebieskiSzpadelNihilizmu u nas na końcu ulicy się dobudował koleś, tradycyjny polski dworek czyli normalny dom + 2 kolumny od frontu z kolistymi schodami schodzącymi na elegancką kostkę bauma, którą wyłożona jest cała działka, oprócz pasu na tuje przy ogrodzeniu z lastriko i skalniaka na wzór niemiecki z mini fontanną watykańską od frontu.
ostatnio wybierano nazwy ulic we wiosce i koleś zaproponował "ul. Willowa"
@voy.Wu xD
zbyt piękne i prawdziwe, żeby to była prawda
@ten_kapuczino
a ja bym wolal zeby tam wogole nie bylo muzeum tylko targowisko albo parking.
@ten_kapuczino kompleksów? To jest jebane gówno.
Zapomniałeś już jaka była narracja za wyburzeniem hal pod pałacem kominizmu, czy nie było cię wtedy na świecie?
#killallarchitects
@Opornik coś ubodło...
@ten_kapuczino Co miało ubóść? To jest problem globalny, nie polski. Masz ty jakieś pojęcie o architekturze czy historii sztuki?
W sumie spojrzałem na twój profil. Jeśli stać cię tylko na gimnazjalne pierdolenie, to spadaj na czarno.
@Opornik ale to ty dzwonisz... a raczej twoje kompleksy, bo nawet wyrazić o co ci chodzi nie potrafisz
@ten_kapuczino Dokładnie opisałem o co chodzi, spadaj na czarno, wali od ciebie wykopem.
Ja tam jeszcze tego budynku nie jebałem, bo potem wyjdzie, że jednak jest dobry i ciężko będzie grać eksperta, hehe.
Mi PKiN nie przeszkadza jako budynek i w kontekście tego muzeum już mamy pałac obok współczesnych wieżowców i już był tam taki miks więc ciężko się go czepiać o to.
Ja zawsze gardziłem przestrzenią wokół PKiN, bo to ani ładny park ani ładny plac, z każdej strony ten placek wygląda źle i ma się wrażenie, że od PRL tylko dostawili przyczepkę z hot dogiem.
Co do tego budynku nowego, to mamy jesień, wszystko wygląda źle, może w maju ta biała elewacja wymieszana z zielenią będzie wyglądała lepiej.
Ale mam wrażenie, że to muzeum by pasowało do słonecznego Los Angeles czy innej Barcelony, ale jakiś ekspert je kurwa postawił w stolicy kraju nadbałtyckiego i jestem ciekawy jak ta biała elewacja będzie wyglądać za 5, 15 lat. PKiN się nie udało umyć od 50.
@Deykun czyli mówisz, że za biały, a biały się brudzi, więc do dupy
Myślę, że okolica po prostu nie dorosła jeszcze do tego budynku. Na pewno jest to odważny projekt, który nic nie chce udowadniać i raczej prowokuje, co w kontekście sztuki nowoczesnej i sąsiedztwa PKiN wydaje się dobrym pomysłem. Pamiętajmy, że zaraz obok stanie budynek teatru o stalowej, czarnej bryle a w sąsiedztwie i po drugiej stronie Marszałkowskiej pracują nad parkiem. Myślę, że w przyszłości i po południowej stronie placu defilad przestrzeń zostanie adekwatnie zagospodarowana (oby!). Jest to więc na razie element układanki, której jeszcze nie ma w całości.
A i tak finalnie za X lat okaże się jak ten budynek i znajdująca się w nim instytucja wpisze się w miasto - czy będzie to pustynia czy żyjące miejsce.
"Żeby Polska była Polską, to muzeum musi mieć kolumny na wejściu" - tak wygląda krytyka współczesnej architektury w wykonaniu osób, które chciałyby cofnąć czas do końca XIX w."
Kurwa aż mnie telepie, gdy takie ordynarne bezczelne kłamstwa z dupy czytam.
Zaloguj się aby komentować