Zdjęcie w tle
przemoko90

przemoko90

Osobistość
  • 140wpisy
  • 1082komentarzy
przemoko90 userbar
Hejka,

W dzisiejszym odcinku i nieco gdybania. Ciekawe spekulacje na ciekawe pytanie, które budzi ich jeszcze więcej. Jakie były intencje wodza III Rzeszy? Sprawdźcie. Miłego poniedziałku!

#historia #ciekawostki #ciekawostkihistoryczne #podcast #drugawojna

https://www.youtube.com/watch?v=D9dVlD57wiU
przemoko90 userbar
jarezz

Dopiero co narzekałem, że nie ma jeszcze i nie mam co w drodze do pracy słuchać.

Zaloguj się aby komentować

Misja Fujity

9 września 1942 r. ok. godz. 6 niedaleko przylądka Blanco w Oregonie u zachodnich wybrzeży kontynentalnych Stanów Zjednoczonych, kapitan Meiji Tagami, wyprowadził okręt podwodny Marynarki Wojennej Cesarstwa Japonii I-25, na głębokość peryskopową. Następnie zerknął przez peryskop i wyraźnie zadowolony wezwał do centrali 31-letniego chorążego Nobuo Fujitę. Ten zrobił to samo co przed chwilą jego dowódca. Po dziesięciu dniach sztormu na morzu panowała cisza. Fujita był jednym z najbardziej doświadczonych pilotów w całej japońskiej flocie wojennej. W ciągu niemal dziesięciu lat służby spędził w powietrzu ponad 4 tysiące godzin. Był też osobiście pomysłodawcą przedsięwzięcia, które miał zamiar za chwilę wykonać.

I-25 wyszedł na powierzchnię. Mechanicy wyjęli z hangaru zamontowanego na pokładzie części wodnosamolotu Yokosuka E14Y (Glen) i pośpiesznie go złożyli. Fujita wspólnie z obserwatorem matem Shoji Okudą wsiedli do samolotu, który następnie został katapultowany z pokładu okrętu i polecieli w kierunku amerykańskiego wybrzeża.

W okolicy miasteczka Brookings zrzucili na oregońskie lasy dwie 76-kilogramowe bomby zapalające powodując niewielki pożar. Japończycy mieli pecha, bo las był wilgotny po niedawnym deszczu i nie chciał się łatwo zapalić.
Ponieważ I-25 został dostrzeżony przez amerykański samolot patrolowy musiał się zanurzyć. Drugi lot mógł się odbyć dopiero trzy tygodnie później 29 września. Fujita i Okuda zrzucili dwie bomby w pobliżu Port Orford. Ich skutek był jeszcze mizerniejszy. Nie przeszkodziło to, aby po powrocie do kraju zostali okrzyknięci bohaterami narodowymi.

Chociaż misja Fujity spełzła na niczym przeszedł on jednak do historii, jako pierwszy i jedyny podczas drugiej wojny światowej człowiek, który zbombardował kontynentalne Stany Zjednoczone z samolotu.

Honorowy pilot

Nobuo Fujita służył w wojsku do końca drugiej wojny światowej. W jej końcówce szkolił nawet kamikaze. W 1962 r. został zaproszony przez mieszkańców Brookings do ich odwiedzenia. Był przekonany, że to podstęp i po przyjeździe do USA będzie aresztowany i sądzony jak zbrodniarz wojenny. Kiedy dostał gwarancję, że tak nie będzie na wszelki wypadek zabrał ze sobą do USA swój 400-letni miecz samurajski, aby w razie czego popełnić samobójstwo.

Ku jego zaskoczeniu został jednak przyjęty bardzo życzliwie. Na pamiątkę spotkania miecz podarował mieszkańcom. Brookings odwiedzał jeszcze parokrotnie, angażował się w lokalne sprawy, a trzy uczennice z miejscowej szkoły ugościł nawet na własny koszt w Japonii. W końcu został honorowym obywatelem miasteczka. Zmarł w 1997 r. Część jego prochów została rozsypana w miejscu, gdzie zrzucił bombę.

Wysiłki Japończyków i Niemców by zbombardować podczas drugiej wojny światowej kontynentalne USA – jak dowiodła powojenna przyszłość - nie okazały się takie szalone na jakie wyglądały. Dzisiejsze atomowe okręty podwodne można wyposażyć w pociski balistyczne z głowicami jądrowymi, które mogą nie tylko podpalić las w Oregonie, ale zmieść z powierzchni ziemi całe miasta.

Fragment artykułu pochodzi z 38. numeru miesięcznika POLSKA NA MORZU.

#historia #ciekawostkihistoryczne #ciekawostki #lotnictwo #drugawojna
przemoko90 userbar
fc34e90e-8ec7-4621-82c1-75f57fab811d
9d2ddc09-6ee8-40de-a572-b213a09f2c41
7b3d3bb9-a350-4eaa-998e-700b94735772

Zostań Patronem Hejto i odblokuj dodatkowe korzyści tylko dla Patronów

  • Włączona możliwość zarabiania na swoich treściach
  • Całkowity brak reklam na każdym urządzeniu
  • Oznaczenie w postaci rogala , który świadczy o Twoim wsparciu
  • Wcześniejszy dostęp, do wybranych funkcji na Hejto
Zostań Patronem
Wabik przedstawiający Superfortecę B-29 stworzony przez Japończyków, o rozpiętości skrzydeł wynoszącej 300 stóp, tak powiększony, że wydaje się, że leciał na wysokości kilku tysięcy stóp, na lotnisku Tien Ho w Chinach 9 marca 1945 roku.

Z dużej wysokości wabik stwarza iluzję lecącego B-29 z płomieniami wydobywającymi się z lewego silnika. Japończycy sądzili, że inne samoloty obniżą lot, aby się przyjrzeć i staną się celem intensywnego ostrzału artylerii przeciwlotniczej.

#historia #ciekawostkihistoryczne #ciekawostki #drugawojna
przemoko90 userbar
29ef5bac-21fd-48ce-9780-de5c8db55863
moll

@przemoko90 zadziałało?

przemoko90

@moll Może jakiś pojedynczy maruder trafił się. Tonący brzytwy się chwyta, dużo robili tego typu forteli.

Jarasznikos

@przemoko90 Japończycy pod koniec wojny to ogólnie zdesperowani byli. W przypadku inwazji na wyspy byli gotowi bronić się dzidami... Szaleni ludzie.

Zaloguj się aby komentować

Niemiecki patrol eksplorujący pustynię w Egipcie podczas burzy piaskowej. El Alamein, wrzesień 1942 r.

#historia #historiajednejfotografii #ciekawostki #ciekawostkihistoryczne #drugawojna
przemoko90 userbar
badbdbb5-f458-40d2-800a-dbbdd35e4157

Zaloguj się aby komentować

Iwo Jima miała strategiczne znaczenie na tyle, że bombardowano wyspę z powietrza i morza przed właściwym lądowaniem sił inwazyjnych. Smugi pocisków wystrzeliwane z okrętów.

#historia #ciekawostkihistoryczne #ciekawostki #drugawojna #historiajednejfotografii
przemoko90 userbar
3c23084f-a210-4ca9-9068-435e7d68dc02
konrad1

ciekawe czy to bagno wojenne kiedys sie skonczy xD Ai przejmie kontrole to może wtedy chyba że całkowicie zakończy problem wojen konczac ludzkość

przemoko90

@konrad1 Witam, chyba nigdy ( ͡~ ͜ʖ ͡°)

5tgbnhy6

@konrad1 moze jak ludzie przejma kontrole nad swoim zyciem z rak psychopatow u wladzy

Zaloguj się aby komentować

Blohm und Voss BV-141 dziwny teutoński asymetryczny twór. Funkcja: rozpoznanie, ale nie przypadł do gustu i nie wyszedł po za fazę testów. Kiedyś takiego popełniłem z Airfixa.

#samoloty #lotnictwo
przemoko90 userbar
b315a6d2-4cd2-4c59-ba34-9fcd4aa1452d
Millionth_Visitor

Kiedy budżet kończy się w połowie projektu

ErwinoRommelo

Wyjebac ta kabine, dodac siodlo lejce i bedzie cacy.

uxrdr

>wykładowca: zadania na kolokwiach wcale nie są nieżyciowe i z dupy wzięte

>zadania na kolokwiach:

przemoko90

@uxrdr wszyscy: przytomnie rysują Focke-Wulf FW-189.

wykładowca: pała z plusem, siadaj

Zaloguj się aby komentować

V edycja najpiękniejszych pokazów lotniczych ANTIDOTUM Airshow Leszno zbliża się wielkimi krokami. Już 21 i 22 czerwca 2024 roku na Lotnisko Leszno wróci ten wyjątkowy, podniebny spektakl, który w zeszłym roku odwiedziło ponad 45 000 osób.

ANTIDOTUM Airshow Leszno to wydarzenie, które na stałe wpisało się do kalendarza najciekawszych europejskich imprez lotniczych. Jak zawsze dołożymy wszelkich starań aby i w tym roku przygotować wspaniałe i wyjątkowe widowisko. Na niebie znów będzie można podziwiać akrobacje samolotowe solistów i grup pokazowych, odrzutowce i śmigłowce polskich i zagranicznych sił powietrznych, pokazy szybowcowe, paralotnie, motoparalotnie, balony, samoloty historyczne i nowoczesne konstrukcje cywilne.

Na ziemi zostaną przygotowane specjalne strefy tematyczne, pokazy sprzętu wojskowego, wystawa lotnicza, gdzie z bliska będzie można obejrzeć samoloty biorące udział w pokazach, występy grup rekonstrukcyjnych, a dla najmłodszych wesołe miasteczko!

Tradycyjnie nie zabraknie pokazów wieczorno-nocnych z muzyką na żywo oraz bardzo dużą dawką pirotechniki, które stały się znakiem rozpoznawczym ANTIDOTUM Airshow Leszno!

Tradycyjnie już wybieram się chyba na czwarte pokazy. W sprzedaży są już bilety na wydarzenie na https://tobilet.pl/

#airshow #lotnictwo #samoloty #leszno
przemoko90 userbar
88f9c801-2b22-45f0-adfc-8ed15d891b36
2b2d6ac0-29b2-45d5-aef0-e7321bffb68a
88c19085-dd00-4abf-9a9f-52217264f06b
a5edc44a-dbea-4e89-85e9-123fc12af946
03d4897e-9fe0-4137-a7bf-35de13048e14

Zaloguj się aby komentować

Hejka,

Stolica Wielkopolski na tapecie. Twardy opór Niemców i krwawe starcia w przeciągu miesiąca w kolejnym mieście zamienionego przez Hitlera w twierdzę. Miłego poniedziałku!

#historia #ciekawostkihistoryczne #ciekawostki #podcast #poznan #drugawojna

https://www.youtube.com/watch?v=2itpFH11BsA
przemoko90 userbar
przemoko90

Jak Wrocław, Szczecin, Bydgoszcz itd. przechodziły z rąk do rąk na przestrzeni historii, w tej akurat chwili są w naszych granicach.

Zaloguj się aby komentować

Hejka,

Było wiele obozów na terenie Europy. Najstraszniejsze i największe w Polsce. Ale i Niemcy mogą "pochwalić się" co mają u siebie. Kolejny materiał od irytującego. Miłego weekendu!

#irytujacyhistoryk #historia #ciekawostki #ciekawostkihistoryczne #drugawojna

https://youtu.be/YHqlq8XPdLA?si=YRi-7vEtnjvPewLN
przemoko90 userbar
Opornik

Komentarz usunięty

SuperSzturmowiec

w koszulach kolorze obornika ...chłopcy w koszulach kominiarzy" xD śmieszek z niego

przemoko90

A mówią, że chłop nie potrafi rozróżniać kolorów

BurczekStefuha

@przemoko90 

Najstraszniejsze i największe w Polsce


Nie w Polsce tylko w Generalnej Guberni, lub na terytorium obecnej Polski. Polski wtedy nie było na mapach. Nie powielaj kłamliwej narracji

przemoko90

Nie napisałem też, że polskie obozy tylko na terenie Polski. Wiadomo, że tereny były okupowane. Niczego nie powielam i nie wkładaj mi takiej narracji. Bo szukasz dziury w całym

Zaloguj się aby komentować

zuchtomek

@przemoko90

Na youtube już są filmiki.

1da5e1ac-eff3-4024-a3ed-248d20c8992a
zuchtomek

@przemoko90 Nie no takie to nie..

libertarianin

Sprawa oczywiście działa się od dawna i wypływa przed samymi wyborami samorządowymi xD


https://www.youtube.com/watch?v=M7VlRUQlvXo

Zaloguj się aby komentować

Hejka,

Nowy nabytekc U-boot typ VII C, a dokładnie U-96 wydany na 40 rocznicę filmu Okręt W. Petersena.

W zestawie są raczej niepotrzebne farby Revella w mini buteleczkach plus pędzelek, skala 1/144 niby mała ale ma ok. 50 cm długości, części 80 pare i plakat kinowy z w/w filmu. Plan jest taki, ogarnąć go, pomalować, trochę styrać plus budowa dioramy jak przecina fale Atlantyku.

I chciałbym przeprosić, bo wiem, że wg. ankiety zeszłorocznej kolejny powinien być P-47, obiecuję, że po okręcie wskoczy na warsztat.

#modelarstwo #okret #drugawojna
przemoko90 userbar
5592e7a7-dc3e-4dc9-a8cc-c0b1b74a5fc6
John_the_Revelator

Kurde, fajne; nigdy tym się nie zajmowałem, ale niejednokrotnie myślałem, czy aby nie zacząć?

Klejenie takich modeli uspokaja, czy irytuje?(pytam, bo jestem skrajnie niecierpliwy, ale np. puzzle po 1k ogarniam i jest ok). Jakbym chciał zacząć to byle co?, czy dla amatora proponowałbyś coś "lżejszego"?

LondoMollari

@John_the_Revelator Każdy ma inaczej, klejenie dla mnie jest ok, natomiast malowanie, szczególnie bardzo małych detali, irytuje.

Zielczan

@John_the_Revelator jak kupisz dobry model to jest ciekawe IMO, bo te slabszych firm sa kiepsko spasowane, delikatny materiał mają i ogółem słabe wykonanie

Zaloguj się aby komentować

Krótki tekst przedstawiający atak Brytyjczyków na tamy w Zagłębiu Ruhry w Niemczech w 1943 r. oraz następstwa takich operacji. Miłego dnia!

Czym był nalot Dambusters?

W nocy z 16 na 17 maja 1943 r., podczas jednej z najśmielszych operacji drugiej wojny światowej, specjalnie utworzona 617 Dywizjon RAF-u zaatakowała trzy główne tamy w niemieckiej Dolinie Ruhry przy użyciu nowej tajnej broni – wysoce niszczycielskiej „odbijającej się bomby”.
Masywna tama Möhne, której wody wytwarzały energię elektryczną, miała 40 metrów wysokości i 650 metrów długości. Była to najważniejsza tamą, obok tamy Eder, która dostarczała wodę do kanałów i dróg wodnych, oraz ziemnej tamy Sorpe.

Celem było spowodowanie katastrofalnej powodzi w przemysłowym sercu wroga, sabotaż produkcji wojennej i zniszczenie infrastruktury.
Nalot ten został wówczas uznany przez aliantów za znaczący sukces militarny, który znacząco podniósł morale, ale kosztował życie ludzkie. Zginęły 53 załogi samolotu, a około 1300 osób utonęło lub zaginęło, gdy uszkodzone tamy zalały okolicę o długości 65 km.

Zniszczono setki posiadłości i zginęły tysiące zwierząt gospodarskich.
Dolina Ruhry z fabrykami zbrojeniowymi, elektrowniami i innymi obiektami przemysłowymi była sercem niemieckiej machiny wojennej i celem priorytetowym. Raport promowany i początkowo odrzucony w RAF głosił, że aby przebić się przez największą tamę, Möhne , nisko lecący samolot musiałby zrzucić ogromną bombę, która uderzyłaby w tamę, zatonęłaby i eksplodowała głęboko pod wodą .

Problem polegał na tym, że takiej bomby nie było, a w każdym razie niezbędny rozmiar takiej bomby przekraczałby ładowność któregokolwiek z istniejących samolotów RAF. Gdyby ta strategia miała być brana pod uwagę, należałoby opracować nowy, rewolucyjny typ broni.

Barnes Wallis był znany z nieszablonowego myślenia; w wolnym czasie rozwija innowacyjne koncepcje, które mogą pomóc w wysiłkach wojennych. Brytyjski inżynier, dr Barnes Wallis (1887 r. do 1979 r.), był zastępcą głównego projektanta w dziale lotniczym firmy Vickers-Armstrong, producenta samolotów i amunicji, gdzie pracował nad projektem sterowca R100 i bombowca Wellington. Aby zniszczyć tamę Möhne, pierwotnie przystąpił do zaprojektowania ogromnego sześciosilnikowego bombowca, który zrzuciłby 10-tonową bombę na tamę z wysokości 40 000 stóp, wywołując efekt trzęsienia ziemi. Wkrótce jednak zdano sobie sprawę, że nawet tak ogromna siła wybuchu nie przebije tamy.
„Wpadłem na pomysł rakiety, która zrzucona na wodę ze znacznej odległości powyżej tamy dotrze do tamy serią rykoszetów, a po uderzeniu w tamę zatonie w bliskim kontakcie z górną ścianą tamy.”

Najpierw eksperymentował z tym pomysłem we własnym ogrodzie, używając kulek swojej córki, wystrzeliwując je z domowej roboty katapulty i sprawiając, że odbijały się od wody. Barnes Wallis eksperymentował z różnymi metodami atakowania tam, w tym z użyciem repliki tamy Möhne w zmniejszonej skali, a także przeprowadzał testy w dużych wewnętrznych zbiornikach na wodę w Narodowym Laboratorium Fizycznym w Teddington w południowo-zachodnim Londynie.

Ostatecznie, po udowodnieniu, że jego koncepcja odbijającej się bomby jest najlepszą metodą ataku, od grudnia 1942 r.do początku 1943 r. z samolotu Wellington na plaży Chesil zrzucano eksperymentalne bomby w kształcie beczki.

Podczas tych filmowanych prób bomby początkowo rozpadały się pod wpływem uderzenia w wodę, ale Barnes Wallis dokonał wielu modyfikacji, w tym dodał mechanizm, który powodował obrót wsteczny bomby, co poprawiło jej zdolność odbijania się.
W kolejnych próbach bomba odbiła się ponad dwadzieścia razy i przeleciała ponad 1200 metrów.
Aby pomyślnie przedrzeć się przez tamę Möhne, bombowce musiałyby przelecieć na dokładnie określonej wysokości, obejmującej wierzchołki drzew, wynoszącej 60 stóp (18 metrów) z prędkością 232 mil na godzinę, zanim zrzucą wirującą czterotonową bombę na dokładnie 1276 stóp (389 metrów). od tamy. Prawidłową odległość można ocenić za pomocą prostego drewnianego trójkątnego celownika skupionego na bliźniaczych wieżach tamy, a dokładną wysokość określić na podstawie dwóch przecinających się reflektorów pod samolotem.

Bomba o długości 1,5 metra wykorzystałaby swój odwrotny obrót i odbiłaby się od powierzchni wody w kierunku ściany tamy, unikając sieci torpedowych. Kiedy bomba uderzyła w konstrukcję, obrót wsteczny zepchnął ją głęboko pod wodę, gdzie eksplodował niczym ładunek głębinowy, naruszając tamę.

Na początku 1943 roku Barnes Wallis pokazał filmy z Chesil Beach Ministerstwu Lotnictwa i Ministerstwu Produkcji Samolotów. Próby na pełną skalę zostały zatwierdzone pomimo sprzeciwu Najwyższa władza ustaliła, że ​​najlepszym momentem na strategiczny atak na tamy w Zagłębiu Ruhry jest księżycowa noc przed końcem maja 1943 r., kiedy zbiorniki są pełne. Ten napięty harmonogram oznaczał, że próby będą trwały aż do tego dnia.
Pod koniec lutego 1943 r., gdy wciąż trwały próby odbijającej się bomby, utworzono eskadrę, składającą się z bardzo doświadczonych pilotów i załóg lotniczych, stacjonującą w RAF Scampton w Lincolnshire, specjalnie do ataku na tamy. Eskadra stała się później znana jako „Dambusters”.

Wysoce tajna misja otrzymała kryptonim „Operacja Chastise”.
Eskadra rozpoczęła codzienne intensywne szkolenie na zmodyfikowanych bombowcach Lancaster, ćwicząc nocne loty na niskich wysokościach i nawigację nad zbiornikami wodnymi i systemami kanałów, przecinając kraj, w tym Szkocję. Na różne zbiorniki zrzucono atrapy bomb ćwiczebnych. Żadna z załóg nie znała jeszcze szczegółów operacji. 14 maja Lancastery z eskadry wzięły udział w pełnej próbie generalnej na jeziorach Uppingham, Rutland i Colchester Reservoir w Essex. Bomber Command otrzymało ostateczną zgodę od Ministerstwa Lotnictwa 15 maja: operacja Chastise rozpocznie się następnego dnia.

Operacja Chastise

16 maja 1943 r. o godzinie 21:28, w jasną księżycową noc, z RAF Scampton wystartowało w trzech falach dziewiętnaście bombowców Lancaster w dziesięciominutowych odstępach. Na pokładzie było 133 lotników. Lecieli nisko nad Europą, aby uniknąć wykrycia przez radar.

Gibson poprowadził pierwszą falę ataku, wypuszczając odbijające się bomby na masywną tamę Möhne, będąc atakowanym przez strzelców przeciwlotniczych w wieżach tamy. Cztery samoloty zrzuciły bomby, ale dopiero po piątym ataku tama została całkowicie naruszona. Gdy tama pękła, kolosalna fala wody, szacowana na 10 metrów wysokości i poruszająca się z prędkością 24 kilometrów na godzinę, przetoczyła się przez Dolinę Ruhry, niszcząc wszystko na swojej drodze.

Pozostały samolot po kilku nieudanych próbach przedarł się przez tamę Eder. Była spowita mgłą, ale nie byłA broniona. Ziemna tama Sorpe pozostała nienaruszona. Niemieckie myśliwce nocne zostały wysłane, aby udaremnić ataki, ale bez powodzenia.

Ostatni Lancaster wylądował z powrotem w bazie RAF Scampton 17 maja tuż po godzinie 4:00, siedem godzin po rozpoczęciu misji. Osiem z dziewiętnastu samolotów nie wróciło, a 53 ze 133 załóg zginęło. Trzej inni zostali schwytani i dostali się do jeńców wojennych.

W Zagłębiu Ruhry katastrofalna powódź objęła obszar 65 kilometrów. Szacuje się, że utonęło lub zaginęło około 1300 osób, w tym jeńcy wojenni i robotnicy przymusowi przetrzymywani w obozach, wśród których setki stanowiły kobiety z Ukrainy, Polski i Rosji. Atak spowodował więcej ofiar śmiertelnych wśród cywilów niż jakikolwiek poprzedni atak RAF na Niemcy podczas wojny. Zniszczono fabryki, elektrownie, kopalnie, drogi i mosty, domy i inne nieruchomości; grunty rolne zalane i zniszczone; zwierzęta utracone.

Następstwa

Misja Dambusters podniosła morale Brytyjczyków. Prasa triumfowała: Piloci 617 Dywizjonu był bohaterami (617 później stał się specjalistycznym Precyzyjnym Dywizjonem Bombowym), a Gibson został odznaczony Krzyżem Wiktorii. 32 innych członków załogi również otrzymało wyróżnienia.
Morale w Niemczech spadło, ale przemysł w Zagłębiu Ruhry w ciągu kilku miesięcy znów zaczął działać; szacunkowo 30 000 pracowników zostało zarekwirowanych w celu naprawy szkód.
Chociaż naruszono tylko dwie tamy, Operacja Chastise rzeczywiście utrudniła niemiecki wysiłek wojenny ze względu na konieczność skierowania na ten obszar cennych zasobów w postaci robotników i baterii przeciwlotniczych, szczególnie z frontu wschodniego, gdzie Niemcy były mocno zaangażowane w walkę ze Związkiem Radzieckim.

Podpisano Protokoły dodatkowe do Konwencji Genewskiej, 8 czerwca 1977 r.: traktaty międzynarodowe zawierające zasady ograniczające barbarzyństwo wojny i chroniące osoby niewalczące.
W 1977 r. Protokoły dodatkowe nr 1 i II Konwencji Genewskiej zawierały zakaz ataków na tamy.

#historia #ciekawostkihistoryczne #ciekawostki #samoloty #lotnictwo #drugawojna

https://www.youtube.com/watch?v=bOGRTlrYCIE
przemoko90 userbar
144f7b2e-6cbc-499c-bdce-05035a4a2a70
d9e1365d-67a3-4fa3-a7a9-073615002508
3fc7b709-21aa-4d02-aadc-cde535bd8b91
56d06d9d-7099-449e-b524-863ce94ecbb1
dc1b66c0-6bc6-4014-82a5-e437c8dd4e2a
kopawdupeswiniom

Teraz w bazie tych dywizjonów będą lokować imigrantów xD

przemoko90

Co za przewrotność losu.

Zaloguj się aby komentować

Hejka,

W dzisiejszym materiale temat ciężkiego transportu jaką jest kolej, logistyki z tym związanej w USA oraz jej rola odgrywana w czasie II wś. Miłego poniedziałku.

https://www.youtube.com/watch?v=EEBR6Owmh9w

#historia #ciekawostkihistoryczne #ciekawostki #podcast #drugawojna
przemoko90 userbar
pinbecker

@Eliasz_Oderman ,,Masz raczej Kamilu " #pdk

Zaloguj się aby komentować