Zdjęcie w tle

Społeczność

Malarstwo

35

społeczność zrzeszająca miłośników malarstwa tradycyjnego i cyfrowego.

Zostań Patronem Hejto i odblokuj dodatkowe korzyści tylko dla Patronów

  • Włączona możliwość zarabiania na swoich treściach
  • Całkowity brak reklam na każdym urządzeniu
  • Oznaczenie w postaci rogala , który świadczy o Twoim wsparciu
  • Wcześniejszy dostęp, do wybranych funkcji na Hejto
Zostań Patronem
1730-1731 "Before" & "After" - William Hogarth (1697-1764)
Brytyjski artysta XVIII-wieczny; malarz, rytownik, satyryk, karykaturysta.

Przykład frywolnego malarskiego rokoko wypełniającego XVIII wiek, któremu z czasem zaczną się sprzeciwiać Oświeceniowcy jako sztuce amoralnej, hedonistycznej i bezwarościowej.
To jest druga wersja; pierwsza ogrodowa (w komentarzu) równie elegancka.
#historiazpaszkom #malarstwo
UmytaPacha userbar
83e3bae2-747a-41a6-ab4c-209fa537132d
f82f40d7-5fce-4d45-8043-13aba9df53e8
UmytaPacha

1730-1731 "Before" & "After" - William Hogarth (1697-1764)

Scena osadzona we francuskiej tematyce fête galante, w której przedstawia się zaloty wytwornego towarzystwa na tle pejzażu; kolejne syte rokokoko:

60b4b2a8-491e-4364-aba1-08daa69f4c71
daaf2c92-5708-4e96-afa9-31a03e04a63b
UmytaPacha

@ErwinoRommelo halo kiedy #dadjokes , instytut wam zalało?

AndzelaBomba

@UmytaPacha tak w temacie frywolnego malarstwa rokokowego, to Fragonard byłby lepszym wyborem na hejto, więcej #golombabe 😉

Carthago

@UmytaPacha czy te lustro zabiło tego psa? 🧐

Zaloguj się aby komentować

Ivan Petrovich Bogdanov
#malarstwo #sztuka
88e85c53-46af-408c-8b66-37c3f846e656
GrindFaterAnona

@Seele swoją drogą alfabetycznie lecisz? wczoraj wrzucałeś Bogdanowa-Belskiego

Seele

@GrindFaterAnona przypadkowa kolejność. po prostu repostuje obrazy na które się potykam i które mi się podobają. chociaż selekcjonuję trochę sezonowo.

shogoMAD

Szewc bez butów chodzi, w tym przypadku początkujący szewc :)

Yossarian

Иван Петрович Богданов -Iwan Pietrowicz Bogdanow.


30 sekunf z google.

Zaloguj się aby komentować

1861 "Our Banner in the Sky" - Frederic Edwin Church (1826-1900)
Znany amerykański pejzażysta silnie związany z The Hudson River School - ruchem połowy XIX wieku łączącym malarstwo pejzażowe z duchem romantyzmu.

Obraz stworzył na początku Wojny Secesyjnej (1861-1865) zainspirowany widokiem niebiesko-biało-czerwonego nieba, które - jak wierzył - było znakiem wsparcia z samych niebios dla Północy.
Przed 1861 rokiem "Stars and Stripes" tj. unijna flaga (podobna do dzisiejszej tylko gwiazdek mniej) była głównie neutralnym narzędziem dla rządu, armii i statków. Dopiero z wybuchem wojny Amerykanie północnych stanów zaczęli wykorzystywać ją do podkreślanie swojej narodowo-politycznej tożsamości; wkrótce szalony popyt doprowadził do masowej produkcji i sprzedaży flag oraz jej pierwszej wszechobecności w przestrzeni publicznej. Także poniższy obraz, płynący na fali narodowego uniesienia, był szeroko kopiowany i kolportowany na litografiach.
#historiazpaszkom #malarstwo #ciekawostkihistoryczne
UmytaPacha userbar
e7f7e5cd-7343-4049-b908-4368b3ed6fef
UmytaPacha

A tu "Twilight in the Wilderness" z 1860 r. lepiej ukazujący czemu Mr. Church był tak ceniony

192aea3c-38c7-46bd-ad4a-4c24b323b7f6
Opornik

@UmytaPacha shieeet.

splash545

@UmytaPacha o taki to bym sobie na ścianie powiesił

Zaloguj się aby komentować

1969 "Droga na Kołymę" - Mikołaj Iwanowicz Getman (1917-2004)
Urodzony w Charkowie, za IIWŚ wciągnięty do Armii Czerwonej, a krótko po jej zakończeniu aresztowany grupowo za "antysowiecką propagandę" (znalezioną narysowaną karykaturę).

Lata 1946-1953 spędził w syberyjskich łagrach m.in. na Kołymie zwanej przez więźniów "przeklętą wyspą".
Obrazy uwieczniające obozową katorgę tworzył przez dziesięciolecia w tajemnicy; pierwszy raz zostały przedstawione publicznie w Rosji w 1993 r. po upadku ZSRR.

W temacie dorzucę "Archipelag GUŁag" Sołżenicyna:
Bracia! Ludzie! Na co wam życie dano?! Głuchą nocą otwierają się drzwi cel śmierci i ludzie wielkiego ducha wleczeni są na rozstrzelanie. Na wszystkich torach kolejowych kraju w tej chwili, właśnie teraz, ktoś oblizuje gorzkim językiem wargi suche i słone od śledzia, ktoś marzy o szczęściu rozprostowania nóg, o zaspokojeniu naturalnej potrzeby. W Orotukanie [na Kołymie] latem ziemia odmarza na metr i dopiero wtedy grzebią w niej szczątki zmarłych w czasie zimy.
A ty, pławiący głowę w błękitnym niebie, grzejący się na słońcu, mogący decydować o własnym losie, napić się wody, przeciągnąć się, jechać bez konwoju, gdzie tylko zechcesz - co ci po tych niewycieranych nogach? co ma do tego teściowa?* To, co w życiu najważniejsze, wszystkie jego zagadki - zaraz ci tu nimi sypnę, chcesz?

Nie szukajcie tego, co złudne - majątku, tytułów: żeby to zdobyć człowiek strzępi nerwy przez dziesięciolecia, a traci to w ciągu jednej nocy. Żyj z poczuciem spokojnej wyższości nad życiem, nie bój się biedy, nie żałuj straconego szczęścia, przecież i tak - ani goryczy do dna, ani słodyczy do pełna. Już tego dosyć, że nie marzniesz, że głód i pragnienie pazurami nie rwą ci wnętrzności.
Jeśli masz nieprzetrącony kręgosłup, jeśli obie nogi jeszcze chodzą, obie ręce się ruszają, oboje oczu widzi, a oboje uszu słyszy - to komu jeszcze tu zazdrościć? po co? Zawiść zżera w końcu samego zawistnika. Przetrzyj oczy, przywróć czystość sercu - i najwyżej sobie ceń tych, którzy cię kochają, którzy ci dobrze życzą. Nie krzywdź ich, nie obrażaj, z nikim z nich nie rozstawaj się w gniewie: toć nie wiadomo, czy to nie ostatni twój uczynek przed aresztowaniem i czy nie taki twój obraz zostanie w ich pamięci!...
#historiazpaszkom #malarstwo #ciekawostkihistoryczne #rosja
UmytaPacha userbar
b20ed194-ebce-40ee-b9bf-d7e1c07164f4
UmytaPacha

Kontekst do fragmentu:

odezwa była skierowana w myślach Sołżenicyna do otaczających go zwyczajnych cywili podczas transportu pod speckonwojem między jednym łagrem a drugim; te nogi i teściowa odnoszą się do wcześniejszego fragmentu:


"Człowiek daje nura w sam gąszcz wolnego świata, przepycha się przez ciżbę na dworcu. Z uwagą czyta ogłoszenia, które w żaden sposób nie mogą go dotyczyć. [...] słucha dziwnych, błahych rozmów: o tym, że jakiś mąż bije żonę - albo że ją porzucił; że teściowa, nie wiadomo dlaczego, nie może żyć w zgodzie z synową; że sąsiedzi ze wspólnego mieszkania nie gaszą światła na korytarzu i nie wycierają nóg, że ktoś komuś robi trudności w biurze! że komuś proponują dobrą robotę, ale nie może zdecydować się na wyjazd - jakże to, zwijać manatki, czy to łatwo?

Człowiek słucha tego wszystkiego - i ciarki wyrzeczenia nagle przebiegają ci po grzbiecie i głowie: tak jasna jest już dla ciebie prawdziwa miara rzeczy w kosmosie! miara tych słabostek i namiętności! - a tym grzesznikom nie jest to dane, ani trochę!"

splash545

@UmytaPacha sam obraz zbyt piękny nie jest, ale biorąc pod uwagę cały kontekst to szacunek się należy. Ciekawe fragmenty Archipelag Gułag, lubię tego typu przemyślenia.

UmytaPacha

@splash545 mnie się obraz podoba, ale fakt że to bardziej w formie ciekawostki niż elementu historii malarstwa; bardzo mało o nim informacji np. ukraińska wiki jest, rosyjska już nie, i kilka stron upamietniajacych ofiary łagrów

panbomboni

Kałyma, Kałyma - cudnaja kraina

Zaloguj się aby komentować

"Hejtus powala trollkonto dzięki wstawiennictwu Owcy"
znane też jako:
1895 "Dawid pasterz owiec" - Elizabeth Jane Gardner Bouguereau (1837-1922)

Autorką jest amerykańska malarka, która większość życia spędziła w Paryżu przedzierając pierwsze szlaki malarskiej kariery dla kobiet.
Scena nawiązuje do starotestamentowej sceny, o której wspomina młody Dawid (jeszcze nie król) swemu królowi Saulowi przed walką z Goliatem - olbrzymim filistyńskim wojownikiem:

Rzekł Dawid do Saula: «Niech pan mój się nie trapi! Twój sługa pójdzie stoczyć walkę z tym Filistynem».
Saul odpowiedział Dawidowi: «To niemożliwe, byś stawił czoło temu Filistynowi i walczył z nim. Ty jesteś jeszcze chłopcem, a on wojownikiem od młodości».
Odrzekł Dawid Saulowi: «Kiedy sługa twój pasał owce u swojego ojca, a przyszedł lew lub niedźwiedź i porwał owcę ze stada,
wtedy biegłem za nim, uderzałem na niego i wyrywałem mu ją z paszczęki, a kiedy on na mnie napadał, chwytałem go za szczękę, biłem i uśmiercałem.
Sługa twój kładł trupem lwy i niedźwiedzie, nieobrzezany Filistyn będzie jak jeden z nich, gdyż urągał wojskom Boga żywego».
1 Sm 17,32-36
#historiazpaszkom #malarstwo
UmytaPacha userbar
c26f0b0e-29a2-4f75-b77c-ced6660dc49c
Lubiepatrzec

nieobrzezany jako obelga. Zabawne 😉

UmytaPacha

@Lubiepatrzec w Starym Testamencie każde bycie nie-Żydem to obelga : v

MementoMori

Chyba pomyliła konia z kotem.

DiscoKhan

@MementoMori jak Dawid tutaj to jeszcze podrostek, proporcje się w miarę chyba zgadzają? Nie wiem jak z owieczką tylko.

conradowl

@DiscoKhan małe owieczki jak najbardziej takiej wielkości, w stosunku do lwa chyba też ok. Pół jagnięcia to łeb koteczka.

osn_jallr

Tylko zapomniała o fragmencie mówiącym że Dawid był rudy xd

em-te

@osn_jallr i mitoman. Lwy, niedźwiedzie, żyrafy i żubry

Zaloguj się aby komentować

1883 "Did you ever kill anybody Father?" - Frank Holl (1845-1888)
Brytyjski malarz z mniej znanych. Fajny przykład tzw. "problem picture" - późnowiktoriańskiego gatunku, gdzie malarz poprzez narrację zachęca do rozważenia interpretacji obrazu lub przedstawionego problemu.
O genezie powstania poniższego pozwolę sobie skopiować z wiki:
He used his daughter Nina as a model, and the sword of Field Marshall, Lord Wolseley, whose portrait he was painting at the time. As recorded in the biography by another daughter:

[Nina] had one day wandered into the studio after a sitting....calmly mounted the throne and taken up Lord Wolseley’s sword, which happened to be lying across the chair. She contemplated it gravely for a few moments and then suddenly looking up said, 'Did Lord Wolseley ever kill anybody with this, father?
#historiazpaszkom #malarstwo #uk
UmytaPacha userbar
b818547f-fd8f-442e-81cc-61f627b72d67
totengott

Krótka historia ale dobra. Ciekawe co ojciec jej odpowiedział i jak rozmowa potoczyła się dalej.

UmytaPacha

@totengott ano, a właściciel broni Lord Wolseley to "brytyjski oficer, od 1894 marszałek polny, uczestnik wojen w Birmie, na Krymie, powstania Sipajów w Indiach, kampanii w Chinach, Kanadzie i całej Afryce" - sama chciałabym móc o niego powypytywać

madhouze

@UmytaPacha lubię te obrazy.

Od jakiegoś czasu odtwarzam historię swojej miejscowości, która jest bardzo bogata, ale nie ma po niej dziś już śladu, poza pięknym parkiem ze starodrzewem, kościołem i stawami.

Staram się odtworzyć w głowie czasy świetności dworu, który najpierw przejęli, a wycofując się wysadzili Niemcy, więc jedyne czym mogę się posługiwać, to właśnie takie obrazy. Ich niezwykły realizm sprawia, że jest, jak zdjęcie z minionej opoki. Keep going

UmytaPacha

@madhouze ooo (ʘ‿ʘ) podzielisz się nazwą miejscowości?

CzosnkowySmok

@UmytaPacha ciekawe czy będzie czy nie będzie z tego mema

CzosnkowySmok

@bojowonastawionaowca to wszystko zależy od okoliczności. Teraz nie ma sensu

Ale kto wie co się wydarzy...

Zaloguj się aby komentować

ALEKSANDER GIERYMSKI - TRUMNA CHŁOPSKA

"Nie znam w polskim malarstwie obrazu, gdzie obecność tragizmu byłaby równie silna. Właśnie tragizmu, nie dramatyzmu. Jest w tym obrazie duch antycznej tragedii, która rozstrzyga się zawsze w pełnym świetle dnia, na oczach sąsiadów, przed domem nazywanym w sztukach Eurypidesa i Sofoklesa pałacem. Ten moment skamienienia w bólu poetyka Arystotelesa nazywa trzecim składnikiem fabuły, którym w tragedii jest pathos, czyli cierpienie. Aż tyle literatury musiałem przywołać na pamięć, żeby opisać płótno, które być może w zamyśle Gierymskiego było tylko studium plenerowym z podkrakowskich Bronowic. Może, ale przecież w obrazie 'Trumna chłopska' nie ma żadnej literatury, a to wszystko, co w nim dostrzegłem, jest wyrażone wyłącznie malarskimi środkami" (Andrzej Wajda, To lubię. Wystawa autorska Andrzeja Wajdy, katalog wystawy, Pałac Sztuki Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie, Muzeum Narodowe w Krakowie, Kraków 2006, s. nlb.).
#malarstwo
e3be8a2f-4658-46b9-a1e5-40d25b273e31

Zaloguj się aby komentować

1896 "Burza" - Józef Chełmoński (1849-1914)
Czołowy malarz stylu realistycznego, ten od "Bocianów", "Babiego lata" i "Żurawi".
Jak ktoś oglądał najnowszych "Chłopów" to może skojarzy scenę; w ogóle film co rusz migał Chełmońskim, piękne to było widowisko.
#historiazpaszkom #malarstwo
UmytaPacha userbar
5a179811-39fc-46e4-a1f7-e135a0f34681
alaMAkota

@UmytaPacha film oglądałam tylko dla naszych malarzy młodej Polski. I było warto, choćby dlatego. Choć Chełmoński dominuje, to znalazło się się też kilka ujęć podkowińskiego, stanisławskiego czy ruszyca. Zaskoczyło mnie odwołanie się do Krzyku Muncha

e1c34342-4a8a-43c5-ab6f-acaeae393685
583d0cef-59eb-4905-8382-3c4736765bfe

Zaloguj się aby komentować

1901 "Piják absintu" - Viktor Oliva (1861-1928)
Czeski ilustrator i malarz; studiował w Pradze, Monachium, a następnie chwilowo kształcił się w Paryżu nawiązując znajomości z innymi czeskimi arystami. Tam też zapoznał się bliżej z absyntem - mocną ziołową wódką o zielonej barwie.

W 2. połowie XIX wieku absynt popularyzował się i obrastał sławą w kulturze, aż w końcu zaczęto go winić za pogrążanie społeczeństwa w alkoholizmie, zgubie i przestępstwach wywoływanych przez - jak wierzono - dodatkowe działanie halucynogenne.
Wraz z zauważnieniem skali problemu wprowadzono państwowe zakazy produkcji i sprzedaży trunku: 1898 w Wolnym Państwie Kongo (belgijskiego króla Leopolda II), 1909 w Niderlandach, 1910 w Szwajcarii, 1912 w USA, 1914 we Francji, 1923 w niemieckiej Republice Weimarskiej, 1926 w faszystowskich Włoszech.
#historiazpaszkom #malarstwo #ciekawostkihistoryczne #czechy #golombabe
UmytaPacha userbar
98b5ef73-37b4-45d6-bb8a-7b2d185a745f
edantes

@UmytaPacha kopia tego obrazy wisi w kawiarni Cafe Slavia w Pradze, bardzo polecam wycieczkę po starych Praskich kawiarniach - Cafe Slavia, Imperial, Orient, Louvre.

ErwinoRommelo

Hmm akurat jak detektywi z hejtocity zbliżali się do prawdy… randomowy post paszki ze niby nie jest porwana. No ale golababa legitna, chociaż to nic nie znaczy materiał był przygotowany i mogła też wstawić z « kopytem » ( owczym ) przy skroni, poczekamy na następny odcinek to się okaże co i jak.

UmytaPacha

@ErwinoRommelo już znikam

ErwinoRommelo

@UmytaPacha nieee paszzkooooo sowa odszedł normalnie sam smuteczek :(

UmytaPacha

@ErwinoRommelo wyszedł po śmietanę tylko

edyp: chyba jednak nie, myślałam że to część detektywistycznej sagi z tym zniknięciem

ErwinoRommelo

@UmytaPacha to jest mozliwe, zblizal sie do prawdy... spawacz wrocil znikla paszka paszka jest niema sowy, pamietajmy ze W PIWNICY JEST TYLKO JEDNO MIEJSCE.

Zaloguj się aby komentować

1892 "Mokra wieś" - Władysław Podkowiński (1866-1895)
Warszawski malarz impresjonistyczny i ilustrator, znany najlepiej z "szału uniesień" z gołombabe na koniu. Zmarł w wieku 29 lat z powodu choroby płuc.
#historiazpaszkom #malarstwo
UmytaPacha userbar
c78359f0-612d-4336-bc8a-b44dc3ff21d7
GrindFaterAnona

@UmytaPacha Podkowinskiego najbarsziej szanuję za to, ze pociąl swoj obraz po wystawie. Dobry swir

UmytaPacha

@GrindFaterAnona jeszcze się namachał bo obraz na kilka metrów

madhouze

"Mokra wieś" - czyli tak, jak hejtoWodzianka @Wrzoo chciałaby widzieć ten portal

Zaloguj się aby komentować