Złote uwagi kickstera na temat elektryków XD
(wycinek z ostatniego odcinka o Hyundaiu IONIQ 5)

https://streamable.com/4k1uo7

#kickster #samochody #heheszki #elektryki
Nemrod

@nobodys To samo było u Zmywaka. Nie dość, że szukanie ładowarek, muszą być wolne i sprawne, to jeszcze nie da się przyłożyć karty płatniczej i po prostu zapłacić za usługę jak w całej reszcie usług i automatów.

Lubiepatrzec

Nie widziałem filmu ale moim zdaniem elektryki są super do wszelkiego rodzaju przewidywalnych flot miejskich: autobusy, poczta, kurierzy, służby miejskie, śmieciarki, straż miejska itp. Można łatwo przewidzieć przebieg, zbudować dedykowaną infrastrukturę i wtedy ma to ręce i nogi. Użytek indywidualny samochodów na prąd to ślepa uliczka i jeśli "władza" nie przejrzy na oczy to utracimy bezpowrotnie transport indywidualny, no chyba, że taki jest ukryty cel ale to już całkiem inna rozmowa.

bucz

@Lubiepatrzec ja mam kazdego dnia przewidywalną trase 100km (robota) + darmowy prąd (duza fotowoltaika z prosumentem na bazie) i tak bardziej opłaca mi sie smigać na gazie, ceny zakupu wygodnego elektryka przekreslają sens inwestycji

Lubiepatrzec

@bucz I to jest najlepsze podsumowanie motoryzacji elektrycznej u klientów indywidualnych.

Lubiepatrzec

@Erebus tutaj kwestia planowania. Nie uwzględnili spadku zasięgu przy wyborze pojemności akumulatora.

StepujacyBudowlaniec

Mógł oczywiście wziąć Teslę ale wtedy głupiego filmiku nie mógł by nagrać

emdet

@StepujacyBudowlaniec ale przecież to jest głównie kurwienie na samą usługę ładowania, nie konkretny samochód. Z teslą byłoby identycznie.

Emantes

@StepujacyBudowlaniec nagrałby z teslą

StepujacyBudowlaniec

@emdet weź się doinformuj bo w przypadku Tesli po prostu wpinasz i działa, nic nie musisz więcej robić

nobodys

@StepujacyBudowlaniec W Polsce: pewnie tak. Kontekst którego nie podałem jest taki, że jechał samochodem do Berlina i tam go ładował.

StepujacyBudowlaniec

@nobodys jakie to ma znaczenie, ładowarki Tesli wszędzie działają tak samo?

VikingKing

@StepujacyBudowlaniec oczywiście tesle też testował ale po co wpisać frazę w jutub i sprawdzić, jak można być z automatu najmądrzejszym.

dolchus

Wszystko byłoby git gdyby był jeden standard akumulatorów gdzie podjeżdżasz, płacisz i wymieniasz kilka akumulatorów jak we wkrętarce ¯\_( ͡° ͜ʖ ͡°)_/¯

KierownikW10

@dolchus a jak sobie wyobrażasz jeden standard akumulatorów w autach o różnych wymiarach i różnych mocach silników?

nobodys

@KierownikW10 Każdy może mieć marzenia, hehe

dolchus

Normalnie: różna liczba ogniw, regulatory napięcia i inne tajemne bulbulatory i tak przetwarzają prąd pod konkretny silnik. Na dobrą sprawę LG które od dawna robi pod Wrocławiem akumulatory dla różnych marek, spokojnie mogliby taki standard wprowadzić

nobodys

@dolchus To się sprawdza np. przy elektrycznych wózkach widłowych jak w firmie są te same modele, ale na otwartym rynku samochodowym.. jak dla mnie ciężkie do wykonania, przynajmniej na początku.

Nemrod

@dolchus Ale tu akurat ludzie nawet nie narzekają aż tak bardzo na czas ładowania ile na sposób - nie da się podjechać, przyłożyć karty płatniczej do czytnika i zacząć ładowania (tak samo jak tankowanie na stacji). Nie, do każdej sieci jest osobna apka, musisz mieć neta, sparować swoją kartę, a i wtedy nie zawsze działa. Oczywiście możesz sobie wyrobić kartę danej sieci, ale jak jedziesz gdzieś dalej, to możesz akurat natrafić na inną sieć. Czemu nie da się normalnie zapłacić? Nie wiem. Ale właśnie na to narzekają w tych filmach.

KierownikW10

@dolchus nie masz pojęcia o czym mówisz. LG robi ogniwa, takie jak 18650 które następnie są lączone w celle, a następnie już przez producentów aut są wkładane do określonej baterii dla określonego pojazdu. I to, że taka bateria do Nissana Leafa i dajmy na to do Audi E-Tron jest zbudowana z takich samych pojedynczych ogniw nic nie znaczy. Różne mogą być konfigurację ogniw w poszczególnych cellacj, różne połączenia a co z atym idzie różne napięcia pracy całej baterii, różne maksymalne oddawane moce i zupełnie inny kształt, wymiary i masa całej baterii do samochodu.

dolchus

@KierownikW10 No oczywiście że tak, i właśnie to oznacza że da się zrobić. Osobno ogniwa, całe baterie, czy pozostałe elementy EV nie rosną na drzewach - każdy z nich można zaprojektować pod nowe potrzeby. Jest wiele przykładów związanych z normalizacją zastosowań, pierwsze z brzegu żarówki samochodowe - są określone moce i rozmiary z konkretnym wtykiem który musi pasować do danego gniazda.

Więc jedyną przeszkodę jaką tu widzę to brak porozumienia między producentami i chęci stworzenia standardu dzięki któremu powstałyby punkty wymiany baterii tak jak są punkty wymiany butli z gazem. Operacja skomplikowana bo wymaga stworzenia całkowicie nowej sieci dystrybucji/sprzedaży i wymaga czasu jednak technologicznie to jak najbardziej wykonalne.

dolchus

@KierownikW10 Byłeś kiedyś na terenie LG chem lub electronics?

93c383b6-d837-4b05-b2ce-f81d326b2d57
dolchus

@Nemrod Tu nie chodzi o drutowanie kijowego rozwiązania i łapanie go na trytki, tylko o podejście do tematu od nowa. Gdyby chcieć trzymać się ładowarek to najprościej byłoby gdyby duży inwestor np takie PGE powołało spółkę do stworzenia infrastruktury np na początek 1 ładowarka na 50tys mieszkańców. Natomiast o wiele prostszym i szybszym dla kierowców byłyby punkty wymiany baterii.

Jarasznikos

@dolchus To by wymagało ujednolicenia technologicznego wszystkich akumulatorów u wszystkich producentów. Dodatkowo, to by było o tyle trudne do wykonania że akumulatory się zużywają i kto miałby w końcu wymienić ten ledwo działający akumulator?

KierownikW10

@dolchus mieszkam zaraz obok LG i na dodatek znam inżynierów tam pracujących. lG wytwarza celle, nie zaś całe komponenty baterii i nawet na stronie, która wrzuciłeś są celle.


A wracając do tematu wspólnych i wymienialnych baterii do różnych pojazdów. Da się to zrobić, ale jest to idiotyczne i bezsensownie ogranicza możliwości użytkowe pojazdów. Mamy takiego Nissana Leafa, który ma małą baterie 44kW i dajmy na to jakieś Audi E-Tron z baterią 100 kW. Chcesz to ujednolicić? Brawo, wtedy dostajesz małe miejskie auto z niepotrzebnie dużą baterią, lub duże auto, które ma śmiesznie malą baterię. Dalej idąc, pojazdy mają baterię o różnych napięciach znamionowych, co przekłada się na zupełnie inne możliwości w oddawaniu moczu oraz na szybkościach ładowania. I tu jest ta sama sytuacja, jeden pojazd ma większe potrzeby a inny mniejsze, ale dzięki temu jest tańszy, mniejszy, lżejszy.


Bateria w samochodzie elektrycznym to nie są 3 ogniwa na krzyw wepchane pod fotel pasażera. To jest duży zespół ogniw, który stanowi znaczącą część masy i ceny pojazdu i w większości wypadku dodatkowo jest elementem konstrukcyjnie usztywniającym płytę podłogową. Auta elektryczne są projektowane z punktem wyjścia w baterii, to właśnie dlatego nie da się zrobić platformy która jest super i jest uniwersalna pod auta spalinowe i elektryczne.

Nemrod

@dolchus Widziałeś ten krótki filmik? Czytałeś komentarze? Tu akurat dokładnie chodzi o to, żeby dało się zapłacić w łatwy sposób - przykładasz kartę płatniczą do czytnika i gotowe - tak jak we WSZYSTKICH innych urządzeniach tego typu: automatach sprzedających, parkometrach, bramkach na autostradzie, automatycznych stacjach benzynowych itd. itp. Tu nie trzeba żadnego PGE/LG czy innych Tesli. Tu trzeba uprościć procedurę płatności - umożliwić korzystanie wszystkim ludziom posiadającym kartę płatniczą. Tyle.

dolchus

@Nemrod Tak na filmie jak i obecnie wszędzie przy ładowaniu elektryków to najczęstszy problem. I sory za tą herezję - nie zauważyłem zakazu proponowania innych rozwiązań niż mających odniesienie wyłącznie do problemu zawartego w materiale wideo ( ͡~ ͜ʖ ͡°)

Nemrod

@dolchus Nie ma zakazu. Ale napisałeś: "Wszystko byłoby git gdyby był jeden standard akumulatorów gdzie podjeżdżasz, płacisz i wymieniasz kilka akumulatorów jak we wkrętarce". A tu się okazuje, że to nie akumulatory są problemem, nie są problemem nawet różne wtyczki, czy natężenia i napięcia ładowania, ale sam proces płatności. I tego nie rozwiąże żaden standard akumulatorów, wymiany, państwowe ładowarki. Bo możesz mieć do wszystko i dalej będziesz potrzebował jakichś śmiesznych apek, internetu, tworzenia kont i parowania kart, mając w kieszeni kartę płatniczą, którą da się zapłacić za wszystko inne w 2 sekundy.

dolchus

@Nemrod Stary, moze sie mylę to moja romantyczna wizja pomocy fanom elektryków (których ja nawet nie sprawdzam przed zakupem - nie biorę tych zleceń).

A w tej wizji jest:

1. NAJTRUDNIEJSZY: Wspólny standard kilku rozmiarów i pojemności celi/bateri/aku bulbulatorow które można wymienić częściowo jak żarówki

2. Sieć lub kilka sieci współpracujących np ze stacjami paliw gdzie podjeżdżasz, wyciagasz spod fotela kilka 'jednostek zasilających', idziesz do automatu/człowieka, płacisz i wymieniasz na naładowany.

I NIE, nie przyjmuję do wiadomości że się nie da, 20 lat temu też wszyscy mówili że to niemożliwe że auta będą same parkowały ¯\_( ͡° ͜ʖ ͡°)_/¯

A na chwilę obecną owszem, tak pierdołowata sprawa jak płatność zeby stanowiła przeszkodę to co najmniej zabawne i można fanów elektryków jedynie poklepać życzliwie i z troską po plecach

Nemrod

@dolchus I to jest właśnie najbardziej irytujące - że standard płatności jest stary i ogólnie przyjęty. Każdy już ma kartę płatniczą, są miliony terminali, automatów. Podchodzisz, przykładasz kartę - zapłacone. Ale nie tutaj. To nie może być takie proste. Nie dość, że masz elektryka i masz te wszystkie problemy, o których piszesz, to jeszcze NIE MOŻESZ normalnie zapłacić za tę ujową usługę. To jest problem, bo to nie wymaga żadnych innowacji, nowych standardów, sieci czy technologii. To wymaga czytnika kart płatniczych na ładowarce. Jak oni chcą przekonać ludzi, że to jest dla nich, skoro nawet tak prostą czynność jak płatność potrafią spierdolić?

To wqurwia tego gościa, czy Zmywaka: zgodziłem się na postoje na ładowanie, na szukanie niezajętych i sprawncyh ładowarek w trasie, a tu się okazuje, że nawet jak znajdę, to i tak mam problem. Problem z czymś, z czym nigdzie poza Rosją nie ma problemów - z płatnością!

nobodys

@dolchus Ja to sobie porównuję z komórkami, które w teorii też by mogły mieć wszystkie te same baterie (tam jest inny typ baterii, jednak to w niczym nie przeszkadza), ale wiemy jak to wygląda w praktyce piszesz o wkrętarkach, ale i tutaj każda firma ma swój rozmiar obudowy baterii i jedna nie będzie pasować do drugiej. Tak więc, ciężko jest wymagać takiego jednego standardu w samochodach (marzyć można ) Niech będzie jedna wtyczka ładowania do wszystkich elektryków i bezproblemowy proces płatności, to już dobry początek

dolchus

@nobodys Dokładnie,

Tak jak pisałem - to tylko moja romantyczna wizja

jajkosadzone

Powiem tak: 95-99% uzytkownikow aut ma gdzies czy ich auto jezdzi na prad,gaz,rope czy cokolwiek innego- ma ladnie wygladac,byc praktyczne i tanie w utrzymaniu.

Elektryki na razie sa uposledzone wzgledem spalinowcow- ale jak to dopracuja,nie beda na sile lansowane prawnie- znajda nabywcow.

Nemrod

@jajkosadzone Kolejny, który nie oglądał tych 70 sekund filmiku - jemu chodzi o to, że nie da się naładować auta przykładając kartę płatniczą do czytnika. Trzeba instalować aplikacje, parować karty, wprowadzać śmieszne dane itd. On tu akurat nie porusza żadnej kwestii związanej z samym samochodem.

Sectra44

Masz rację. Wszystkie te problemy były związane z tankowaniem benzyny. A nie jednak elektryk.

jajkosadzone

Ale to jest kolejny problem.

Malo tak naprawde istotny w kwestii uzytkowania.

Stashqo

@nobodys pojedź na ładowarkę 75kW samochodem, który może ładować się z mocą 220kW, narzekaj na czas ładowania xD


Poza tym prawda, rejestracja apek i kard jest upierdliwa i nie wiem jak np. starszy człowiek miałby to ogarnąć. Po paru miesiącach zaś wypierdala się 90% z nich bo używa się tak naprawdę 1-2 do wszystkiego albo jednej zbiorczej karty rfid. Na szczęście przeżywa się to gówno tylko raz a wkrótce problem zniknie bo każda nowo budowana stacja ładowania ma mieć obowiązkowo terminal płatniczy.

Zaloguj się aby komentować