teraz to 1cm asfaltu i elegancko
@pukpuk oczywiście
@pukpuk @zero Nie zastanawiało was, dlaczego kilometr drogi gminnej kosztuje 1 mln, choćby mozna było za to wybudować dwa ładne domy? Największy koszt to wymiana gruntu - piach a potem ten cholerny tłuczeń. Jest kosmicznie drogi, a w zasadzie to nie sam tłuczeń ale jego transport. Z transportem kosztuje ok. 50-60 zł za tonę (zależy jak daleko - wydobywany jest w Polsce tylko w kilku miejscach, w świętokrzyskim i w górach), na wywrotkę wchodzi 28 ton, a jak się wysypie to tyle tego jest jakby kot nasrał. Jest ciężki, 1 tona to 0,5 m.sześć, więc jak dasz 0.5 metra wysokości to wychodzi raptem 14 m.kw. drogi. Zakładając, że ma 5 m szerokości, to raptem 3 metry bieżące drogi.
Na kilometr drogi musisz nawieźć 333 duże wywrotki.
Wychodzi pół miliona za sam ten tłuczeń, a to tylko 50 cm grubości przypominam
@GazelkaFarelka widzisz to, co wstawiłem na końcu tej wypowiedzi?
Oczywiście że porządnych dróg nikt nie robi za darmo. Ale trzeba brać jeszcze pod uwagę, że w Polsce różne przekręty się mogą dziać, jak znikające kruszywo na przykład.
@zero Jeden chce taniej towar bez fakturki, drugi chce samą fakturkę żeby zmniejszyć podatek do zapłaty, gdzieś tam ich drogi się spotykają
@GazelkaFarelka dlatego mało gdzie dają aż pół metra tłucznia, na drodze gminnej najczęściej jest 10-15cm.
@stfor Yep, natomiast na drodze rzymskiej jeżeli wierzyć temu obrazkowi musiało to być ze 2 metry kamienia. Chciałam tylko uzmysłowić, "czemu się tak dziś dróg nie buduje"
@pukpuk gdzieś oglądałem dokument o drogach rzymskich. Jak to wzdłuż nich kopano rowy, aby odprowadzały wodę, oraz stanowiły przeszkodę dla wozów, które chciały wjechać na drogę nie płacąc za przejazd.
Zaloguj się aby komentować