Komentarze (89)

maximilianan

@100mph oczywiście, że tak mówi, bo toyota inwestuje w wodór, który od 30 lat za 10 lat będzie paliwem przyszłości ( ͡° ͜ʖ ͡°)


Jak tylko ogarną jak można transportować i przechowywać to może to mieć sens, póki co nie ma.

koszotorobur

@maximilianan - jednak trochę racji ma bo infrastruktura ładowarek samochodowych dalej leży oraz infrastruktura energetyczna nie jest gotowa na rozdrobnionych zielonych dostawców prądu (choćby z fotowoltaiki) a dużych zielonych inwestycji dalej jest za mało.

No i czy w końcu energia atomowa to zielona energia czy nie? Czy tylko energia ze słońca, wiatru i pływów jest zielona?

maximilianan

@koszotorobur dla mnie atom to zielona energia. Co do ładowarek to zgoda. Ogólnie przez najbliższe 20 lat nie ma szans na pozbycie się paliw ciekłych, a ja chciałem zwrócić uwagę, że toyota postawiła po prostu na złego konia xd

koszotorobur

@maximilianan - no z tym wodorem to nie wiem czemu się tak uparli - sam się zastanawiam czy czegoś po prostu nie ujawniają co daje im myśleć, że to technologia przyszłości czy może głupio im się przyznać, że to ślepa uliczka i porzucić ten kierunek

maximilianan

@koszotorobur pewnie ktoś zobaczył, że to najczęściej występujący pierwiastek we wszechświecie. Tylko nie doczytał, że to w gwiazdach głównie jest.

koszotorobur

@maximilianan - mamy przecież go mnóstwo na ziemi - ale jest związany z tlenem

Poza tym wodorowe ogniwa paliwowe dalej są w powijakach - ale kilka ośrodków ciągle prowadzi nad nimi badania - więc kto wie jak daleko ta technologia zajdzie

Nemrod

@koszotorobur Ogniwa nie są tu największym problemem (no może dostępność pierwiastków potrzebnych do ich produkcji). Dużo gorzej jest z wytwarzaniem, do którego potrzeba od uja energii i przechowywaniem.

koszotorobur

@Nemrod - czyli jak narazie błędne koło

Nemrod

@koszotorobur Im bardziej w to wnikasz, tym szerzej otwierasz oczy ze zdumienia. Politycy oczywiście nie muszą się znać na niczym, a Niemcy lubią mieć jakieś wunderwaffe pod ręką. No i mają. Nie budują elektrowni gazowych, tylko wodorowe! Co prawda są zasilane gazem ziemnym, ale kiedyś będzie można je zasilać wodorem! xD

No i ruskie obiecali dostarczać wodór gazociągami, więc byłoby tanio i ekologicznie (ekologicznie na planecie Niemcy, bo jak to ruskie zrobią na swojej planecie, to już nikogo nie obchodzi).

kodyak

@koszotorobur jeszcze nie zapominajmy że jak wszyscy przepna się na samochody elektryczne to cały system elektryczny w Europie jebnie

koszotorobur

@Nemrod - ot taka nowoczesna ekologia


Tak samo jest z młodym ekologicznymi zamawiającymi gówno na Temu - przecież spełnia europejskie standardy bo ma naklejkę CE - ale nikogo już nie interesuje jak mocno zostało zatrute środowisko przy produkcji i transporcie do cywilizowanych zielonych krajów i czy te standardy dla każdej partii towaru są zachowane

Nemrod

@kodyak Być może są kraje, które nie wiszą już teraz na włosku w temacie energetyki, ale my akurat wisimy i jesteśmy głęboko w dupie. Więc tak, dla nas miliony elektryków to byłby gigantyczny problem.

[a nawet nie ruszamy braku lokalnej infrastruktury energetycznej, która umożliwiłaby stawianie dużej liczby ładowarek na osiedlach]

koszotorobur

@kodyak - sieć się przecież do 2035 roku zmodernizuje

Nemrod

@koszotorobur Do tego się wybudują ze 3 atomówki i voilà!

koszotorobur

@Nemrod - już przecież od lat są spółki ich budową się zajmujące

Nemrod

@koszotorobur Budujemy już 50 lat, mamy więc spore doświadczenie w budowaniu!

Stashqo

@maximilianan Może i nie mają wodoru za 10lat od 30lat, ale baterii solid state też nie mają za 2lata od jakichś 6lat xD

dsol17

Nie budują elektrowni gazowych, tylko wodorowe! Co prawda są zasilane gazem ziemnym, ale kiedyś będzie można je zasilać wodorem! xD

@Nemrod Ale co w tym zdumiewającego ?! Połowa Niemców żyła w NRDówku to wiedzą,że tak właśnie należy sobie radzić z głupimi socjalistycznymi wymysłami. Towarzysze eurokomuniści jak to komuniści są głąbami więc to łykną.I o to chodzi !


@koszotorbur : china export

znany_i_lubiany

@maximilianan Kolego, już z pfff (5 lat temu ?) australijczycy wykombinowali bezpieczny sposób na transport wodoru, miesza się go z amoniakiem bodajże, także ten teges. Wodór można zatankować w 5 minut, i zasięg mamy np. w takim Hyundai'u SUV prawie 800km, elektrykiem tego nie obskoczymy, obecna technologia baterii nie dość że jest ogromnie zasobożerna to jeszcze toksyczna, litem będziemy się truli gorzej niż dieslem na którego mamy filtry DPF przynajmniej. ¯\_( ͡° ͜ʖ ͡°)_/¯ wodór i paliwa kopalniane dalej są na propsie i za szybko to się nie zmieni.

maximilianan

@znany_i_lubiany no super. A jak chcesz ten wodór przechowywać? Znam jeszcze łatwiejszy sposób na jego transport - wymieszać z tlenem i mamy wygodną ciecz!


Jak chcesz to trzymać na stacji, skoro wodór uwalnia się nawet z teflonowych zbiorników?

znany_i_lubiany

@maximilianan pisałeś prześmiewczo o transporcie to napisałem o tym sposobie, jest to też opracowana metoda na odseparowanie amoniaku od wodoru i tankowanie, nie śledzę tego na bierząco, baw się dobrze z tą informacją. Tak jestem świadomy że wodór przenika przez ściany kontenera w którym jest zamknięty, wszystko zależy od stanu skupienia, gaz czy płyn, no i odpowiedniej grubości pojemnika.

maximilianan

@znany_i_lubiany 1 mol wodoru waży 1 gram. 1 mol amoniaku waży 17 gram, z czego 3 z nich to wodór. Genialny nośnik energii, gdzie większość stanowi odpad. Możemy marzyć o składowaniu i używaniu wodoru do napędzania aut spalinowych, ale to marzenia. Już lepszym pomysłem byłyby ogniwa wodorowe, ale to rodzi inne komplikacje. Dodatkowo, żeby wyizolować czysty wodór (bo tylko taki się nadaje do czegokolwiek w motoryzacji) trzeba poddać wodę elektrolizie, a to zużywa prąd.


I tu się pojawią pytanie: na chuj mamy zużywać prąd na dodatkowy proces, skoro możemy go wykorzystać wprost do ładowania aut?


Aha, skupiłeś się na bateriach litowych, warto zwrócić uwagę, że pojawiają się zamienniki.


A co do toksyczności litu to musisz mi wyjaśnić co masz na myśli, bo akurat ten składnik jest najmniej toksyczny i nawet wykorzystywany w medycynie.

100mph

@maximilianan lit jest toksyczny dla ludzi, przekroczenie stezenia litu we krwi jest bardzo niebezpieczne

Nemrod

@znany_i_lubiany Tu nawet nie chodzi o bezpieczeństwo. Problemy z wodorem są na każdym jednym kroku. Ekstremalnie niska gęstość energii, więc przechowywanie w formie gazowej odpada na starcie (musiałyby być gigantyczne ciśnienia, co się wiąże z dużymi stratami). No to może ciekły? -250 st. C. W ciul problematyczne, a do tego ciągle wrze i znowu straty. Wiązanie go z czymś/w czymś znowu straszliwie zwiększa masę, bo każda inna substancja jest znacznie cięższa, niż sam wodór.

Oprócz tego spierdziela przez ściany zbiorników oczywiście. A dopiero potem, że jest znacznie bardziej wybuchowy niż np. gaz ziemny.

znany_i_lubiany

@Nemrod znane mi są te problemy, jednak mimo tego jest to paliwo używane w napędach rakietowych, koncerny samochodowe pracują nad wodorem w zwykłych (ewentualnie przerobionych trochę) silnikach ICE, zobaczymy.

Nie wiem czy słyszeliście kiedyś w niemczech na galileo pokazywali jednego ruska i niemca którzy zrobili patent na "wodowanie" oleju napędowego, otrzymywali taki mus paliwowy gdzie zwykły stary 30-40 letni merol diesel miał na takim paliwie emisje na poziomie Euro 6 lub niżej. Mieli z tym iść do koncernów paliwowych które niby nie były tym zainteresowane, dziwnym trafem wiele lat później słyszę coś o zmodyfikowanym oleju napędowym od czołowych koncernów ... ( ͡°( ͡° ͜ʖ( ͡° ͜ʖ ͡°)ʖ ͡°) ͡°)

znany_i_lubiany

@maximilianan Toksyczność litu który wnika do wód gruntowych po byle jakim procesie "utylizacji" baterii go zawierających mam tłumaczyć ? No ja Ciebie proszę do cholery :F, nie mówię już o tym jak duże ilości energii trzeba zużyć do wykopania odkrywkowego, i jak toksyczna jest produkcja ogniw. ( ͡~ ͜ʖ ͡°)

maximilianan

@100mph i jak go miałbyś przyjmować z baterii, chcesz je jeść? Poza tym wszystko w nadmiarze szkodzi, a sole litu są używane jako leki.


W bateriach obecnie szkodliwy jest kobalt, od którego się odchodzi.

maximilianan

@znany_i_lubiany nie słyszałeś o recyklingu?


I tak, wyjaśnij mi jak toksyczny dla środowiska jest lit, chętnie poczytam.


W jakim sensie produkcja ogniw jest toksyczna? Który etap?

461bb7b6-5576-46e7-9028-fdc632a3f8ea
Nemrod

@znany_i_lubiany Tak, u nas też byli tacy, którzy diesle napędzali parą wodną i robili inne zderzaki Łągiewki. I jakoś cisza.

A z paliwem rakietowym to xD Napisz jeszcze, że satelity bywają zasilane plutonem, więc to też musi być świetne paliwo do codziennych zastosowań xD Podpowiem: w przypadku rakiet koszty i straty nie grają roli. Może ci tego wodoru spierdzielać do woli - to nie ma znaczenia, bo rakieta jest tankowana bezpośrednio przed startem i w ciągu minut wypali całe to paliwo. Nikt nie pyta skąd masz ten wodór, czy jest zielony. Nikt się nie martwi, że ucieka. Paradoksalnie nawet jego objętość nie jest problemem, bo rakiety bywają duże.

A zagazowanie wodorem silnika spalinowego (jak Schwarzenegger Hummera 20 lat temu) to jest podwójny idiotyzm, bo łączy wady silnika spalinowego (niska sprawność) z wadami wodoru, czyli niską gęstością energii. Tu problemem nie jest brak instalacji, czy technologii - to dawno mamy. Problemem jest cała reszta. To dlatego jeździmy na LPG, bo jest po prostu niezwykle wygodny ze względu na swoje właściwości.

koszotorobur

@winiucho - a co tu się usunęło w tej jakże ciekawej dyskusji?

winiucho

@koszotorobur

sieć się przecież do 2035 roku zmodernizuje 


taaa... chyba sama z nudów

przesył jest w modernizacji, czyli 400kV, likwidowane są 220kV i zastępowane 400kV, 110kV bez zmian, za to średnie i niskie jest kurwa zartem. PV to tylko wprowadza zakłócenia do sieci na chwilę obecną.

winiucho

@koszotorobur

a co tu się usunęło w tej jakże ciekawej dyskusji?

juz naprawilem, treść ta sama, tylko poprawiłem wpis.

pol-scot

@100mph dobrze gość mówi...

lurker_z_internetu

@pol-scot co ty gościu masz z tymi wielokropkami? To ma być jak jakaś emotka czy tak trollujesz?

pol-scot

@lurker_z_internetu traktuj to jak chcesz...

Stashqo

@100mph zainwestowali miliardy w te nowe technologie i gdzie one są? Z H2 to mirai co nie jeździ bo drogo i wodoru nie idzie kupić a jak kupisz to ucieka. Z elektryków za to to jeden jedyny bz4x, który już w momencie premiery był przestarzały ( ͡° ͜ʖ ͡°) Od kilku lat obiecują "przełomowe" baterie solid-state, już za rok, już za dwa, zaraz będą. W międzyczasie, w oczekiwaniu na bateryjne wunderwaffe nie robią zbyt wiele, myśląc, że przeczekają i wejdą z od razu z nową, lepszą technologią. I tak już przynajmniej 5-6lat.


Podobnie jak Stellantis przespali. Pod względem baterii i napędów są w dupie względem Chińczyków i Tesli więc lamentują żeby cofnąć czas i wczytać save'a z 2010r.

maximilianan

@Stashqo ja kompletnie nie rozumiem tych marzeń o przejściu na wodór XD ludzi boli, że elektryki się długo ładują, a wodór trzeba by tankować codziennie (i i tak by się dużo traciło). Trzymanie go w gazowej formie jest absurdalnie nieopłacalne, a w ciekłej wymaga tak rygorystycznych warunków, że głowa mała. Transport? "Ej możemy to transportować w czymś innym!" - tak, i zwiększać drastycznie koszty i komplikować proces, w dodatku zanieczyszczać paliwo XD


No idiotyzm xd

100mph

@maximilianan Auta elektryczne to proces przejsciowy do aut wodorowych. Roznica w ich konstrukcjach jest tylko magazyn energii. Oba magazyny maja swoje problemy ale zasadniczo technologia wodorowa ma jedna gigantyczna przewage - wodor mozna wytwarzac wszedzie, a baterie potrzebuja surowcow.

I tu mozna przeskoczyc plynnie do Niemiec bo Niemiaszki rowniez zainwestowali gigantyczne pieniadze w wodor. Na rynku niemieckim standardem sa piece gazowe na wodor, a takze zbiorniki na wodor bo okazuje sie, ze zbiorniki podziemne sa bardziej szczelne.

Tak na prawde auta wodorowe sa drogie bo to dalej projekty ekperymentalne. Przestana jednak takie byc gdy uda sie opanowac gromadzenie wodoru.

Stashqo

@maximilianan Nie zapominaj o nowym zbiorniku na H2 co 10lat (za dwukrotność ceny baterii i o większym śladzie węglowym niż bateria) oraz konieczności wymiany ogniw paliwowych też jakoś tak co 10-15 lat i tam cena jest podobna co w przypadku zbiornika. Tankowanie wodoru też trwa prawie tyle co ładowanie elektryka. Ostatnio chyba zeekr zapowiedział, że już niedługo wypuszczą auto ładujące się 10-80% w bodajże 11min, to praktycznie tyle samo co tankowanie h2.


Ogólnie rozumiem idee, magazynowanie nadwyżek z oze w postaci wodoru i szybkie napełnianie byłoby spoko, ale póki co nie ma na to dość technologii.

100mph

@Stashqo Nadwyzki OZE fantastycznie magazynuje sie w postaci sprezonego powietrza. Potrzebne sa tylko duze zbiorniki ale mimo to, okazuje sie to najtansza metoda przechowywania energii na ziemi.

maximilianan

@100mph ale czego nie rozumiesz w tym, że nie ma i nie będzie sensownej metody przechowywania wodoru w aucie?

100mph

@maximilianan W kwestii technologii unikalbym sformulowan "nie bedzie". Kilka znanych, bardzo znanych, ikonicznych wrecz postaci sie na tym przejechalo.

maximilianan

@100mph no będzie jeśli znajdziemy sposób na złamanie praw fizyki. Jeśli chcesz przechowywać wodór jako gaz to potrzebujesz cysterny dla osobowego auta, żeby zmieścić sensowną ilość. Jeśli chcesz przechowywać jako ciecz to potrzebujesz cysterny do utrzymania ogromnego ciśnienia i skrajnie małej temperatury wewnątrz, a na to wszystko drugiego zbiornika, żeby to odizolować od warunków otoczenia. A nawet to nic nie da, bo same przyłącza sprawią, że ciecz będzie się nagrzewała i ciśnienie będzie rosło. Wtedy niezbędny jest zawór bezpieczeństwa i mamy non stop ulatniający się wodór.


To nie jest kwestia znalezienia nowego materiału, to jest kwestia podstawowych właściwości wodoru.

100mph

@maximilianan Jako magister inżynier elektrotechniki nie śmiem pouczać profesorów i doktorów materiałoznawstwa i chemii. Gdyby nie widzieli możliwości rozwoju to z pewnością zarzuciliby dalsze prace. Z jakichś powodów tego nie robią więc pozostaje mi czekać i dyskutować o tym na forum

maximilianan

@100mph jako magister inżynier chemii uważam, że jak płacą to można gonić króliczka. Zawsze jest ten cień szansy, że odkryjemy mega super wyjebany kwantowy sposób na splątanie wodoru, że będziemy go nosić w cegłach, ale bycie realistą podpowiada mi, że są rzeczy, których nie przeskoczysz.


Produkcja wodoru z elektrolizy i wykorzystanie w transporcie są nieuzasadnione ekonomicznie.

Stashqo

Nadwyzki OZE fantastycznie magazynuje sie w postaci sprezonego powietrza.

@100mph gdzie to wyczytałeś? Efektywność takiego magazynowania to obecnie ledwo 40-50%, gdzie dla baterii jest to powyżej 90% a nowoczesne elektrownie szczytowo-pompowe osiągają 75-85%. Jeśli przyjąć kryterium wolumetrycznej gęstości energii to robi się jeszcze gorzej bo dla takich ilości powietrza potrzeba zajebiście wielkich zbiorników, bateria ma nawet 50-70x większą gęstość energetyczną. Woda za to 2-3x mniejszą od powietrza, ale dużo latwiej ją kontrolować.


Imo to jest ciekawa technologia, ale obarczona masą wad i ograniczeń. Daleko jeszcze do jej masowego zastosowania.


PS. Jesli to tak istotne dla dyskusji to też jestem po polibudzie xD

100mph

@Stashqo Magazyny sprężonego powietrza są bardzo tanie w budowie w stosunku do innych rozwiązań i w zasadzie nie wymaga badan naukowych bo technologia jest znana już od kilkudziesięciu lat. Można nawet wykorzystywać naturalne zbiorniki podziemne. Chińczycy mocno poszli w tego typu rozwiązania.

Stashqo

@100mph zobaczymy jak to się będzie skalować, dla domu i małych systemów lepszym rozwiązaniem będą raczej baterie.


Obejrzałem sobie właśnie zdjęcia chińskiego magazynu CAES o pojemności 1,5GWh i jest przeolbrzymi, ale jeśli mamy miejsce i nadmiar prądu to może jest to jakieś rozwiązanie. W każdym razie na pewno tańsze, bezpieczniejsze i bardziej perspektywiczne niż wodór.

lurker_z_internetu

@maximilianan LH to mało wydajny sposób magazynowania wodoru, lepszy jest ciekły amoniak, bo ma chyba 50% więcej wodoru w kilogramie. Jakbyśmy mieli wysokosprawną technologię rozdzielania go na wodór i azot to wydajność z kg byłaby niewiele gorsza niż benzyny, bez problemów z magazynowaniem jak przy LH.

maximilianan

@lurker_z_internetu LH czyli ciekły wodór? Jakim cudem możesz mieć "więcej wodoru z kilograma" niż z ciekłego wodoru :v


Gdybyśmy mieli technologię rozłączania tlenu i wodoru to wydajność byłaby jeszcze lepsza. Amoniak to bardzo stabilny związek.

100mph

@lurker_z_internetu widziałeś wybuch amoniaku?

maximilianan

@100mph wybuch amoniaku to akurat mały problem. Amoniak to znacznie większy problem.

lurker_z_internetu

@maximilianan tak, liquid hydrogen. Mea culpa, chodziło o objętość, nie masę. W amoniaku upakowanie wodoru jest znacznie gęstsze i nie wymaga aż takiego ciśnienia.

maximilianan

@lurker_z_internetu i tracisz 80% faktycznej pojemności wodoru w masie, a to o to chodzi. No i nie ma metody na latwe rozszczepienie amoniaku

lurker_z_internetu

@maximilianan nie mniej jest poważnie rozważany jako alternatywny sposób magazynowania wodoru, ale też bezpośrednio jako paliwo. Tak jak @100mph zauważył amoniak jest wybuchowy i dzięki temu może działać w silnikach spalinowych. M.in. norwegia sporo w to inwestuje.


https://new.nsf.gov/news/ammonia-fuel-offers-great-benefits-demands-careful

maximilianan

@lurker_z_internetu ale wiesz jaki jest produkt reakcji, nie?

lurker_z_internetu

@maximilianan spalania amoniaku? Azot, woda i częściowo tlenki azotu. Chodzi o tlenki? Przy spalaniu diesla czy benzyny też powstają.

maximilianan

@lurker_z_internetu tylko, że przy spalaniu diesla nie powstaje ich kilka procent.

100mph

@SpasticInk nie ostatnio, tak było zawsze nie oznacza to jednak, że nie da się auta uruchomić

Karonon

I tak będziemy żyli w Europie jaką zaprogramuje nam parlament europejski i lewica. My zwykli obywatele mamy gówno do gadania - komentarze możemy sobie popisać w internetach. Nie przejmuje się już, szkoda życia

Dgd2471

@100mph pierdoli, lepiej posłuchać ekspertów z ostatniego pokolenia

winiucho

@Dgd2471 wlaśnie, to są najlepsi eksperci, wiedzą wszystko najlepiej.

ivaldir

@100mph Problem z wytwarzaniem i przechowywaniem wodoru już został przerobiony powyżej. A ja dorzucę jeszcze taką grafikę, bo temat o przetwarzaniu nadmiaru energii z OZE na H2 też został poruszony. No cóż, chyba jednak lepiej by nadmiar poszedł jednak w baterie.

A tak nawiasem mówiąc, to mam nieodparte wrażenie, że Pan Prezes Toyota Copr. pcha się w "Kodaka".

45a4f6a1-379d-4d0e-93ef-a2f7cfa4e484
winiucho

@ivaldir Ja mam nieodparte wrażenie, takie, że jeśli w małej wiosce, powiedzmy około 100 domków, nakażemy wszystkim jeżdzić elektrycznymi samochodami to z trafostacji zasilających tą wioskę zostanie tylko smród i dym. O miastach to strach myśleć co by się moglo odjebać.

ivaldir

@winiucho To z pewnością postawienie tam stacji tankowania wodoru będzie tańsze i efektywniejsze.

Wymiana kabli na grubsze i wstawienie mocniejszego trafo to jednak prostsze zadanie. No i nie trzeba wodoru dowozić. A przy wiekszej dostępnej mocy to może jakiś zakład pracy się otworzy?

100mph

@ivaldir lubie te uproszczenia w kwestii energetyki xD przeciez to tylko kabel i trafo LOL

winiucho

@ivaldir Policz sobie ile Wh jest potrzebnych do naładowania choćby 10 pakietów baterii do elektronarzędzi, przyjmijmy za wyznacznik aku 18V 5Ah, czyli 90Wh, żeby to naładować potrzebna jest moc przył. 2,5kW, dla szybkoładowarek do elektronarzędzi. To jest tylko przykład. Co by się działo gdyby każdy chciał to mieć razy 2 lub 3 przez ⅓ lub ¼ doby bo tyle samochodów stoi po wioskach. Jedno auto to jest minimum wymagane żeby móc dojechac do miejsca pracy lub zawieźć potomstwo do szkoły.

winiucho

@100mph trafo 63kVA kosztuje okolo 20kPLN, wystarczał na około 15-30 odbiorców, kiedy domu opalało się paliwami stałymi. Teraz osiedla w miastach, 3-4 bloki ogrzewane pompami ciepła potrzebują zasilanie po 630kVA. Teraz jeszczę trafo z ARN bo zjebana PV, koszta nie do pomyślenia.

ivaldir

@100mph Skoro kolega @winiucho zakłada sobie, że w wiosce 100 domków wszyscy mają auta elektryczne i pali się trafo, to ja zakładam sobie, że w sieci jako całości jest dostępna moc do tego zadania, a tylko trafo ma za małą moc. Skoro zmyślamy, to zmyślamy. A prąd jest naprawdę "prosty" i jako cywilizacja potrafimy nim dobrze zarządzać. Technologia jest, wszystko sprawdzone, "tylko" skalę trzeba powiększyć. A do tego trzeba decyzyjnych ludzi u steru.

100mph

@winiucho Akurat mi tego nie musisz tlumaczyc xD To jeszcze pikus. GPZ 110/15 to kolejne 30mln zl, linia zasilajaca GPZ w miescie to kolejne 3k pln za metr i tak sobie mozemy liczyc miliardy

winiucho

@ivaldir Mylisz się, nie piszę tego na przekór twoich stwierdzeń, ale się mylisz. Stacja ktorą obsluguję od 15 lat ma moc 50MVA, na początku bez PV i wiatru można było kożystać z rezerwy ukrytej ilę się chciało, czyli 1 tfafo na 2 sekcje, z zapasem 10MVA, teraz z PV i wiatrem zapas (mowimy o mocy znamionowej trafo) w porze takiej jak tera jest równy 0.

Zostaje tylko dodatkowe 20% dopuszczalne przez producenta maszyny. To tylko stacja, a linie napowietrzne?

ivaldir

@winiucho Żeby naładować pakiet 90Wh przez godzinę, przy sprawności ładowarki 95% i sprawności ładowania pakietu 90%, to potrzeba około 104W. Razy 10 to 1040W, czyli troszkę ponad 1kW. Jak ładowarka ładuje pół godziny to moc 2x. Więc w miarę dobrze liczysz.

Niemal niemozliwe jest by wszyscy ładowali te samochody na raz. A jeśli tak, to są zabezpieczenia przeciw-przeciążeniowe. Poprostu wiosce "wyskoczy korek", żeby kabli/trafa nie popalić.

A tak w ogóle, to ładowarki przenośne mają tylko kilka kW (2-3), domowe instalowane na stałe około kilkanaście kW zazwyczaj (10-12kW). To nie są moce nie do opanowania.

Samochody elektryczne nie pojawią się wszędzie od razu (w skali kraju/kontynentu/świata), to byłby wieloletni proces. A wraz ze zwiększeniem zapotrzebowania na prąd, rozbudowa sieci energetyczna powinna dać radę nadążyć. Podobnie źródła energii i zarządzanie OZE się rozwinie. No chyba, że mówimy o Polsce. To wtedy nawet modlitwa może nie pomóc, takich mamy światłych "liderów".

winiucho

@ivaldir Tu nie wchodzi w grę wymiana kabli tylko projektowanie nowych linii energetycznych, gwoli ścisłości, kable są w ziemi, reszta to przewody, w energetyce oczywiście. Wsie są zasilane przez linie napowietrzne, ktore są przeciążone. Rolnicy nie chcą tych linii na swoich działkach, jedyne rozwiązanie to budowa linii kablowej po uzgodnieniach. Chyba nie masz pojęcia jakie to są koszta.

ivaldir

@winiucho Tylko wzmacniasz moją pewność, że mieszkając w PL, mamy przejebane. Od lat sukcesywnie rośnie zapotrzebowanie na prąd. Od lat trąbi się, że trzeba modernizować, rozbudowywać, a u Ciebie od 15 lat ta sama moc. Zapas zjechał do 0. O ile możesz to pisać - jakieś plany na rozbudowę? Modernizację? Czy póki nie wybuchło lub nie spaliło na węgielek to "jakoś to będzie"?

winiucho

@100mph Mamy deficyt mocy od 20 lat, glejt na nową stację przyklepano w 17 roku, ale PIS potrzebował pieniążki, więc tego, stacji i linii nie ma.

winiucho

@ivaldir

O ile możesz to pisać - jakieś plany na rozbudowę? Modernizację? Czy póki nie wybuchło lub nie spaliło na węgielek to "jakoś to będzie"?

Budowa dodatkowej stacji 110/15, cholera wie jakiej mocy bo wszystko kosztuje i prawdopodobna wymiana trafo w istniejącej z 2x25MVA na 2x40MVA

winiucho

@ivaldir

Jesli

wyskoczy korek

to nie naladujesz aku w samochodzie, nie bedziesz miał ciepłej wody, pompa ciepła się włączy bo nie będzię jednej fazy, to nie jest takie proste jak się wydaje.

Pod względem energetyki mogę powiedziec tyle, że jeszcze działa.

Obecnie na zadupiach posterunku napięcia spadają po nn do 210V, wyjdzie slonecho na kilka chwil i napięcie pikuje do 250V. Także tego, zdrowych i wesołych życzę @ivaldir

winiucho

@ivaldir malo tego, jeszcze nas w pracy gnoją i traktują jak kulę u nogi, to co ustawowo wg prawa pracy się należy nam zabierają.

ivaldir

@winiucho

to nie naladujesz aku w samochodzie, nie bedziesz miał ciepłej wody, pompa ciepła się wyłączy bo nie będzię jednej fazy, to nie jest takie proste jak się wydaje.

No bez przesady, to nie jest tak, że padnie zabezpieczenie i cześć. Nie będzie prądu nigdy. Sam wiesz najlepiej jak to wymienić/zresetować. Problem pozostanie - za duży popyt, za małe możliwości.


Budowa dodatkowej stacji 110/15, cholera wie jakiej mocy bo wszystko kosztuje i prawdopodobna wymiana trafo w istniejącej z 2x25MVA na 2x40MVA

Pocieszyłeś, chociaż plany są. W energetyce nie robię, ale powiedzmy, że w tzw przemyśle. Wiem jak drogi potrafi być sprzęt, ale też rozmawiamy o firmach często przewalających miliony, a może miliardy codziennie. Dla człowieka to zawrót głowy, dla kołnierzyków z biura cyferki i słupki.


A ogólnie to władowałem się w temat, bo typowym argumentem przeciwko elektromobilności jest to, że nie ma ładowarek, sieć energetyczna padnie i wogóle Polska wybuchnie. Kiedy startowały samochody spalinowe, to stacji benzynowych też nie było, rafinerii też, a nawet sensownej sieci dróg odpowiedniej jakości. Pojawiły się samochody, pojawiły się rafinerie, stacje paliw i drogi.

Moim zmartwieniem jest to, że sieć energetyczna i jej składowe zależą od rządzących. A przy jakości naszych, to mamy przewalone. Za ciency w gaciach są. Nie potrafią decydować.

Reszta świata w większości poradzi sobie.

winiucho

@ivaldir

Od lat sukcesywnie rośnie zapotrzebowanie na prąd. Od lat trąbi się, że trzeba modernizować, rozbudowywać, a u Ciebie od 15 lat ta sama moc

Wiesz co wskazuje kiedy sieć jest przeciążona? Po częśtotliwości, która wariuje jak młodzierz w weekend, teraz jest 49,98Hz, co oznacza przeciążoną sieć.

ivaldir

malo tego, jeszcze nas w pracy gnoją i traktują jak kulę u nogi, to co ustawowo wg prawa pracy się należy nam zabierają.


@winiucho moja połówka robi w budżetówce, jest szeregowym pracownikiem, rozumiem o czym piszesz.

winiucho

@ivaldir

Dla człowieka to zawrót głowy, dla kołnierzyków z biura cyferki i słupki.

Tak jak pracownicy, to tylko numerek w HR.

100mph

@winiucho Powiem Ci tak - mam 9 GPZ 110/15 od 20MW do 90MW, jeszcze 3 lata temu nie bylo problemow, a teraz w okresie letnim mamy tyle generacji, ze przeciazamy w dzien transformatory od strony dolnego napiecia, a w szczycie od strony gornego napiecia xD ARN nie jest w stanie utrzymac napiecia w zadanych wartosciach xD 50x w tym roku redukowalismy generacje, 1x mielismy przywolanie mocy xD w zasadzie jeden po drugim GPZ sa modernizowane a i tak w mojej ocenie nie nadazamy bo projekty maja kilka lat i juz w momencie przystepowania do przetargu nie sa wystarczajace na obecne potrzeby ;) modernizacje na sieci SN i nn leza, praktycznie nic sie nie dzieje co nie jest przylaczeniowka xD na 250 linii SN gruntowna modernizacje miala w tym roku jedna xD


jak ktos mi pisze, ze wystarczy polozyc kable i postawic transformator to smieje sie do rozpuku xD zeby to wszystko zrobic tak jak nalezy by moc oprzec na energii elektrycznej cala motoryzacje i gospodarke nalezaloby przeznaczyc na to roczny budzet panstwa polskiego


Btw. w tym roku konczymy modernizacje GPZ w duzym miescie, w ktorym nie mamy zapewnionej rezerwy mocy transformatorow bo ktos kilka lat temu stwierdzil, ze zarowki led ludzkosc wymyslila wiec obciazenie bedzie spadac xD w tym czasie nie wprowadzono korekt, moznaby bylo nawet po prostu przewiezc trafo pomiedzy roznymi stacjami i zalatwic to logistycznie ale nic z tego bo podwazaloby to decyzje sprzed kilku lat xD tak wiec czekam az pierdolnie jeden transformator i pol miasta stanie na zero na kilkadziesiat minut zanim uda sie zrobic przelaczenia w sieci xD

ivaldir

jak ktos mi pisze, ze wystarczy polozyc kable i postawic transformator to smieje sie do rozpuku xD zeby to wszystko zrobic tak jak nalezy by moc oprzec na energii elektrycznej cala motoryzacje i gospodarke nalezaloby przeznaczyc na to roczny budzet panstwa polskiego

@100mph Śmieję się do rozpuku, bo postawiony problem jest prosty: masz moc po pierwotnej, za dużo odbioru po wtórnej - jara ci się trafo. Wymieniasz trafo na mocniejsze, wymieniasz "kable" (bo stare są policzone pod stare, słabsze trafo) i po problemie. To, że idzie za tym encyklopedia dokumentacji, planów, wyliczeń, planowania i kilka kontenerów kasy to rzecz wtórna. Serio. Ale w PL dodchodzi jeszcze tylko: przestarzałe elektrownie, przestarzała sieć, przestarzałe kierownictwo, przestarzałe myślenie i rządzący co max nadają się do politycznej piaskownicy, a najmniej do rządzenia.

winiucho

@100mph

Powiem Ci tak - mam 9 GPZ 110/15 od 20MW do 90MW, jeszcze 3 lata

nie będę cytował całości, widzę że masz takie podobne zdanie o polskiej energetyce, SN i nn to żart, a Ci frajerzy od przyłączeniówki to już dawno powinni wykopy pod nowe linie kablowe robić za free.

Zdrowych i Wesołych życzę. Pod napięcięm, znając żargon

Zaloguj się aby komentować