:small_airplane:
Lot Air Canada 143, powszechnie znany jako „Szybowiec z Gimli”, był kanadyjskim krajowym lotem pasażerskim na trasie z Montrealu do Edmonton, który 23 lipca 1983 roku, w sobotę, na wysokości 12 500 metrów (41 000 stóp) w połowie trasy, nagle stracił paliwo. Załodze udało się bezpiecznie wyprowadzić Boeinga 767 do awaryjnego lądowania na byłej bazie Kanadyjskich Królewskich Sił Powietrznych w Gimli, Manitoba, która została przekształcona w tor wyścigowy, Gimli Motorsports Park. W wyniku tego zdarzenia nie doszło do poważnych obrażeń wśród pasażerów ani osób na ziemi, a samolot doznał jedynie drobnych uszkodzeń. Maszyna została naprawiona i pozostała w służbie do momentu wycofania w 2008 roku. Ten nietypowy incydent lotniczy nadał samolotowi przydomek „Szybowiec z Gimli”.

Przyczyną wypadku była seria błędów, poczynając od awarii czujnika wskaźnika ilości paliwa (FQIS). Wskaźniki te miały wysoką awaryjność w modelu 767, a jedyna dostępna zamienna część również nie działała prawidłowo. Problem został zgłoszony, ale później personel techniczny błędnie zinterpretował sytuację i wyłączył zapasowy FQIS, co wymagało ręcznego pomiaru paliwa przy pomocy bagnetu. Komputer nawigacyjny wymagał wprowadzenia danych o ilości paliwa w kilogramach; jednak zastosowano błędne przeliczenie z objętości na masę, co doprowadziło do tego, że piloci i obsługa naziemna błędnie uznali, że samolot ma wystarczającą ilość paliwa na pozostałą część trasy. W rzeczywistości samolot miał jedynie 45% potrzebnego zapasu paliwa. Paliwo skończyło się w połowie drogi do Edmonton, gdzie personel techniczny czekał na wymianę FQIS, którą pożyczyli od innej linii lotniczej.

https://en.wikipedia.org/wiki/Gimli_Glider

Wideło. dx

#katastrofylotnicze #kanada #lotnictwo #awiacja
koszotorobur

@Deykun - pilot kozak - i ludzi nie stracił i maszyn nie rozbił.

Zaloguj się aby komentować