Skąd się bierze ten cały szajs który kupujemy? Wiadomka, z fabryk. Ale jak z tych fabryk? Ano normalnie kąkuterami, kąteterami, no wiecie, takimi pudełkami ze stali.

Globalny transport zrewolucjonizowała konteneryzacja. Za prekursora kontenerów uznaje się drewniane, ustandaryzowane wymiarowo pudła, wymyślone w 1766 w Anglii do przewozu węgla z kopalń.

Konteneryzacja w formie znanej dzisiaj - transportu intermodalnego, rozwinęła się po 2 wojnie światowej. Szacuje się, że obecnie w obrocie na całym świecie znajduje się 65 milionów kontenerów, z czego aż 85% transportowanych jest drogą morską.

Kontenery mają ustandaryzowane wg. systemu ISO wymiary. Typowe kontenery mają 10, 20 lub 40 stóp, (około 3,6 i 12 metrów). Najczęściej spotyka się kontenery 20 i 40 stopowe.

W transporcie morskim pojemność statku przewożącego kontenery - kontenerowca, podaje się w TEU (twenty-foot equivalent unit), czyli w uproszczeniu ile zmieści się kontenerów 20-stopowych. Największe obecnie kontenerowce mogą przewozić nawet 24,346 TEU. Dla porównania typowy pociąg towarowy zabiera 64 TEU. Czyli taki mały stateczek to 380 pociągów...

Kontenerowce dzielą się na różne klasy, w zależności od ich wielkości i możliwości przepływania kanałów: Sueskiego i Panamskiego, odpowiednio klasy Suezmax/Megamax i Panamax.

Na zdjęciach: największe kontenerowce typu MSC-Irina; ewolucja rozmiarów kontenerowców; jedne z pierwszych kontenerów na początku XX wieku; wymiary typowych kontenerów.

#ciekawostki #morze #romantycznemorze #kittytheskipper
bffd4186-2a54-4d19-b377-08072057f064
e7a5005b-4833-44cf-ba6d-2d36e1a8794e
44f3b1a5-af14-447c-bb07-1e265e981823
4573823c-c4b1-4152-afc9-8ee2793d1f99
11

Komentarze (11)

Mniej więcej w maju cyknalem te foto. Kawał bydlaka jak się zrobi zoom widać gapiów na brzegu. Miejsce fotki Cuxhaven Niemcy.

3b989256-c430-4c65-8d7a-9198ed5723da

@Chunx to 21,237 TEU, tzw. Universe class. Niewiele mniej niż Irina. 400 metrów długości, 58 szerokości. W swoim czasie największe statki zbudowane przez Chińczyków. Wielkie bydle. 6 sztuk tego pływa.

@kitty95 Kiedyś chciałem kupić 2 kontenery i zrobić z nich garaż. Ale plany się zmieniły.

@myoniwy

Obecnie robi się z nich baseny

@myoniwy ja kiedyś nad domkiem letniskowym myślałem, ale za dużo roboty. Nie mniej w budowlance i nie tylko, są całe systemy pomieszczeń opartych na 20' kontenerach, a w USA normalnie domy sobie z tego robią.

Ostatni obrazek robili graficy z tvpis xD co to za skala haha

39be5b92-5b95-4cfb-9797-b14df84bce62

@kitty95 Bardzo ciekawy wpis. Jak się mocuje do siebie te kontenery i jak się kombinuje ze środkiem ciężkości (bo to wysokie w wuj)? Często o tym myślę, gdy oglądam filmy z naprawdę porządnych sztormów.

@Michot marynarz niech opowie @bartek555


Kontenery mają na rogach otwory na ustandaryzowane zamki - które się w tych otworach zamyka i to łączy dół kontenera z górą poprzedniego, tzw. twist-lock system. Na statkach dodatkowo są stosowane rozpórki, ściągi oraz co rząd czy dwa specjalne ściany - ażurowe konstrukcje usztywniające.


Sztauowanie, czyli rozmieszczanie i mocowanie ładunku polega z grubsza na tym, że ciężkie idzie na dół, lekkie na górę. Jak masz nisko środek ciężkości, to wywrócić statek jest bardzo ciężko. Oczywiście jakieś tam zasady sztormowania też są - bokiem do fali nie chcesz się ustawiać. Wypadki też się zdarzają, jak wszędzie. Najgłośniejszy, to jak parę lat temu kontenerowiec most w Baltimore w USA rozjebał uderzając centralnie w podporę. Chyba jeszcze nie odbudowali.

11c58e6a-62d2-44ad-aaaa-2d6289c938f2
70f0df6f-f6cf-4d59-893d-deadde4c32ea
96258113-525a-40f5-a1a1-2ba29ee5fc49

@Michot dojade do doma to odpisze, ale bardzo latwe

@kitty95 Sztauowanie - jasne, bodaj już u Znaczykapitana się czytało. Ale zagwozdką jest dla nietechnicznego wysokość tych bydlaków po załadunku. Niby elementarna fizyka, ale wyobraźnia knuje.

@Michot tak jak pisal @kitty95 twistlocki, potem do 2 czy 3 rzedu wysokosci lapie sie takimi rozporkami z (nie wiem jak po polsku) turnbuckles. A na gorze po prostu sa puste kontenery, ktore waza tyle co nic. Ot cala magia.

Zaloguj się aby komentować