Nawiązując do posta autorstwa @NatenczasWojski , mam kolejną zagadkę:
Poznań, jedno z największych rond w mieście - Rondo Rataje. Pojazd chce skręcić w lewo. Spróbujcie rozkminić z którego pasa (A, B, C, D) powinien wjechać na który ( ͡° ͜ʖ ͡°)
Które relacje są prawidłowe?
A-3 B-2 C-1
@Jaskolka96 Z ciekawości, posiadasz prawo jazdy?
@Jaskolka96 oddaj prawko ziom.
@maximilianan przecież tak prowadzą pasy, więc nie wiem o co chodzi. Te linie prowadzące na inne pasy już przy liczbach są dla aut jadących z ul. Bolesława Krzywoustego
@Marchew z ciekawości a ty posiadasz? I jak według ciebie jest dobrze?
@Jaskolka96 mój błąd, na początku źle zauważyłem gdzie są cyferki :c
Dobra, po obejrzeniu filmu faktycznie jest odwrotnie i nie jest to skomplikowane, ale patrząc na rondo z góry nie widać które linie przerywane są dla kogo, nie widać też wyraźnie strzałek z kierunkiem ruchu, przez co można by pomyśleć, że te linie są właśnie dla osób z ulicy Bolesława Krzywoustego, a "prosta" droga dla osób z ronda, podczas gdy jest odwrotnie
@bori Nie jestem pewien czy to rondo czy może zespół skrzyżowań
@bori to elementarne, Watsonie. Z poziomu ulicy pasy widać lepiej.
Ale jak kierowców przerastają najprostsze ronda turbinowe, to takie tym bardziej
@serel Nie, nie widać
@Marchew widać. Wystarczy się dosłownie trzymać swojego toru jazdy i nie przekraczać linii ciągłych.
@maximilianan A który tor jazdy jest tym "swoim"?
I której linii nie należy przekraczać?
@Marchew linii ciągłych. Masz jak byk linie przerywaną z lewej i ciągłą z prawej, a dłuższe linie przerywane wskazują twój tor jazdy. To nie jest trudne.
@maximilianan Narysuj bo nie rozumiem. Paint nie gryzie.
@Marchew masz na tych pasach dosłownie napisane gdzie nimi dojedziesz xD mam ci w paincie wskazać, która z linii na tej jezdni jest ciągła?
@maximilianan Jeśli sądziesz że należy jechać pomiędzy liniami, tymi podwójnymi, składającymi się z ciągłej i przerywanej, to jesteś w błędzie
@Marchew xD
@maximilianan Dobrze jest. Słowo pisane jest jak widać niejednoznaczne ; )
@Marchew w tym rondzie serio nie ma nic trudnego, tylko ludzie ignorują znaki
Ciekawostką jest, że jadąc od lewej strony (tam gdzie widać 3 białe autka), należy się stosować do innych linii niż jadąc z kierunku A, B, C, D
Dla zainteresowanych,
W temacie rzeczowego "ronda" wypowiada się pracownik Politechniki Poznańskiej dr inż. Jeremi Rychlewski, członek
Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji RP Sekcja Bezpieczeństwa Ruchu
od 8:30
Z ronda nie da się skręcić w lewo.
Z ronda nie da się skręcić w lewo.
@wonsz No więc prosto i w prawo czy może w lewo i prosto?
@Marchew skrzyżowanie o ruchu okrężnym, mówi to panu coś? Po rondzie możesz jechać cały czas prosto, czyli do usranej śmierci w kółko, albo zjechać dowolnym zjazdem, każdy z nich jest w prawo z oczywistych powodów ¯\_(ツ)_/¯
@wonsz Tak, masz rację gdyby to było prawdziwe rondo, ale ten twór, to bardziej zespół skrzyżowań mylnie nazwany rondem. Zwróć uwagę na oznaczenia poziomie i pionowe. Dodatkowo masz sygnalizację świetlna bezpośrednio na tarczy ronda. Na zdjęciu które zamieściłem, pomiędzy szarym a kremowym autem są trzy pasy (+ czwarty buspas wewnątrz), musisz zająć odpowiedni pas dla jazdy prostu (w celu zjechania z "ronda") lub do skrętu w lewo na kolejny krótki odcinek na którym również musisz zająć odpowiedni pas.
Znak drogowy C12 "rondo" jest bardzo mylący. Zresztą działa on tylko kiedy sygnalizacja świetlna jest wyłączona. Tak naprawdę kierowcy stosują się głównie do sygnalizacji świetlnych oraz znaków poziomych. Te pionowe z uwagi na wysokość umieszczenia oraz geometrię "ronda" czasem są niejednoznaczne.
@wonsz Panie wonsz,
Tutaj instruktor nauki jazdy sugeruje że to zespół skrzyżowań, a będąc już na tarczy ronda (nie przed wjazdem), należy włączyć lewy kierunkowskaz podczas skrętu w lewo, natomiast przy zjeździe nie włączamy prawego ponieważ jedziemy prosto. Zgodnie z oznakowaniem poziomym i pionowym.
od 2:00
To nie jest rondo.
@bori to skrzyżowanie nie jest trudne, po prostu ludzie nie myślą i jeżdżą na pamięć. Inna kwestia, że sporo by ułatwiły kolorowe linie, a nie 3 rodzaje przerywanych.
@maximilianan Właśnie odwrotnie, Ci którzy jadą pierwszy raz są totalnie zagubieni, kierowcy miejscowi jeżdżą na pamięć.
@Marchew jak na pamięć jak tam są linie, które wskazują pasy ruchu xD serio bez przesady, to rondo nie jest najlepsze, ale trzeba być nie tego, żeby sobie na nim nie poradzić xD
@maximilianan nie jest trudne? jest spierdolone jak się tylko da, bo zamiast jeździć po stałym promieniu, trzeba robić jakieś dzikie wężyki żeby trafić na dobry pas, co jest nijak intuicyjne i wtedy kierowcy lądują na złym pasie. Poza tym jeżeli jakieś miejsce wymaga malowania kilku rodzajów linii, no to jak dla mnie jest to wręcz dowód na to, że jest trudne i nie jest zaprojektowane dla ludzi. Ktoś spoza miasta nie ma chuja żeby się nie pomylił przy lewoskręcie, a i jazda na wprost bywa nieoczywista - tak się nie projektuje infrastruktury
@marianmarcin wystarczy pilnować dosłownie jednej rzeczy: nie przekraczać linii ciągłych. Tylko tyle.
@maximilianan A ja się zgadzam z @marianmarcin, bo infrastruktura jest dla nas, a nie my dla niej. Jeżeli sporo osób jadąc pierwszy raz pojedzie źle, a jednocześnie osoby jadące prawidłowo "nauczyły się na pamięć" jak poprawnie pokonywać takie skrzyżowanie, to uważam, że ktoś niezbyt dobrze podumał i należałoby to zaprojektować lepiej - bo nie uważam, aby powyższe skrzyżowanie było przyjazne kierowcom.
Ja dla przykładu, mocno wierząc w swoje umiejętności, pewnie pojechałbym nieprawidłowo XD A dodam, że nie oddam prawka!
Zaznaczyłem „inne”, zacząłem pisać odpowiedź, ale jednak stwierdziłem, że jest błędna. Co za sprawny inaczej projektował to oznakowanie? Po co są te pasy poprzeczne przy 1, 2, 3?
EDIT: rzeczywiście z poziomu ulicy wygląda to trochę lepiej i generalnie trzymałbym się wytyczonego pasa, tj. A-3, B-2, C-1.
@the_good_the_bad_the_ugly A-3, B-2, C-1. jest całkowicie błędne
A te poprzeczne pasy przy 1, 2, 3, w zależności od miejsca w którym na rondo wjedziesz, musisz się stosować do zestawu jednego lub drugiego
@Marchew 😆poddaje się. Wybieram odpowiedź D: wysiadam z auta i idę dalej z buta. Nawet przeszło mi to przez głowę, że zależy od tego skąd jadę, ale wydało się głupie bo przecież oznakowanie powinno być jednolite, czytelne i łatwe w interpretacji.
@the_good_the_bad_the_ugly To rondo jest takim małym potworkiem niestety. Ludzie jadący pierwszy raz mają problem, często spory. Kierowcy miejscowi ronda się nauczyli, z wyjątkiem skrętu "w lewo" jak na filmiku instruktora, tam co piąte auto jedzie błędnie. Wszyscy w tym miejscu zwalniają do 10 km/h aby uniknąć potencjalnej kolizji.
@the_good_the_bad_the_ugly tak to wygląda
@bori A-3, A-2, B-1 proste jak mózg kobiety
Teoretycznie jak ktoś się uprze da się A-1 B-3 i C-1, żadna ciągła po drodze nie stoi, chyba że zdjęcie niedokładne.
Sam pomysł jest względnie ok, rozumiem o co chodziło, ale wykonanie okropne.
@bori podaję prawidłowy sposób przejazdu: jak chcesz, byle ostrożnie, uważając żeby nikogo nie pierdolnąć
@bori tutaj przynajmniej masz teraz światła co ułatwia sprawę
@GazelkaFarelka na moje światła utrudniają skręt w lewo, bo możesz wjechać na rondo na zielonym i musisz mimo tp ustąpić innym, którzy mają zielone wjeżdżając z naprzeciwka.
@Greyman nie wiem dokładnie jak na Ratajach teraz jest ustawione ale na 99% masz zrobione jeszcze jedne światła przypominające na lewoskręcie
@GazelkaFarelka w sumie ostatni raz przejeżdżałem tamtędy kilka lat temu, jeśli dołożyli więcej świateł to może rzeczywiście być łatwiej.
@Greyman Generalnie parę lat temu było tego praktycznie na żadnym poznańskim rondzie i notorycznie były stłuczki, zwłaszcza rondo Śródka, na którym zdaje się nie ma do dziś. Chyba przy przebudowie ronda Rataje już tam dołożyli.
Z czym się wiąże pewna zabawna historia, jak mój mąż przyzwyczajony do tych poznańskich rond, będąc kiedyś w Lublinie i skręcając w lewo przejechał sobie po prostu na czerwonym, jak już wszystko z przeciwka przejechało i nawet nie ogarnął co właśnie odjebał...
@maximilianan @Marchew @the_good_the_bad_the_ugly @Roark @GazelkaFarelka
Nadmienię, że kilkukrotnie byłem już świadkiem manewru B-3 🤔
@bori ja też, ale to błędny manewr.
@bori ktoś powinien napisać taka biblię dla drogowców, to jest absurd żeby budować skrzyżowania na których gubią się ludzie przejeżdżający przez nie po raz pierwszy
@bori @maximilianan jest linia przerywana więc każdy może zmieniać pas na dowolny w każdej chwili. Ino trzeba ustąpić temu co jest na tym pasie, żeby nie spowodować kolizji. Co w sumie się pokrywa z moją wypowiedzią która jest heheszki ale w sumie nie do końca.
@GazelkaFarelka nie - jest linia ciągła przerywana. Możesz zmienić pas jedynie na zewnętrzny, a nie wewnętrzny.
@maximilianan z B masz kilka miejsc gdzie linia pozwala ci na wjazd na A żeby dojechać do 3
@GazelkaFarelka możliwe, jak tak to zgoda. Chciałem sprawdzić z poziomu ulicy, ale na google maps są foty tylko z remontu xD
@bori Znaki poziome zdają się nie wykluczać takiej opcji.
tutaj wszystko wygląda logicznie, wielokrotnie spotykam się z takim skrzyzowaniami i oznaczeniami. z A możesz jechać na 3 i 2, z B na 3, jest to wymuszone oznakowania mi poziomymi (strzałki). oczywiście wcześniej można zmienić dowolnie pas bo są linie przerywane. temat wielokrotnie przedstawiany w 'jedz bezpiecznie'.
@bori mit o tym rondzie powstał dlatego, że debile nie umiejący w prawo jazdy nie znają reguły prawej ręki... Ale wiadomo, łatwiej zwalić na to, że paski źle narysowane ¯\_(ツ)_/¯
Jadąc z północy zająłbym miejsce na pasie B lub A i celował odpowiednio w pas 1 lub 2.
Moje doświadczenie z rondem Rataje jest takie, że należy go za wszelką cenę unikać. Oznakowanie jest fatalne, a sygnalizacja świetlna i tory tramwajowe dodatkowo komplikują sprawę. Moim zdaniem ruch pieszy powinien być przeniesiony nad lub pod rondo a sygnalizacja zlikwidowana. Do tego znaki poziome kategorycznie zmienić na takie, które jednoznacznie wskazują jak biegnie pas ruchu. Obecnie jest tych linii po prostu zbyt wiele.
A2 B1, c i d wyjeżdżają z ronda. Na tym rondzie poznaniaki naprawiają uszkodzenia prawego boku.
@bori już pomijając prowadzące linie przerywane, to zarówno A jak i B musi mieć możliwość skrętu w lewo, czyli opuszczenia kolejnej części na wprost, czyli zajmują pasy 1 i 2, a skrajny lewy może jeszcze zawrócić, czyli opcjonalnie może wjechać na 3
Zaloguj się aby komentować