#polityka
ale jak to, przecież Mentzen mówił że nie będzie atomu (fejk), nie będzie intela (negocjujemy lepszą oferte), ani tym bardziej #cpk ( ͡° ʖ̯ ͡°)

Mam nadzieję że przez "w jakiej konfiguracji" oznacza rozbudowe lotniska Pyrzowice, i zrobienie z niego "CPK 2.0", bo oryginalny plan był do kitu
#bekazkonfederacji
0b550b24-8788-410e-966f-8bf2db4c0753
rebe-szunis

Z tym Intelem, to jeszcze bym sprawdził, bo dochodzą niepokojące informacje

MostlyRenegade

@redve ja się w dalszym ciągu zastanawiam, czy nie lepsze będzie doinwestowanie istniejących lotnisk i sieci kolejowej, a potem zabranie się na spokojnie za temat cpk. Chyba że rolę cpk ma przejąć właśnie któreś z obecnych lotnisk.

rebe-szunis

Ale po co pudrować trupa, skoro patrzymy w perspektywie 100lat. A nawet, to ktoś w ogóle wyliczył, ile mld by to kosztowało, żeby na "szybko" nałożyć plaster na Okęcie? Jakieś dane, albo wyliczenia? Najlepiej ze strony największego optymisty tego wątpliwego zwolennik, czyli Laska. Poza tym, proszę się wgłebić w problem środowiskowy portu Modlin. Natura 200, ilość slotów i etc. 😉

MostlyRenegade

@rebe-szunis główny argument jest taki, że cpk nie powstanie z dnia na dzień, a przez ten czas coś musi przejąć ten spodziewany wzrost ruchu lotniczego ( ͡° ͜ʖ ͡°). Niemcy budowali BER blisko 14 lat, a i to nie od zera, bo na podbudowie SXF. U nas dodatkowo nie chodzi wyłącznie o lotnisko, ale również infrastrukturę towarzyszącą (m. in. kolej).


Ja nie jestem zasadniczo przeciwny budowie cpk, ale niech to ma jakieś ekonomiczne uzasadnienie i biznes plan lepszy od przekopu Mierzei Wiślanej i sprzedaży bursztynu z tym związanej.

rebe-szunis

Podstawowy błąd, to złączenie tych dwóch inwestycji w całość, podczas, gdy Unia finansuje póki co jedynie komponent kolejowy. Zapytaj Horały, ile na chwilę jego urzędowania ta inwestycja pozyskała unijnych środków na docelowy Port CPL? Jak mówiłem już wcześniej, PiS potrafi nawet najlepszy plan spierdolić. Dali tyle amunicji dla przeciwników, że głowa mała, na szczęście, są to póki co slepaki. Sam nawet wrzucałem takie, jak sponsorowanie oltwarzy w gminie Wiskitki - przejrzyj tag!Chociaż i nawet to można jakoś obronić, bo pozyskanie lokalnej ludności dla projektu, jest wpisane w politykę dużych inwestycji i nakładu przeznaczonego na "politykę proinwestycyjną" tak robią to inni. Jeżeli ksiądz z ambony będzie namawiał do rozważenia opcji oddania gruntów w Programie Dowolnych Przekazań, a każdy wie, że Kościół w Polsce wiedzie póki co wiodący głos opiniowtworczy - czytaj sukces PiS, to dlaczego nie?

MostlyRenegade

@rebe-szunis nie no, lotnisko pośrodku niczego nie może powstać bez infrastruktury dowożącej paxów. Nie i już. Jedno z drugim jest ściśle związane.

TenebrosuS

@MostlyRenegade @rebe-szunis ktoś policzył ile kosztuje pudrowanie trupa Okęcia w 2010 na zlecenie rządu PO-PSL, gdy jeszcze można było wybudować dodatkowy pas w miejscu dzisiejszej S2. Wnioski z raportu na screenach. Rozbudowa Okęcia na absolutnie maksymalną przepustowość 30 mln PAX bez uwzględnienia uwarunkowań środowiskowych niemożliwych do spełnienia(screen 3 z innego raportu o rozbudowie Okęcia z 2011 roku) to było 3 mld 600 mln euro. Budowa CPL na 35 mln PAX wówczas była wyliczana na 4 mld 300 mln euro z możliwością dalszego rozwoju.


Cały raport CPL vs Okęcie, gdzie są tabelki kosztów

https://siskom.waw.pl/komunikacja/lotnisko/CPL/analiza_2010/cpl_analiza_2010_raport_glowny.pdf

Raport oddziaływania na środowisko rozbudowy Okęcia

https://www.eib.org/attachments/registers/56013347.pdf


A co do lotniska w Berlinie, to właśnie Lasek chce zrobić dokładnie to samo. Grzebać w koncepcjach, zmieniać, wymieniać modyfikować. Jednym z głównych powodów opóźnienia w budowie lotniska w Berlinie było właśnie wywrócenie koncepcji do góry nogami.

cf259a54-7e34-4b96-b2b6-6b322fd4e285
f9a84029-f232-472b-b0f9-607a8e973fec
c41983a6-3235-45fe-b9b5-255d924ae282
kodyak

@rebe-szunis problem ekologiczny jest wszedzie. Poza tym modlin można rozbudować na do obsługi 50 mln pasażerów rocznie. Jaka to skala to powiem ze cpk na początku ma obsługiwać 40 mln, a modlin w roku 2022 przewiózł zaledwie 3 mln. Z projektu wynika że koszt rozbudowy modlina jest 4 krotnie niższy bo np glownie są tam tereny skarbu państwa.


Nie bronie tego projektu ale tak wyglądają liczby

MostlyRenegade

Jednym z głównych powodów opóźnienia w budowie lotniska w Berlinie było właśnie wywrócenie koncepcji do góry nogami.

@TenebrosuS nieprawda. Opóźnienia wynikły już w trakcie realizacji. Sama faza planowania trwała drugie 15 lat.


Natomiast niezależnie od tych wyliczeń z 2010 (co sprawia, że są już mocno niedzisiejsze), część prac w nich przewidzianych... już zrealizowano. Już po tej dacie przebudowano terminal, dobudowano stanowiska postojowe itd.

Poza tym, kosztorys obejmował wyłącznie część lotniskową. Porównujemy więc budowę jednego lotniska do... budowy innego lotniska, tyle że w miejscu już istniejącego. A cpk to nie tylko lotnisko.


Poza tym, nie rozwiązuje to zasadniczego problemu: CPK powstanie najwcześniej za kilkanaście lat. Co ma być do tego czasu?

TenebrosuS

@MostlyRenegade możesz się nie zgadzać, ja nie jestem specjalistą od projektów infrastrukturalnych, ale wierzę ekspertom


Inwestycję pogrążyły wady skomplikowanego systemu przeciwpożarowego oraz oddymiania. Okazało się, że instalacji, która składa się m.in. z 80 tys. tryskaczy, nie da się łatwo naprawić. Nadzór budowlany uznał więc, że trzeba ją zbudować od nowa. – Powodem tych kłopotów były zmieniające się koncepcje lotniska. A za to w dużej mierze odpowiedzialność ponoszą politycy, którzy mieszali w projektach – mówi Mariusz Rutz, architekt z polsko-niemieckiej pracownik JSK Architekci, który m.in. opracował koncepcję Stadionu Narodowego, a teraz pracuje nad rozbudową lotniska w Monachium. W latach 2008–2012 do projektu wprowadzono aż 150 zmian. Jedną z najbardziej krytykowanych było np. przeprojektowanie lotniska, by mogło obsłużyć największy pasażerski samolot świata, czyli airbusa A380, który może pomieścić nawet 800 podróżnych. Teraz ta maszyna jest już powoli wycofywana z eksploatacji.


https://serwisy.gazetaprawna.pl/transport/artykuly/1494918,berlin-brandenburg-budowa-lotniska.html

TenebrosuS

@MostlyRenegade A co do reszty argumentów wiele się zmieniło, ale nie tak wiele. Masz przed sobą analizy środowiskowe. Jak wiesz, infrastruktura na lotnisku to jedno, a oddziaływanie środowiskowe to zupełnie niezależna sprawa. Kilka punktów hałasowych się zmieniło dla samolotów, ale nie radykalnie. Dzisiaj jak liczył Maciej Wilk, jest realne dodanie 40-50 operacji w trakcie dnia na Okęciu po przeliczeniu punktów hałasowych dla Okęcia na nowe typy samolotów. Możesz policzyć, jeśli 560 operacji zaspokaja 21-22 mln PAX to jak dodasz 40-50 to ile będzie? 24-25 mln? Na ile starczy przy kosztownej rozbudowie nie tylko terminalu, ale przede wszystkim infrastruktury? Już dzisiaj lotnisko musiało podpisać umowę z wojskiem, żeby mogły tam lądować awaryjnie samoloty pasażerskie, bo w tamtym roku był przypadek, że nie mógł samolot wylądować przez brak miejsc.

TenebrosuS

@kodyak Pozdrawiam z rozbudową Modlina na 50 mln PAX, gdzie obecna decyzja środowiskowa pozwala na ~3 mln PAX i obszar lotniska ma za płotem obszar siedliskowy Natura 2000, a całe lotnisko jest otoczone ochroną parków krajobrazowych, natura 2000 i parków narodowych. Zupełnie pomijając, że wszystko co nie jest w strefie ochrony to mniej niż pierwszy etap wykupu gruntów pod CPK.

cdd370df-32b5-4d7b-b651-5721661499e7
MostlyRenegade

@TenebrosuS jeszcze raz powtórzę. Nie jestem zasadniczo przeciwny budowie cpk, ale powstanie ono najwcześniej za kilkanaście lat. A co do tego czasu? Gdzie będą lądować te wszystkie samoloty?


Co do BER, nie wiem o co ci chodzi. Przecież jest napisane, że główną przyczyną opóźnień były problemy z systemem przeciwpożarowym. Takie rzeczy nie powstają na etapie planowania i koncepcji, tylko już po pierwszym wbiciu łopaty. U nas nawet tego nie ma. Nawet gdyby teraz podjąć decyzję o budowie, kompletny projekt budowlany lotniska z infrastrukturą dojazdową powstanie może najwcześniej za 2-3 lata.


I drugi najważniejszy problem: jak duże ma być to lotnisko i ile operacji/paxów ma obsługiwać za te kilkanaście lat. Czy jest jakaś rzetelna analiza rynku w tej perspektywie?

kodyak

@TenebrosuS 3 mln nie wynika z decyzji środowiskowej. W roku 2023 już obsłużył 3,8 mln a do 2027 planuje sie powyżej 5 mln. I to w zasadzie przy calkowietym zablokowaniu tego projektu od 2016.

Klopsztanga

@MostlyRenegade 

główny argument jest taki, że cpk nie powstanie z dnia na dzień, a przez ten czas coś musi przejąć ten spodziewany wzrost ruchu lotniczego


a to rozbudowa lotniska Chopina będzie trwała 0 dni? xD

rebe-szunis

@kodyak Napisz mi pm, to się nie będę potarzał.

sireplama

@Klopsztanga Okęcie ma jeszcze margines. Inna sprawa, że Okęcie rzeczywiście zaczyna dławić Warszawę. Ja tam jestem team Modlin.

redve

@rebe-szunis masz rację, napisałem że "negocjujemy lepsze warunki", a chodziło o "renegocjowanie umowy", a tak dokładniej cytując artykuł który wkleiłeś:

Nowy gabinet Donalda Tuska chce bowiem renegocjować umowę podpisaną przez swoich poprzedników i uzyskać od amerykańskiego koncernu więcej środków na edukację.


czyli renegocjowanie umowy, żeby była dla nas korzystniejsza, a nie negocjowanie lepszych warunków umowy jak napisałem.


Bruh

rebe-szunis

To teraz, wpisz w wujka, czy czasami ten sam Intel nie rozważa wzmocnienia swoich inwestycji w Niemczech. I podziel się tutaj z nami, co znalazłeś. 😉

maximilianan

@rebe-szunis pis: dopłaca do montowni Intela.

Rząd: chce ugrać centrum R&D.


Rebe: nimce, nimce tu krencom

redve

@rebe-szunis no więc znalazłem artykuł z 19.06.2023

https://businessinsider.com.pl/wiadomosci/gigantyczna-inwestycja-intela-w-niemczech-wazna-informacja-dla-polski/n8vzmgg


Intel i niemiecki rząd podpisały w poniedziałek umowę, zgodnie z którą amerykańska firma wyda ponad 30 mld euro (32,8 mld dol.) na budowę zakładu produkcyjnego chipów we wschodnim mieście Magdeburg, po tym, jak Niemcy zobowiązały się pokryć jedną trzecią wymaganej inwestycji — podaje agencja AP.


Firma Intel ogłosiła w piątek lokalizację swojego nowego zakładu, w którym będzie testować półprzewodniki produkowane w Irlandii i Niemczech. Zakład integracji i testowania półprzewodników stanie w Miękini pod Wrocławiem. Projekt jest w fazie przygotowania, budowa rozpocznie się po uzyskaniu zgody Unii Europejskiej.


Czyli w Polsce będziemy testowali układy, wyprodukowane w Niemczech i Irlandii. Źle rozumiem?

maximilianan

@redve uuuuu, mądrzejsze o tym nie wspominać xD

rebe-szunis

Ile Ty jeszcze potrafisz przyjąć niepowodzeń?

redve

@rebe-szunis niepowodzeniem byłoby zbudowanie fabryki, dla której nie mamy personelu. No, ale najważniejsze to to że będzie POTĘŻNA fabryka, zaraz obok POTĘŻNEGO portu

706df695-8fd1-4a66-85ea-0159eefba83a
kodyak

@redve oo właśnie. Jakoś mi nie pasowalo że w poslce ma być fabryka polprzewodnikow. Slyszalbym o tym. Teraz wszystko jasne;)

rebe-szunis

@kodyak W Polsce, nigdy półprzewodników nie będziemy mieli z prostego powodu. Nie mamy i nigdy nie będziemy mieli dostępu do tak zawansowanej technologii. Za głupi na to jesteśmy..

maximilianan

@redve ciekawe, że uruchomiłeś pewnego usera, który ostatnie dni spędza na forsowaniu przekazu partii, co nie?


Co do Intela to jak najbardziej liczę, że wymusza to centrum rnd.

redve

@maximilianan nie jestem zaskoczony ( ͡° ͜ʖ ͡°)

ale nie będę blokował mu możliwości odpowiedzi. Liczę że prawda obroni się sama

maximilianan

@redve no ja mam w planach poczytać więcej tych bzdur, które wrzuciło cpk na swoją stronę w stylu "no tutaj trzeba zrobić analizę, a nasza wykazała, że jest zajebiście". Ale jaka to analiza? Jak ją przeprowadzono? Kto ją przeprowadził i na podstawie jakich danych? Jakie to ma przełożenie na przyszłość? No się nie dowiesz XD oni po prostu zakładają, że jakaś prowizorka w excelu zrobiona na historycznych danych i skorelowana z nimi przełoży się liniowo na 30 lat wprzód XDDD

redve

@maximilianan chętnie bym zobaczył w sumie taką analize. Porównałbym to z analizą danych której mnie uczą na studiach na statystyce, i może bym się czegoś dowiedział, albo pośmiał z kreatywnych obliczeń ( ͡° ͜ʖ ͡°)

maximilianan

@redve no ja też bym chętnie zobaczył i porównał ze swoją wiedzą, ale no jest jak jest xD

rebe-szunis

O którym userze mówisz?

redve

@rebe-szunis nie mam pojęcia, ale ten user pewnie rzuca się w oczy niejednemu Tomkowi

5210256c-e833-4ad0-9e42-80885ac93e26
viollu

@redve Mam nadzieję że przez "w jakiej konfiguracji" oznacza rozbudowe lotniska Pyrzowice, i zrobienie z niego "CPK 2.0", bo oryginalny plan był do kitu

Ktoś o tym gdzieś wspomniał? Bo to jest generalnie idealne rozwiązanie. Może Warszawka i Kraków się nie ucieszą, bo wtedy Śląsk jako miasto SIlesia wciągnie ich nosem.

redve

@viollu wspominano głównie na hejto, ale pomarzyć można ( ͡° ͜ʖ ͡°)

viollu

@redve już znalazłem jakieś tam artykuły o tym z pograncza listopada i grudnia

Zaloguj się aby komentować