Marksizm kulturowy czyli największa bzdura jaką wymyśliła prawica cz. 2
hejto.plWstęp
Oto obiecana druga część artykułu o teorii spiskowej o marksizmie kulturowym. Będzie ona zdecydowanie krótsza i będzie bardziej koncentrowała się genezie samego pojęcia, oraz na faktycznym wyjaśnieniu współczesnych zjawisk. Mam nadzieje, że lektura będzie przyjemna
Link do części pierwszej macie tutaj.
Geneza pojęcia marksizmu kulturowego
Samo pojęcie marksizmu kulturowego ma prawdopodobnie swoje źródło jeszcze z lat 20 okresu międzywojennego w Niemczech kiedy to naziści zaczęli stosować pojęcie bolszewizmu kulturowego w celu potępienia świeckich, modernistycznych i postępowych ruchów społecznych. W latach 90 w USA gdy zimna wojna została przez wygrana przez amerykanów, dwóch konserwatystów, Paul Weyrich i William Lind zaczęli promować pojęcie marksizmu kulturowego, którą utożsamiali z poprawnością polityczną. Uważali oni, że ameryka przegrała wojnę kulturową. Ostatecznie pojęcie marksizmu kulturowego przeszło do mainstreamu dopiero za sprawą konserwatywnego polityka i publicysty Patricka Buchanana. Później termin ten przejęła alt prawica w roku 2010 i jeszcze bardziej je wypromowała.
Do Polski to pojęcie przeszło za sprawą postaci Maxa Kolonko gdy ten jeszcze cieszył się popularnością i uznaniem w internecie. Dopiero jednak za sprawą postaci historyka, Krzysztofa Karonia, idea istnienia marksizmu kulturowego na dobre zawitała na naszym podwórku. Co zabawne sam Karoń praktycznie nie używał terminy marksizmu kulturowego, ale wielu zwolenników tej teorii spiskowej podpinało się pod to co pisał do dziś.
Jeśli mam być szczery popularność tezy, że w ogóle istnieje coś takiego jak marksizm kulturowy wynika dla mnie z faktu, że po zimnej wojnie i upadku odwiecznego wroga ameryki jakim było ZSRR, tamtejsza prawica w USA potrzebowała nowego wroga. W przypadku Polski była to raczej reakcja na błyskawiczne zmiany społeczne jak marsze LGBT czy napływ zachodnich wartości na co nie byliśmy zwyczajnie gotowi mentalnie i potrzebowaliśmy wyjaśnienia przyczyny tego wszystkiego.
Faktyczne przyczyny obecnych zjawisk
Pozostaje jednak pytanie co faktycznie jest przyczyną obecnych zjawisk społecznych takich jak upadek tradycyjnych wartości, multikulturalizm czy zwiększony nacisk na różnorodność. Odpowiedź jest tu dość skomplikowana bo przyczyn jest wiele i żadna z nich nie ma jednak zbyt wiele wspólnego z tak zwanym marksizmem kulturowym.
Po pierwsze w grę wchodzi liberalizm społeczny. Ideologia liberalna sama w sobie kładzie spory nacisk na indywidualizm i szacunek do każdej jednostki, niezależnie od jej religii czy preferencji seksualnej czy tożsamości płciowej i nie potrzeba do tego żadnego odwoływania się do marksizmu. Liberalizm też od czasów oświecenia był też krytyczny względem religii czy kościoła czyli jeszcze zanim ten cały marksizm powstał.
Po drugie przyczyna leży w samym kapitalizmie. Burżuazji opłaca się ściągać tanią siłę roboczą w postaci imigrantów którzy za niską pensje są gotowi wykonywać zawody, których biały człowiek wykonać by nie chciał. Burżuazji podoba się też fakt, że kobiety bardziej koncentrują się na robieniu kariery niż wychowywaniu dzieci co jest tożsame często ze współczesnym feminizmem. Ostatecznie też burżuazji opłaca się zamieszczanie tęczowych banerów na swoich reklamach bo osoby queer według badań są bardzo wiernymi i chętnymi konsumentami dla marek które wspierają ich mniejszość. Wszystko to odbywa się w ramach nowego, inkluzywnego tęczowego kapitalizmu, ale celem dalej jest zysk.
To jednak nie koniec, bo konserwatywny socjolog Daniel Bell w swojej książce "Kulturowe sprzeczności kapitalizmu" pisał, że kapitalizm jest w pewnym sensie w rozkroku. Z jednej strony panuje potrzeba by promować etykę protestancką czyli przywiązanie do pracowitości, zaradności i przedsiębiorczości by zachęcać pracowników do dalszej produktywności. Z drugiej współczesny kapitalizm dużo bardziej niż kapitalizm w 19 wieku przywiązuje wagę do konsumpcji która w ogóle napędza tą produkcje. Dlatego kapitaliści promują też hedonizm, odrzucenie tradycyjnych norm i komercjalizacje wszystkiego.
Po trzecie przyczyną jest zwyczajnie nieprzystawanie dawnych wartości do obecnie zmieniającego świata. O tym pisał Deleuze, że wraz z rozwojem technokapitalizmu tradycyjne formy tożsamości zaczną zanikać. Jakby to ujął Bauman, nastaje coraz bardziej tak zwana płynna nowoczesność gdzie nic nie już stałe i pewne. Wszystko ulega zmianie. Dziś płynne staje się pojmowane płci, ale wraz z rozwojem technologii cyborgizacji czy modyfikacji genetycznych, również samo człowieczeństwo będzie stać pod znakiem zapytania.
Po czwarte to też same mniejszości stały się głośniejsze. Daniel Bell zauważył, że czarni zaczęli wywierać coraz większy wpływ na społeczeństwo gdy zaczęła wzrastać ich liczba w wielkich miastach. Obecnie politycy w USA muszą przymilać się do głosów czarnych czy Latynosów bo białych jest coraz mniej, a z kolei ich liczba stale przybywa bo ciągle występuję napływ nowych imigrantów i mają oni wyższy wskaźnik urodzeń.
Po piąte to współczesne pokolenia poszukują coraz to nowych form tożsamości. Polski pisarz science fiction Jacek Józef Dukaj w jednym ze swoich esejów zauważył, że współcześnie żyjemy w epoce postpiśmiennej. Znaczy to mniej więcej tyle, że współczesne pokolenie bardziej niż pismem rozumie świat poprzez obrazy czyli media wizualne, a nie pisane. Z tego jednak też względu bardziej koncentruje się na idei przeżywania danego dzieła, a nie jego rozumienia. Młody człowiek próbuje wszystko przeżywać i poczuć i to ma dla niego wartość priorytetową, a nie próba dojścia do jakieś abstrakcyjnej prawdy. Z tego też względu i samą płeć jest dla niego pojęciem względnym i zależnym od jego własnego widzimisię. Dlatego, dla niego to normalne, że dziś rano czuje się kobietą, a wieczorem mężczyzną, a w nocy kimś pomiędzy. Winna jest tu jednak współczesna technologia.
Zakończenie
Mógłbym pewnie podać więcej przyczyn, ale mi się nie chce. Chciałem tylko zaprezentować bardziej socjologiczne rozumienie przyczyn, zamiast zwykłego szurstwa jakie promuje obecnie prawica, że za wszystkimi zmianami stoi jakiś spisek lewaków, którzy chcą obalić kościół i religie. Na tym kończę temat marksizmu kulturowego. Kolejny wpis ukaże się niebawem.#revoltagainstmodernworld #antykapitalizm #polityka #filozofia #socjologia #historia