Kolej Dużych Prędkości zakłada, że pociągi w Polsce pojadą nawet z prędkością ponad 300 km/h. Tymczasem na razie nie ma składów, które jadą 200 km/h. Ministerstwo Infrastruktury nie pozostawia w tej kwestii złudzeń. Tak szybkie połączenia do końca tej dekady mogą stać się realne na niewielu trasach.

Zacznijmy do tego, że obecnie w Polsce są prowadzone liczne prace w ramach Krajowego Programu Kolejowego. PKP PLK modernizuje różne trasy, co ma pozwolić na szybsze przejazdy pociągów. Najczęściej dotyczy to prędkości do 160 km/h. Coraz częściej mówi się jednak o składach, które pojadą z 200 km/h lub więcej. Debata w tej sprawie pojawiła się nawet w Sejmie.

Głos w tej sprawie zabrał wiceminister infrastruktury, Piotr Malepszak i wyjaśnił, że do 2030 r. pociągi w Polsce będą mogły jeździć z prędkością 200 km/h i większą tylko w przypadku CMK (Centralnej Magistrali Kolejowej). Według PKP PLK stanie się to też możliwe na odcinku trasy Warszawa - Białystok i linii 202. Co z większymi prędkościami? To zadanie należy do CPK.

Projekty 250+ to są projekty CPK. My nie przewidujemy, aby na istniejącej infrastrukturze uzyskiwać prędkość ponad 200 km. Wyjątek to Rail Baltica na odcinku Ełk – Suwałki, który jest projektowany do 250 km/h
powiedział wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak.

Szybsze połączenia będą dostępne w ramach projektów CPK. W przypadku linii kolejowych ważną rolę odegra tzw. Y, który połączy cztery z pięciu największych miast w Polsce. Budowa ma odbywać się etapami do przyszłej dekady, ale na pocieszenie jest fakt, że gotowe odcinki trasy mają być oddawane do użytku jeszcze przed ukończeniem całej inwestycji.

No szkoda kurde myśli człowiek. Jednak szybki transport między miastami w PL mocno by ułatwił wielu ludziom życie... A trzeba będzie znów czekać kilkanaście lat na skończone prace (jeśli się uda je faktycznei dociągnąć do końca), a samych pociągów mogących jechać z taką prędkością też chyba za wiele nie ma. Pendolino raptem a i to nie do końca, bo kojarzę, że były do 200-250 (jakoś tak) certyfikowane.

https://geekweek.interia.pl/technologia/news-szybkie-pociagi-w-polsce-ministerstwo-infrastruktury-zabralo,nId,21320738

#wiadomoscipolska #polska #pociagi #transport #cpk
7

Komentarze (7)

Była megalomania więc prędkość podnieśli

Problemem nie są składy tylko infrastruktura i za każdym razie przy CPK o tym pisałem.

Trasa Warszawa-Gdańsk jedna z nowszych, budowana 10 lat na Euro i zakończona 4 lata po Euro pozwala jechać maks 200 i to nie wszędzie.

Nikt zdrowy nie będzie przerabiał infrastruktury nowej bo to nie tylko torowisko, ale znowu perony itd.

@zuchtomek ale to tez chyba o moc z trakacji chodzi

@zuchtomek


pozwala jechać maks 200


Na kliku odcinkach zaledwie. Zasadniczo po trwającej 10 lat modernizacji osiągnięto czasy przejazdów z przełomu lat 80/90.


Do 200+ potrzeba de facto nowych linii o dostosowanym profilu łuków, nachyleniach, kątach rozjazdów, systemie sterowania ruchem, etc.


Ja to już raczej tych KDP u nas nie dożyję.


@binarna_mlockarnia technicznie z 3kV pojedziesz 250, tylko jest to ekonomicznie nieopłacalne i nieefektywne. Stąd wszyscy jeżdżą na 25kV AC najczęściej.

@kitty95 @binarna_mlockarnia No dokładnie to miałem na myśli pisząc 'infrstruktura', nawet perony inne wymiary muszą mieć z tego co pamiętam, więc przebudowa dworców kolejna.


P.S Na trasie Warszawa-Gdańsk

Turbo pendolino jest zaledwie 15 minut szybsze od zwykłego InterCity, a i najzwyklejsze TLK robią tę trasę w 3:08


Warszawa-Gdańsk w tej chwili zajmuje 164 minuty, a ostatnio obiecywali w 100 minut xDDDDDDDDDDD

Linia ma 323,393km co znaczy, że nawet bez zatrzymywania nigdzie po drodze pociąg musiałby lecieć cały czas 210km/h, no ale jakieś tam stacje po drodze jeszcze są..


Wykaz dopuszczalnych prędkości na tej linii (rys. 2)

54da2ae6-a4f9-4dc3-8623-45b4ca5e7b32
ce8c2a61-d5ad-4f3c-8fad-83af1c492983

Nasze? Uja, nie maja wychylnego zawieszenia

Zaloguj się aby komentować