Skoro zima nadeszła już po raz kolejny i zrobiło się biało w całym kraju to opowiem o tym jakie stwarza to problemy w pracy zajezdni oraz kursowaniu tramwajów. 
Najmniejszym z problemów jest śnieg zalegający na torach. Tramwaj jest masywny, wyposażony w odgarniacz i śnieg nie robi na nim większego wrażenia. Nawet w momencie przejeżdżania przez duże zaspy się tego specjalnie nie odczuwa. Raz mi się zdarzyło przejechać po takim śniegu, że miałem wrażenie że pierwsza oś się nieco uniosła, ale ta zaspa miała z 50 centymetrów, a ja jechałem bardzo powoli ( ͡° ͜ʖ ͡°). Trzeba też uważać co jest pod warstwą śniegu, jeśli
są podejrzenia że ktoś odśnieżając nasypał w torowisko kamieni spomiędzy szyn (profesjonalnie mówiąc: tłucznia) to trzeba to sprawdzić. Na dużej ilości tłucznia tramwaj może wyskoczyć i się wykoleić.
Bardzo dużym problemem jest zamarzanie, blokowanie się zwrotnic. Obecnie są one w znacznej większości ogrzewane i automatyczne, jednak nawet to nie gwarantuje ich poprawnego działania w przypadku dużych opadów śniegu. Wtedy nawet ogrzewanie nie nadąża wytapiać śniegu. Jeśli zwrotnica się zablokuje i nie da rady przestawić z tego powodu to należy przestawić ją do pozycji w której była pierwotnie, usunąć śnieg, lód i spróbować ręcznie przestawić. Bardzo ważne jest to żeby nie usuwać nic ze zwrotnicy za pomocą rąk czy butów. Do tego są specjalne narzędzia które motorniczy dostaje, a jeśli w jakimś mieście nie ma takiego zwyczaju to bezpieczniej jest grzebać w zwrotnicy kijem do jej przestawiania. Bywały wypadki gdy ktoś próbował odblokować zwrotnicę ręką i napęd mu ją "przytrzasnął". 
Kolejnym dużym problemem jest oblodzenie sieci. W momencie występowania dużej wilgotności i niskiej temperatury na sieci tworzy się warstewka lodu, z każdą minutą coraz grubsza. Jeśli tramwaje jeżdżą cały czas to nie jest to żadnym problemem, bo przewód trakcyjny jest na bieżąco przecierany. Jednak w nocy przez kilka godzin może dojść do tego, że pantograf nie będzie dolegać do sieci przez lód. Dla przykładu: tramwaj został wyłączony około 23, o 2 w nocy chciałem go uruchomić. Początkowo przez warstwę lodu "widział" 500V zamiast 700V, natomiast w momencie załączenia, gdy zaczął się duży pobór prądu, ale jeszcze nie przepalił lodu, napięcie spadło do 200V. Tramwaj ledwo dał radę się uruchomić. Zdarzało mi się też pójść na wóz który nie widział napięcia w ogóle. Wtedy pozostaje jedna opcja: tyczka. Tyczka jest to izolowany długi uchwyt z hakiem na końcu którym można bezpiecznie złapać ramię pantografu. Gdy to zrobimy możemy ręcznie lekko go opuścić i podrzucić do sieci. To powinno strącić warstwę lodu. Kiedyś, w czasach gdy pantografy nie miały napędów automatycznych, wystarczyło kilka razy "machnąć" sznurkiem od pantografu, teraz już takiej możliwości nie ma. Oczywiście tyczka przydaje się tylko na zajezdni, gdzie tramwaje po całej nocy mogą mieć problem z uruchomieniem. 
Po ruszeniu pierwszych tramwajów w trasę można zaobserwować bardzo duże błyski. Pantograf trafiając na zmrożoną sieć zaczyna tracić kontakt z przewodem trakcyjnym, przez co ciągnie łuk elektryczny. W tym momencie warstwa lodu natychmiast się rozmraża, a po chwili się to powtarza. To zjawisko widać głównie na zajezdniach, gdzie są małe prędkości. Gdyby występowało to w całym mieście to bardzo możliwe, że pantograf czy sieć mogłyby się uszkodzić. Aby temu zapobiec nocą wyjeżdżają tzw. przecieraki. Są to tramwaje które mają za zadanie po prostu przejechać trasą w ciągu nocy aby usunąć początki zmrożenia sieci. Zależnie od miasta mogą to być tramwaje techniczne albo zwykłe pasażerskie. Wozy te mają określone trasy po których mają się poruszać, dzięki czemu na dużej sieci możliwe jest sprawne uzdatnienie każdej trasy. Przy dużych opadach śniegu istotne było to żeby na przecieraku jeździły tramwaje wyposażone w wysoki odgarniacz, jednak w obecnych warunkach raczej nie jest to niezbędne
Gęsty śnieg sprawia również szereg innych problemów. Jednym z nich jest nawiewanie go w miejsca które nie powinny być zawilgocone. Tramwaj jest skonstruowany tak żeby nawet obfite opady deszczu nie wyrządziły żadnych szkód, jednak jeśli przez cały dzień śnieg dostanie się w dużej ilości w jakieś zakamarki, a później zacznie się topić to do niektórych urządzeń może dostać się woda w takiej ilości jaka nie była przewidziana. Innym problemem są wszelkiego rodzaju fotokomórki. Używane są one w nowych tramwajach do wykrywania pasażerów - jeśli nikogo nie ma to funkcja czasowego zamykania drzwi zacznie je zamykać po kilku sekundach. Innym użyciem fotokomórek są bramy na zajezdni które za ich pomocą wykrywają przejeżdżający tramwaj i jeśli niczego nie ma w fotokomórce to zamykają bramę. W obu przypadkach gęste płatki śniegu potrafią skutecznie przysłaniać fotokomórkę lub nawet ją zalepiać. O ile zalepianie nie zdarza się często, o tyle przysłanianie które powoduje ciągłe wykrywanie czegoś w przejściu/przejeździe jest bardzo częste.
Obecnie za oknem jest biało, więc mam nadzieję że taki wpis tematyczny przypadnie Wam do gustu. Często pojawiają się w komentarzach pytania o konkretny tag dla moich wpisów, taki już istnieje. Są to #komunikacyjneciekawostki
Zdjęcie przecieraka z portalu trojmiasto.pl żeby było na czym zawiesić oko ( ͡° ͜ʖ ͡°)
Dzięki za dużą ilość pozytywnych komentarzy i pytań pod poprzednimi wpisami i jak zwykle zapraszam do dyskusji ( ͡° ͜ʖ ͡°)
#tramwaje #komunikacyjneciekawostki #komunikacjamiejska #ciekawostki
e7a78a55-7dd1-41f2-be02-90ea893cc065
Morguliusz

Czy pracujesz #mpkwroclaw ?( ͡~ ͜ʖ ͡°)

Tr8025

@Morguliusz Nie, na szczęście trafiłem na spokojniejsze przedsiębiorstwo w Warszawie ( ͡~ ͜ʖ ͡°)

Bagieteq

Daj może coś o znakach i światłach w następnym wpisie( ͡~ ͜ʖ ͡°)

Tr8025

@Bagieteq Dobry pomysł. Przygotuję coś na temat znaków, świateł i przepisów stricte tramwajowych ( ͡° ͜ʖ ͡°)

kryzju

na szczęście trafiłem na spokojniejsze przedsiębiorstwo w Warszawie


@Tr8025 a na zdjęciu gdański N8C

Świetnie się czyta, pisz dalej, nie przestawaj Kiedyś byłem dość mocno wkręconym fanem komunikacji miejskiej, ale od kiedy mam auto i blisko do pracy, mam co raz mniej okazji żeby się jakimś tramwajem przejechać...

amny

@Tr8025 > Bywały wypadki gdy ktoś próbował odblokować zwrotnicę ręką i napęd mu ją "przytrzasnął".

aż mnie wykręciło po przeczytaniu XD Tylko takie lekkie przytrzaśnięcie czy ucina palce od razu? ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Tr8025

@kryzju Zgadza się, ale akurat to zdjęcie wyjątkowo mi się spodobało, a warszawskiego przecieraka nie miałem kiedy złapać pod aparat ;). Dzięki za miłe słowa! Ja właśnie też odkąd mam auto to mniej jeżdżę komunikacją, zwłaszcza że do pracy mam samochodem 20-25 minut, a komunikacją ponad godzinę. Za to tramwajami jeżdżę służbowo, więc nie narzekam

Tr8025

@amny Ucinać nie ucina, ale nie wiem w jakim później palce są stanie. Tym bardziej, że wtedy druga osoba musi zwrotnicę przełożyć żeby uwolnić ofiarę, więc trochę to trwa. To było dawno, bo jak historia się rozniosła to już nikt nie próbował, także znam to tylko z historii ( ͡° ͜ʖ ͡°)

kryzju

@Tr8025 a to ja mam takie pytanie odnośnie zwrotnic - jaki % u Ciebie na sieci stanowią zwrotnice sterowane automatycznie (np. radiowo)? W Gdańsku, z tego co wiem, powszechnym rozwiązaniem są "sanki", ale mimo tego widzę w wielu miejscach, że motorniczy musi wyjść z wagonu i przy pomocy metalowego pręta przestawić zwrotnicę ręcznie.

Też musisz czasem wyłazić i machać żelaznym kijem? ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Tr8025

@kryzju Generalnie wszystkie zwrotnice używane liniowo na sieci są już radiowe. Jeśli jakieś są ręczne to tylko te które są używane w sytuacjach awaryjnych, gdzieś na pętlach lub na nieuczęszczane skręty. Nie znam niestety dokładnego procenta. W Warszawie sanki są już tylko na jednej zajezdni i załączają myjkę automatyczną - przejazd z jazdą to uruchomienie myjki. Sanki potrafią źle przełożyć zwrotnicę, bo reagują na jakikolwiek większy pobór mocy. Wystarczy włączyć pełne ogrzewanie i jeśli się załączy na całym składzie to dla sanek już jest jak przejazd z jazdą. Dlatego możliwe, że wtedy motorniczy musi wychodzić. W Warszawie zdarza się to rzadko, tylko jeśli zwrotnica się zawiesi w stanie zablokowania po poprzednim tramwaju, albo gdy w tramwaju jest niesprawny nadajnik (co nie zdarza się często, bo awaria nadajnika zwrotnic kwalifikuje wóz do wycofania, nawet na krótki dodatek nie może wyjechać bez sprawnego nadajnika). Chociaż akurat ja z kijem muszę wychodzić dzień w dzień, bo na zajezdni jest tylko jedna zwrotnica automatyczna. Reszta jest ręczna ( ͡° ͜ʖ ͡°)

kryzju

jeśli zwrotnica się zawiesi w stanie zablokowania po poprzednim tramwaju


@Tr8025 ten "X" na sygnalizatorze zwrotnicy to stan zablokowania w danej pozycji? I rozumiem, że wtedy mimo próby wysterowania na przeciwne położenie nic się nie dzieje?

Chilled_Marrow

@Tr8025 od razu się przyznaję, że nie czytałem. Dla mnie wpis trochę za dlugi, rozbiłbym go na krótsze. Wtedy osoby mniej zainteresowane tematem (jak ja) chętniej by rzuciły okiem. Pozdro

Tr8025

@kryzju Dokładnie. To oznacza zablokowanie zwrotnicy dla tramwaju. Blokada powinna wykryć zjazd ze zwrotnicy, ale czasem tak się nie dzieje i blokuje się aż do następnego tramwaju. W Warszawie odpowiednikiem "X" jest miganie strzałki położenia rozjazdu ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Tr8025

@Chilled_Marrow Wezmę to pod uwagę przy następnych wpisach ( ͡~ ͜ʖ ͡°). Tutaj popłynąłem, bo temat się nie chciał skończyć. Jednak faktycznie wpis wyszedł bardzo długi

panna_marianna

@Tr8025 a masz może przyjaciela o imieniu Tadek, który mieszka nad Tobą? #pdk

Tr8025

@panna_marianna Mam, ale on to zarobiony w kanałach siedzi ( ͡° ͜ʖ ͡°)

kryzju

@Tr8025 no i dziękuję za wyjaśnienie, jak będę miał jeszcze jakieś pytania, to będę Cię atakował Na wykopie jakoś nigdy nie mogłem się przemóc, bo pewnie bym został zaraz zjechany za brak wiedzy...

Tr8025

@kryzju Śmiało pytaj jakby co, nikt się nie urodził z całą wiedzą na każdy temat ( ͡~ ͜ʖ ͡°)

grzesiu139

@Tr8025 jak długo pracujesz w przedsiębiorstwie tramwajowym? ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Tr8025

@grzesiu139 Będą niedługo 4 lata

Farmer111

Napisz o swoich przygodach i nietypowych sytuacjach.

SklejPizde

Karol Krawczyk ma konto na hejto, nie wyczymie

bobby-dylsn

@Tr8025 Czy pasażerowie stanowią większy problem zimą czy latem?

Dzika_kaczka_bez_dzioba

@Tr8025 niestety nie w całym kraju

e76b9f23-2c13-46e3-a472-3712e891a294
Tr8025

@bobby-dylsn Pasażerowie stanowią problem wtedy gdy piszą nieuzasadnione skargi, niezależnie od pory roku

@Dzika_kaczka_bez_dzioba Współczuję, może i do Ciebie jeszcze w tym sezonie doleci biały puch ( ͡° ͜ʖ ͡°)

patryk747

@Tr8025 kocham twoje wpisy o tramwajach. Trzymaj tak dalej, będę wiernym czytelnikiem.

taxi20

@Tr8025 Nigdy nie jechałem tramwajem 🤭

Draakul

@Chilled_Marrow

@Tr8025 dla mnie nawet dłuższe posty maja sens. fajnie sie czyta na jeden raz, czy to w komunikacji miejskiej, czy na porannym posiedzeniu 🤪

Zaloguj się aby komentować