Ford Model T, samochód, który zapoczątkował masową motoryzację. Miał być tani, prosty w budowie, łatwy w naprawie, prosty w prowadzeniu, mieć spory prześwit, żeby móc jeździć po łąkach, pustyniach... Wyszło.

Produkcja rosła, a cena malała. Początkowo było to 950 USD (31500 USD dzisiaj), ok. 1927 r. było to już <300 USD. Cena nowego auta spadała!
Forda T wyprodukowano w liczbie ponad 15 mln sztuk w latach 1908 - 1927. Więcej wyprodukowano tylko VW Garbusa (21 mln), ale jego produkcja trwała tyle, co piekło mężczyzn przed emeryturką - 65 lat (1938 - 2003).

Ford T wcale nie był pierwszym autem produkowanym taśmowo. Pionierem masówki i taśmy był Oldsmobile Curved Dash, produkowany w latach 1901 - 1907. Tych wyprodukowano jednak zaledwie ok. 19 tys.

Przyczyną sukcesu T była optymalizacja. Był on montowany z gotowych podzespołów. Na początku zajmowało to 12 godzin, w 1927 r., na koniec produkcji, zajmowało to już jakieś 90 minut. Dzięki temu cena mogła spaść ponad 3-krotnie w ciągu 20 lat. Można to porównać tylko z ceną kokainy w USA w ubiegłym wieku. Albo spekulacją.
Bądźmy szczerzy, sporą rolę grał tu też wyzysk pracowników. Dzięki fabrykom Forda rozwinęły się związki zawodowe.

Auto miało silnik o pojemności 3l i mocy 22,5 KM. Auto ważyło około 540 kg i rozpędzało się do 65 km/h. Palił mniej niż twój stary - 10-15 l/100km.

Na zdjęciach Ford T i linia produkcyjna

#motoryzacja #ciekawostki
d79faad1-7f17-4ef8-8801-f9524b62d500
e9ea3466-8dd4-45d6-bb01-155ab0c6798d
b862d387-1638-4b4b-a15d-ec9df0721826
7eeb55c5-08d0-43fc-82d3-829fa7408914
dbe2f4a9-e390-4878-bf18-d505df2af5ea
CzosnkowySmok

@RogerThat

Bądźmy szczerzy, sporą rolę grał tu też wyzysk pracowników. Dzięki fabrykom Forda rozwinęły się związki zawodowe.


Akurat Henry Ford był znany jako dobry pracodawca, który był pionierem 5 dniowego tygodnia pracy. Uczył swoich pracowników angielskiego, udostępniał darmowe porady prawne i wiele innych.

kubex_to_ja

@CzosnkowySmok jakoś inaczej pamiętam tę historię ( ͡° ͜ʖ ͡°)

CzosnkowySmok

@kubex_to_ja no czasy były jakie były, ja znam te historie jako pozytywną na tamte czasy. 8 godzinny tryb pracy 5 dni w tygodniu to nie zdarzało się wtedy zbyt często.

kubex_to_ja

@CzosnkowySmok tak, ale z tego co kojarzę, to wzięło się to właśnie z tego, że związki zaczęły strajki i wymusili to na Fordzie. On sam na to nie wpadł, wręcz przeciwnie, usilnie starał się temu zapobiec.

kubex_to_ja

@CzosnkowySmok edit: @ZygoteNeverborn niżej właśnie dobrze to opisał.

RogerThat

@CzosnkowySmok ba, ja od 5 lat nie pracowałem po 8 godzin xd

ZohanTSW

@CzosnkowySmok jeszcze wprowadził płacę minimalną, dawał pracę niepełnosprawnym, w późniejszym czasie tworzył szkoły po których dawał pracę w swoich fabrykach. Sam siebie określał jako bardzo nowoczesnego pracodawcę, w autobiografii brzmiał jakby rozumiał, że nie można zatyrać pracownika, że pracownik wypoczęty jest bardziej efektywny. Ale Ford też był wymagający

CzosnkowySmok

@kubex_to_ja bardzo możliwe, tak czy inaczej końcowy efekt jest taki, że był dobrym pracodawcą jak na tamte czasy.

Nie mam zamiaru go wychwalać czzy coś.

Wiem, że przyczynił się do poprawy warunków pracy i ludzie chcieli dla niego pracować.

ZygoteNeverborn

Dzięki fabrykom Forda rozwinęły się związki zawodowe.

@RogerThat Związki zawodowe w fabrykach GM i Chryslera zostały zaakceptowane wcześniej. Ford słynie raczej z walki ze związkowcami i nasyłania na nich oprychów pod wodzą swojego najbardziej zaufanego współpracownika Harry Bennetta.

Ford T jako taki był sukcesem, ale Ford uznał że to samochód doskonały i nie potrzeba następnego, wbrew sugestiom syna. Pamiętacie? Forda można kupić w każdym kolorze pod warunkiem że jest to kolor czarny. W tym czasie konkurencja poszła do przodu i sprzedaż zaczęła spadać.

Henry Ford był typowym Januszem biznesu, który po prostu trafił w czas i miejsce. Odrażający typ.

RogerThat

@ZygoteNeverborn miałem na myśli, że związki musiały powstać z powodu Forda, nie z jego pomocą xd

ZygoteNeverborn

@RogerThat Nie tylko z powodu Forda, ale on był tu najgorszym fiutem.

jonas

@ZygoteNeverborn Czarny lakier najszybciej sechł, dlatego był najpopularniejszy i najtańszy.

Rozpierpapierduchacz

@RogerThat zawsze mi się wydawało że te stare auta to takie krowy były i nawet mi przez myśl nie przeszło, że mogły ważyć 540 kilo ಠ_ಠ


65 na godzinę to też więcej niż myślałem, jeszcze można mandat w zabudowanym dostać! Nie wiem czy to lepiej świadczy o fordzie czy gorzej o infrastrukturze drogowej XDD

ytilibuuun

Warto dodać, że w Europie miał 'fajnego' kolegę z Niemiec

jonas

@ytilibuuun Antysemityzm był wtedy w dobrym tonie wśród niektórych warstw oraz całkiem powszechny w wielu społeczeństwach.

Zaloguj się aby komentować