Dowód na to, dlaczego auta niemieckie są "łatwiejszymi" w utrzymaniu youngtimerami od francuskich, na przykładzie BMW.

Wchodzę sobie na stronę https://www.realoem.com/bmw/pl/select , wpisuję VIN mojego samochodu i mam dostęp do numerów seryjnych wszystkich części. Od dużych i drogich po te najdrobniejsze typu śrubki czy uszczelki. Są również numery filtrów co jest o tyle ważne, że producenci lubią w nich wprowadzać drobne zmiany na przestrzeni lat.

W mojej 32 letniej babci rozsypała się "żaluzja" od dźwigni skrzyni automatycznej. Część tak niszowa, że nie miałem żadnej nadziei na jej znalezienie. Ku mojemu zaskoczeniu po pięciu minutach miałem już kilka sklepów do wyboru, cena około 20zł.

Znam sytuację, gdzie koleś chciał zakupić już nieprodukowaną, akcesoryjną część do BMW E30 (to była chyba jakaś lotka bagażnika). Odezwał się do ASO, gdzie usłyszał, że jak jeszcze dwie osoby na świecie zgłoszą zapotrzebowanie to zostanie ona wyprodukowana. Po roku otrzymał telefon, że część już jest dostępna.

A co mamy we Francji? Byłem kiedyś posiadaczem Citroena z kontem w Klubie Cytrynki. Użytkownicy wiecznie narzekali na dostęp do pewnych części i konieczność sprowadzania ich z zagranicy lub samodzielnego dorabiania. Najbardziej uderzyło mnie, że problem powoli zaczyna dotyczyć C5 pierwszej generacji, czyli modelu produkowanego od 2001 roku.

Smutna konkluzja jest taka, że Francuzi nie dbają o swoje motoryzacyjne dziedzictwo, w przeciwieństwie do Niemców. Szkoda, bo odrobili się wielu wspaniałych samochodów.

#motoryzacja #samochody #youngtimer
AdelbertVonBimberstein

@CoryTrevor pamiętam mojego Citroena Xantie i regenerowane gruchy zawieszenia. Ech...

GrindFaterAnona

@CoryTrevor ciekawe. nigdy nie miałem bmw ale zawsze mi wszyscy mowili (w tym mechanicy), ze części do bawarek są drogie. miałem za to kilka starych renault i części były zawsze śmiesznie tanie

Lubiepatrzec

@GrindFaterAnona tu nie chodzi o ceny tylko dostępność

Nemrod

@GrindFaterAnona To samo - do Clio części były bardzo tanie. Choć przy passeratti też nie narzekam.

LaMo.zord

@GrindFaterAnona sprawa taka, że do tej beemki dostaniesz WSZYSTKO dosłownie. Normalnie klepią stare część na zamówienie. Z tego co kiedyś słyszałem to nawet elementy do odbudowy skorupy są dostępne. Oryginalne.


Edit: ja odbudowując grupie cinko-cienko musiałem dorabiać wsio...

GrindFaterAnona

@LaMo.zord no chyba, ze mowimy faktycznie o restauracji pojazdów 30+ to moze tak być

CoryTrevor

@GrindFaterAnona wszystko zależy jakie BMW. Do E36 wszystko jest tanie, do siódemki (niezależnie od rocznika) i modeli bardziej współczesnych już niekoniecznie.

GrindFaterAnona

@LaMo.zord z tego co wiem z mercedesami jest podobnie. a w USA prywatne firmy produkują części do oldtimerów

LaMo.zord

@GrindFaterAnona co do merców to nie znam sytuacji:) W stanach też mnie to dziwi, ale jest to dość powszechne (a rynek ogromny) . Może wsparcie producenta jest - ekhm - słabe:)

Odczuwam_Dysonans

@LaMo.zord Mercedes ma całą osobną sieć dystrybucji dla klasyków, nazywa się to chyba po prostu Mercedes Classic.

GrindFaterAnona

@LaMo.zord wydaje mi sie ze projekty udostepnili i z tego ludzie korzystaja

RACO

Z C5 to jedynie musiałem zapierdalać po okolicznych szrotach za tylnimi zaciskami hamulcowymi (aluminiowe, utleniają się) i w żadnym rozbitym nie znalazlem. Ściągnąłem z Bułgarii na końcu.

CoryTrevor

@RACO masakra, gdy rozmawiamy o nowoczesnym i swojego czasu popularnym aucie. Pomyśl co mają właściciele Xantii i XMów, nie mówiąc o starszych modelach.

RACO

@CoryTrevor ale pomysł że musiałem wykorzystać starożytna sztukę DRUCIARSTWA. Trytytkami spinasz zacisk tak, by klocki hamulcowe nie wyjeżdżały na zewnątrz i alusy nie tarły od środka. Najlepsze jest to że ten sposób trzymał lepiej niż zacisk. 2 miesiące później strzelił drugi ale tak już byłem gotowy.

curvidus

To nawet nie tyle niemieckie auta co samo BMW, VAG czy MB też ubijają każdy darmowy katalog internetowy, ale dostępność części zamiennych oczywiście dużo większa niż do francuzów czy włochów.

Odczuwam_Dysonans

@curvidus realoema używam od dekady.

ipoqi

Sprzedam C6, od prawie roku wrasta w kostkę

CoryTrevor

@ipoqi miałem, rok sprzedawałem. Z ciekawości, jaki silnik i odczucia?

ipoqi

@CoryTrevor niestety 2.7, auto według mnie piękne, wygodne, po prostu inne i za to polubiłem. Natomiast ciągłe drobne awarie, wizyty w warsztatach i ogólnie to, że mieszkam w mieście a auto na miasto to to nie jest zdecydowały że drugi raz bym nie wziął. Stoi od długie czasu, zaczął się sypać powiedziałem ze złotówki już nie włożę. Kupiłem C5

CoryTrevor

@ipoqi odczucia podobne. Samochód jedyny w swoim rodzaju, piękny i komfortowy. Eksploatacja uciążliwa bo non stop przytrafia się jakaś mniejsza lub większa usterka, a mechanicy na widok C6 dostają delirki. W promieniu 40km mam jeden wyspecjalizowany warsztat z kolejkami na dwa tygodnie. Cieszę się, że miałem ale jeszcze bardziej się cieszę, że już nie mam.

Fifonge

Mam xantie na hydraulicznym zawieszeniu (nie wiem czy były też na innym rodzaju) i jak to auto lubię tak się na nie wkurwiam czasem. Ale ogólnie lux auto. Części jako takie dostępne, ofc nie nowe

Zaloguj się aby komentować