Szymon Janus
@sjanus_pl
CPK - FAKTY I MITY
Ostatnie dni to furiackie ataki na CPK, które można by (trochę) zrozumieć gdyby opierały się na faktach, ale w 95% opierają się na kłamstwie. Dzisiaj więc omówimy sobie jak to jest z tym CPK.
1. CPK to nie jest megalomania.
W pierwszym etapie (do 2035 - za 13 lat!) CPK to tylko 40mln pasażerów. [1] To niecałe dwa razy więcej niż maksymalna przepustowość Okęcia (~21mln, w tym roku Okęcie przekroczy 19mln). Oznacza to, że przez 13 lat ruch lotniczy w Polsce musi rosnąć o... 3%, aby już w 2035 CPK wymagał dalszej rozbudowy. To jest megalomania? 3% rocznie dla pełnego zapełnienia? To tylko 1,5pp więcej niż średnia europejska, gdzie liczą się już nasycone rynki lotnicze.
Co więcej, nawet to CPK w 2035 z 40mln pasażerów w 2023 roku nie zmieściłoby się nawet w TOP10 największych lotnisk Europy [2]. Obecnie Okęcie jest 32 lotniskiem w Europie pod względem ruchu, a mówimy o 7 największym kraju ludnościowo w Europie.
Co oczywiste, dalsza rozbudowa jest OPCJONALNA i zależna od realizacji obłożenia. To właśnie nazywamy długofalowym planowaniem.
2. To zabije lotniska regionalne.
Nie, nie zabije. Skąd taki pomysł? Już w tym roku ruch lotniczy w Polsce sięgnie 50mln, a w 2035 sięgnąć ma 85mln. CPK obsługiwać będzie tylko 47% ruchu pasażerskiego w Polsce. Reszta będzie realizowana przez lotniska regionalne [3]. W 2023 lotniska regionalne odpowiadają za 60-65% ruchu lotniczego w Polsce. Nie mają też szans rosnąć - maksymalna pojemność Modlina to ~10mln rocznie. 6,5mln więcej niż teraz, przy wzroście ruchu szacowanym na 45mln, z czego CPK weźmie 20mln. Gdzie pozostałe 18,5mln? No właśnie. Na lotniskach regionalnych [4].
Co do rozbudowy Okęcia - już dzisiaj ma on liczne ograniczenia lotów w nocy, rozbudowa będzie droga, niezbyt atrakcyjna dla inwestorów prywatnych (więc większość trzeba by pokryć z budżetu) i nieperspektywiczna. Nawet rozbudowane Okęcie i Modlin dadzą razem ~40mln pasażerów. A co za 20 lat? 30? Stać nas na prowizorki? Na wieczne łatanie i dobudowywanie kolejnych pięter na słomianych filarach?
3. Unia wycofuje się z lotów.
To że eurokraci z Brukseli coś mówią, to mówią. Nic nie wskazuje na załamanie rozwoju lotów, a jeśli UE nie chce pozostać na peryferiach świata to nie będzie żadnej blokady lotnictwa. Szczególnie, że do branży wchodzą paliwa syntetyczne, które produkuje Orlen.
4. Cargo
Loty pasażerskie to tylko jednak miły dodatek. To o co toczy się walka to przejęcie ruchu cargo. Obecnie Polska odpowiada za 1% ruchu towarowego w UE (!), a 62% cargo lotniczego regionu CEE ląduje głównie w Niemczech i tam jest clone i opodatkowywane. Tak więc jeśli Polak kupi coś za granicą i przewiezie to drogą lotniczą, to zysk z podatków trafi do Niemiec. I nie, nie można tego załatwić dorzuceniem małych lotnisk cargo, bo nie osiągnie się efektu skali. Potrzebujemy duże, nowocześnie wyposażone lotnisko, które po prostu będzie lepsze od konkurencji. Na tym polega rywalizacja.
Dodatkowy miły bonus - dodatkowe 200mld pln z samego ruchu cargo (!) do 2060 [5], to 200mld pln mniej głównie w Niemczech. Polecam cały raport EY, bo jest niezwykle ciekawy, a skupia się właściwie tylko na kwestii cargo. Według firmy Kearney do 2040 CPK wygeneruje 300.000 nowych miejsc pracy, co przełoży się sumarycznie na ~1bln pln PKB więcej. Dzisiaj nasze PKB to trochę ponad 3bln pln.
Aha, raporty EY i Kearney "można sobie kupić"? Na pewno trudniej niż opinie "ekspertów" i "profesorów" pracujących za 6k brutto na polskich uczelniach. Jesteście pewni ich motywacji?
5. Ale tam jest łąka! Nic nie zrobili przez 8lat!!
Spółka CPK powstała w maju 2018 roku - 5 lat temu. Średni czas dużej inwestycji budowlanej to około 10 lat. Niemcy nowe lotnisko w Berlinie zaczęli planować w 1991 roku (wtedy powstała pierwsza firma do prac projektowych). Decyzję podjęto w 1996, a po latach problemów minister landu Branderburgii zaakceptował decyzję o budowie w 2004 roku. Lotnisko otwarto w 2020. Całość zajęła więc 24 lata!
Jak na razie CPK nadgonił opóźnienia i obecnie realizowany jest zgodnie z harmonogramem. Oczywistym jest, że COVID miał wpływ na działanie i tutaj. Co więcej, od lutego 2023 na terenie przyszłego lotniska toczą się już prace budowlane - rozbiórka budynków, prace geologiczne, porządkowe i przygotowanie zaplecza budowy. To normalna część procedu budowlanego. Do końca 2023 gotowy ma być projekt budowlany całej hali lotniska [6].
6. Koszty są gigantyczne, nie stać nas!
Nie, koszty są normalne, stać nas, a tak w ogóle, to połowę chcą pokryć firmy które obejmą 49% udziałów. Bezpośrednie zaangażowanie finansowe Skarbu Państwa ma wynieść ~12mld pln przez kilka lat - to ~0,3% naszego rocznego PKB. Do finalnych negocjacji partnera wybrano 3 firmy:
- francuska grupa Vinci - jeden z największych na świecie operatorów lotnisk;
- Port Lotniczy Incheon - doradca strategiczny CPK i jedno z największych lotnisk na świecie, obsługujące prawie 50mln pasażerów rocznie i do 8mln ton cargo rocznie [7]! Okęcie obsługuje ok. 0,2mln ton! 40 razy mniej!
- nieujawniony fundusz infrastrukturalny;
Co ciekawe, lotnisko CPK było już w planach PO, jak i za czasów PRLu...
7. LOT jest za mały!
Często da się słyszeć, że to nie ma sensu, bo nie mamy linii lotniczej do obsługi tak "dużego" lotniska. Proponują, aby LOT.... wpierw urósł, a potem zbuduje mu się lotnisko. Przyznam, że to jest tak absurdalne, że ciężko mi się odnieść, ale spróbuję.
Po pierwsze, LOT o tym wie - niedawno zaprezentowano nową strategie LOTu na lata 2024-2028 (czyli do czasu uruchomienia CPK), która przewiduje http://m.in. zwiększenie floty o 50% (!) do ~110 samolotów, wzrost liczby pasażerów o ~70% (do ~17mln) i dodanie 20 nowych kierunków. Środowisko branżowe, często krytyczne wobec LOTu, uznało tę strategię za bardzo zdroworozsądkową [8]. A to dopiero przygrywka pod nową strategię w 2029, kiedy ruszy już CPK. Co więcej, w 2023 LOT osiągnie zysk na rekordowym poziomie ~1mld pln.
Po drugie - Co?! Nie, nikt normalny nie rozwija tak firmy. Jeśli pracujesz na takim limicie, że musisz się ratować patchworkiem i prowizorką, to znaczy, że popełniłeś strategiczny błąd kilka lat temu. Jak to na jednej konferencji wspomniał mój branżowy kolega, zatrudniający dziś prawie 150 osób - jak widzisz, że potrzebujesz dyrektora, to znaczy, że spóźniłeś się o 3 lata. Bo tyle trwa znalezienie i wdrożenie na top tierowe stanowisko. Tak samo z ekspansją - jeśli chcesz się rozwijać to musisz zapewnić sobie infrastrukturę pod ten rozwój. Prowizorka jest ekstremalnie nieoptymalna. Jak ktoś buduje nową halę (HSW, Jelcz) to nie buduje ich na styk z dzisiejszymi kontraktami, tylko zostawia sobie pole na rozwój w przyszłości.
Tak samo jest w przypadku i lotniska i LOTu, a nawet trochę gorzej, w realiach kiedy toczy się walka o sloty lotnicze na całym świecie, a Okęcie ma ograniczenia środowiskowe np. w kwestii lotów nocnych, nie ma wielkiego pola na rozwój - można wyrywać pojedyncze kierunki, dodawać pojedyncze sloty, ale rozwiązanie jest tylko jedno - go big, or go home. Dlatego LOT będzie mógł rozwinąć skrzydła dopiero na CPK, nie wcześniej.
Rozwój nie polega na tym, że robi się rzeczy łatwe i tanie. Jeśli chcesz się rozwijać to musisz robić rzeczy na granicy swoich możliwości, nie da się inaczej - w pracy, na siłowni, w sporcie. Tak samo państwo - bez stawiania sobie trudnych wyzwań zbudujemy sobie "Polskę minimum" - bez ambicji, bez perspektyw, bez nadziei.
Ot, żeby była ciepła woda w kranie.
https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=pfbid0eBNsyT9pFGNVvJ29TqRePYTQnRxS7tkjqZiiw8x4c39Hmkce8eQiW6VtkcDhArkkl&id=1793698412
#lotnictwo #lot #cpk #ekonomia
A co z dekarbonizacją i zerowym śladem węglowym. Czy policzyli ile taki odrzutowiec będzie emitował CO2? Lotnictwo to ślepa uliczka i nie ma sensu ładować w to pieniędzy. Powinniśmy raczej sprzedawać co mamy puki jeszcze znajdzie się jakiś frajer co to kupi.
Z resztą po co podróżować osobiście w ogóle. Pandemia pokazała, większość prac da się zrobić zdalnie a jak się nie da to outsourcować gdzieś do Azji
Za długi tekst, neuropa nie doczytała.
Jaki jest ruch lotniska w Radomiu i jakie statki mogą przepłynąć mierzeję?
@jiim przecież ma być zrobiona komunikacja, do Radomia nie lata transport cargo. Widocznie nie czytałeś jakie jest główne przeznaczenie CPK.
Sprawdźcie sobie ile kasy z podatków generują polskie porty, to zobaczycie o jaką kasę chodzi.
@LordWader Izerami czy promem?
Wracaj trollu do szmateckiego.
@jiim Tu masz ciekawy fragment, jeśli cię naprawdę to interesuje, a nie shitpostujesz:
Istnieje ponadto narracja, wg której przez przekop na Mierzei Wiślanej „pływać będą tylko żaglówki” (z uwagi na małą głębokość – 5 metrów). Jest to oczywiście mit powielany bądź to przez rosyjską propagandę, lub też przez osoby które jej uległy, a nie sprawdziły faktów. Jeszcze w 2013 roku port w Elblągu (który operował przed planowanym pogłębieniem toru wodnego do 5 metrów) był czwartym najważniejszym portem przeładunkowym w Polsce. Obsłużono wówczas 285 tys. ton towarów. W 2014 roku port imponująco zwiększył wynik do blisko 360 tys. ton (cel był nawet wyższy, szacowano osiągnąć pułap 400tys. ton). W 2015 roku zmodernizowano kanał i opublikowano Strategię Rozwoju Portu Morskiego w Elblągu**, która zakładała budowę przekopu na Mierzei Wiślanej, jako niezbędnej dla rozwoju portu inwestycji infrastrukturalnej** (innymi słowy, koncepcja powstała jeszcze za poprzednich rządów). Rozwój miasta i regionu zapowiadał się bardzo obiecująco. I został skutecznie zatrzymany przez Rosjan. Pomimo umów, Moskwa nałożyła bowiem cła na towary transportowane przez Cieśninę Piławską. Efekt był taki, że w 2016 roku Elbląg obsłużył jedynie 168 tys. ton towarów, a rok później poziom ten spadł do niecałych 100 tys. ton!
Ja też się nie znam, ale się interesuję - faktami.
Same superlatywy i czyta się to tak jakby już zbudowali.
@Opornik Ważny jest program partii a nie to czego chce podróżny. Podróżny nie chce latać do jednego wielkiego lotniska w Polsce. Podróżny chce lecieć do Katowic Krakowa Gdańska Poznania Warszawy czy Bydgoszczy. Tam gdzie ma bliżej domu.
Obecnie moja podróż z Bydgoszczy do Bergen trwa przy dobrych wiatrach (hehe) 10-12 godzin. Z czego 1.40 to lot. Taka wspaniała jest siatka połączeń kolejowych.
Ten projekt jest raczej wbrew niemieckim interesom (patrz punkt 4.).
@Opornik Chciałbym aby w polsce doszło do realizacji takich wielkich projektów które pozwolą w danej branży/dziedzinie pchnąć gospodarkę do przodu. Niestety @jiim podsumował ten projekt wyjątkowo celnie.
Ale zaraz się zlecą ci co powiedzą, że CPK jest tylko po to żeby pisiory się kasy nachapały.
@LordWader teraz "opozycja" wymieni się na stołkach i oni będą trzepać.
Swoją drogą ciekawe z jakiej racji dyrektorem projektu przez jakiś czas był Bartosiak, prawnik.
@Opornik o kant dupy takie teksty pisane pod tezę.
@zachlapany_szczypior Nie wiem gdzie tu widzisz pod tezę, jedno mogę od siebie sam dodać - Okęcie jest przeciążone, i za małe, za każdym razem gdy jestem w pobliżu widzę samoloty lądujące i startujące jeden po drugim.
A pomysł takiego hubu komunikacyjnego faktycznie jest bardzo stary.
No a teraz facet pisze, jakie z tego mogą być hajsy.
To że Niemcy nam brużdżą w różnych planach rozwojowych, to też jest fakt.
@Opornik a widzisz żeby pisał o jakichś minusach? Nie ma ich czy po prostu mądrzejsze o tym nie wspomnieć? Nigdy nie jest tak, że coś jest tylko dobre albo źle, a po tym tekście można odnieść wrażenie, że cpk to zbawienie dla Polski. Same plusy, miliardowe zyski, a straty? Halo? Nie ma? Koszty? Coś?
@zachlapany_szczypior może nie pisze o minusach bo inni o nich piszą, więc dla równowagi napisał o plusach?
Jakie są minusy, poza tym że to fhuj kasy?
@Opornik nie wiem, nie znam sie, ale, jak ktoś pisze laurke to dla mnie jest to pisanie pod tezę. Tak samo chujowe jak pisanie, że cpk jest chujowe, bo drogie, duże i niepraktyczne, itp.
A w ogóle typ pisze, że z budżetu pójdzie na to 12 mld to śmiech na sali. Wiadukty, połączenia kolejowe, drogi, przebudowa, rozbudowa, przejścia podziemne, naziemne, torowiska, estakady, srady, dupady żeby tam w ogóle dojechać, to prędzej 120 mld a nie 12, a i to pewnie mało. Kto na to hajs wyłoży ci zewnętrzni inwestorzy? No chyba nie xD
@zachlapany_szczypior polecam obczaić sobie dorobek typa który to pisze na Linkedinie np. Top kek.
@Opornik wszystko pięknie ładnie i w ogóle miejsce ogromnych możliwości ale zazwyczaj konczy się to średnio.
Np. Weźmy bardzo prosta inwestycyjne jaka było przekop mierzei. Tez tam się mówi że cały okręg na tym przyniesie jakieś 3 mld zł itd itp. Przypomnę może że projekt który miał kosztów 800mln na dzień dzisiejszy skończył się kwota 2mld i w zasadzie nie osiągnął na razie zadnego celu.
Przyjrzeć też się warto np takiemu lotnisku w Stambule. Ogromny hub który na razie ciągle jest nierentowny. Wyliczenia pokazują że choć pierwsza część budowy trwała 4 lata to być może przy sprzyjającym rozwoju kraju w ostatniej fazie czyli gdzies po 2030-40 uda się osiągnąć zysk. Były też przymiarki żeby te studnie bez dna przejął turkich Airlines ale to by rozwaliło jedna i druga firmę. Generalnie dyskusja z tym lotniskiem jest bardzo podobna do naszej. Tam też jest bardzo duzo kontrowersji
A lotnictwo się rozwija. Samlotoy latają na coraz dłuższe trasy i potrzebują coraz mniej miedzyładowań.
Dodatkowo my nawet nie mamy przewoźnika który by był zmuszony tam siedzieć a jak pokazuje aktualnie lotnisko w Turcji jest tam cholernie drogo.
@Opornik
Zapomniałeś o jednym, chyba najważniejszym argumencie.
Tak duży węzeł komumikacyjny zmienia strategie dostaw militarnych dla ... już nawet nie Polski a regionu.
A tak się składa że komuś w naszym regionie wybitnie nie pasuje sytuacja kiedy dużo blizej granicy Polski będzie wielki hub przeładunkowy, doskonale skomunikowany (szybka kolej) z resztą kraju.
I to nie jest moja obserwacja - ja jestrm jopek.
Mówił o tym K. Wojczal - ktory ma w...ane kto rządzi - on tylko patrzy szeroko i strategicznie.
W przeciwienstwie do naszych .... "polityków".
Komentarz usunięty
@Opornik
Z tego co widzę to skupił się w tym ary. na przekopie.
Kojarze że kiedyś mówił o znaczeniu CPK.
Jakieś ... rok temu?
@Opornik z Twojego tekstu wynika, ze przepustowosc Okecia to ~20mln pasazerow, a w 2035 ruch lotniczy ma wynosic ~85mln pasazerow ;) dlaczego zatem budowac jedno gigantyczne lotnisko oraz kolej by do niego dotrzec zamiast budowac duze lotniska regionalne? przeciez taki mieszkaniec Bialegostoku tj. ponad 300tys miasta by poleciec na wakacje musi zrobic do CPK grubo ponad 200km xD to jest absurd ;)
@Opornik cpk będzie tak samo spierdolone jak przekop mierzei tylko kilkanaście razy droższe.
Jak dobrze że ten największy miś w historii jednak nie powstanie ( ͡° ͜ʖ ͡°)
Zaloguj się aby komentować