Auta na CNG mogą wjeżdżać do SCT, pojazdy na LPG nie mają tego prawa. RPO oczekuje wyjaśnienia tej sytuacji

Auta na CNG mogą wjeżdżać do SCT, pojazdy na LPG nie mają tego prawa. RPO oczekuje wyjaśnienia tej sytuacji

Auto Świat
Jeden z obywateli zwrócił uwagę na brak konsekwencji w przypadku aut na LPG. Samochody zasilane płynnym gazem nie zostały wyłączone z zakazu wjazdu do warszawskiej strefy czystego transportu (SCT), podczas gdy te na gaz ziemny CNG, już tak. Sprawa jest o tyle kuriozalna, że gaz płynny został uznany przez ustawodawcę za paliwo alternatywne, które może poprawić ekologiczność transportu.

#motoryzacja #samochody #lpg #sct

Komentarze (28)

cebulaZrosolu

Średnio w temacie ale tak mi się skojarzyło.


Ciekawe czy którykolwiek z posiadaczy auta na gaz przejął się kiedyś, że nie może wjeżdżać do parkingów podziemnych ( ͡° ͜ʖ ͡°)

PanNiepoprawny

@cebulaZrosolu nie. Np u mojej mamy przy parkingu podziemnym (blok oddany w zeszłym roku) jest oznaczenie, że można wjeżdżać.

cebulaZrosolu

@PanNiepoprawny ciekawe o co chodzi, czy o wentylację, grubość betonu czy o co bo mój blok był oddany 2 lata temu i nie można :p

superhero

@cebulaZrosolu to troszkę szerszy temat

do garażu i parkingu podziemnego samochód z LPG może wjechać gdy zastosowano wydajny mechaniczny system wentylacyjny - wyciągowy

Janusz biznesu ulepił budynek z gówna i patyków i stawia znak zakazu wjazdu pojazdów zasilanych LPG

- czystość spalin z LPG jest wyższa niż z benzyny i gnojowicy.

jak fachowcy założą instalację LPG nie na chińskich częściach to masz + 10 koni mechanicznych,

fabryczny lpg - info z homologacji

cebulaZrosolu

@superhero weź Ty spierdalaj buraku, nie potrafisz się normalnie odzywać?


To już któryś raz...


O widzę edytowalo się, uderzyło?

PanNiepoprawny

+ 10 koni mechanicznych,


@superhero a chuj, przebijam. +100KM.

superhero

@PanNiepoprawny podałem info z karty homologacyjnej pojazdu zasilanego paliwem

E95 i LPG- na benzynie 90KM, na LPG 100KM - instalacja fabryczna

the_good_the_bad_the_ugly

@cebulaZrosolu z tego co do mnie dotarło to chodzi o wentylację. LPG jest cięższy od powietrza więc gromadzi się przy podłodze i ewentualne wywietrzenie tego co mogłoby wyciekać z instalacji wymaga specjalnej wentylacji.

PanNiepoprawny

@superhero to fajnie. Ja podaję z praktyki. I u nas raczej polskie instalacje królują a nie chińskie.

Kaczyslaw

@cebulaZrosolu

Tak naprawdę nie ma takiego zakazu. Prawo zobowiązuje właścicieli parkingów podziemnych do zainstalowania odpowiedniej wentylacji. Mogą sobie postawić znak, ale kierowcom i tak nic za to nie grozi.


https://www.stag.pl/czy-samochodem-z-lpg-mozna-wjechac-do-garazu-podziemnego/

gonerator

@cebulaZrosolu ja gdy miałem LPG to respektowałem te zakazy

mordaJakZiemniaczek

@superhero mądrego to i miło posłuchać jak zna fachową terminologię ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Grewest

W strefach czystego transportu chodzi o czystość powietrza. LPG powinno wolniej wpadać w ograniczenia od benzyn.

eloyard

@Grewest w teorii, w praktyce zamysłem było to żeby to była strefa wolna od biednych ludzi w biednych autach - w przeciwnym wypadku zrobili by na twardo limit bezwzględnej ilości zanieczyszczeń na 100km eliminując "duże ale nowoczesne" silniki z "nie trumien na kółkach" pozostawiając tylko coś w rodzaju Kei Carów z małymi silnikami z wyżyłowaną wydajnością i ekologią.

artu3131

@eloyard Zgadzam się z tobą i w tej formie SCT jest bez sensu.Zamiast walczyć z dużymi autami i terenówkami z silnikami V6 które zabierają przez swoje gabaryty miejsca parkingowe i spalają p 20 l/100 km , to walczą z małymi przykładowymi seicento z LPG.To jest ewidentny szwindel i debilizm.

Stashqo

@Banan11 CNG (a kiedyś w przyszłości biogaz) to przede wszystkim furtka dla ciężarówek i autobusów, które muszą obsługiwać potrzeby mieszkańców i przedsiębiorstw wewnątrz SCT. Zastąpienie diesla gazem to znacznie czystsze spaliny i wciąż tańsze rozwiązanie niż kupno elektrycznej ciężarówki.

LPG w tym rozrachunku zupełnie się nie liczy bo jest stosowane wyłącznie jako paliwo dodatkowe (jak udowodnić, że kierowca jedzie na lpg a nie na benzynie?). W dodatku stosuje się go jedynie w autach osobowych a ta furtka gazowa to rozwiązanie dla transportu ciężkiego.


Podsumowując, nie będziecie bidoki na gaz wjeżdżać w miasto.

eloyard

@Stashqo LPG jak najbardziej jest dostępne dla dużych: dostawczaków, autobusów, ciągników siodłowych, maszyn rolniczych. Nie jest aż tak rewelacyjną opcją jak w silnikach benzynowych, ale gdyby dostawały chociaż część zachęt jak CNG/LNG, nie wspominając o H2 czy BEV, to by przyczyniły się do polepszenia jakości powietrza w obszarach użytkowania tych maszyn. https://stagdiesel.pl/lpg-do-diesla/


Ale przecież to nie to jest głównym celem...

Stashqo

@eloyard to jest dotrysk lpg do diesla a nie silnik stricte na gaz jak cng. Problem taki, że to instalacje aftermarketowe, których żaden producent dokładnie nie bada ani nie certyfikuje pod względem zawartości spalin. Nie wiadomo czy i jaką normę spełniają, przy jakim silniku/samochodzie i na jakich ustawieniach, za dużo zmiennych imo żeby pisać pod to przepisy.

No i wciąż problem ten sam co z lpg w osobówkach, instalacja może być wyłączona a silnik pracować na paliwie płynnym.


Żeby nie było, że jestem przeciwnikiem - zgadzam się oczywiście, że dotrysk lpg do diesla zazwyczaj zmniejsza szkodliwość spalin.


Co jest głównym celem to nie wiem, ale wiem, że jak zawsze politycy-indolenci zabrali się za problem od dupy strony tworząc chore, często absurdalne przepisy, których nie da się przestrzegać.

eloyard

@Stashqo jaki był cel przepisów "o czystości spalin pojazdów silnikowych" nie trudno się domyślić po tym, jakie konsekwencje poniósł w Polsce np. Volkswagen - czy to producent czy dystrybutorzy - w związku z wprowadzaniem do obrotu pojazdów z oszukanymi wynikami testów.

sierzant_armii_12_malp

CNG/SCT/LPG/RPO/GHB/LSD/QWERTY/…

ramen

Nie chodziło o logikę, a o to, żeby stare trupy na LNG nie wjeżdżały, bo potem centrum będzie zawalone Teslami i VW z lat '90 na gazie. A cała masa nowoczesnych aut z 2023-2024 normami Euro 6 nie wjedzie. Beka.

100mph

aut osobowych z LNG jest jak na lekarstwo bo stacji benzynowych jest jak na lekarstwo, a jak juz sa stacje to zazwyczaj w zajezdniach MPK bo glownie to autobusy miejskie jezdza na LNG zamiast stosowac skomplikowane wylaczenia umozliwiajace autobusom jezdzic w SCT bo musialby napisac to niedyskryminacyjnie dla roznych przewoznikow, po prostu uwzgledniono LNG i tyle

co do samego SCT to w obecnej formie jest to nieporozumienie i nie ma nic wspolnego z ekologia, to zwykle rozkorkowanie centrow miast dla bogatych wlascicieli nowych aut kosztem plebsu zmuszonego do poruszania sie zbiorkomem

eloyard

@100mph do osobówek jest CNG, które z perspektywy silnika jest tym samym - Metan.

100mph

@eloyard tak, jest ale a) stacji z LNG jest baaaardzo mało, a przez to b) aut osobowych z LNG jest mało

eloyard

@100mph wiem ile i gdzie są stacje LNG - rzeczywiście jest ich bardzo mało, ale ponownie - JAKIE AUTA OSOBOWE Z LNG? Wymień mi jakie - pierwszo słyszę, żeby były dostępne do normalnego użytku.


Mieszasz CNG i LNG.


Stacji CNG też jest mało, ale więcej niż LNG.


W niektórych krajach stacji CNG jest całkiem sporo, wystarczająco do normalnego użytku.


http://www.ngvaeurope.org/stations-map/

100mph

@eloyard faktycznie, sorki

Zaloguj się aby komentować