@Lukasq a grałeś w cokolwiek opartego o dnd jakieś Neverwinter Nights, Baldurs Gate? Co do scenariusza nie musi być wcale trudniejszy niż gra, większym plusem jest jego elastyczność, w grze komputerowej masz do dyspozycji max kilka lub czasem nawet jedną drogę do zrealizowania misji, w ttrpg tak naprawdę ogranicza Cię tylko na ile pomysłów wpadniesz i na co GM pozwoli, nie co zaprogramowali twórcy gry. Dużo też pomaga, jak ktoś pomoże Ci zrobić kartę, jak np masz swój pomysł na postać, ale doradzi klasę, powie jak sensownie rozdzielić atrybuty itd by to też grało mechanicznie.
"albo rozwiązywać zagadki detektywistyczne"
@Keran można, ale jak na tym ma polegać kampania, to warto rozważyć inny system. Problemem dnd tutaj jest ile gracze mają możliwości, jak chcą być leniwi, to mogą wyciągnąć takie zdolności magiczne, że mają rozwiązanie podane jak na tacy, często zagadki trzeba projektować specjalnie pod tym kątem, by nie dało się ich łatwo obejść.
Niby można robić taką umowę, że gracze grają jako detektywi, nie jako magowie, można banować umiejętności i zaklęcia, ale wtedy równie dobrze zamiast coś modyfikować można wybrać coś bardziej przeznaczonego do tego.