Zdjęcie w tle
Sztuka i design

Społeczność

Sztuka i design

430
#eldesnudoenelarte 10/54

Anonim - Gabrielle d’Estrées i jedna z jej sióstr - ok. 1594

Dzieło nieznanego autora przedstawia kochankę francuskiego króla Henryka IV oraz jej siostrę. Szczypanie w sutek ma symbolizować ciążę, co potwierdzać ma kobieta w tle prawdopodobnie szyjąca ubranko dla dziecka. Dodatkowo do tej interpretacji nawiązuje pierścień koronacyjny króla, trzymany przez Gabrielle.

Do poniedziałku!
f31d9ad2-3ee0-4e21-9b88-5779b1018cb4
d16355ed-5259-4aed-979e-7d399fa1d7b6

Zaloguj się aby komentować

Zostań Patronem Hejto i odblokuj dodatkowe korzyści tylko dla Patronów

  • Włączona możliwość zarabiania na swoich treściach
  • Całkowity brak reklam na każdym urządzeniu
  • Oznaczenie w postaci rogala , który świadczy o Twoim wsparciu
  • Wcześniejszy dostęp, do wybranych funkcji na Hejto
Zostań Patronem
#eldesnudoenelarte 9/54

François Boucher - Diana po kąpieli - 1742

Pan od zbyt zielonej zieleni wraca z kolejnym dziełem z talii. Dianę - czyli boginię łowów - można poznać po jej atrybutach: łuku, strzałach oraz psach myśliwskich. Siedzi ona na jedwabnej tkaninie oraz ma na sobie perły. Jest to kontrastem do naturalnego krajobrazu w tle. Resztę symboliki wyczerpują dwa gołębie upolowane wraz z zającem będące atrybutem Wenus. Za opisem wiki jest to dzieło dekoracyjne, dlatego zostawiam je tu dla dekoracji a więcej czasu poświęcę dla obrazu z czwórki karo.
896dd7e6-5e31-4503-9b42-d5fd2fc1e373
0eddc8d1-37fe-4e72-a1d6-4bb1d0e8f064

Zaloguj się aby komentować

#eldesnudoenelarte 8/54

Paul Delvaux - Śpiąca Wenus - 1944

Nauczony poprzednim dziełem Delvauxa z trójki trefl wychwyciłem kontrast pomiędzy ubraną kobietą (jak się po doczytaniu okazało - manekinem) a szkieletem będącym jej odbiciem. Wenus jest jedyną żywą postacią na obrazie zachowującą spokój. Scena wypełniona jest zrozpaczonymi kobietami, co ma ukazać odmienność spokoju i przemocy - artysta tworzył dzieło w trakcie bombardowania przez Niemców miasta, w którym był w tym momencie. Inspiracją dla niego była również wizyta w gabinecie osobliwości, gdzie zafascynował go kontrast pomiędzy egzotycznymi i potwornymi eksponatami a spokojem figury woskowej bogini miłości.
Po pierwszym rzucie oka na dzisiejsze dzieło wiedziałem, że to Delvaux. Kobiety (a w dużej części nagie) często były uwieczniane przez malarza, ale to ostatnie dzieło w tej talii.
46377147-5773-42ee-8386-c483353ba581
d79a2227-6fed-4958-9bec-bbb777354746

Zaloguj się aby komentować

#eldesnudoenelarte 7/54

François Boucher - Venus Consoling Love - 1751

Zmysłowe i uwodzicielskie, charakterystyczne dla rokoko przedstawienie bogini miłości. Bogini odbiera kupidynowi strzały, które są używane przez niego do łączenia ludzi miłością.
Ciekawa jest wypowiedź Bouchera, gdzie określił naturę jako zbyt zieloną i źle oświetloną.
6c5408c5-5409-49f3-a8a4-42838959c194
30279b35-a45b-4680-9cbf-fcec100ff282
GtotheG

@niebylem no i to by tlumaczylo moje niepowodzenia milosne. Niech juz mu odda te strAly

niebylem

@GtotheG bierz cały kołczan jak już mu zabrała, powinno wystarczyć - najważniejsze to "wziąć sprawy w swoje ręce"

GtotheG

@niebylem e nie no, az taka obrotna chyba nie jestem. Jedna mi starczy

Zaloguj się aby komentować

#eldesnudoenelarte 6/54

Arthur Bowen Davies - Maya, Mirror of Illusions - 1910

Dzieło modernisty, przedstawiające zaświaty zaludnione nimfopodobnymi aktami może sugerować iluzoryczny świat. Oderwanie od rzeczywistości spowodowane jest według mnie przenikaniem postaci ze świata obserwatora obrazu do tego co znajduje się za lustrem. Odbieram rzeczywistość pod drugiej stronie tafli jako sen - twarze postaci są niewyraźne, a krajobraz odbiega od miejsca w którym znajdują się postaci. Kobiety swoimi pozami nie ułatwiają jednak zdeterminowania, czy to świat ze snu przelewa się do rzeczywistego, czy rzeczywistość zamienia się w sen.
Sylwetki ustawione są od lewej w pozach od najbardziej żywiołowych, przez coraz bardziej naturalne, do spokojnie stojącej kobiety z prawej strony. Interpretuję to jako podążanie ku równowadze. Patrząc jednak na historię autora, można odczytać to też wspak: od prawej do lewej (od przodu do tyłu) - czyli równowaga zmierza do chaosu. Składa się to w całość biorąc pod uwagę iluzoryczność całej kompozycji.
b42a1b1f-61bc-4022-8b12-f85623c37ed7
53cf700d-eae2-4204-ba33-b71401adc164

Zaloguj się aby komentować

#eldesnudoenelarte 5/54

Paul Delvaux - Pigmalion - 1939

Pigmalion był królem Cypru w mitologii greckiej. Ożenił się z on kobietą, którą powstała w wyniku ożywienia posągu (wyrzeźbionego przez króla, na podobieństwo swojego ideału kobiety). Delvaux w swoich dziełach łączy surrealizm i klasyczne formy, tworząc samemu w czasach modernizmu. Przełożyło się to na przewrotności w obrazie: na odwrót niż w mitologii to kobieta jest prawdziwa, a Pigmalion to posąg. Po drugiej stronie kobieta ubrana w kolorowe rośliny kontrastuje z mężczyzną zmierzającym w przeciwnym kierunku niż ona (kierunek ten sam, tylko zwrot przeciwny #pdk), który ubrany jest na czarno. Trzecim zróżnicowaniem są budynki - ten w tle ma styl modernistyczny, a z prawej strony widać część klasycznej budowli. Można doszukiwać się więcej różnic, te które wyłapałem samodzielnie (nie są wspomniane w żadnym z tekstów które czytałem):

  • duże przeszklenia po lewej - małe okna po prawej,
  • modernistyczny budynek ma uporządkowany przylegający do niego teren - klasyczny mimo że bardziej wzniosły to otacza go spękana ziemia,
  • w nowszym budynku widać lampę (zakładam, że chodzi o elektryfikację) - w epoce klasycyzmu królowały świece,
  • "uporządkowane" przez ludzi miejsce jest spękane, rozrzucone są po nim kamienie - w tle naturalny krajobraz wydaje się być bardziej przyjazny i zadbany, mimo że jest "dziki",
  • posąg mężczyzny (patrzy w prawo) jest klasyczny - kobieta w roślinach (patrzy w prawo, tak dobrałem pary) to przejaw modernizmu,
  • kobieta przy posągu (patrzy w lewo) jest naga - mężczyzna w czerni (patrzy w lewo) jest cały ubrany,
  • pożądanie mężczyzny do doskonałego posągu (mit) - pożądanie kobiety do posągu bez rąk i nóg (rzeczywistość obrazu).

Całość składa się w alegorię transformacji społeczeństwa jaka dokonuje się w czasach powstania dzieła do transformacji posągu w żywego człowieka z greckiej mitologii.

Rozpisałem się, a nie znalazłem polskiego opracowania na temat tego obrazu. Muszę przyznać, że zrozumiałem dzieło dopiero po tym jak napisałem tekst. Jego estetyka jednak do mnie szczególnie nie przemawia, co podtrzymuje mój pierwotny odbiór obrazu.

Do poniedziałku!
e8fdd18f-2cb8-4662-98c9-43befe6f4e68
ecf64602-5566-47d7-aa1e-462e742549e4

Zaloguj się aby komentować