Zdjęcie w tle
Sztuka i design

Społeczność

Sztuka i design

430
#eldesnudoenelarte 29/54

Agnolo Bronzino - Alegoria z Wenus i Kupidynem - 1545

Bohaterka wczorajszego obrazu dziś powraca z kolejną próbą ujarzmienia Kupidyna. Próbuje ona odebrać mu strzałę, aby ten przestał siać zamęt swoim miłosnym orężem. Z prawej strony przedstawiona została zabawa, rozsypująca płatki róż. Na jednej nodze zauważymy łańcuszek, natomiast druga następuje na kolce symbolizując cierpienie towarzyszące wielkiemu uczuciu. Za nią widzimy zdradę, która przybrała postać niewinnej twarzy na ciele węża z nogami satyra. Trzyma ona plaster miodu będącym symbolem rozkoszy, a w drugiej ma ukryte żądło - symbol bólu.
Z drugiej strony widzimy cierpienie przedstawione jako stara kobieta z twarzą wykrzywioną z bólu. Postać z maską w miejscu twarzy w lewym górnym rogu to zapomnienie, które próbuje zakryć całą scenę kotarą. Jest ona powstrzymywana przez Chronosa - alegorię czasu.
6a6938db-6539-45cc-92c5-fb96436a82c6
dcf4648c-5da6-40e9-a102-f096c569a002

Zaloguj się aby komentować

Zostań Patronem Hejto i odblokuj dodatkowe korzyści tylko dla Patronów

  • Włączona możliwość zarabiania na swoich treściach
  • Całkowity brak reklam na każdym urządzeniu
  • Oznaczenie w postaci rogala , który świadczy o Twoim wsparciu
  • Wcześniejszy dostęp, do wybranych funkcji na Hejto
Zostań Patronem
#eldesnudoenelarte 28/54

Jan Gossart - Wenus i Kupidyn - 1521

Bezczelny synu, przyzwyczajony do dręczenia ludzi i bogów, nie oszczędzasz [nawet] swojej matki; oszczędź ją albo zginiesz
Tak brzmi napis na zewnętrznej części ramy, opisujący widzowi oglądaną scenę. Bogini miłości stara się okiełznać swojego syna w zabawie łukiem i strzałami. Drugie ostrzeżenie dla widza jest zawarte w "medalionach" u podstawie kolumn obok postaci. Na jednym widnieje moment przyłapania Wenus przez Wulkana (męża bogini) podczas jej zdrady z Marsem. Na drugim jest ukazana scena gdzie bóstwo miłości próbuje zatrzymać swojego partnera, który zdecydował się na jej porzucenie po nakryciu kochanków. Nawiązuje to do beztroskich działań kochanków spowodowanych przez trafienie ich miłosną strzałą syna Wenus.
Warto zwrócić uwagę jak genialnie została stworzona głębia za pomocą ramy, planu i światłocieni. Podejrzewam że odczucie głębi jest jeszcze większe podczas oglądania dzieła na żywo.
80bf1d28-1614-4bdb-ab51-0d48ec75bdf9
99329970-76a4-4ce0-895b-c6bd90c7eb11
KLH2

Jan Gossart - Wenus i Kupidyn- 1521


Poważnie?? Widziałem to zdjęcie i tam było "Tom Cruise z żoną"

niebylem

@KLH2 nie za bardzo rozumiem analogię, kapitanie oczywisty pomóż 

Zaloguj się aby komentować

#eldesnudoenelarte 27/54

Sandro Botticelli - Narodziny Wenus - 1485

Botticelli przedstawił narodziny rzymskiej bogini miłości jako mocno dynamiczną scenę, wypełniając tym między innymi główne założenia malarstwa w nurcie włoskiego renesansu. Ruch postaci, rozwiane włosy i szaty równoważone są przez spokój bogini na głównym planie i spokoju fal niosących muszlę z której bogini wychodzi na ląd po swoich narodzinach. Jak wyglądały same "narodziny"? Tutaj najlepiej będzie posłużyć mi się cytatem, który nieco przybliży jak wyglądała edukacja seksualna wedle rzymskiej mitologii:
[Wenus] Narodziła się z morskiej piany, do której Saturn wrzucił obcięte genitalia swojego ojca Coelusa.
97342d34-59e1-4369-9d7b-08c2a82710d7
27bb71d5-b237-4ed7-af51-b083aafb0157

Zaloguj się aby komentować

Aleksander Gierymski (1850 - 1901) - W altanie (1882), olej na płótnie
Moim zdaniem najlepszy i najważniejszy obraz Gierymskiego (w polskim internecie znanego głównie z przerobionego obrazu "Żydówka z pomarańczami" z twarzą Testovirona). Pracę nad obrazem rozpoczął pod koniec pobytu w Rzymie, a kontynuował po osiedleniu się w Warszawie. Przedstawiona tu scena rodzajowa w kostiumach z epoki rokoka stanowiła jedynie pretekst do stworzenia studium ludzi i przyrody w pełnym blasku słońca. W serii poprzedzających namalowanie obrazu szkiców plenerowych artysta próbował zgłębiać tajemnice kolorystyczno-świetlnych zjawisk obserwowanych w naturze (studium do obrazu dorzucam w komentarzu - na mnie robi równie wielkie wrażenie). Mając świadomość podstawowych praw optyki, podobnie jak impresjoniści dostrzegał wizualny efekt łączenia się drobnych plam czystych farb położonych obok siebie na płótnie, dających złudzenie nowej, wibrującej światłem jakości barwnej. O ile bardzo lubię tą technikę, tak najbardziej rozwala mi mózg sposób w jaki przeniósł światło słoneczne, przechodzące przez kratowane ścianki altany, na pofałdowane ubrania postaci.
Zarówno obraz jak i studium do obrazu do obejrzenia w Muzeum Narodowym w Warszawie.
#sztuka #malarstwo
b979b5ab-74ff-42af-9d8f-780c4a170543

Zaloguj się aby komentować

#eldesnudoenelarte 26/54

Anonim - Diana łowczyni - 1550

Dzieło wykonane przez nieznanego z nazwiska "mistrza szkoły Fontainebleau". Charakteryzowała się ona manieryzmem i mieszanką styli włoskiego renesansu czy gotyku. Bardzo duże znaczenie w tym stylu zajmowała symbolika. Na dzisiejszym obrazie widzimy rzymską boginię łowów Dianę. Rozpoznać ją można po atrybutach: łuku, kołczanie ze strzałami i psie myśliwskim. Była też ona boginią lunarną, stąd półksiężyc jako ozdoba na jej głowie.
aebb9806-9820-4d68-83bf-c10f78aab104
19af0a28-b242-4043-af62-1479a2466c09

Zaloguj się aby komentować

E. Vigée Le Brun
#sztuka
97df47bd-86d6-45d4-89cb-755aeb774e87
koszotorobur

@Seele - Élisabeth Vigée Le Brun - mistrzyni portretów - namalowała ich 660 i cieszyła się dużą sławą i uznaniem w ciągu swojego 86 letniego życia.

Namalowała portret polskiego króla Stanisława Augusta Poniatowskiego dwa lata przed jego śmiercią: https://en.m.wikipedia.org/wiki/%C3%89lisabeth_Vig%C3%A9e_Le_Brun#/media/File%3AVigee_Stanislaw_Augustus.jpg

Byk

Strach niewinności, przepiękne.

Zaloguj się aby komentować