Zdjęcie w tle
Marynarz

Społeczność

Marynarz

28

Społeczność zrzeszająca miłośników żeglugi większej, jak i tej mniejszej.

Bedzie troche romantycznie, sentymentalnie.
Praca na morzu wiaze sie z wieloma przygodami, zwiedzaniem wielu krajow, ale tez z mnostwem wyrzeczen, opuszczonych imprez, urodzin, slubow, pogrzebow.
To zdjecie zrobilem w Trynidadzie. Pojechalem na statek, ktory zmienil, a moze jedynie przyspieszyl moja kariere (ale byl strasznym gownem).
Mialem przesiadke w USA i straznik graniczny pyta mnie dokad dalej lece. No to mowie, ze Gujana. Patrzy na mnie i mowi „no nie lecisz, lecisz do Antigui i potem Trynidadu”. Tu dostalem maly brain fart, ale za chwile okazalo sie, ze w trakcie lotu do USA zmienili mi lot, bo nie zdaze na statek.
Do brzegu Bartek…jak to mawial jeden z moich wspanialych (not) wykladowcow „ten statek juz odplynal”. No i rzeczywiscie, nie czekali na mnie, bo robota czeka.
Zatem hotel w Trynidadzie. Jak sie okazalo - caly tydzien. Nie marnujac czasu sprawdzilem miejsca do zwiedzenia, wynajalem fure i pojechalem.
Zwiedzilem kilka pieknych miejsc, w tym to ze zdjecia. Lubie do niego wracac, bo jest bardzo wymowne. „Jedynie najsilniejsi przetrwaja”. „Jesli rzucaja ci klody pod nogi to zbuduj z nich schody”, itp, itd.
W drodze powrotnej przyjebalem w jakis uwalony bananowiec na srodku drogi i probowalem wypchnac wgnieciony zderzak, ale sie skumali, bo byl troche porysowany i zabrali mi chyba z 500 czy 1000zl z kaucji
A Trynidad chujowy, jak juz to lepiej do Tobago.
Hej przygodo!
#barteknamorzu #podroze #marynarz #pracbaza #fotografia
c570361f-3627-41ea-8d9a-3cd03d65db5f

Zaloguj się aby komentować

Dzisiaj luzniejszy temat - moj wjazd na recznym do portu na Teneryfie. Dosyc ciasno, bo miedzy glowkami bylo po moze 20m z kazdej strony, a do tego wiatr boczny 40kn, stad ten kontrolowany drift
Wchodzac statkiem o takich rozmiarach i tak ograniczonej widocznosci w ogole nie patrzy sie za okno. Tzn. patrzy sie, ale robi to kapitan i inni. Pilot tez sie nie przydaje, bo on nie ma pojecia jak manewrowac tego rodzaju statkiem, wiec siedzi z tylu, pije kawe i kosi hajs.
Na filmie widzicie odtworzona podroz statku na ECDISie czyli mapie elektronicznej.
#barteknamorzu #pracbaza #ciekawostki #marynarz #statki
https://streamable.com/yitu3x

Zaloguj się aby komentować

Zostań Patronem Hejto i odblokuj dodatkowe korzyści tylko dla Patronów

  • Włączona możliwość zarabiania na swoich treściach
  • Całkowity brak reklam na każdym urządzeniu
  • Oznaczenie w postaci rogala , który świadczy o Twoim wsparciu
  • Wcześniejszy dostęp, do wybranych funkcji na Hejto
Zostań Patronem
Dzisiaj naswietle wam troszke czym tak na prawde glownie zajmuje sie na statku.
Dynamic positiong (dynamiczne pozycjonowanie i bardzo elegancki skrot DP) jest to system komputerowy, ktory pozwala statkowi na bardzo dokladne utrzymanie zadanej pozycji (dokladnosc do kilku cm) lub np. poruszanie sie po zadanej trasie lub sledzenie obiektow takich jak ROV.
Jak to funkcjonuje?
W duzym skrocie kontroler (mozg systemu) zbiera informacje z systemow referencyjnych takich jak DGPS, systemy akustyczne, laserowe czy radarowe, albo tzw. taut wire. Oprocz systemow referencyjnych jednym z najwazniejszych sensorow jest anemometr czyli czujnik sily i kierunku wiatru.
Kontroler na podstawie systemow referencyjnych okresla swoja aktualna pozycje, a dzieki sensorom wiatru wie jaka sila na niego dziala i jak sie jej przeciwstawic, czyli w jakim kierunku, ktorym pednikiem i z jaka moca pracowac. ALE ALE! A co z pradami i innymi silami jakie dzialaja na statek? Ano te sily wszystkie razem wziete kontroler widzi jako DP current.
Do tego dochodzi aktualny heading (czyli kierunek w jakim jestesmy ustwieni), ktory mamy z zyrokompasow, albo pseudozyrokompasow.
W zaleznosci od klasy statku tych urzadzen moze byc mniej lub wiecej. U mnie sa 4 czujniki wiatru, 4 DGPSy (4 do DP i dodatkowo 2 nawigacyjne), 3 zyrokompasy.
System jest przebrzydle skomplikowany i tylko poczatkujacym wydaje sie, ze to wszystko proste. Im bardziej poznajesz tego dziada, im wiecej opcji odkrywasz o nowych ustawien, tym wiesz coraz mniej ;)
Aha, wracajac do sensorow - jest cos takiego jak MRU - motion reference unit. To urzadzenia, ktore informuja kontroler o aktualnym ruchu statku, np. przechyle.
Ale po co mu to wiedziec? A po to, ze pomyslcie sobie jak macie anteny DGPS na maszcie powiedzmy 50m nad woda i teraz ten masz przechyla sie kilka stopni na bok. Co sie dzieje z pozycja DGPSu? Gdyby nie MRU system pomyslalby, ze przesunelismy sie kilka metrow i trzeba przeciwdzialac tej sile - ergo statek nam spierdala.
To tak w baaaaaaardzo telegraficznym skrocie, bo nie chce tu ksiazki tworzyc.
Wesolych Swiat.
P.s. Maly bonus - pamietacie zdjecie mojego lancucha kotwicznego? I ze jedno ogniwo to 120kg? Dolaczam zdjecie lancucha z najwiekszego statku swiata Pioneering Spirit, ktory nalezy tez do mojej firmy. Ile tam wazy ogniwo? Ok 1.5t🫣
#barteknamorzu #marynarz #technologia #ciekawostki #pracbaza #it
98f5ebd7-f4f6-43e9-b6e7-25382d1615c6
06fe689e-2a7b-4bbc-86d6-0973796d212d
ae2a7bdd-800f-44db-b1da-58f098b2692d

Zaloguj się aby komentować

Dzisiaj gratka dla mechanikow i innych fanatykow duzych i mocnych maszyn.
Na zdjeciu jedna z dwoch silownia (maszynownia) i 3 z 6 silnikow (generatorow) Wartsila . Kazdy o mocy 7000 kW, co lacznie daje ponad 57000 KM. Jest to tzw. diesel - electric, czyli generator zamienia moc mechaniczna na elektryczna i kablami przekazuje ja do odbiorcow.
Cala ta moc nie jest przekladana na naped, poniewaz pedniki maja „tylko” 6x 4500 kW.
Po co wiec taki zapas? Ano po to, ze urzadzenia do wiercenie potrzebuja poteznych ilosci mocy, a po drugie w razie powaznej awarii jedna silownia czyli te 3 generatory musza starczyc na utrzymanie statku w pozycji i zadzialanie urzadzen awaryjnych.
Na dole wiadro dla skali
Smacznego jajka!
#barteknamorzu #morze #pracbaza #technologia #ciekawostki #statki #mechanika
46eac051-9862-4a54-b989-35583a735383
e7ab913f-2397-42f7-8cc3-9b39af64b3b7

Zaloguj się aby komentować

Tak myslalem co wam dzisiaj pokazac, a ze akurat bylem w okolicy to zrobilem zdjecia.
Tak wyglada fotel drillera, czyli osoby, ktora jak sama nazwa wskazuje odpowiedzialna jest operacyjnie za wiercenie czyli np. laczenie riserow (tych rur, ktore sie skreca lub sklada), nadzorowanie cisnien i generalnie calego procesu w tym bezpieczenstwa swoich pracownikow. Takich foteli jest lacznie 4, po 2 na jedna strone, bo mozna wiercic „z dwoch dziur”.
Praca wymagajaca bardzo duzej wiedzy teoretycznej, praktycznej i doswiadczenia. Calkiem dobrze platna, nie widzialem zeby driller zarabial mniej niz 600€ dziennie, zazwyczaj jest sporo wiecej.
https://youtu.be/Bqbz8nvNchk
#barteknamorzu #statki #ciekawostki #technologia #marynarz
bacce0a2-6fd0-423f-8e1b-a3556a83959b
7be21841-f10c-47d9-9e40-3a89f1924ca2

Zaloguj się aby komentować

Dawno nie bylo to wrzucam dzisiejszy zachod slonce na zachodnim wybrzezu Meksyku.
Niewatpliwie jedna z zalet tej pracy to (czasami) piekne widoki.
#barteknamorzu #morze #marynarz #fotografia #pracbaza #statki
5bfa9c75-ce69-4dca-83f3-5b1e84b2930f

Zaloguj się aby komentować

W pracy na statku zdobywa sie miliardy mniej lub bardziej przydatnych informacji z wielu dziedzin nauki. Jedna, a wlasciwie dwie z takich informacji znowu wam sprzedam
Na zdjeciu widzicie kadlub statku i namalowana linie zanurzenia, tzw. freeboard mark (dla pilota)
Pierwsza ciekawostka jest, ktora latwo dostrzec, ze pakle i caly inny syf zdecydowanie bardziej osadzil sie na bialej farbie niz bordowej/brazowej. Dlaczego? Ano dlatego, ze kadlub malowany jest farba anti-fouling, ktora utrudnia przyczepianie sie takim skurczybykom i ogolnie zarastanie glonami, itp. Biala farba, to zwykla farba.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Anti-fouling_paint
Druga informacja to linia zanurzenia dla pilota. O co z nia chodzi? Linia jest w gornej polowie biala, w dolnej czerwona. Generalnie biala czesc zaczyna sie w miejscu, gdzie do pokladu jest 9m, czyli pilot musi sie wspinac 9m po drabince. No i co w zwiazku z tym? Ano to, ze przepisy mowia, w jesli jest wiecej niz 9m to musi byc tzw. combination pilot ladder czyli obnizony trap do takiego poziomu, aby pilot mial do wejscia w pionie tylko 9m, a potem trapem na poklad.
Z tego wynika, ze jesli pilot widzi czerwona czesc freeboard mark to powinien byc przygotowany zestaw trap + drabinka. Moze troche pokretnie tlumacze, dlatego podrzucam link, na ktorym jasno widac o co chodzi.
Swoja droga - jest mnostwo wymagan dotyczacych drabinek pilotowych i wiekszosc statkow ich nie spelnia. Jak jest na prawde zle to pilot moze i powinien odmowic wejscia na poklad. Wkoncu to jego zdrowie, a nawet zycie. https://www.pla.co.uk/assets/imoboardingarrangementsforpilotsposter.pdf
#barteknamorzu #morze #marynarz #ciekawostki #pracbaza #statki
e3e11eaa-2d1c-4aab-bc89-aed3d55175b8

Zaloguj się aby komentować

Oto prawdopodobnie najwiekszy kawalek konkrecji polimetalicznej znajdujacy sie na powierzchni Ziemi. Zamkniety w skrzyneczce i powieszony w mesie.
Maggi dla skali
#barteknamorzu #morze #mineraly #marynarz #ciekawostki #pracbaza
56a12804-6f68-4cca-9f00-3d9144d34358

Zaloguj się aby komentować

Praca na statku to w duzej mierze konserwacja i biezace utrzymanie. Niestety na wielu statkach ekstremalnie eksploatowanych, typu statki wiertnicze, czas na konserwacje jest bardzo ograniczony, czesto zerowy.
Na ponizszych fotkach kolejne etapy odswiezenia nog dzwigow (czy jak tam po polsku sie profesjonalnie nazywa crane pedestal).
Etapy skladaja sie z:
- stukania rdzy (zbicie calej rdzy)
- zeszlifowanie powierzchni na (w miare) rowno
- miniowanie (malowanie podkladem 2 skladnikowym)
- malowanie warstwy wierzchniej czyli tzw. top coat
Dobrze zrobiona robota da kilka lat wzglednego spokoju.
#barteknamorzu #marynarz #statki #ciekawostki #pracbaza
8d5c4242-9928-4d5d-8ce2-d2dccc1dd282
ebbbb149-98fa-496b-ada0-771a83cde94a
d7eb4a49-176b-48b7-9a6b-010c4882c5fd
ba22ba88-2b69-46cd-bae5-c85456e43a19

Zaloguj się aby komentować

Jak juz jestesmy przy klimatach gastronomicznych to na zdjeciu mesa zalogowa, czyli stolowka. Jak widac polowa jest „zamknieta” bo mamy zrezdukowana zaloge na ten moment. W calosci miesci 72 osoby, a pelnej zalogi jest 130.
Na drugim zdjeciu lodowka z „zimnym” czyli jakies sery, owoce, soki, ciasta, mleko, przekaski, itp itd.
#barteknamorzu #marynarz #pracbaza #statki #ciekawostki #jedzenie
993626fe-ef35-4f25-baa9-015c7d4fdff7
decd5b9a-6d01-4653-9e20-603440f65c04

Zaloguj się aby komentować

Dawno nic marynarskiego nie wrzucalem, bo bylem 7 tygodni w domu, ale obiecuje troszeczke nadrobic.
Pomyslec mozna, ze to jakis bar na karaibach, a to tylko bar na moim statku
Po lewej na gorze helideck.
#barteknamorzu #marynarz #statki #ciekawostki #pracbaza
b6e19e65-27a6-4d3c-b60a-c6727e344d74

Zaloguj się aby komentować

Tak jak wczoraj zrobilem sie w chuja to bede pamietal do konca zycia.
Skonczylem wczesnie kurs w Amsterdamie i mialem zabukowany lot do Berlina po 20. Bylem na lotnisku przed 14, wiec uzywajac swojego uroku osobistego udalo mi sie za darmo zmienic lot na chwile po 16.
Najpierw obsuwa 45’, ale nadal wygryw,
bo conajmniej 3h wczesniej w domu. Wsiedlismy do samolotu, wszystko pozamykane i kapitan mowi, ze musimy poczekac 1,5h w kolejce na deicing, bo przyjebal snieg. No ok, nadal wygrane 1,5h.
Po 15’ kolejny komunikat, ze jednak wypierdalac, lot anulowany. Kuuuuurwa. No to szybko za tel i do obslugi, zeby wbic sie z powrotem na oryginalny lot. Dupa, nie ma miejsc. To prosze na nastepny najwczesniejszy.
Ok, jutro po 14, a teraz idz pan do hotelu i masz pan voucher na 15€ na zarcie.
I tu wyruchalem sie drugi raz, bo zamiast pojsc do Sheratona czy Hiltona, ktory jest na lotnisku i potem domagac sie zwrotu, to wzialem voucher na jakis hotel, do ktorego jechal shuttle bus. A na busa trzeba bylo czekac na zewnatrz podczas kurwa sniezycy i chyba 2*C.
Oczywiscie hotel okazal sie gownem, kolacja attached.
Chuj mi w dupe, wsiadam zaraz i mam nadzieje, ze dolece.
#marynarz #heheszki #pracbaza #jedzenie #podroze
731f464c-f17d-410d-bf6d-de84969b3ba5

Zaloguj się aby komentować

Nasza praca spotyka sie z oporem greenpeace. Jak to zwykle bywa w przypadku ekoterrorystow, nie maja pojecia o tym jak funkcjonuja urzadzenia, ktorych uzywamy, jak dbamy o srodowisko i jakie zostawiamy slady.
Probuja roznych podlych dzialan, glownie klamstw i manipulacji, zeby wplynac na ooinie publiczna. Na przyklad pokazywanie, ze niszczymy rafy koralowe. Kazdy logicznie myslacy czlowiek wie, ze na glebokosci 4 km nie ma raf. Wrecz przeciwnie, jest tam srednio 7g organizmow na metr kwadratowy.
Zalaczone zdjecie pochodzi z naszego statku. Tyle jesli chodzi o bezpieczenstwo portow w Europie, ze mozna sobie wejsc z takim banerem, wspiac sie na 100m wieze i go rozwiesic.
#barteknamorzu #statki #morze #marynarz #afera #ciekawostki
0d8e7fbc-e11a-4087-9b2a-44d252fea294
bartek555

@Obserwator_Z_Ramiona_RIGCZ wiesz, rafa koralowa potrzebuje swiatla do zycia, na 4km raczej o to ciezko, wiec niech to wystawi swiadectwo jakosci tego artykulu

SuperSzturmowiec

statki to zło kopciuchy jedne xD

Ramirezvaca

@bartek555 chrześcijanizm się kończy, islam po trochu też, a że świat nie lubi pustki to mamy dwie nowe wiary lgbt i ekozjeby. Chodzi o to samo, czyli o kasę.

Zaloguj się aby komentować

Wyobrazcie sobie, ze jestescie na statku, po srodku oceanu spokojnego, 900nm do najblizszego brzegu. Widujecie moze 1 statek na 2 tygodnie.
A tu nagle leci malutki 2 osobowy czerwony helikopterek. WTF?! Szpieguja nas? Elon Musk? Co jest grane? Zaden helikopter nie ma takiego zasiegu. Nawet polowy tego.
Po paru godzinach zagadka sie rozwiazuje,
bo pokazuje sie ta jednostka ze zdjecia.
Chlopaki plywaja taki kawal drogi lapac tunczyka. No dobra, ale po co im helikopter?
Ano po to, ze z gory obserwuja duza powierzchnie oceanu i szukaja delfinow. Ten rejon Pacyfiku to jedyne miejsce na swiecie gdzie zawsze pod gromada definow jest banda tunczykow.
Odpalaja kilka malych motorowek, ktore maja na pokladzie i zaganiaja tunczyki. Jak dokladnie je lowia to nie wiem, ale wiem, ze robia na tym fortune.
Zlapaem go na zdjeciu jak wychodzil z portu - jakosc srednia, ale jak zblizycie to widac maly czerwony helikopterek nad mostkiem w dziobowej czesci.
#barteknamorzu #statki #marynarz #ciekawostki #ryby #technologia
126a8dae-99f6-4498-b189-9b71d2f461d3
bartek555

@ErroL bylbys w szoku ile tego plywa w tamtym rejonie. Cos niesamowitego. Co nie znaczy, ze nie powinno byc jakis limitow.

konrad1

@ErroL @bartek555 ja pierdziele nic tylko się brać za to

Zaloguj się aby komentować