Znalazłem wczoraj takie coś od jakiegoś lobbysty CPK na Twitterze i mi to siedzi w głowie. I zaznaczam, że ja nie wiem, czy warto wyłożyć te gigantyczne sumy na ten projekt, czy nie, bo nie widziałem jakichkolwiek analiz opłacalności - a trochę się na tym temacie znam. Może tak, może nie, ale traktowanie podatnika jak debila nie robi tu dobrej atmosfery.

Do kogo ma trafiać taka propaganda i po co w ogóle propaganda, skoro korzystny projekt powinien bronić się sam?

W skrócie: gość pisze, że w całym bardzo szeroko pojętym regionie CEE od Estonii po Bułgarię w r. 2040 (za 16 lat) będzie aż 300 „osobopodróży” lotniczych. Wyliczył to bardzo zaawansowaną metodą, czyli patrząc, ile będzie ludności w zaznaczonych krajach razem i mnożąc przez 2.

Przykładowo, chodzi mi o to, że w 2040 r. w Bułgarii, przy ludności 6 mln, będzie 12 mln podróży lotniczych, itd.

Ile z tego to loty przesiadkowe, gdzie pasażerowi opłacałoby się przesiadać w Baranowie, to już pominął. Czyli założył, że Bułgar lecący na wakacje do Egiptu powinien być traktowany jako potencjalny pasażer przesiadkowy CPK, i to pomimo, że pod nosem ma Stambuł i Turkish Airlines, gdyby nawet był tak chory na głowę, że leci do tego Egiptu z przesiadką.

Geopolitycznie optymistyczne wliczanie Ukrainy, Białorusi, państw bałtyckich… Zakladanie, że na trasie Praga - Madryt większość Czechów będzie chciała się przesiadać w Polsce w Baranowie… To jest robienie z polskiego podatnika idioty.

Juz nie mówiąc, że do „nowych podróży” nie można wliczać całych prawie 80 mln podróży z samej Polski, bo one w większości „nowe” nie będą.

PiS to partia, która oddała Rafinerię Gdańską państwu niezbyt przyjaznemu Polsce z prawem do odsprzedaży udziałów Rosjanom tak tanio, że ci już w całości odzyskali kasę i teraz ciągną na czysto zysk, który miał zasilać polski budżet. Wpisali w umowę 0.5 mld USD odszkodowania dla Arabów za każde naruszenie, nawet małe bez szkody finansowej dla Saudów.

Ta sama partia postawiła kompletnie nieopłacalne lotnisko w Radomiu, zmarnowała 1.5 mld w Elektrowni Ostrołęka, i ogólnie rozkradła ten kraj pewnie na jakieś 10 mld PLN przynajmniej.

Więc nie dziwcie się, że chcemy obiektywnych analiz opłacalności i audytu przed każdą decyzją, co robić, a czego nie.

#polityka #bekazpisu #gospodarka
9fc405b1-b913-4cd3-a8d6-a04a56a9b808
kodyak

O kurwa. Prognozy to mocne podstawy. Ja dam 200mln nowych pasażerów. Jeszcze mocniejsze podstawy XD.


To jest tak samo realna prognoza

jak to że swoją działalność cpk zacznie w 2028

matips

Fajnie, dzięki CPK będziemy mogli latać na Krym.

Frog

Cieszę się kurde bardzo. A teraz przywróćcie mi dalekobieżne połaczenia z Płocka z 2015 roku.

maximilianan

@internauta Ukraińcy i Białorusini na bank będą latać z cpk xD Czesi też już stoją w kolejkach, żeby jechać 8 godzin do lotniska.


Plus dla pana eksperta audyt i analizy to słabe podstawy, ale wróżenie z fusów to już podstawy tak mocne, że warto wypierdolić w błoto kolejne 6 mld

Kanciak

@maximilianan a skąd będą latać? Jeśli chcesz lecieć z Kijowa, Mińska do Azji lub którejś z Ameryk to którędy będą latać? Państwa bałtyckie to samo. Jeśli w Polsce będzie duży węzeł przesiadkowy naturalnie otworzy to nowe połączenia. Lecąc z talina do Korei czy japoni, taniej będzie dolecieć do Polski niż do Frankfurtu i stąd lecieć dalej. Przez Rosję będą latali? Skoro ich samoootow nie chce nikt przyjmować ze względu na stan techniczny?

maximilianan

@Kanciak loty do Korei obsługuje choćby Wrocław. Lecąc do Japonii jest jedna przesiadka.


Poza tym lot ma już duże samoloty do wożenia dużej liczby pasażerów na długich dystansach? Jest jakiś przetarg czy plan?


Skąd pomysł, że liczba lotów na osobę się zwiększy jak ue dąży do ograniczenia liczby lotów?

Sweet_acc_pr0sa

@Kanciak wydaje ci się że taniej będzie do Warszawy niż do Frankfurtu xD przypominam ci ze to będzie polski wałek i niekoniecznie musi tak być, a już pomijam ze jak naklonisz przewoźników do latania właśnie z cpk a nie z Frankfurtu lot ma kupić 100/200 nowych maszyn za pieniądze z kosmosu i obsługiwać nowe loty w nadzieji że klient się znajdzie?


Czemu nie mieli by latać do stambulu ktory posiada za sobą potężne turkishairlines i jest budowany przy jednym z najważniejszych turystycznie i handlowo miast południowej Europy? Czemu uważasz że będziemy tansi od Turków? Ktorzy otwierają port w tym roku xD

Kanciak

@Sweet_acc_pr0sa wejdź sobie na stronę Turkish Airlines i sprawdź ceny biletów. Leciałem w ciągu 2 lat do Ameryki pld i Azji. Nigdy nie znalazło mi normalnego połączenia przez Turcję. Przez inflacje ich ceny są bardzo wysokie bo muszą się ubezpieczać przed ciągłym spadkiem wartości waluty.

Sweet_acc_pr0sa

@Kanciak no to zobaczymy czy jak otworzą lotnisko to beda połączenia, bo jezeli nie to będziemy mieli dowód że takie porty w tej części świata nie działają, bo skoro u turasa nie wyszło to u nas musi ta? XD


Gdzie tak jak mówię do stambulu lata trochę więcej ludzi jak do Warszawy

Kanciak

@Sweet_acc_pr0sa pewnie będą, każdy węzeł komunikacyjny to dla logistyków nowe możliwości tworzenia siatek połączeń. Taka sama rolę ma pełnić cpk.

LordWader

Ale wiesz, że ten gość robi przy czymś takim w Kanadzie i ma trochę praktyki. Lepiej ładować w socjal niż w gospodarkę bo pissss a tak w ogóle po co sobie roboty dokładać.

GtotheG

@LordWader tzn. Co robi? To, ze w Kanadzie to dziala, nie znaczy, ze u nas ma to sens. Europa jest malo i takich centrow przesiadkowych jest w wuj i jeszcze troche. Robienie centrum w szczerym polu, gdzie ktos wrzucal ostatnio statystyki, ze 1/3 pociagow w Polsce sie spoznia xD nikt nie bedzie latal na lotnisko na jakies zadupie, Radom juz byl takim CPK i nie wypalil takie lotniska to sie buduje przy duzych miastach, gdzie istnieje faktyczna komunikacja 24/7, ludzie maja gdzie spac i gdzie zjesc. Ludzie nie chca wydawac na podroze duzo, wiec te pociagi musialyby byc tanie - dokladalibysmy do interesu, a nie zarabiali. W tym przypadku socjal ma jednak wiecej sensu

Sweet_acc_pr0sa

@LordWader kanade do Polski chlopie porównałeś, nie no spoko luz

Kanciak

@GtotheG a Warszawa to nie jest duże miasto? Przecież cpk od wwy ma być 37km. Poza tym zanim poszedł do Kanady pracował w locie z dużym powodzeniem.

GtotheG

@Kanciak nie wazne ile bedzie w linii prostej, bapisz ile zajmie dotarcie do tego lotniska, ile bedzie pociagow jezdzilo i ilu pasazerow to obsluzy, zeby sie kalkulowalo. No i koszty tego przedsiewziecia. No i skad wezmiesz nie wiem ile 5-10 tys. Nowych ludzi do obslugi tego wszystkiego? Kolejni imigranci z Malezji czy Indii?

matips

@Kanciak To porównywalnie z czym? Heathrow np. jest 22km od centrum Londynu, lotnisko we Frankfurcie jakieś 10 km, Berlin to 18 km od centrum. Dlaczego 37km ma się lepiej sprawdzić?

Wrrr

@LordWader ale to lepiej budować cpk niż inwestować chociażby w energetykę? Jeśli kasa pójdzie na cpk to nie pójdzie na coś innego co też można traktować jako inwestycję.

LordWader

@GtotheG Centrum przesiadkowych w tej części Europy jest niby ile bo na pewno nie wuj. Centrum przesiadkowe w szczerym polu a gdzie niby ma być u ciebie za płotem żeby się MLN mieszkańców razem z tobą radowali darmowym hałasem. Przesiadasz się i jedziesz/lecisz dalej o to chyba w tym chodzi pani maju.

GtotheG

@LordWader chyba ty nie panimaju i nie wiesz jak podroze/przesiadki dzialaja wyjedz od siebie ze wsi na jakies wakacje to moze zaczniesz panimajat

LordWader

@Wrrr Ale w jaki sposób zarabiać na energetyce? W jakiej technologi i komu sprzedamy ten prąd, Skandynawia, Niemcy, Ukraina? Wszędzie dookoła mają atomówki, my nie mamy ani technologi ani nic zbudowanego żeby nadmiar energii eksportować. Przez inwestycję rozumiem, że ściągamy jakieś zyski ekstra które obecnie zostają za granicą. No chyba, że miałeś na myśli samą modernizację sieci energetycznych i elektrowni na potrzeby Polaków to raczej jest nie do ominięcia.

Coś tam w planach jest.

https://www.pse.pl/inwestycje/informacje-ogolne

Wrrr

@LordWader a kto mówi o eksportowaniu skoro na razie importujemy?

Wrrr

@LordWader ale widzisz, sam poruszyłeś temat, że są potrzebne inwestycje w sieć energetyczną. Prócz tego są inne potrzeby, cpk za darmo byłoby super. Ale budowa cpk zawsze będzie kosztem czegoś innego, pytanie czy obecnie cpk jest priorytetem w naszym kraju. Jeśli zbudujesz cpk to zabraknie kasy na coś innego potencjalnie ważniejszego.

Kanciak

@internauta nie wiem skąd wziąłeś info jakoby Bułgarzy lecący do Egiptu mieliby korzystać z cpk? Wilk wskazuje na to, że w naszym regionie średnia lotów na łeb to 1,x a ta liczba będzie wzrastać do około 2,x lotu na łebka. Ukraińcy chcąc nie chcąc będą skazani na nasze węzły transportowe z powodu zniszczeń wojennych. Sam ruch na lotnisku Chopina to ok20mln. Cpk ma mieć przepustowość 40mln. To naprawdę jakaś megalomania? Sondowanie tematu zlecił już rząd PO w latach 2008-2010. Analizy również wskazywały baranów jako lokalizację i jednoznacznie mówiły o tym, że ruch lotniczy będzie wzrastał(co się sprawdziło) Bardzo dobrze, że PiS nie będzie realizował projektu z wymienionych ciebie powodów ale sama proweniencja projektu powinna ważyć o tym czy coś budowac? Jeśli chcemy się rozwijać to trzeba inwestować.

Obecnh rząd żadnego audytu nie prowadzi, zablokował już wydane decyzje środowiskowe i planu zagospodarowania przestrzeni. Nie mów, że to dlatego, że sprawdza projekt bo jakoś przegłosowanie 800+ zrobili na jednym posiedzeniu, do spółki z PiS zresztą. Więc wydawanie publicznych pieniędzy bez sensu nie przeszkadza obecnym rządzącym.

internauta

Gość napisał „100-150 mln nowych pasażerów”. No to patrzę, skąd to wziął. A on wziął różnicę między ludnością regionu w 2040 a dziś, przemnożył przez 2 i doliczył 0.75*37 mln Polaków.


Podwójnie policzył podróże Polaków, które i tak odbywają się i będą się odbywać z Polski.


Z kalkulacji wynika, że powyżej 50% „nowych pasażerów” ma latać przez Baranowo. Tj. biorąc do kupy wszystkie loty, w tym z Budapesztu do Turcji na wakacje i Ryanairem z Bukaresztu na zmywak w Brighton 3 razy w roku po odwiedzinach u rodziny.


Poprawnie sprawdziłby, ile lotów teraz jest z przesiadką, przyjął jakieś założenie czy chętnych na przesiadki ma być więcej, czy mniej w przyszłości (i dlaczego) itd.


Ale wtedy wyszłoby, że loty długodystansowe to zdecydowana mniejszość operacji lotniczych w regionie.

maximilianan

@Kanciak weź powołaj się na raporty z lat 40 ubiegłego wieku jeszcze. Słyszałeś o wprowadzeniu limitów emisji CO2? Albo redukcji liczby lotów pasażerskich?


No kurwa niesamowite jak zwolennicy cpk odrzucają pomysł nowej analizy, a wolą dotykać się do raportów sprzed 15 lat...

Kanciak

@maximilianan czyli według ciebie ruch lotniczy będzie się zwijał? Przecież ty nawet nie sprawdziłeś gdzie cpk ma powstać. Pisałeś wcześniej że na jakiejś wiosce pod Łodzią a teraz udajesz fachowca? Sory wole słuchać ludzi zawodowo związanych z lotnictwem niż randoma z internetu. Wspominam raport sprzed 15 lat bo już wtedy wnioski były te same. Straciliśmy 15 lat inwestując w lotnisko Chopina które nie jest w stanie konkurować z innymi hubami.

GtotheG

@Kanciak inwestowac to nalezy w projekty, ktore sie sprawdza i zarobia na siebie. Nie ma szansy, zeby to zarobilo trzeba by wokol tego bylo zbudowac nowe miasto - bo ktos tam musi tez pracowac, nikt nie bedzie dojezdzal jak debil 2 h z Warszawy, do pracy w ktorej zarobisz 5k netto.

Dobra inwestycja dla Polski to elektrownia atomowa i o tym powinny byc debaty.

Kanciak

@GtotheG elektrownie atomowe obecny rząd też już schował do zamrażarki bo projekt był pisowski. Debata o elektrowniach atomowych trwa 30 lat. Jak nie ma szansy żeby to na siebie zarabiało skoro tylko przejęcie ruchu z lotniska Chopina sprawi że lotnisko wyjdzie na 0?

Z reszta, z kim ja dyskutuje. Sama powiedziałaś że to dobrze że lotnisko Chopina nie może działać w

nocy bo kto by chciał w nocy latać.

maximilianan

@Kanciak zajebiste masz argumenty. Naprawdę znakomite.


Ja ci podaje fakt, że UE dąży do ograniczenia liczby lotów, ty czepiasz się hiperboli. Nie dopuszczasz do siebie, że przez 15 rzeczywistość się zmieniła, a samo cpk płaci za raporty i daje własne dane, a autorzy umywają ręce. Taka dyskusja.

Kanciak

@maximilianan ue ma wprowadzić opłatę klimatyczna do lotów, te na pewno przez to zdrożeją ale czy lotnictwo się przestanie przez to rozwijać? Jakoś wprowadzanie kolejnych opłat klimatycznych nie zwinęło transportu drogowego. Mało tego, ciągle brakuje kierowców. Przez opłaty ludzie przestali jeździć samochodami? Przecież ciągle przybywa. Skoro znalazł się prywatny inwestor który chce wyłożyć ze swojej kieszeni 8mld złotych za 49% udziałów w cpk i jest to firma która zaradzą 70 lotniskami na całym świecie to wierzę im a nie tobie.

maximilianan

@Kanciak no tak, w końcu teraz nie ma mniej lotów niż 4 lata temu, a wzrost cen wcale tego nie zmieni

5dd93276-d302-4d41-ba6f-4ad829b6cf9b
GtotheG

@Kanciak bo mieszkam w okolicy gdzie napierdalaja samoloty i sa glosne w chuj - ludzie chca spac. Dobrze, ze lotniska w nocy nie dzialaja

Sahelantrop

@Kanciak Naprawdę próbowałem. Przeczytałem wszystko, co napisałeś, aż doszedłem do "elektrownie atomowe obecny rząd też już schował do zamrażarki". Już wiem z jakiego rodzaju specjalistą mam do czynienia.

Kanciak

@maximilianan fajnie że wziąłeś dane z 2019 i porównałeś okresem pandemicznym. Już w 2023 ruch wrócił do poziomu sprzed pandemii. Ogólny trend jest wzrastający, mimo spadku wywołanego przez pandemię

@GtotheG dlatego lotniska buduje się pod miastem. Lotniska działają w nocy i to jest normalne.

Kanciak

@Sahelantrop no to podaj mi jakieś oświadczenie rządu dotyczące budowy elektrowni atomowych, oczywiście tego nowego.

maximilianan

@Kanciak fajnie że dalej ignorujesz fakt dążenia do ograniczenia lotów...

GtotheG

@Kanciak to o ktorym mowie jest pod miastem, a wplywa na zycie w miescie. krakow Balice

Kanciak

@maximilianan ue z niezrozumiałych przeze mnie powodów dąży do wielu szkodliwych ruchów. Tak, dąży do obciążenia lini lotniczych dodatkowymi kosztami. Tak, odbije się to cenach. Tylko transport lądowy pokazał, że jednak potrzeby ludzi są silniejsze niż dodatkowe koszty. Kraje azjatyckie się rozwijają. Europa będzie potrzebowała dobrej łączności z nowymi rynkami, myślę że bardziej my niz oni. Chiny i Indie są już gigantami gospodarczymi. Myślisz, że będziemy tam jeździć autem w sprawach biznesu? Europa, na własne życzenie przestaje być centrum gospodarczego, technologicznego świata. Musimy tworzyć infrastrukturę na przyszłość. No, nie to, że musimy ale jest to w naszym interesie.

Kanciak

@GtotheG a mimo to uważasz, że lotnisko w Warszawie jest ok. Typowa moralność Kalego

GtotheG

@Kanciak nie rozumiem o co ci chodzi zupelnie.

Kanciak

@GtotheG wiem, że nie rozumiesz. Udowodniłaś to mnóstwo razy.

maximilianan

@GtotheG argument zwolennika cpk: nie czyta nic co się do niego pisze i uważa, że tym wygrał dyskusje. To są fanatycy :v

Kanciak

@Sahelantrop sory, zasugerowałem się wypowiedzią wojewody, która chciała zmiany lokalizacji.

GtotheG

@internauta jesli Ci pasazerowie maja sie tylko przesiadac u nas xD to xD - dostajemy wiecej smogu w pakiecie, nie dzieki!

Lukato

Nie jestem fanboyem CPK i patrząc na "sukcesy" poprzedniego rządu i ich "eksperckie wyliczenia" uważam, że ta inwestycja powinna zostać bardzo wnikliwie przeanalizowana. Natomiast argument o tym, że w pobliżu lotniska jest głośno i ludzie nie mogą spać to wybacz, ale XDDDDDD


Jakby państwo miało kierować się w strategicznych inwestycjach tym co przeszkadza ludziom to do dzisiaj jeździlibyśmy bryczkami. Nie powstałaby żadna linia kolejowa, autostrada, droga ekspresowa czy lotnisko, bo Janusz z Grażynką zaczęliby płakać, że głośno albo kawałek bezwartościowego pola im zabiorą. A pole to dzierżył stryjeczny wuj szwagra drugiego męża, ksiądz je święcił, a w ogóle na autostradach to zdarzają się wypadki i po co to ? Tak wyglądałaby argumentacja statystycznego Mariusza i Janusza.


Tak więc ten argument to jest według mnie najmniej istotny. Komu się nie podoba może wyprowadzić się z miasta na wieś i mieć ciszę, spokój, brak korków itp. Ewentualnie wybrać ten rejon gdzie nie ma lotnisk 😀 A CPK należy zbadać pod kątem opłacalności, żeby nie wyszło nam drugie lotnisko w Radomiu 😀

pol-scot

@GtotheG spokojnie, więcej jak w Krakowie go nie będzie...

100mph

1. Dlaczego CPK rozpatrywane jest przez was tylko jako hub ruchu osobowego, a nie rowniez jako hub cargo?

2. 37km od Warszawy to spoko odleglosc biorac pod uwage budowe kolei bezposrednio laczacej CPK z Warszawa, mi to bardziej pasuje niz obecne dojezdzanir do Modlina czy Okecia

3. budowa lotniska w srodku pola to nie jest glupi pomysl ze wzgledu na mozliwosc przyszlej rozbudowy w przypadku wzrostu zapotrzebowania

4. budowe CPK mozna sfinansowac czesciowo sprzedajac grunty Okecia i uzyskac rozwojowe i nowoczesne lotnisko z dala od zabudowan mieszkalnych

5. CPK to tez ruch kolejowy, ulatwienie i przyspiedzenie transportu i poruszania sie; ulatwienie dostepu do pracy w Warszawie dla ludzi zamieszkujacych prowincje


CPK powinno powstac. Kwestia jest tylko w jakim zakresie. Oczekiwalbym ekspertyz logistykow, zolnierzy, finansistow, a nie ministra zajmujacego sie w swojej karierze glownie bezpieczenstwem lotniczym.

matips

@100mph W czym punkt przesiadkowy kolei w szczerym polu jest lepszy niż typowe w europie rozwiązanie, czyli lokalizowanie ich w miastach?


Dlaczego odległość 37 km od centrum dużego miasta sprawdzi się lepiej niż rozwiązania stosowana w innych hubach przesiadkowych (np. Frankfurt, Heathrow, Zurich są zlokalizowane dużo bliżej centrów miast)?

jajkosadzone

CPK to jakis wspolczesny mis na ktorym pisowcy nie zdazyli sie jeszcze nazrec i chca wpuscic na mine nowy rzad.

Takie jest moje zdanie, bo wszystko co robila poprzednia wladza ukierunkowane bylo na populistyczne haselka i inwestycje na ktorych moga partyjni kolezcy zarobic, a sie nie narobic.

shogoMAD

Po co nam CPK skoro odchodzimy od paliw kopalnych i ogólnie zielony „degrowth” w Europie?

Zaloguj się aby komentować