Zdarzyło się wam minąć zjazd z autostrady lub zakręt na skrzyżowaniu?
14 lat temu samolot Northwest Airlines 188 w USA przegapił swoje lotnisko i przeleciał 150 mil dalej. Przez 1,5 godziny nie odpowiadał też na wezwania kolejnych kontrolerów ruchu lotniczego, ani nawet na wiadomości tekstowe wysyłane mu przez własną linię lotniczą. Normalnie już po 10 minutach bez kontaktu uruchamiano procedury, które skutkowały zwykle poderwaniem myśliwców i przechwyceniem samolotu - tu jednak coś nie wypaliło i nie zdążyli tego zrobić.
Samolot lecący na wysokości 11 300 m w pewnym momencie przestał odpowiadać na jakiekolwiek wezwania. Uruchomiono procedury, skontaktowano się z linią lotniczą, a ta zaczęła wysyłać wiadomości tekstowe na ekran komputera pokładowego, że mają się kontaktować z kolejnymi kontrolami ruchu na danych częstotliwościach. Po zbliżeniu się do lotniska w Minneapolis samolot wykrył punkt rozpoczęcia zniżania i fakt, że nie zostało ono rozpoczęte, więc wyświetlił u obu pilotów komunikat DECELERATE oraz kierował się w stronę pasa startowego - jednak bez żadnej reakcji pilotów. Po rozminięciu się z pasem startowym o 11 300 m w pionie samolot wyświetlił komunikat o końcu zaprogramowanej trasy, a potem się przełączył w tryb lotu na wprost.
Dopiero 12 minut później udało się przywrócić kontakt z pilotami - dzięki stewardessie, która do nich zadzwoniła interkomem pytając kiedy będą lądowali, bo już są spóźnieni. Piloci nie znali nawet aktualnej częstotliwości kontroli ruchu (gdy wyświetlili wiele wiadomości ze swojej centrali to przypadkowo skasowali wszystkie - tak, jak na filmie https://youtu.be/hWKQdteojqU?si=6MXUpnMf4ytQNQhb&t=345 ). Musieli więc kontaktować się na częstotliwości alarmowej i pytać o właściwą, tłumacząc, że "byli rozproszeni". Kontrola lotów nie była przekonana, czy to jest prawdziwa załoga samolotu, kazali im wykonać kilka manewrów, żeby to sprawdzić, a po lądowaniu na lotnisku czekały różne służby, które upewniły się, że samolot nie został uprowadzony, a później przystąpiły do badania trzeźwości pilotów.
Okazało się, że kapitan w trakcie lotu zaczął narzekać na nowy system tworzenia grafiku pracy i odpalił swojego laptopa, żeby pokazać pierwszemu oficerowi jak kiepsko ma ułożony plan na następny miesiąc. Oficer wyciągnął swojego laptopa, żeby pokazać kapitanowi, że da się ułożyć bardzo dobrą siatkę godzin i rozpoczął szkolenie jak to robić xD
Ten proces tak całkowicie ich pochłonął, że nie reagowali na żadne wezwania ani komunikaty. W skutek tych wydarzeń odebrano im licencje lotnicze, a także zabroniono pilotom używać jakichkolwiek osobistych urządzeń elektronicznych w trakcie pracy (w tym czasie też nie mogli z nich korzystać z powodu przepisów ppoż).
#samoloty #ciekawostki #lotnictwo
polecam film o tym na kanale Mentour Pilot
14 lat temu samolot Northwest Airlines 188 w USA przegapił swoje lotnisko i przeleciał 150 mil dalej. Przez 1,5 godziny nie odpowiadał też na wezwania kolejnych kontrolerów ruchu lotniczego, ani nawet na wiadomości tekstowe wysyłane mu przez własną linię lotniczą. Normalnie już po 10 minutach bez kontaktu uruchamiano procedury, które skutkowały zwykle poderwaniem myśliwców i przechwyceniem samolotu - tu jednak coś nie wypaliło i nie zdążyli tego zrobić.
Samolot lecący na wysokości 11 300 m w pewnym momencie przestał odpowiadać na jakiekolwiek wezwania. Uruchomiono procedury, skontaktowano się z linią lotniczą, a ta zaczęła wysyłać wiadomości tekstowe na ekran komputera pokładowego, że mają się kontaktować z kolejnymi kontrolami ruchu na danych częstotliwościach. Po zbliżeniu się do lotniska w Minneapolis samolot wykrył punkt rozpoczęcia zniżania i fakt, że nie zostało ono rozpoczęte, więc wyświetlił u obu pilotów komunikat DECELERATE oraz kierował się w stronę pasa startowego - jednak bez żadnej reakcji pilotów. Po rozminięciu się z pasem startowym o 11 300 m w pionie samolot wyświetlił komunikat o końcu zaprogramowanej trasy, a potem się przełączył w tryb lotu na wprost.
Dopiero 12 minut później udało się przywrócić kontakt z pilotami - dzięki stewardessie, która do nich zadzwoniła interkomem pytając kiedy będą lądowali, bo już są spóźnieni. Piloci nie znali nawet aktualnej częstotliwości kontroli ruchu (gdy wyświetlili wiele wiadomości ze swojej centrali to przypadkowo skasowali wszystkie - tak, jak na filmie https://youtu.be/hWKQdteojqU?si=6MXUpnMf4ytQNQhb&t=345 ). Musieli więc kontaktować się na częstotliwości alarmowej i pytać o właściwą, tłumacząc, że "byli rozproszeni". Kontrola lotów nie była przekonana, czy to jest prawdziwa załoga samolotu, kazali im wykonać kilka manewrów, żeby to sprawdzić, a po lądowaniu na lotnisku czekały różne służby, które upewniły się, że samolot nie został uprowadzony, a później przystąpiły do badania trzeźwości pilotów.
Okazało się, że kapitan w trakcie lotu zaczął narzekać na nowy system tworzenia grafiku pracy i odpalił swojego laptopa, żeby pokazać pierwszemu oficerowi jak kiepsko ma ułożony plan na następny miesiąc. Oficer wyciągnął swojego laptopa, żeby pokazać kapitanowi, że da się ułożyć bardzo dobrą siatkę godzin i rozpoczął szkolenie jak to robić xD
Ten proces tak całkowicie ich pochłonął, że nie reagowali na żadne wezwania ani komunikaty. W skutek tych wydarzeń odebrano im licencje lotnicze, a także zabroniono pilotom używać jakichkolwiek osobistych urządzeń elektronicznych w trakcie pracy (w tym czasie też nie mogli z nich korzystać z powodu przepisów ppoż).
#samoloty #ciekawostki #lotnictwo
polecam film o tym na kanale Mentour Pilot
@Nemrod Kyrie eleison xD
Trzeba sie szanowac
@jajkosadzone Dokładnie. Żeby jeszcze gadali o pierdołach, ale przecież to były sprawy związane z pracą!
nawymyslaja jakichs glupot, utrudniaja prace, a potem szefostwo sie chwali nowinkami i usprawnieniami.
Oczywiscie premie i nagrody sa obowiazkowe.
@Nemrod
Jezu jakie złoto. Totalnie się nie spodziewałem puenty :p
Komentarz usunięty
@Jarem ja myślałem że poniosła ich namiętność;)
@tyle_slow pewnie tak było, tylko wymyślili jakąś głupią wymówkę xD
@deziom No prawie - w kokpicie są rejestratory dźwięku - nagrywane są zarówno rozmowy, jak i dźwięki otoczenia (a dodatkowy mikrofon jest w kabinie pasażerskiej).
Zaloguj się aby komentować