Wytyczne Norweskiego Urzędu Ochrony Konsumentów dotyczące etykietowania retuszowanych reklam
Opublikowano: 10 listopada 2022 r. Zaktualizowano: 25 stycznia 2023 r.

Wprowadzenie

Od 1 lipca 2022 r. ustawa o kontroli marketingu, sekcja 2 akapit drugi, wymaga stosowania standardowej etykiety do wszystkich reklam, w których kształt, rozmiar lub skóra ciała są zmieniane poprzez retusz lub inną manipulację.


Celem tego nowego przepisu prawnego jest zwalczanie presji na wizerunek ciała w społeczeństwie, którą można przypisać wyidealizowanym ludziom w reklamie. Wymóg oznaczania wyretuszowanych lub zmanipulowanych reklam ma na celu zwiększenie świadomości konsumentów, zwłaszcza dzieci i młodzieży, że osoby występujące w reklamie odbiegają od rzeczywistości. Celem jest ograniczenie wykorzystywania wyidealizowanych ciał, które są retuszowane w reklamach.

Przetłumaczono z DeepL.com (wersja darmowa)
https://www.forbrukertilsynet.no/english/guidelines/the-norwegian-consumer-authoritys-guideline-on-labelling-retouched-advertising

W sumie nie wiem jak to działa/będzie działać, ale przykłady które widzę spoko.

#norwegia #marketing #reklamy
2035032e-a16f-4315-8111-81cbf0226f24
4726e0bc-adcc-45b0-82ec-7e679cb6d7b1
e10fe48b-1f26-4bf0-90ea-b270e3a8afac
d20d5a43-20de-40da-842b-571bde712402
moll

@Deykun jeszcze powinno być drugie oznaczenie na wygenerowane przez ai, bo zaraz zacznie się wysyp takich

mortt

@moll myślę, że skoro mają już jedno prawo na miejscu to dodanie rozszerzenia o ai będzie znacznie prostsze i szybsze. Jako naturalna konsekwencja

moll

@mortt mam nadzieję. I fajnie jakby inne kraje za tym poszły. To akurat jest pozytywna inicjatywa

bernsteinka

Celem jest ograniczenie wykorzystywania wyidealizowanych ciał, które są retuszowane w reklamach.

Cel słuszny, ale obawiam się, że zamiast wizerunków zwykłych ludzi pójdzie to w stronę tworzenia reklam, gdzie postacie są wygenerowane przez ai tak jak @moll napisała. Mimo wszystko każde działanie walczące z niezdrową obsesją piękna i promujące normalny wygląd jest na plus.

moll

@bernsteinka będzie to też tańsze. I stworzy cały market takich wizerunków, gdzie od pewnego momentu możemy mieć do czynienia z modelkami cyfrowymi wszędzie tam, gdzie "żywe wieszaki" nie będą potrzebne.

Albo zdjęcia stockowe...


Tak naprawdę to ma masę zastosowania i dobrze, gdyby takie wizerunki były wyraźnie oznaczone co do swojej proweniencji

AndzelaBomba

@bernsteinka we wszystkich reklamach AI i tak nie będzie, w końcu po coś biorą do reklam celebrytów zamiast randomowych modeli

Zaloguj się aby komentować