Wytyczne Norweskiego Urzędu Ochrony Konsumentów dotyczące etykietowania retuszowanych reklam
Opublikowano: 10 listopada 2022 r. Zaktualizowano: 25 stycznia 2023 r.
Wprowadzenie
Od 1 lipca 2022 r. ustawa o kontroli marketingu, sekcja 2 akapit drugi, wymaga stosowania standardowej etykiety do wszystkich reklam, w których kształt, rozmiar lub skóra ciała są zmieniane poprzez retusz lub inną manipulację.
Celem tego nowego przepisu prawnego jest zwalczanie presji na wizerunek ciała w społeczeństwie, którą można przypisać wyidealizowanym ludziom w reklamie. Wymóg oznaczania wyretuszowanych lub zmanipulowanych reklam ma na celu zwiększenie świadomości konsumentów, zwłaszcza dzieci i młodzieży, że osoby występujące w reklamie odbiegają od rzeczywistości. Celem jest ograniczenie wykorzystywania wyidealizowanych ciał, które są retuszowane w reklamach.
Przetłumaczono z DeepL.com (wersja darmowa)
https://www.forbrukertilsynet.no/english/guidelines/the-norwegian-consumer-authoritys-guideline-on-labelling-retouched-advertising
W sumie nie wiem jak to działa/będzie działać, ale przykłady które widzę spoko.
#norwegia #marketing #reklamy
@Deykun jeszcze powinno być drugie oznaczenie na wygenerowane przez ai, bo zaraz zacznie się wysyp takich
@moll myślę, że skoro mają już jedno prawo na miejscu to dodanie rozszerzenia o ai będzie znacznie prostsze i szybsze. Jako naturalna konsekwencja
@mortt mam nadzieję. I fajnie jakby inne kraje za tym poszły. To akurat jest pozytywna inicjatywa
Celem jest ograniczenie wykorzystywania wyidealizowanych ciał, które są retuszowane w reklamach.
Cel słuszny, ale obawiam się, że zamiast wizerunków zwykłych ludzi pójdzie to w stronę tworzenia reklam, gdzie postacie są wygenerowane przez ai tak jak @moll napisała. Mimo wszystko każde działanie walczące z niezdrową obsesją piękna i promujące normalny wygląd jest na plus.
@bernsteinka będzie to też tańsze. I stworzy cały market takich wizerunków, gdzie od pewnego momentu możemy mieć do czynienia z modelkami cyfrowymi wszędzie tam, gdzie "żywe wieszaki" nie będą potrzebne.
Albo zdjęcia stockowe...
Tak naprawdę to ma masę zastosowania i dobrze, gdyby takie wizerunki były wyraźnie oznaczone co do swojej proweniencji
@bernsteinka we wszystkich reklamach AI i tak nie będzie, w końcu po coś biorą do reklam celebrytów zamiast randomowych modeli
Zaloguj się aby komentować