Tupolew Tu-110 - bazowany na bombowcu strategicznym Tu-16 odrzutowy samolot pasażerski, pomyślany również jako wersja rozwojowa pierwszego w historii ZSRR odrzutowego samolotu pasażerskiego Tupolew Tu-104. Pierwszy prototyp oblatany został 11 marca 1957 roku.
Ostatecznie powstały wyłącznie cztery tego typu maszyny, które nigdy nie weszły do służby liniowej. Odpowiadał za to głównie brak zainteresowania zarówno państwowych linii lotniczych Aerofłot jak i innych linii lotniczych uzależnionych od dostaw maszyn z ZSRR. Do lat 70. samoloty te - po modernizacji do standardu Tu-110B polegającej na wymianie silników turboodrzutowych Liulka AL-7 na silniki turbowentylatorowe Sołowiew D-20 - wykorzystywane były jako podłoża testowe do prób nowych technologii.
Ostatecznie powstały wyłącznie cztery tego typu maszyny, które nigdy nie weszły do służby liniowej. Odpowiadał za to głównie brak zainteresowania zarówno państwowych linii lotniczych Aerofłot jak i innych linii lotniczych uzależnionych od dostaw maszyn z ZSRR. Do lat 70. samoloty te - po modernizacji do standardu Tu-110B polegającej na wymianie silników turboodrzutowych Liulka AL-7 na silniki turbowentylatorowe Sołowiew D-20 - wykorzystywane były jako podłoża testowe do prób nowych technologii.
Zaloguj się aby komentować