News:
Tak, to nie żart. InPost wprowadził nowe wytyczne dla przedsiębiorców, według których nie mogą oni odmieniać wyrazu Paczkomat. W ten sposób InPost chce zadbać o swój znak towarowy. Czy to dobra decyzja? Nie wiem, jak Ty, ale ja odebrałem dziś rano przesyłkę z Paczkomat.
Rynek reklamy w podcastach zaczął zwalniać. Według raportu Insider Intelligence, coraz mniejsza liczba osób decyduje się na tworzenie nowych formatów, a same wydatki na reklamy ponoszone przez przedsiębiorstwa również się kurczą. 2023 rok w przypadku podcastów ma charakteryzować się wolniejszym rozwojem niż miało to miejsce w ciągu ostatnich trzech lat.
Opera postanowiła dodać w swojej przeglądarce narzędzie zintegrowane z ChatGPT, które ma odpowiadać za tworzenie krótkich streszczeń stron internetowych. Po naciśnięciu odpowiedniego przycisku, ChatGPT wygeneruje zgrabne podsumowanie w punktach. Czy to kolejny krok do jeszcze większego zmniejszenia poziomu czytelnictwa?
Mała asteroida weszła w atmosferę Ziemi i pięknie rozświetliła niebo w okolicach kanału La Manche. Co ciekawe, ten meteroid został z powodzeniem wykryty wcześniej przez ESA. Sytuacja ta sygnalizuje coraz szybszy rozwój narzędzi wczesnego wykrywania w przypadku obiektów zbliżających się do naszej planety.
To już kolejny raz, kiedy prototyp Tesli Cybertruck zostaje zauważony na ulicy. Tym razem konstrukcja firmy Elona Muska wykorzystywała do działania inny typ nadwozia niż dotychczas. Obserwatorzy zwrócili również uwagę na inny kształt lusterek bocznych - zostały one wykonane na kształt trójkąta. Cybertruck to samochód Tesli, który zaliczał już wielokrotne opóźnienia w produkcji. Możliwe, że wejdzie on do masowej sprzedaży jeszcze w tym roku.
Longform:
.
Interesują Cię podobne treści? Chciałbym zaprosić Cię więc do obserwacji tagu #techpigulka . W każdy poniedziałek, środę i piątek podsumowuję w krótkiej formie ważne wydarzenia ze świata #technologia #biznes i #nauka .
Z poszanowainem dla Twojego czasu. Bez bullshitu.
#nauka #technologia #ciekawostki #biznes
Jest to jedna z przyczyn wymierania dopełniacza niesiona przez reklamy, których w polskich mediach jest do porzygu... Osoby nieczytające żadnej literatury rosną na tym i przyjmują za poprawne frazy typu "Nie potrzebuję ten samochód", albo "Nie czytałem jeszcze ten dokument"
#nieuki
Ale dalej nie ma przepisu, że nie można srać do Paczkomat.
@Qrseed znaczy teoretycznie oni proszą nie o "skorzystałem dzisiaj z paczkomat" a o "skorzystałem dzisiaj z urządzenia Paczkomat®®©™™®©®"
Ale dalej nie ma przepisu, że nie można srać do Paczkomat.
@psylocybina przy tym obrocie spraw to będziem srać na paczkomat
@the_dude niemniej jednak słowo "radio" nie powinno ulegać deklinacji
usłyszałem w radio, nie w radiu
Bo chodzi o stację muzyczną a nie sam odbiornik
@Qrseed nie wierzę. Serio ktoś tak mówi?
Żądania InPostu olać i tyle. "Paczkomat" to już pospolite słowo, ja np. jutro odbiorę zakupy z paczkomatu Allegro One Box. Mówcie jak wam wygodnie i zrozumiale!
@the_dude Jeżeli chodzi o Operę i narzedzie Chatu... to bardzo kurwa dobry pomysł. Przynajmniej dowiesz się w punktach kiedy jest niedziela handlowa i nie będzie trzeba czytać ściany zapchajdziury aby artykuł mial więcej niż 1000 słów.
@the_dude
Czy to kolejny krok do jeszcze większego zmniejszenia poziomu czytelnictwa?
Nie, bo artykuły w internecie to bełkot i lanie wody pisane pod seo.
@wzr1one z tymi słowami to chyba chodzi o to, żeby google promwało artykuły, ale tak czy siak dobrze robi opera
Paczkomat będzie po prostu słowem definiującym typ urządzenia. Wszyscy chodzimy w adidasach, ale nie wszyscy w Adidasach
@matips I tak i nie. Termin paczkomat powstał, kiedy na rynku miał monopol InPost. Jeżeli ktoś używa w mowie potocznej tego słowa to zazwyczaj ma na myśli tę firmę. I na tej podstawie powinien to być chroniony znak towarowy.
A to, że PiS-iory z Poczty chcą dymać logikę to ich sprawa.
@Logytaze No właśnie nie do końca. Też spotykam się z określeniem "paczkomat allegro" albo "paczkomat DPD" w sensie miejsca, gdzie przyszła paczka - w mowie potocznej.
InPost prowadzi przegraną wojnę, bo pytaniem nie jest CZY tylko KIEDY zostanie to uznane za słowo pospolite, w jednym rzędzie z "adidasami '. Mogą jedynie grać na czas.
Chodzi o SEO, Motobieda to ostatnio wyjaśniał na przykładzie patologii w dziennikarstwie.
@matips Tak też było z "Ptasim mleczkiem". Cóż z tego, że pospolite. Ktoś je wymyślił na potrzeby swojego biznesu. Błąd, że nie opatentował, ale wciąż może udowodnić, że to jego pomysł.
@Bukimi Sądzisz, że ok jest aby fiorma F4 sprzedawała produkt "Adidas F4"?
@hao Nie chodzi o udowodnienie, że to czyiś pomysł. InPost mógł pierwszy używać tego słowa, ale to nie jest ważne. Chodzi o to, że nie można zastrzec pospolitego słowa. Język się zmienia, jeśli jakieś słowo weszło do języka jako pospolite (czyli nie jako nazwa własna), to firma która je wymyśliła traci na nie ochronę. Wciąż oczywiście może chronić swoje logo po uszczegółowieniu np. o kolor i oprawę graficzną.
Proces ten nazywa się pospoliceniem nazw marketingowych. Spotkał np. "rower", który był bicyklem firmy Rover. "Ksero" wziął się od kopiarki firmy Xerox. Ptasie Mleczko to ciekawy przykład, bo o ile dobrze pamiętam to Wedlowi udało się odzyskać ochronę na ten zwrot (dzięki skupowaniu firm).
InPost robi wszystko by zachować wyłączność na używanie słowa "paczkomat". Nie popełnił błędu "nie patentując" (a właściwie nie rejestrując) znaku - dopełnił wszystkich formalności. Po prostu przyjmuje się w Polsce, że ewolucja języka stoi ponad urzędami wydającymi monopole na słowa.
@Bukimi Wejście nazwy własnej do mowy potoczonej jako neologizm w żadnym stopniu nie uniemożliwia zarejestrowania znaku towarowego. Zauważ, że samo Allegro ma inną nazwę na paczkomaty, bo podobnie jak InPost rozumie prawo. Jedynie PiS-owska Poczta Polska myśli, że jest ponad prawem i prowadzi głupi spór.
InPost nie prowadzi przegranej sprawy, bo już wygrywało spory dotyczące ochrony znaku towarowego. Firma chce zarejestrować znak, bo spełnia standard dystynktywności wg CP3. To Poczta jest na przegranej pozycji.
@matips Poproszę podstawę prawną tych rewelacji.
@Logytaze Chodzi mi o wojnę z nazywaniem innych maszyn paczkomatami. Znak będzie nadal zarejestrowany, tak jak inne buty nie mogą mieć na metce "Adidas", a jednak nadal są adidasami.
@Bukimi ''Chodzi mi o wojnę z nazywaniem innych maszyn paczkomatami.'' - ale InPost z tym nie walczy...
@Logytaze Wpisz sobie w Google "pospolicenie nazw marketingowych" to otrzymasz dobre omówienia tematu. Jeśli widzisz błąd w moim komentarzy, to napisz gdzie.
@matips Napisałem wyżej. Zamiast odsyłać mnie do wyszukiwarki napisz na czym opierasz swoją wiedzę. Odnoszę wrażenie, że nie rozumiesz czym są znaki towarowe.
@Logytaze Jak to nie. Robi to konsekwentnie od lat:
https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/inpost-pozew-trojmiasto-pl-paczkomat
@Bukimi Czy widzisz różnicę między używaniem słowa w mowie potocznej, a używaniem przez media znaku towarowego firmy X w odniesieniu do firmy Y? Gdyby gazeta napisała o wadliwych adidasach, a chodziłoby o buty Nike to zdziwiłby ciebie pozew ze strony Adidasa? Mnie nie.
Drugi link niejako tłumaczy o czym mówię, bo prawo jest po stronie InPostu. Dlatego strona zamieściła sprostowanie.
@Logytaze
''Chodzi mi o wojnę z nazywaniem innych maszyn paczkomatami.'' - ale InPost z tym nie walczy...
Piszesz, że nie walczy o nazwę, a jak widać walczy na każdym dostępnym dla siebie froncie: medialnym oraz firmowym. Czyli zarówno media, jak i wszystkie firmy współpracujące muszą się bardzo pilnować, aby używać właściwych nazw.
Bo jak wyobrażasz sobie walkę z mową potoczną? Skoro InPost z tym nie walczy, to może podasz przykład takiej walki z mową przeciętnego Kowalskiego?
@Bukimi Może wyjaśnię wcześniejszą wypowiedź. Z artykułu wyżej i z głównej przebijała się narracja jakoby InPost walczył z językiem i próbował zakazać używania wtrazu ''paczkomat'', co jest nieprawdą. Neologizmów zakazać się nie da, a i InPost nie ma interesu w tym, aby szarego Kowalskiego pozywać za posta z forum. Jeżeli znasz takie przypadki to możesz przytoczyć.
@matips Ale paczkomat to nie jest pospolite słowo. Jeszcze niedawno w ogóle nie było takiego słowa. Nie wiem oczywiście, czy to inPost wymyślił czy nie, ale ja 20 lat temu nigdy takiego słowa nie słyszałem. Głowochron, Kołograb, Ziemiowypychacz. Zrobię taki przedmiot i nie mam prawa do obrony mojej nazwy?
Zaznaczam - piszę tak, JEŚLI to inPost wymyslił. Jeśli nie, to nie było tematu
@hao InPost był pierwszą firmą w Polsce, która wymyśliła sobie, że kurier będzie dostarczał towary do punktów, a nie ludzi. Nawiasem mówiąc także termin ''PACZKOMATY'' jest znakiem towarowym. De facto oni wynaleźli logistyczne koło (przynajmniej na terenie Polski).
@Logytaze No właśnie o tym pisałem.
Zaloguj się aby komentować