Sluzy na kanale gotyjskim w szwecji. A mowia, ze statki nie moga plynac pod gore.
Na calym 190km kanale jest 58 sluz.

#barteknamorzu #ciekawostki #statki #technologia #marynarz
a0ab2be7-298a-4f10-b7ee-da03485ec7d7
myoniwy

W Polsce na którymś kanale zamiast śluzy jest platforma i transportuje statki a raczej lodzie i kajaki na szynach.

A najbardziej zajebistym sposobem jest Falkirk Wheel.

53961855-a1b9-4567-bc73-c8121bcaaf8e
Petrolhead

A nie lepiej byłoby zastosować coś w rodzaju wciagarki? Coś na zasadzie kolejek linowych? Przecież te sluzy, to pewnie ani szybko w plynieciu, ani tanio w wykonaniu

bartek555

Jak chcesz wciagac statek jak na jednym koncu kanalu woda jest kilkanascie metrow nizej niz na drugim?

bartek555

Wrzucilem link do tego kanalu wyzej. Tylko to jest troche inna skala. Ten wypierdek z kanalu elblaskiego wazy moze cwiartke tego ze szwecji.

Cybulion

@bartek555 nie wypierdek to raz a porzadna Pruska konstrukcja i nie jeden w buczyncu a cala seria pieciu pochylni pokonujaca 100m roznicy poziomu wody. Do tego dochodza 4 śluzy, a to wszystko po to by plynnie splawiac sosne taborska do portu w elblagu zeby ja sprzedawac do stoczni m.in. we francji. Badumtss.

b8ad91fb-4ba1-4ecb-8be2-92133ac78189
bartek555

Wypierdek mowilem o masie statku.

Petrolhead

@bartek555 Stary, normalnie? Wyciągasz statek z wody i ciągniesz go po wyprofilowanym stelażu, na kołach, na mechanizmie pnacym, jakkolwiek. To nie jest jakaś niezwykła technika, bo klepie się to odkąd znane są ludzkości silniki

conradowl

@dez_ otóż widzisz, śluzy mogą działać bez silnika. Nalewasz wodę od góry, zawór i tyle. Bramy otwierasz ręcznie gdy poziom wody się wyrówna. Jedyne co to kosztuje to czas.

Ja wiem, że są silniki na bramach itp, ale w razie awarii, rozwalenia elektrowni czy po apokalipsie - wystarczy koń lub kilku ludzi i większość śluz obsłużysz bez energii elektrycznej czy paliwa.

Zaś wyciągarka wymaga silnika i lin. Coś jebnie i nie masz opcji statku wyciągnąć.

Kumasz teraz różnicę i co jest lepsze oraz dlaczego śluzy się stosuje zamiast pochylni czy wind.

Jest jeszcze kwestia miejsca - jak tego jest mało to wiadomo - pochylnia lub winda.

bartek555

@Petrolhead @conradowl pieknie wytlumaczyl. Takie statki waza setki, a raczej powyzej 1000 ton. Mysle, ze jakby to miala sens to byloby powszechnie stosowane. Nie twierdze, ze sie nie da, tylko ze jest cieniutkie ekonomicznie.

Pjorun

@conradowl jako bonusowy argument można użyć energia! Wyciągnięcie kilkuset ton windą/wyciągarką będzie wymagało bardzo dużo energii. W drugą stronę też trzeba te energię rozproszyć w postaci ciepła. Taka konstrukcja jest pieruńsko droga. Zrobienie konstrukcji co wytrzyma kilkaset ton nie jest takie tanie ani proste. A śluza? Ot, wykop, kilka "drzwiczek", 99% roboty robi za nas grawitacja. Konstrukcja dużo prostsza to i awarii mniej.


@cybulion nikt nie mówi, że wyciągarki nie da się zrobić, po prostu jedyna zaleta wyciągarek to czas. Kosztami śluzy jednak wygrywają bez dwóch zdań.

Cybulion

@Pjorun jeden czort na przylladzie ostroda-elblag masz mix tych rozwiazan i jakos od 1859 to sobie dziala

dez_

@bartek555 przeoczyłem Twój link, nie porównuje skali, kosztów czy innych aspektów. I nie mogę się zgodzić z tym że budowa kilku śluz jedna nad drugą wyjdą taniej niż taki wyciąg. Myślę że to kwestia bardzo wielu czynników, od masy jednostek po warunki gruntowe.

conradowl

@dez_ nie chodzi o to czy wyjdą taniej podczas budowy (choć koszt jednego silnika do wyciągarki może być wyższy niż cały beton na śluzy (jak i beton do wyciągarki)) tylko taniej obsługiwać śluzy.

Ale wyciągarki są montowane tam, gdzie to się opłaca, z linku o którym mówisz ten fragment wyjaśnia wszystko

Śluza z największą różnicą poziomów – Miłomłyn 2,8 m

Pochylnia z największą różnicą poziomów – Oleśnica 24,5 m

Tu jasno widać, gdzie jest granica opłacalności budowy śluzy, a pochylni.

myjourneytojahh

@bartek555 zamiast śluzy przeczytałam służy xD. Służy na kanale gotyjskim .

bartek555

Sluzy mu plywanie przez sluzy.

moderacja_sie_nie_myje

@bartek555 Ile trwa taki przejazd? Bo w górę to rozumiem, że trzeba się pierdzielić ze śluzami ale w dół to mogliby po prostu do statków montować kółka i sruuu po pochylni w dół, zawsze atrakcja dla załogi by była i gapiów. Nawet wyścigi by można było robić, postawić budkę z bukiem itd.

madhouze

Oczywiście jak w 99% przypadków zdjęć "WOW", perspektywa jest oszukana i w realu nie wygląda już tak spektakularnie.

29667dd1-566a-4ef0-af74-ec7c49e6fab9
Youcancallmedada

@madhouze 

Moim zdaniem dalej wygląda spektakularne

I ty też dodałeś fajne zdjęcie i za to piorun

VonTrupka

Parostatkiem w dłuuuuuuuuuuugi rejs (´・ᴗ・ ` )

Zaloguj się aby komentować